Gå til innhold

Synes du skarre eller rulle R er finest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.10.2020 den 11.22, Anonymus Notarius skrev:

Man ruller like hardt på Østlandet som på Nordvestlandet, men på Østlandet har man retroflekser, som gjør at noen av r'ene blir høres litt mykere ut fordi de "pakkes inn" i en retrofleks. Ordet rulle vil f.eks uttales rimelig likt av alle som ruller på r'en (se bort fra tonefall), mens ordet bart ikke vil det.

Nei. Jeg jobber med flere fra Sunnmøre-traktene, og de ruller betraktelig mer. Ordet "snurre" uttaler de med adskillig mer rulling enn en østlending. Tungen vibrerer knapt mot ganen hos en østlending, men hos en sunnmøring vil tungen vibrere kraftig. Det blir "r-r-r-r-r", kontra en enkelt "r" hos østlendingen. 

Anonymkode: 60c61...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg jobber med flere fra Sunnmøre-traktene, og de ruller betraktelig mer. Ordet "snurre" uttaler de med adskillig mer rulling enn en østlending. Tungen vibrerer knapt mot ganen hos en østlending, men hos en sunnmøring vil tungen vibrere kraftig. Det blir "r-r-r-r-r", kontra en enkelt "r" hos østlendingen. 

Anonymkode: 60c61...022

Enig. Jeg har vært mye på Sunnmøre og de ruller mer. De vil også uttale r'en i "Erna" og "Farlig"

Forresten er det noen som skarrer på Østlandet også uten å ha noen forbindelse til Vestlandet. Jeg forbinder det med fiffen, men det er nok veldig individuelt.

For å ta en gammel referanse så skarret gamle, konsernsjef "Astrid Anker Hansen" spilt av Sossen Krog i Hotel Cæsar. Altså skikkelig riksmål med skarring. Det gav en fin aura av gammel rikdom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn skarre-r som de har i Bergen er finest. Nummer to finest er Telemarks-r. 

Den styggeste er skarre-r som de har i Haugesund, Sandnes og Stavanger, og den på Sørlandet.

Anonymkode: 7ea47...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...