Gå til innhold

Blir tvunget til å ta prevensjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er faktisk enkelte medisiner hvor sjansen for skadelige virkninger for fosteret er så stor at det er et krav at kvinner i fruktbar alder bruker prevensjon med en viss sikkerhet. Om dette er en av de vil du aldri finne en seriøs lege som sier noe annet. Det gjelder feks orfiril og isotretoin.

Anonymkode: 17d2f...e0e

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk enkelte medisiner hvor sjansen for skadelige virkninger for fosteret er så stor at det er et krav at kvinner i fruktbar alder bruker prevensjon med en viss sikkerhet. Om dette er en av de vil du aldri finne en seriøs lege som sier noe annet. Det gjelder feks orfiril og isotretoin.

Jeg er klar over at denne medisinen på ingen måte er forenelig med graviditet, den kan gi alvorlige misdannelser. Men å påtvinge noen mer prevensjon enn kondom, det har jeg litt problemer med å forstå. Dette står på felleskatalogen 

"Fertile kvinnelige pasienter må få informasjon om den økte risikoen for aborter og medfødte misdannelser ved oppstart av behandlingen, og må få veiledning om hvordan graviditet skal forebygges og planlegges. Fertile kvinner skal bruke minst én pålitelig form for prevensjon før oppstart, under og i 6 uker etter avsluttet behandling, med mindre de er seksuelt avholdne. To komplementære former for prevensjon brukt samtidig anbefales for å minimere risikoen for prevensjonssvikt og utilsiktet graviditet."

Anonymkode: 32e87...50f

• Liker 2
Skrevet

P-piller er sikrer enn kondom. Problemet er at legen kan ikke tvinge deg til abort om du skulle bli gravid. 

Anonymkode: 60ec0...74d

• Liker 2
Skrevet

Isotretinoin?

Jeg fikk også utskrevet ppiller selv om jeg sa jeg ikke var seksuelt aktiv og ikke skulle ha sex.

Sa bare at jeg gikk på de, men tok de ikke.

Anonymkode: c5d71...045

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at denne medisinen på ingen måte er forenelig med graviditet, den kan gi alvorlige misdannelser. Men å påtvinge noen mer prevensjon enn kondom, det har jeg litt problemer med å forstå. Dette står på felleskatalogen 

"Fertile kvinnelige pasienter må få informasjon om den økte risikoen for aborter og medfødte misdannelser ved oppstart av behandlingen, og må få veiledning om hvordan graviditet skal forebygges og planlegges. Fertile kvinner skal bruke minst én pålitelig form for prevensjon før oppstart, under og i 6 uker etter avsluttet behandling, med mindre de er seksuelt avholdne. To komplementære former for prevensjon brukt samtidig anbefales for å minimere risikoen for prevensjonssvikt og utilsiktet graviditet."

Men du står jo fritt til å velge å ta medisinen eller ikke.  

Kondom er ikke regnet som pålitelig så vidt jeg vet. 

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for din tilbakemelding. Men jeg er over 30 år, godt gift og har en liten sønn på 6 måneder. Føler ikke at jeg tar lett på dette. 

Nå er kondom som varig prevansjonsmiddel svært dårlig pga feilbruk er lett. De fleste bruker kondom feil i 40% av tilfellene ved langvarig bruk. Idag brukes det hovedsakelig for å beskytte mot seksuelt overførbare sykdommer, og Ike graviditet. De fleste bruker begge deler ved hyppig partnerbytte. 

Å bruke kondom for å tenke at man kan bruke abort som prevansjonsmiddel er veldig umodent. 

Anonymkode: 75ddc...7a1

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er kondom som varig prevansjonsmiddel svært dårlig pga feilbruk er lett. De fleste bruker kondom feil i 40% av tilfellene ved langvarig bruk. Idag brukes det hovedsakelig for å beskytte mot seksuelt overførbare sykdommer, og Ike graviditet. De fleste bruker begge deler ved hyppig partnerbytte. 

Å bruke kondom for å tenke at man kan bruke abort som prevansjonsmiddel er veldig umodent. 

Interessant, har du kilder på dine påstander? Alle steder jeg leser, står det at kondom har høy sikkerhet ved riktig bruk. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isotretinoin?

Jeg fikk også utskrevet ppiller selv om jeg sa jeg ikke var seksuelt aktiv og ikke skulle ha sex.

Sa bare at jeg gikk på de, men tok de ikke.

Anonymkode: c5d71...045

Er en annen medisin 🙂

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du står jo fritt til å velge å ta medisinen eller ikke.  

Kondom er ikke regnet som pålitelig så vidt jeg vet. 

Medisinen er jeg nesten nødt til å ta om jeg ønsker å leve. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Medisinen er jeg nesten nødt til å ta om jeg ønsker å leve. 

Men da er du jo nødt til å ta hormoner da, så enkelt er det. Du presenterer jo saken helt feil. Evt kan din mann sterilisere seg. 

Disse tiltakene er ikke funnet på for gøy og legen gjør jo bare jobben sin. 

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden har du dette fra?

Anonymkode: 6b2ec...d4f

• Liker 2
Skrevet

Hva med sterilisering? Da er du jo nesten helt sikker

Anonymkode: 5f687...77c

Skrevet

Har vært i samme situasjon, og satte inn spiral. Tenkte ikke over det en gang, synes det er helt innlysende at når medikamenter kan gi alvorlig fosterskade er det legens jobb å være så sikker som hun/han kan på at det aldri vil oppstå noen graviditet. Se det fra den andre siden, du blir tvunget til å være sikker på å ikke havne i en utrolig kjip situasjon.

Anonymkode: d524a...9b5

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er du jo nødt til å ta hormoner da, så enkelt er det. Du presenterer jo saken helt feil. Evt kan din mann sterilisere seg. 

Disse tiltakene er ikke funnet på for gøy og legen gjør jo bare jobben sin. 

Hva med sterilisering? Da er du jo nesten helt sikker

Anonymkode: 5f687...77c

Vi ønsker forhåpentligvis et barn til om noen år, så sterilisering er ikke aktuelt nå. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker forhåpentligvis et barn til om noen år, så sterilisering er ikke aktuelt nå. 

Det er jo et helt rimelig ønske, men du har havnet i en situasjon der du ikke kan få alt du ønsker. Det er du ikke alene om, noen ganger må vi alle ta valg som ikke er helt optimale. Så får du vurdere om du vil ha livet i behold, hormoner eller graviditet.

• Liker 2
Skrevet

Cellegift? 

jeg reagerte like sterkt på hormonspiral som p piller og minipiller. Kommer aldri t å ta d igjen. 
jeg gikk på cellegift for 1. År siden og ble bedt om å bruke kondom- ikke noe annet. 
Lykke til ts ❤️❤️

Anonymkode: b7ad6...b33

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et helt rimelig ønske, men du har havnet i en situasjon der du ikke kan få alt du ønsker. Det er du ikke alene om, noen ganger må vi alle ta valg som ikke er helt optimale. Så får du vurdere om du vil ha livet i behold, hormoner eller graviditet.

Javel, dette svaret ga meg ingenting. 

Cellegift? 

jeg reagerte like sterkt på hormonspiral som p piller og minipiller. Kommer aldri t å ta d igjen. 
jeg gikk på cellegift for 1. År siden og ble bedt om å bruke kondom- ikke noe annet. 
Lykke til ts ❤️❤️

Tusen takk for at du deler. Ønsker som sagt bare å bruke kondom, godt å høre at du fikk beskjed om det. Skal forhøre meg litt mer rundt på sykehuset, synes han legen her var krass og bestemt. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel, dette svaret ga meg ingenting. 

Tusen takk for at du deler. Ønsker som sagt bare å bruke kondom, godt å høre at du fikk beskjed om det. Skal forhøre meg litt mer rundt på sykehuset, synes han legen her var krass og bestemt. 

Hvis d er cellegift ville jeg ringt Kreftforeningen. De er veldig dyktige og kompetente!! 

Skrevet

Hvis d er cellegift ville jeg ringt Kreftforeningen. De er veldig dyktige og kompetente!! 

Er en form for cellegift, ja. Takk for tips 🙂

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En abort er ikke et prevensjonsmiddel. Et prevensjonsmiddel er der for å utelukkende forhindre graviditet. Om man må henvises for abort så er vi forbi punktet -prevensjon-.

Skal du komme med fjas, så kan du i det minste komme med fjas som er riktig.

Til TS. Hva med angrepille? som en slags failsafe, er det en mulighet?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Emmelise skrev:

En abort er ikke et prevensjonsmiddel. Et prevensjonsmiddel er der for å utelukkende forhindre graviditet. Om man må henvises for abort så er vi forbi punktet -prevensjon-.

Skal du komme med fjas, så kan du i det minste komme med fjas som er riktig.

Til TS. Hva med angrepille? som en slags failsafe, er det en mulighet?

Angrepille kan være greit å ha i hus om vi skulle være så uheldig at kondomen sprekker. Kommer også til å unngå å ha samleie rundt eggløsning, så dette går forhåpentligvis bra. Men skal ta en prat med gynekolog angående spiral, bare for å sjekke 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...