Gå til innhold

Synes du skarre eller rulle R er finest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er mest glad i stavanger- og bergensdialekt, så vil vel si jeg lener mot skarre r. Jeg er født og oppvokst i stavanger, så det handler nok litt om vane. Det finnes dog mange dialekter med rulle r som er finere enn dialekter med skarre r, så det spørs jo litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarre-r er helt forferdelig. Fordelen med korona er at jeg slipper å sitte i nærheten av to kolleger med denne "talefeilen" 😁

Anonymkode: 7bea6...f25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient, for rulle-r er ikke lik overalt. Er det rulle-r rundt Ålesund, for eksempel? Det er en fin r❤️ 

En ren Oslo-r er ikke så fin, syns jeg, og mange ord blir rare på grunn av retrofleks- fenomenet (som vel også gjør at rulle-r’en beholdes og holder skarre-r’en borte).

Anonymkode: ec429...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 18.50, Anonymus Notarius skrev:

Det kalles retrofleks, har ingenting med "barnespråk" å gjøre. 

Bodø har da ikke skarre-r.

Jeg elsker trønderdialekter :) 

Ja klar over at Bodø ikke skarrer på r’en 😅 mente at jeg synes skarre r dialekter stort sett er penest, men Bodø er ett unntak og er favoritten. Ble litt dårlig formulert.

Anonymkode: afae9...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skarring og rulling skal passe dialekten, min onkel og tante ruller, deres barn skarrer, de er oppvokst på samme sted

Det jeg synes er rart er kombinert skarrer og rulle R... Feks magdi i Karpe, Anniken Huitfeldt, Monica Mæland

Anonymkode: 5ecfd...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ejj ej så stygg bokstav, så jeg bjukej den ikke, mye fineje med j ikke sant! Mye fineje det enn den dejje stygge RRRRRRen. 

Anonymkode: 0d55b...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle er finest på norsk. På engelsk liker jeg både den skotske og irske, enda de er helt forskjellige. :) 

Anonymkode: 43ac6...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker skarre-r fordi jeg selv bruker den. Har en datter som ikke klarer å skarre og som derfor ruller på r-ene. Vi betrakter det som en talefeil og er litt fortvilet. 

Anonymkode: cecd9...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, her handler det om hva man er vant til, og hva som har status. Jeg synes det er kjipt å si at en "r" eller dialekt er stygg osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste synes vel egen r er finest, vil jeg tro. Jeg synes begge deler er fint, men heller mest til min egen bergenske r.

Anonymkode: 626b5...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Rulle er finest på norsk. På engelsk liker jeg både den skotske og irske, enda de er helt forskjellige. :) 

Anonymkode: 43ac6...b59

Tradisjonelt har Skottland rulle-r, men den er dessverre på vei ut. I Irland verken ruller eller skarrer de.

Anonymkode: bf881...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skarrer selv, men liker begge r’ene. Kommer veldig an på personen også. 

Anonymkode: a392a...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker best skarre-r, eller eventuelt skikkelig rulle-r som i noen vestlandsdielekter. Østlandsk rulle-r med retroflelser er ikke fint synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Ble litt dårlig formulert.

Neida, det var enkelt å forstå.

Anonymkode: c5fa7...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarre R så absolutt 😍 flere dialekter med rulle R høres så snobbete ut i mine ører. 

Anonymkode: 4447c...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...