Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

bittelillebolla skrev (1 time siden):

Åh nei @Memira😥 Så utrolig trist å lese. 😕 Nå ble jeg ordentlig lei meg på dine vegne. 

Amatariel skrev (41 minutter siden):

Åå nei så utrolig urettferdig! For en berg-og-dalbane :sur:

Ja utrolig kjedelig. Her er bilde av dagens test, rett før jeg startet å blø.. 

DD757AF7-9958-4D3D-A6B7-44F7A585E1B3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Memira skrev (49 minutter siden):

Ja utrolig kjedelig. Her er bilde av dagens test, rett før jeg startet å blø..

Virker som en ganske tydelig kjemisk det der ja... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (47 minutter siden):

Virker som en ganske tydelig kjemisk det der ja... :( 

kjipt. Tar en test til i kveld og kanskje i morgen også for å se at det synker og ikke stiger. Noen blør jo tidlig i svangerskapet. Selvom jeg forbereder meg på at det ikke går veien så finnes det jo et liiite håp da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memira skrev (1 time siden):

kjipt. Tar en test til i kveld og kanskje i morgen også for å se at det synker og ikke stiger. Noen blør jo tidlig i svangerskapet. Selvom jeg forbereder meg på at det ikke går veien så finnes det jo et liiite håp da..

Det er sant. Jeg har selv opplevd å ha mensen som ikke var mensen. Så lurt å teste når man er ferdig med å blø om man opplever noe 'rart'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (22 timer siden):

Måtte google litt, for dette var litt interessant. Ser ut som om dette er en vanlig problemstilling, ser FF har fått spm om det tidligere og svart at temping ikke er beste måten å se EL når man har satt det i gang med medisiner.
https://www.fertilityfriend.com/Faqs/HCG-Trigger-and-Ovulation-Detection.html

Du har ikke tilfeldigvis funnet ut hvor jeg kan få satt inn en sånn hcg-trigger (regner med ovitrelle regnes som dette) i charten? 🤔 Det nærmeste jeg fant var inne på fanen IVF & A.R.T, der er det noe som heter Trigger Test og man kan velge pluss eller minus. Er det det mon tro? Evnt. noen andre som vet?

I alle fall ingen tvil om at innskuddet krøller til charten, akkurat som du fant link til Atticmess. For i dag fikk jeg høøøy temp (😀), men FF setter ikke kryss. Tok testforsøk med å sette høy temp både i morgen og søndag også, men ikke kryss da heller. Så da blir det som i november at jeg måtte få FF til å sette kryss etter EL-test heller.
Liiiittt antiklimaks kjenner jeg, for jeg blir så glad når charten ser så fin ut og den klarer å registrere basaltemperaturen helt etter boken.

Min chart ♦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (24 minutter siden):

Du har ikke tilfeldigvis funnet ut hvor jeg kan få satt inn en sånn hcg-trigger (regner med ovitrelle regnes som dette) i charten? 🤔 Det nærmeste jeg fant var inne på fanen IVF & A.R.T, der er det noe som heter Trigger Test og man kan velge pluss eller minus. Er det det mon tro? Evnt. noen andre som vet?

I alle fall ingen tvil om at innskuddet krøller til charten, akkurat som du fant link til Atticmess. For i dag fikk jeg høøøy temp (😀), men FF setter ikke kryss. Tok testforsøk med å sette høy temp både i morgen og søndag også, men ikke kryss da heller. Så da blir det som i november at jeg måtte få FF til å sette kryss etter EL-test heller.
Liiiittt antiklimaks kjenner jeg, for jeg blir så glad når charten ser så fin ut og den klarer å registrere basaltemperaturen helt etter boken.

Min chart ♦

Dette er litt for interessant, klarer ikke å ikke google det x) 

Jeg tror ovitrelle er det samme som Ovidrel i appen (innunder meds):
https://www.verywellfamily.com/ovidrel-and-trigger-shots-for-fertility-treatment-4583799

Men utifra det jeg finner må man overstyre EL manuelt uansett.

Grattis med temphopp! Ser jo veldig bra ut nå, selvom det ikke blir skolebok x) Skolebok trigger shot chart tror jeg da, hvis det er noen trøst 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte ikke å finne noen steder på FF hvor jeg kunne velge Ovidrel. Den lå ikke under meds hos meg. Så da blir det ingen H i min chart (for hcg-trigger).

Jeg forsøkte å sette innstillingene på at den skulle tolke etter EL-test, og da setter den kryss på CD13, uansett. Selv om jeg også plotter inn positiv EL-test dagen etterpå. Er egentlig ikke så rart, ut fra temperaturen. Men når jeg er temmelig sikker på at EL skjedde veldig sent på kvelden den 13, så syns jeg det blir feil (mtp. dpo-telling). Så da ble det helt manuell override nå da. Så får jeg dpo-dagene riktig i alle fall.

Min chart ♦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! 

Jeg er førstegangsprøver og førstegangstemper. Sluttet på p-piller i september. Menstruasjonen har vært forholdsmessig regelmessig, fra 29-34 dager. Jeg var en del bekymret for om jeg f.eks ikke hadde eggløsning siden det ikke har klaffet ennå. Derfor begynte jeg å tempe.  
Dette er første syklus jeg har prøvd å tempe. Hadde bare øretermometer med en desimal frem til i dag. Har tempet stort sett rundt kl 0645 før jeg står opp, i samme øre, uten for mye bevegelse I sengen først osv.
Jeg ble ganske lettet når jeg så den klare temperaturstigningen og dermed trolig eggløsning. Jeg var for sein på avtrekkeren mtp eggløsningstester, men tenkte å bruke dette også fra og med neste syklus. 
Fikk ny måler i posten i går fra MakeSure. Målte derfor i dag vaginalt for første gang. Målte kl 6, dermed 45 min før jeg vanligvis bruker, men regnet med jeg kanskje kom til å våkne litt innimellom frem til jeg skulle stå opp, så valgte å heller måle litt for tidlig. 

Til min store fortvilelse har jo temperaturen sunket drastisk i dag!! Jeg ville jo kanskje trodd at vaginal temp ville være generelt høyere enn øretemp i tillegg? Jeg har jo dog lagt generelt høyt i temperatur, ene dagen hadde jeg jo 37,7 , men allikavel var jo dette et drastisk fall og helt ned til pre-eggløsningsverdi. Menstruasjonen har ikke kommet, og merker ingen premenstruelle murringer. Er fortsatt vertfall 1 uke til jeg venter menstruasjon ut fra tidligere sykluslengder.

Nå er jo jeg svært bekymret for at jeg har defekt lutealfase.. legger grafen min under. Hva tenker dere? 

8C8586AB-0743-488B-AB62-72B41623C8A7.png

274C6A64-F688-4B4E-9A34-12F5B2817876.png

Endret av nilci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig fin graf!

Er endel som opplever det de kaller en festedipp i syklusen på det tidspunktet. Det kan være et tegn på at egget fester seg. Da er nok temperaturen høy og fin igjen imorgen 😊 

Fertilityfriend har undersøkt dette fenomenet, kan leses om her: https://www.fertilityfriend.com/Faqs/Implantation-dip-study.html

Anbefaler å bruke samme termometer og målested ut syklusen. Så kan du utelukke at det skyldes termometeret/vaginal temping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (2 timer siden):

Nå er jo jeg svært bekymret for at jeg har defekt lutealfase.. legger grafen min under. Hva tenker dere? 

Først: velkommen hit som ny temper! :smilyblomst:stas å være flere! Ellers støtter jeg meg til Atticmess' svar. Du kan nesten ikke sammenligne to forskjellige termometere og målested, da vil det kunne fremstå rart i charten. Jeg ville discarded dagens temp og brukt øretermometeret ut syklusen. Ikke vært bekymret for manglende EL iallefall. Ser ut som en fin stigning der :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Atticmess og @Amatariel!
I dag eksperimenterte jeg litt. Til vanlig tid målte jeg først i øret, tilbake til 37,7. Så målte jeg vaginalt til det peip i måleren, 37,17. Så prøvde jeg ny måling vaginalt men lot den ligge i tre min, da 37,24. Den lave målingen i går var bare til det peip. Er det virkelig så stor forskjell (0,6 grader) på å la måleren ligge i skjeden i tre min? 

Hvis jeg discarder temperaturen i går, ser jo kurven min bedre ut 😃 neste syklus skal jeg ta bare vaginal, men bør vel da kanskje la den ligge inne i tre min før jeg sjekker? 

7A6BA002-4A0F-485D-9DD2-14A6112210F8.png

Endret av nilci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (2 timer siden):

Takk for svar @Atticmess og @Amatariel!
I dag eksperimenterte jeg litt. Til vanlig tid målte jeg først i øret, tilbake til 37,7. Så målte jeg vaginalt til det peip i måleren, 37,17. Så prøvde jeg ny måling vaginalt men lot den ligge i tre min, da 37,24. Den lave målingen i går var bare til det peip. Er det virkelig så stor forskjell (0,6 grader) på å la måleren ligge i skjeden i tre min? 

Hvis jeg discarder temperaturen i går, ser jo kurven min bedre ut 😃 neste syklus skal jeg ta bare vaginal, men bør vel da kanskje la den ligge inne i tre min før jeg sjekker? 

7A6BA002-4A0F-485D-9DD2-14A6112210F8.png

Så bra at du fant ut av det. 🙂 Høres nesten ut som det øretermometeret ikke er helt til å stole på. Synes 37.7 var mye! Nesten feber, og det på morgentemperaturen. Hva sier den om du måler midt på dagen? 🙈 

Det er virkelig stor forskjell på å la termometeret få tid på seg, kontra å lese av når den piper. Jeg får også mye høyere temp om jeg gir den lenger tid. 🙂 Jeg personlig liker det bedre, for da er den mer nøyaktig. Men det viktigste er å gjøre det likt hele syklusen. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte i øret nå, 37,5. Tror jeg som regel ligger på 37-tallet. Kan aldri huske å ha målt 36-noe i hele mitt liv 😂 Så da virker det som at jeg ligger på grensen til feber i lutealfasen 😝

ser forresten at mattematikk-kunskapen min før kl 7 om morgenen ikke holder mål. Der er jo ikke 0,6 grader i forskjell på de to vaginaltempene 😅

Endret av nilci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg forsto godt hva du mente. 🙂 Folk er jo forskjellig, så det er godt mulig at du naturlig ligger i den høyere enden av skalaen. Stusser fremdeles litt på at temperaturen i øret ga lavere måling nå, kontra når du våknet. 🤔 Det skal jo egentlig være omvendt. Blir spennende å se hvordan neste syklus blir med termometer fra MakeSure. 🙂 Det vil nok bli en tydeligere graf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bittelillebolla skrev (42 minutter siden):

Hehe, jeg forsto godt hva du mente. 🙂 Folk er jo forskjellig, så det er godt mulig at du naturlig ligger i den høyere enden av skalaen. Stusser fremdeles litt på at temperaturen i øret ga lavere måling nå, kontra når du våknet. 🤔 Det skal jo egentlig være omvendt. Blir spennende å se hvordan neste syklus blir med termometer fra MakeSure. 🙂 Det vil nok bli en tydeligere graf. 

Ja det virker jo veldig rart at vaginaltemp er lavere enn øretempen, og at øretemp morgen er høyere enn senere på dag. Nå gleder jeg meg nesten til neste syklus så jeg får sjekket skikkelig 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (4 timer siden):

neste syklus skal jeg ta bare vaginal, men bør vel da kanskje la den ligge inne i tre min før jeg sjekker? 

Jeg syns det høres rart ut. Jeg syns hele poenget med å ha et termometer som piper er at det er fordi man da skal ta det ut å sjekke tempen. Jeg tar det alltid ut i det øyeblikket det piper. Tiden varierer veldig. Alt mellom 15 sek til 1 minutt. Det er nok fordi det piper i det øyeblikket temperaturen blir 'stabil', og det kan variere. Kan sammenlignes med en badvekt - når man går på den så svinger tallene før den til slutt lander på 'svaret'.
Men - det viktigste er nok som nevnt her at man gjør det likt hver gang. Da går det nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har surfet litt rundt på FF og lagt de to ovitrelle-syklusene mine oppå hverandre for å sammenligne. Ganske gøy å se at det er såpass likt! Rundt samme temperatur før EL, setter ovitrelle og jeg har tre flate temper midt mellom EL før det klare hoppet opp. Nå er det bare å krysse hardt for at tempen denne gangen IKKE går ned fra 9 dpo.

4dpo_overlay.JPG.d75d0b77e082f5bedeaa907df39b0588.JPG

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se at de grafene er såpass nære hverandra, @Amatariel. Blir spennende å følge med de neste dagene. Håper virkelig tempen din holder seg høy og fin og at du får den positive g-testen nå i kjærlighetsmnden ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Jeg fikk en positiv test på fredag, og har tempet siden dette bare for å følge med. I dag sank grafen min plutselig ganske drastisk, og jeg kjenner det uroer meg veldig. Har noen erfaring med at dette kan skje og at alt likevel går bra? 🥺🤞🏻

CFB80DAB-4931-43F8-9171-7BE6CE359886.thumb.png.23bc829720e6fecce7f0e1b6c198200c.png

Anonymkode: 449c9...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei dere!

Jeg fikk en positiv test på fredag, og har tempet siden dette bare for å følge med. I dag sank grafen min plutselig ganske drastisk, og jeg kjenner det uroer meg veldig. Har noen erfaring med at dette kan skje og at alt likevel går bra? 🥺🤞🏻

Slik jeg har forstått det så kan tempen begynne å svinge endel igjen etterhvert i graviditeten. Så det er vell ikke anbefalt å tempe etter positiv test og IKM er passert. Håper alt står bra til med spiren ❤️

FF har ikke satt strek for meg ift. eggløsning enda, er dette noe som avogtil tar litt tid? Clue og premom regner det som at jeg hadde EL på lørdag. Hadde siste positive EL-test på fredag. Har hatt en temperaturøkning som startet på lørdag, ingen kjempehopp i tempen, men en helt ok økning. Fikk jo en merkelig dipp i temperaturen på torsdag som kanskje påvirker?

Klarer ikke å lese kroppen og dermed vite når jeg hadde EL.. Så er usikker på premom og clue har rett og at jeg skal tolke det som at jeg idag er på DPO 2..? 🤔

image.png.893c3f92aeb97a02d26d86495970c4f4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...