Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

Da har jeg snakket med gyn, og blodprøvene viste progesteron på 22 3-4 dager etter el, og 39 6-7 dager etter, forsto det slik at dette var gode verdier, noen av dere som vet? I tillegg er jeg nå satt på metformin i kombinasjon med letrozol, som jeg forøvrig denne måneden skulle da fra dag 4-6, så en dag senere og en dag ekstra enn først antatt. Blir interessant med et nytt behandlingsregime og gleder meg til kurven begynner å ta form og jakten på eggløsning kan begynne 😍 også håper jeg det blir gullegget denne gangen 🤞🏻

Anonymkode: 85d7f...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har jeg snakket med gyn, og blodprøvene viste progesteron på 22 3-4 dager etter el, og 39 6-7 dager etter, forsto det slik at dette var gode verdier, noen av dere som vet? I tillegg er jeg nå satt på metformin i kombinasjon med letrozol, som jeg forøvrig denne måneden skulle da fra dag 4-6, så en dag senere og en dag ekstra enn først antatt. Blir interessant med et nytt behandlingsregime og gleder meg til kurven begynner å ta form og jakten på eggløsning kan begynne 😍 også håper jeg det blir gullegget denne gangen 🤞🏻

Jeg husker ikke de tallene lengre nei. Men du ville nok fått tydelig beskjed fra gyn om det ikke var gode verdier, så da er det gode nyheter! Hurra for komboen metformin + letrozol :duskedame: Den har jeg jo virkelig troa på med gode førstehåndserfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Jeg husker ikke de tallene lengre nei. Men du ville nok fått tydelig beskjed fra gyn om det ikke var gode verdier, så da er det gode nyheter! Hurra for komboen metformin + letrozol :duskedame: Den har jeg jo virkelig troa på med gode førstehåndserfaringer her.

Ja hun sa at til og med den prøven jeg tok 3-4 dager etter indikerte eggløsning! Så var en stor lettelse ❤️ 

Så gøy, det stemmer at du har hatt god erfaring med den komboen ja ❤️ Hadde du noe bivirkninger av metformin? Begynt på 850 mg idag, skal trappe opp til 850 mg x3, eller bare 2 hvis 3 ganger om dagen ble for heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen bivirkninger av metformin nei! Veldig kjekt :) Jeg tok 1500mg daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min tempegraf fra forrige syklus. Stoppet tempingen på CD27 siden jeg ble gravid. I og med at jeg mistet så gikk glipp av den antatte temperaturduppen på CD29/CD1. Begynner å tempe igjen nå på onsdag for har ikke termometer tilgjengelig før da ☺️

IMG_0110.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (1 time siden):

Her er min tempegraf fra forrige syklus. Stoppet tempingen på CD27 siden jeg ble gravid. I og med at jeg mistet så gikk glipp av den antatte temperaturduppen på CD29/CD1. Begynner å tempe igjen nå på onsdag for har ikke termometer tilgjengelig før da ☺️

IMG_0110.jpeg

Så trist å høre at du mistet… 😢 Håper den sitter igjen ved neste eggløsning og at den da sitter i hele 9 måneder

Håper du tar ekstra godt vare på deg selv 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokoladekosmos skrev (11 minutter siden):

Så trist å høre at du mistet… 😢 Håper den sitter igjen ved neste eggløsning og at den da sitter i hele 9 måneder

Håper du tar ekstra godt vare på deg selv 💜

Det går bra med meg, krysser fingrene for at det går hele veien i neste PP :himle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter vi opp igjen… mistet akkurat for 3.gang på rad, denne gangen MA. Noen som har erfaring med utredning for habituell abort? Vi har tenkt til å prøve på nytt igjen nå med engang, selvom de sa at man bør vente en syklus på sykehuset. Er det noe medisiner man kan be om hvis jeg skulle bli gravid igjen før man starter utredning evt? 

Har regnet dagen aborten ble utført som CD 1, det har stemt greit før. El har som regel dukket om ca til samme tid, kanskje et par dager senere enn vanlig. Spent på når den dukker opp denne gangen.  Har også ganske høy temp syns jeg, men det kan være pga hcg og andre hormoner som fremdeles er i omløp…

E0B4031C-10BE-40DA-B627-E6F58A172E73.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilleludde1998 skrev (3 timer siden):

Da starter vi opp igjen… mistet akkurat for 3.gang på rad, denne gangen MA. Noen som har erfaring med utredning for habituell abort? Vi har tenkt til å prøve på nytt igjen nå med engang, selvom de sa at man bør vente en syklus på sykehuset. Er det noe medisiner man kan be om hvis jeg skulle bli gravid igjen før man starter utredning evt? 

Så trist å høre :tristblå: Det er fælt å miste, og flere ganger er umenneskelig.
Jeg har hatt 4 aborter - veldig forskjellige. Men etter den tredje så begynte jeg utredning for habituell abort. Det var vel egentlig temmelig sikkert at det ikke var noe genfeil eller spesiell årsak til at vi mistet, for vi hadde barn sammen fra før av, og samt det at abortene var så forskjellige. Men hadde allerede litt kontakt med Medicus, så de sa at det ikke var noe problem å utrede for å være sikkert. Husker ikke alle detaljene på det nå, men både jeg og mannen tok blodprøver og han sædprøve. Rakk å få svar på dem at alt så fint ut, før jeg igjen fikk en positiv g-test. Den fjerde på et drøyt år! Heldigvis holdt den. 

For min del hadde jeg blitt enig med gynekolog at jeg skulle starte på progesteron med det samme jeg fikk en positiv g-test igjen neste gang. Så allerede på svak strek 10dpo ringte jeg og fikk medisinen. Om det var det som hjalp for at spiren holdt vites ikke, men jeg var bare glad jeg kunne gjøre noe.

Jeg har vært i samtale med mange spesialistgynekologer og flere av dem har innrømmet at det ikke er noe veldig "god grunn" til at helsevesenet anbefaler en syklus i mellom abort og ny prøving. Årsakene er rett og slett at det er lettere å fastsette termin tidlig hvis man har en første dag av siste mens-dato å komme med (men her kan man jo strengt tatt bruke abortblødning som mens, eller bare kartlegge EL nøye og telle bakover fra den) og at de tenker at kvinnen bør få komme seg litt psykisk. Men der er man så forskjellige. Jeg f.eks ville lidd mer nød psykisk om jeg hadde måtte vente en ekstra måned på å prøve på nytt igjen. Det føltes helt fjernt... eneste som ville hjelpe meg var å bli gravid igjen på nytt. Så raskt som mulig! Syns de burde ta mer hensyn til alle som føler dette før de kommer med anbefalingen om å vente en syklus. Det sies at man er ekstra fruktbar rett etter en SA (kroppen mottakelig for å være gravid), så lurt for mange å benytte. Jeg er en av de heldige som ble gravid på nytt igjen på første EL etter abort - to ganger. Riktignok SA'ene, på de andre to som var senere i forløpet gikk det ikke like fort.

Anonymkode: 24f32...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så trist å høre :tristblå: Det er fælt å miste, og flere ganger er umenneskelig.
Jeg har hatt 4 aborter - veldig forskjellige. Men etter den tredje så begynte jeg utredning for habituell abort. Det var vel egentlig temmelig sikkert at det ikke var noe genfeil eller spesiell årsak til at vi mistet, for vi hadde barn sammen fra før av, og samt det at abortene var så forskjellige. Men hadde allerede litt kontakt med Medicus, så de sa at det ikke var noe problem å utrede for å være sikkert. Husker ikke alle detaljene på det nå, men både jeg og mannen tok blodprøver og han sædprøve. Rakk å få svar på dem at alt så fint ut, før jeg igjen fikk en positiv g-test. Den fjerde på et drøyt år! Heldigvis holdt den. 

For min del hadde jeg blitt enig med gynekolog at jeg skulle starte på progesteron med det samme jeg fikk en positiv g-test igjen neste gang. Så allerede på svak strek 10dpo ringte jeg og fikk medisinen. Om det var det som hjalp for at spiren holdt vites ikke, men jeg var bare glad jeg kunne gjøre noe.

Jeg har vært i samtale med mange spesialistgynekologer og flere av dem har innrømmet at det ikke er noe veldig "god grunn" til at helsevesenet anbefaler en syklus i mellom abort og ny prøving. Årsakene er rett og slett at det er lettere å fastsette termin tidlig hvis man har en første dag av siste mens-dato å komme med (men her kan man jo strengt tatt bruke abortblødning som mens, eller bare kartlegge EL nøye og telle bakover fra den) og at de tenker at kvinnen bør få komme seg litt psykisk. Men der er man så forskjellige. Jeg f.eks ville lidd mer nød psykisk om jeg hadde måtte vente en ekstra måned på å prøve på nytt igjen. Det føltes helt fjernt... eneste som ville hjelpe meg var å bli gravid igjen på nytt. Så raskt som mulig! Syns de burde ta mer hensyn til alle som føler dette før de kommer med anbefalingen om å vente en syklus. Det sies at man er ekstra fruktbar rett etter en SA (kroppen mottakelig for å være gravid), så lurt for mange å benytte. Jeg er en av de heldige som ble gravid på nytt igjen på første EL etter abort - to ganger. Riktignok SA'ene, på de andre to som var senere i forløpet gikk det ikke like fort.

