Silva Pluvialis Skrevet 23. september 2020 #81 Skrevet 23. september 2020 10 timer siden, Belima skrev: Jeg som kvinne hadde regnet med at det var sex en mann ville ha, som blir med meg hjem etter en tur på byen. Ikke at han hadde lyst til å se på "frimerkesamlingen" min. Det jeg aldri har forstått, er når en kvinne kler seg naken og legger seg ved siden av en mann en har møtt på by'n i senga og så roper overgrep/voldtekt etterpå. Man skal kunne være med noen hjem, legge seg naken og likevel kunne sovne uten sex. Det kunne aldri falt meg inn å begynne å ta på noen uten samtykke. Om man gjør det så har man ikke mye respekt for andres kropp og grenser. 3
hablador Skrevet 23. september 2020 #82 Skrevet 23. september 2020 Nei, ikke i dette tilfellet der en dame tilsynelatende frivillig har lagt seg ned ved siden av en mann som hun tydeligvis liker. Det betyr normalt sett at en eller begge parter kanskje "forventer noe" Bør da forstå at litt tilnærming kan skje.. Og klare å si et NEI.. Ikke bare ligge der. Litt ansvar selv må en for søren gjøre.. (Er en sørpe full, kan det bli noe annet) Det kan kanskje bli litt overdrevet noen ganger, hva angår overgrep og hvor grensen går..
Gorgonzola Skrevet 23. september 2020 #83 Skrevet 23. september 2020 26 minutter siden, Uatskillelig skrev: Man skal kunne være med noen hjem, legge seg naken og likevel kunne sovne uten sex. Det kunne aldri falt meg inn å begynne å ta på noen uten samtykke. Om man gjør det så har man ikke mye respekt for andres kropp og grenser. Hvis du, uansett kjønn, velger å være med noen hjem, legge seg naken og (forvente) å sovne uten sex da trenger du definitivt et kurs i kommunikasjon, forventningsavklaringer og spillet mellom kjønn. 3
Tiuren Skrevet 23. september 2020 #84 Skrevet 23. september 2020 10 hours ago, miztyia said: Syns det er morsomt at du må diskutere dette under anonym bruker. Det viser bare at du ikke tør å stå for meningene dine. Bare ja er ja. Det kan også være i form av nonverbal kommunikasjon som bevegelser eller lyder. Men hvis en person hadde ligget stiv som en stokk, er det et tegn på misnøye og ukomfortabelhet. Det kan det være, men det kan og være usikkerhet eller skam. Ikke alle er i stand til å sette ord på egen lyst, selv om de vil, så klarer de ikke å tenke "kom nå så skal vi knulle". Jeg var sammen med en slik jente i mange år. Jeg kjente henne jo godt og kunne lese kroppsspråket hennes godt, men for andre ville det vært umulig.
Isambard Skrevet 23. september 2020 #85 Skrevet 23. september 2020 14 minutter siden, Uatskillelig skrev: Så hvis noen tar tak i meg på gata og gjennomfører samleie så er det ikke voldtekt hvis jeg ikke sier ’’nei’’ fordi jeg går i frys og tror jeg skal dø? Må personen være voldelig for at det skal bli dømt som voldtekt? Ville det ikke holdt at jeg stivnet, hadde panikk, gråt og hyperventilerte? Eller måtte jeg sagt ’’nei’’ eller gjort fysisk motstand? Det er jo sånn sett en elendig regel som da ikke tar høyde for alle de menneskene som går i frys og dermed blir ute av stand til å motsette seg handlingen. Man kan gå i frys selv om personen ikke truer og slår altså.. Det du beskriver ville vært helt klart vært voldtekt og ingen ville blitt frikjent for noe sånt. Det er truende adferd. § 291. Voldtekt Med fengsel inntil 10 år straffes den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd, b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som Det er andre paragrafer for uaktsom voldtekt og misbruk av makt for å få sex. Det står ingen ting om at man må si nei.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #86 Skrevet 23. september 2020 20 minutter siden, Uatskillelig skrev: Man skal kunne være med noen hjem, legge seg naken og likevel kunne sovne uten sex. Det kunne aldri falt meg inn å begynne å ta på noen uten samtykke. Om man gjør det så har man ikke mye respekt for andres kropp og grenser. Da vil jeg si at du faktisk ikke har noe i den sengen å gjøre, hvis du mener det er "overgrep" eller om du skulle bli fornærmet om du frivillig legger deg naken sammen med en person som liker deg, og begynner å stryke på deg. Det er helt normale følelser og handlinger å flørte og beføle i denne settingen. Dette handler om seksuelle signaler, og hva du signaliserer til et annet menneske. En legger seg vel ikke naken med et annet menneske, hvis en ikke har ønsker om noe kjærlighet.. Anonymkode: 70d0d...fc4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #87 Skrevet 23. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag lærte jeg at jeg har blitt overgrepet av mange kvinner. Heldigvis for dem så er det ønskelig for meg. Men har aldri sagt « Du får lov til dette». Den som tier samtykker er det noe som heter. Anonymkode: 19e1c...aca Du må være jævlig kjip i senga. Anonymkode: 74a9c...201 3