Anonymkode: 24f32...825

Ja, det er helt forferdelig faktisk. Trist å høre at du har vært gjennom liknende, selvom det er godt å høre at man ikke er alene. Vi har også et barn fra før, så satser virkelig på at det bare har vært uflaks nå. Hun satt på første forsøk, og jeg har også blitt lett gravid nå når vi begynte å prøve igjen. Har time til etterkontroll om 1 mnd, så tenkte jeg skulle ta opp dette med progesteronstøtte og evt abyl-e som jeg ser mange også får. Jeg har litt kort lutealfase, 10 dager, så kan jo hente progesteron er en god ide hvertfall.

Ja, kjenner det er uaktuelt for oss også å vente. Har allerede ventet lenge nok syns jeg, siden 2.gangen vi mistet var blæremola - da skal man egt vente 6 mnd med å bli gravid på nytt selvom vi bare ventet 4… 

Første gangen vi mistet var i september, da ble jeg gravid igjen på første el etterpå, så tror absolutt at det er noe i at man er ekstra fruktbar etter SA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å skrive under Anonym bruker i går, vet ikke hvorfor det kom opp? 🤔 Men var i alle fall meg.

Vil absolutt tro at det kun var uflaks for dere også lilleludde1998, når dere har vært igjennom vellykket svangerskap før. Det er jo faktisk sånn at 20% av alle befruktninger ikke blir til barn, så det er jo en høy statistikk.
Jeg hadde også kort lutealfase i starten av min prøvetid, men ren B6-vitamin hjalp meg. Økte lutealfasen fra 10 dager til 11/12 på det. Og så den progesteronstøtten etter hvert da, da jeg faktisk ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med at eggløsning har skjedd opptil 72 timer etter positiv eggløsningstest? @Amatariel du har vel sett mange ulike grafer opp igjennom har jeg skjønt?

Jeg pleier vanligvis å få eggløsning på syklusdag 12 og teststreken på eggløsningstesten blir da vanligvis sterkere enn kontrollstreken slik at det ikke er tvil om at den er positiv. Tempøkningen har pleid å komme 1-2 dager etterpå.

Denne syklusen ble teststreken bare nesten like sterk som kontrollstreken før den ble tydelig negativ igjen dagen etter. Testet tre ganger pr dag. Hele fire dager etter dette økte temperaturen. Man leser jo at eggløsning skjer 12-48 timer etter eggløsning så syntes dette var litt rart. Legger ved bilde av test og graf. Har tolket testen fra 18 mai kl. 5.19 som positiv siden den var sterkest. Kjente at jeg hadde fått ømme brystvorter på kvelden før tempøkningen så tenker eggløsningsdag som FF har markert trolig stemmer, men FF er jo også usikkert mtp den stiplede linjen. Kan evnt eggløsning ha skjedd på lørdag til tross for at tempen sank? Dette var jo også siste dag med el-slim. 🤔

Screenshot_20230527_123601_Premom.thumb.jpg.99a542cd1bf55436845cd4fd364187c2.jpg

Screenshot_20230527_123623_FFApp.thumb.jpg.da61ac2327ab39c0bdf99c6b821d2752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chickpea skrev (9 minutter siden):

Noen som har erfaring med at eggløsning har skjedd opptil 72 timer etter positiv eggløsningstest? @Amatariel du har vel sett mange ulike grafer opp igjennom har jeg skjønt?

Hm ja, jeg føler jo at jeg "har sett det meste" når det kommer til ulike tempecharter. Ville ikke reagert nevneverdig på en EL 72 timer etter positiv test. Men enig i at forløpet ditt virker rart. At du pleier å ha ganske så stabil syklus (?) med klar EL-test og så får du plutselig denne her, som kanskje ikke ser helt positiv ut. Og da ikke flere klare tester, som du pleier. FF er jo også usikker... Enten har du hatt en EL som ikke var så klar å tolke her, eller så prøvde bare kroppen uten at selve EL skjedde. Akkurat nå blir det nok vanskelig å finne ut hva fasiten er. Hadde jeg vært deg så ville jeg fortsatt tatt en EL-test hver ettermiddag fremover på konsentrert urin. Om kroppen prøver igjen på EL så vil den slå ut der. Hvis du faktisk har hatt EL så vil du få svar om en drøy uke i form av positiv g-test eller mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (24 minutter siden):

Hm ja, jeg føler jo at jeg "har sett det meste" når det kommer til ulike tempecharter. Ville ikke reagert nevneverdig på en EL 72 timer etter positiv test. Men enig i at forløpet ditt virker rart. At du pleier å ha ganske så stabil syklus (?) med klar EL-test og så får du plutselig denne her, som kanskje ikke ser helt positiv ut. Og da ikke flere klare tester, som du pleier. FF er jo også usikker... Enten har du hatt en EL som ikke var så klar å tolke her, eller så prøvde bare kroppen uten at selve EL skjedde. Akkurat nå blir det nok vanskelig å finne ut hva fasiten er. Hadde jeg vært deg så ville jeg fortsatt tatt en EL-test hver ettermiddag fremover på konsentrert urin. Om kroppen prøver igjen på EL så vil den slå ut der. Hvis du faktisk har hatt EL så vil du få svar om en drøy uke i form av positiv g-test eller mensen.

Ja den var litt rar denne syklusen. Ikke godt å si hvorfor kroppen finner på sånne rare ting av og til 😅 Har hatt noe ustabilitet de første månedene etter at jeg sluttet på p-piller i august i fjor, men har fra januar hatt helt stabile sykluser iallefall.

Jeg er nok likevel ganske sikker på at eggløsning har vært da temperaturer på 36,40 og over hos meg over alltid er temper jeg bare får i lutealfasen så det er tydelig nok tegn for meg. Pleier å ligge på mellom 36,40-36,60 de fleste dagene i lutealfasen. Nå prøver jeg for første gang ut progesteronstøtte så starta på Cyclogest etter tre høye temper så får nok uansett mensen om litt over en uke når jeg slutter på den. Men de siste tempene før jeg startet på det gjør meg trygg nok til å være rimelig sikker på at eggløsning har vært 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Da har jakten på EL begynt for min del, og håper den kommer ila denne eller neste uke (jeg tror mest på neste uke). Grafen er ganske lav så langt, og håper det er et godt tegn 🤞

Er det noen andre her inne som ligger ganske likt i løypa? 

IMG_4378.jpeg.c96ac2a3f82a754ff27e71eac0edd955.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke noe av denne syklusen.. 🙈 Holder selv en knapp på EL på cd14 eller cd15 utifra hvordan jeg kjenner kroppen min, og leser tegnene. Litt for spennende med det krysset på cd11, så skulle gjerne visst om jeg har hatt EL eller ikke. :himle:

IMG_3112.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkefrø skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke noe av denne syklusen.. 🙈 Holder selv en knapp på EL på cd14 eller cd15 utifra hvordan jeg kjenner kroppen min, og leser tegnene. Litt for spennende med det krysset på cd11, så skulle gjerne visst om jeg har hatt EL eller ikke. :himle:

IMG_3112.jpeg

Ja det var en litt underlig graf… 🙈 det endelige svaret på om du har hatt el eller ikke får du vel først på IKM! Men håper du har hatt EL da! 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vi var begge syke denne runden, fikk hatt første runde sex på onsdag kveld, og torsdag morgen var det tempstigning. Håper virkelig vi traff likevel! Så typisk når man har laange sykluser :( 

Anonymkode: ee8b0...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åh, vi var begge syke denne runden, fikk hatt første runde sex på onsdag kveld, og torsdag morgen var det tempstigning. Håper virkelig vi traff likevel! Så typisk når man har laange sykluser :( 

Anonymkode: ee8b0...cf6

Kan jo godt hende dere rakk det da egget kan leve i opptil 24 timer. Krysser fingrene 🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 DPO her. Tok en test i går som hadde en veldig svak skygge og en ny i dag som var helt blenda. Kjenner veldig på skuffelsen over enda en PP hvor det ikke gikk. Det tar på å være prøver. Går også på progesteronstøtte denne syklusen og veldig kjedelig å nå skulle fortsette med det i flere dager når jeg vet det ikke har gått denne måneden. Men så må jeg liksom gjøre det bare i tilfelle siden noen jo ikke tester positivt før på IKM. 

Flere her med lutealfase på rundt 16 dager forresten? Fikk målt progesteron for noen måneder siden 9 dager etter eggløsning og da var det ganske lavt (16,7). Likevel har jeg lang lutealfase og aldri noe spotting før mensen. Tenkte å teste på nytt neste syklus og da prøve å få tatt testen 7 dager etter eggløsning. 

Screenshot_20230603_145555_FFApp.thumb.jpg.e410eb5b3bea33921085651c8c0b9c1e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...