Silva Pluvialis Skrevet 23. september 2020 #88 Skrevet 23. september 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gorgonzola Skrevet 23. september 2020 #89 Skrevet 23. september 2020 33 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke i faresonen for festvoldtekt siden jeg ikke fester, ikke inntar alkohol blant ukjente, ikke kler av meg foran noen og heller ikke legger meg i seng med fremmede. Men, selv om jeg hadde gjort det så burde jeg likevel kunne være trygg på at det ikke skulle skje noe. Jeg tørr ikke drikke en dråpe om jeg tilfeldigvis stikker innom et utested fordi jeg er livredd for å bli voldtatt. Det er jo ikke slik det burde være. Det handler om å være (seg selv) bevisst, ta litt ansvar for egne handlinger og valg og innse at verden er et sted forbundet med ulike risikoer. Husker en gang at (jeg tror det var) Torbjørn Røe Isaksen som, i forbindelse med trakassering, sa noe sånt som at "kvinner skal kunne løpe ned Karl Johan splitter nakne uten å måtte frykte noe som helst av trakassering og overgrep" (neppe ordrett sitert). Det mener jeg er å forenkle og forkludre en viktig debatt om ansvar, uansett om du er potensiell overgriper eller potensielt offer.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #90 Skrevet 25. september 2020 På 23.9.2020 den 21.40, Gorgonzola skrev: Hvis du, uansett kjønn, velger å være med noen hjem, legge seg naken og (forvente) å sovne uten sex da trenger du definitivt et kurs i kommunikasjon, forventningsavklaringer og spillet mellom kjønn. Spot on! 👍 Anonymkode: 70d0d...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #91 Skrevet 6. desember 2021 løfter tråd Anonymkode: 41036...a25
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #92 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 9.11): Hvordan kan han vite hun mener nei om hun ligger i ro og ikke sier noe? Det er en vei å gå før noen bare tafser i vei og mange stopp på veien dit hvor man kan si fra. Nei er nei, men å tie er å samtykke Anonymkode: 34af2...979 Enhver oppegående person er enig i at sex skal man være to om. Om den ene parten ikke deltar og viser samtykke med aktiv deltakelse, aktivt kroppsspråk, ord og handling så er det helt tydelig ikke deltakelse eller samtykke. Det er ikke vanskelig å forstå. Å tie er ikke samtykke nei, men å ta seg til rette på noen som ikke har gitt aktivt og tydelig samtykke er voldtekt. Anonymkode: 88f19...a17
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #93 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): løfter tråd Anonymkode: 41036...a25 Hvorfor det? Bare fordi du vil gjenoppta debatten og la andre troll her victimblame overgrepsofre? Du vet at 1 av 10 jenter er utsatt for overgrep og 50% av oss skjer det når vi er barn, så dette er ikke en debatt å ta. Debatten er avgjort og ikke diskutabel. Anonymkode: 88f19...a17 1
Gjest Skogsalv Skrevet 6. desember 2021 #94 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Dersom et menneske går " i frys " og føler avmakt under sex, så har overgrepet ofte spilt seg ut gjennom annen vold tidligere. ( psykisk/ fysisk) i tillegg. Akten i seg selv blir da ofte en sterk opplevelse av skam( fordi man kan føle på både lysst,kjærlighet og redsel for personen og fremtiden,)forlengelse av maktubalansen og et ønske om å ikke være tilstede i egen kropp. Sex må alltid være i ømhet , dersom man er i tvil . En voldsutøver gir ikke trygghet .( kun følelse av avhengighet og mangel på alternativ i eget liv ) Voldtekt er ikke uvanlig i parforhold. Selv om man ikke sier nei. Stockholm-syndromet er høyst gjeldende. Det er mange måter å si " nei " på 😪 Til dere som opplever dette : det finnes alltid en vei ut ❤ # krisesenter# - ikke din feil ! ( de har taushetsplikt) Nå snakker jeg til voldsutsatte, så spar oss for eventualiteter. Endret 6. desember 2021 av Skogsalv
Stillalive Skrevet 6. desember 2021 #95 Skrevet 6. desember 2021 Nå leste jeg riktignok ikke gjennom alle svar her inne, men hvis jeg hadde ligget naken i sengen med ei naken dame for så å begynt å stryke å klå men overhodet ikke fått respons, da hadde jeg gitt meg fordi jeg da automatisk tenker at dette er noe hun ikke vil. Så om jeg bare hadde tatt for meg så vil jeg helt klart betegne dette som et overgrep. Men man er da vel fullt kapabel til å kommunisere så jeg ville jo ha pratet med vedkommende om jeg skulle vært i tvil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #96 Skrevet 6. desember 2021 Hva er problemet? Når man har nærmet seg og sex ligger i luften, da tar man fram samtykkeskjemaet. Man går gjennom det punkt for punkt, og begge skriver under. Tar knapt et par timer, og det har vel de fleste tid til? Også viktig at man tar skjemaet og debatten for hver gang noe er i gjære. Anonymkode: fae36...082
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. desember 2021 #97 Skrevet 6. desember 2021 I tilfellet som beskrives kommer det helt an på situasjonen. I et etablert parforhold er det vanlig at man begynner å ta på hverandre uten at den andre må si klart "ja". Er det derimot snakk om en person man ikke har noe seksuelt forhold til, bør man derimot avslutte dersom man ikke får noe respons, enten muntlig eller i form av gjengjeldte bevegelser.
Flintis Skrevet 6. desember 2021 #98 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 9.14): Den som tier samtykker er det noe som heter. Anonymkode: 19e1c...aca Det er vel brukt i en annen kontekst?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå