Gå til innhold

Er det overgrep hvis man bare ligger der?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, MaestroR skrev:

Dummeste jeg har sett til nå

Det trengs opplæring hos deg også skjønner jeg.

å behandle et menneske som et objekt, en dukke, uten egne behov, følelser eller rettigheter. mens man i eget hode, klarer å tilfredsstille seg selv, er sykelig. 
Men du er nok også dessverre ganske skadet, som ikke tydelig ser og føler det selv.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har overnattet hos venninne etter fest. Alene, på gjesterommet. En annen person, som hadde sovnet i stua, kom plutselig inn og la seg sammen med meg og begynte å ta på meg. Han var sørpe full, og om jeg hadde fryst hadde han garantert prøvd å voldta meg (usikker på om hadde fått den opp da, han var veldig full). Han hadde nok bare lyst på sex, og tenkte ikke engang at det var et alternativ at jeg ikke ville. Det var ikke relevant. Jeg sa tydelig ifra, og han forsvant ut.

Disse situasjonene er vanlige. Det sjer ofte. 

Reaksjonen med frys, er velkjent. Hørt uttrykket "deer in headlight"? Det er frys. Man blir så redd at man mister evnen til å reagere. Det er IKKE fordi jenta ikke vil si noe. Det er ikke fordi hun "kanskje egentlig har litt lyst". Det er ikke fordi hun vil bruke situasjonen til å rope om overgrep etterpå. 

Sett youtubevideoene om disse geitene som fryser og faller ned når de blir skremt? Har du noen gang tenkt at de legger seg ned fordi de har lyst til å bli middag?

Anonymkode: caf53...539

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, Misanthropis skrev:

Det trengs opplæring hos deg også skjønner jeg.

å behandle et menneske som et objekt, en dukke, uten egne behov, følelser eller rettigheter. mens man i eget hode, klarer å tilfredsstille seg selv, er sykelig. 
Men du er nok også dessverre ganske skadet, som ikke tydelig ser og føler det selv.

Så hvis du og jeg lå på stranda og jeg hadde følelser for deg og la handa på kroppen din så hadde du to valg : si nei, eller ikke si noe ( som kan tolkes og vil tolkes som aksept)  så kom ikke her med idiotien din

• Liker 1
Skrevet

Personlig ville jeg stoppet, om det ikke var en del av en avtalt lek eller f.eks. når partneren sover og vi tidligere har pratet om det.

Men å kalle dette voldtekt er en utvanning av begrepet. Jeg kan strekke meg til overgrep, men dette vil tvilsomt føre til en dom.

Minner meg om ei jeg møtte noen ganger: Hun var ufattelig flørtete, vi hadde meget god connection og hun var engasjert i forspillet. Men når vi begynte akten ble hun... Helt slapp og tiltaksløs. Spurte flere ganger om det gikk bra og om jeg skulle fortsette (noe hun ville), men avbrøt til slutt. Hun var kjempefornøyd med alt (jeg måtte jo grave i dette, for jeg hadde en dårlig følelse). Hadde flere dates i ukene som kom, og hun var like gira og engasjert helt til selve sexen. Hun bare lå der. Noen få stønn, ba meg ikke slutte om jeg spurte underveis og ville møtes flere ganger. Det ble ikke mer fra min side.

Misforstå meg rett, jeg vet at 95% av kvinner er utrolig lett å lese om de faktisk vil ha sex og er engasjerte (altså samtykke gjennom handling og åpenbart engasjement) - og for de resterende 5% er det jo bare å spørre - men jeg vil ikke utvannet voldtektsbegrepet enda mer, og vi må alle bli bedre til å uttrykke våre grenser. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, miztyia skrev:

Ja. Hun har ikke samtykket og å tie er ikke å samtykke i alle tilfeller. Det er ikke sikkert hun tør å si noe, er redd eller et eller annet. Kun et ja er et ja.

Vi skal ikke ha et samfunn der man må filme hverandre si ja, bruke en app med fødselsnummer eller måtte skrive en kontrakt. 

Om jeg tar på deg, og du ikke sier noe, da kan jeg fortsette. Da har jeg ikke blitt avvist, men akseptert. 

Anonymkode: c4c3c...05f

• Liker 2
Skrevet

Rent moralsk, hvis hun ikke hopper opp og ned av glede og skriker, "JA! JA! JA!", så er det voldtekt.

Derfor burde vi også få en lov som speiler dette.

Anonymkode: 72fae...975

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke ha et samfunn der man må filme hverandre si ja, bruke en app med fødselsnummer eller måtte skrive en kontrakt. 

Om jeg tar på deg, og du ikke sier noe, da kan jeg fortsette. Da har jeg ikke blitt avvist, men akseptert. 

Anonymkode: c4c3c...05f

Kun ja betyr ja. Du har ikke fått samtykke, hold fingrene for deg selv. 

Anonymkode: 8de85...7c6

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, MaestroR skrev:

Så hvis du og jeg lå på stranda og jeg hadde følelser for deg og la handa på kroppen din så hadde du to valg : si nei, eller ikke si noe ( som kan tolkes og vil tolkes som aksept)  så kom ikke her med idiotien din

Ja, så tungt vi har for det da... idioti?!

Jeg er enig i situasjonen din, helt til om du har hendene på kroppen min, og jeg ikke møter deg der du er...

om jeg ikke tar på deg Tilbake eller kysser deg så lurer jeg oppriktig.. hva syns du da er et naturlig neste trekk??? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Misanthropis skrev:

Ja, så tungt vi har for det da... idioti?!

Jeg er enig i situasjonen din, helt til om du har hendene på kroppen min, og jeg ikke møter deg der du er...

om jeg ikke tar på deg Tilbake eller kysser deg så lurer jeg oppriktig.. hva syns du da er et naturlig neste trekk??? 

Ja du har veldig tungt for det, neste trekk overlates til utviklinga

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, MaestroR skrev:

Ja du har veldig tungt for det, neste trekk overlates til utviklinga

Ok, men slik jeg leste HI, så er der her problemer oppstår, fordi  her er det jo ingen utvikling utover din egen. 
Ingen respons, dermed ingen utvikling som du ikke skaper selv... så... hva hadde du skapt selv er spørsmålet 

• Liker 3
Skrevet

Jeg som kvinne hadde regnet med at det var sex en mann ville ha, som blir med meg hjem etter en tur på byen. Ikke at han hadde lyst til å se på "frimerkesamlingen" min.
Det jeg aldri har forstått, er når en kvinne kler seg naken og legger seg ved siden av en mann en har møtt på by'n i senga og så roper overgrep/voldtekt etterpå.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Misanthropis skrev:

Ok, men slik jeg leste HI, så er der her problemer oppstår, fordi  her er det jo ingen utvikling utover din egen. 
Ingen respons, dermed ingen utvikling som du ikke skaper selv... så... hva hadde du skapt selv er spørsmålet 

Å ta på folk er spontant og kanskje gryende forelskelse, som jeg tolker deg bør jeg sende deg rekommandert brev med spørsmål om jeg får lov

• Liker 1
Skrevet

Et oppegående menneske klarer vel å oppfatte signalene, om hun ligger der som en våt sokk og ikke vil, eller om hun ligger stille og nyter det. Skjønner ikke hvordan man kan si at hun enten må si ja eller nei for at man skal skjønne om hun er med eller ikke. 

Anonymkode: f2d88...fba

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et oppegående menneske klarer vel å oppfatte signalene, om hun ligger der som en våt sokk og ikke vil, eller om hun ligger stille og nyter det. Skjønner ikke hvordan man kan si at hun enten må si ja eller nei for at man skal skjønne om hun er med eller ikke. 

Anonymkode: f2d88...fba

Enig, derfor jeg svarte at man må se an videre urvikling

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, MaestroR skrev:

Å ta på folk er spontant og kanskje gryende forelskelse, som jeg tolker deg bør jeg sende deg rekommandert brev med spørsmål om jeg får lov

Nei så langt er vi jo enige. Har prøvd å si det så tydelig jeg kan.
Problemet oppstår etter at man initierer kontakt, tar på på og stryker på noen, og de da ikke responderer... DA er det for de fleste naturlig å stoppe, og ta det som et tegn på at den andre ikke er helt klar, eller like interessert som deg. 

• Liker 2
Skrevet

Hjelpe meg... Hvis vi forventer at alle menn skal være tankelesere står det dårlig til. En fremmed mann som kryper inntil en dame er ikke greit. Men hvis man høyt og tydelig må si JA i et forhold... vel... Da hadde vi nok hatt lite morrakos her i gården. Elsker det når han tar ansvar når jeg nettopp har våknet samt gjør hele jobben. Dette har vi aldri snakket om men har da vett nok til å si nei eller dytte ham litt bort hvis jeg ikke er i humør. Jeg tror ingen legger merke til forskjellen på "stiv som en stokk" eller bare ligge vanlig der. Nå må folk snart ta ansvar selv istedenfor å svartmale alt som overgrep. Det er helt fryktelig mot dem som faktisk har blitt voldtatt. I alle andre tråder er vi så veldig på kommunikasjon. Men kommunikasjon er faktisk ikke forventning om tankelesing. Eller at man skal stønne høylytt og kaste seg tilbake over partneren. Har jeg lyst så tar jeg på mannen for å se om jeg får han i humør. Og han gjør det samme. Og han merker jo når jeg blir våt på samme måte som jeg merker når han er stiv. Spør vi? Nei. Er det greit? Ja. Er du i et forhold der du ikke kan si noe til partneren din så kom deg til helvete ut av forholdet da. Men å stemple overgriper i panna er vitterlig ikke greit 

Anonymkode: 3e23b...7aa

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Zanzibar3 skrev:

Ja. Hun har ikke gitt samtykke. 

Nettopp. Det kan også gå under paragrafen ’’ute av stand til å motsette seg handlingen’’. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun ja betyr ja. Du har ikke fått samtykke, hold fingrene for deg selv. 

Anonymkode: 8de85...7c6

Tull. Jeg har seriøst aldri sagt ja til sex, hadde noen spurt rett ut hadde jeg syntes det var kjempekleint. Det finnes til og med tilfeller der nei betyr ja. Har diskutert dette med mange venninner, og det er svært mange som har sagt nei, der det betyr «jeg vil, men jeg føler jeg ikke burde, så overtal meg litt mer så det tar vekk noe av ansvaret fra meg». Å se an kroppsspråk og ansiktsuttrykk er mye viktigere enn å henge seg opp i ja eller nei. 
Man kan jo også svare ja kun fordi man er redd? Er alt greit da synes du, selv om alt annet ved settingen tilsvarer at svaret egentlig er nei? 

11 minutter siden, Belima skrev:

Jeg som kvinne hadde regnet med at det var sex en mann ville ha, som blir med meg hjem etter en tur på byen. Ikke at han hadde lyst til å se på "frimerkesamlingen" min.
Det jeg aldri har forstått, er når en kvinne kler seg naken og legger seg ved siden av en mann en har møtt på by'n i senga og så roper overgrep/voldtekt etterpå.

Man kan jo bli voldtatt likevel selvsagt, jeg kan jo ta med en mann hjem med den i tensjon å ha sex, men så er han hardhendt, eller jeg blir kvalm, eller noe får meg til å ombestemme meg. Da må jeg jo i så fall si klart i fra om at jeg ikke vil, og kjører han på og tvinger seg på meg likevel er det jo voldtekt selv om jeg lå naken inntil ham. Ligger jeg stille og tenker at han burde gjette at jeg ikke har lyst til dette, så er det min egen feil.

Anonymkode: ba1ab...34b

• Liker 2
Skrevet

De fleste skjønner forhåpentligvis at dette er en situasjon som ligger i et grenseland, og at det har lite for seg å si at alle som ikke er helt enige med en selv er idioter. 

Spørsmålet er egentlig, slik jeg ser det, hva man kan forvente av kommunikasjon i en situasjon man selv har satt seg i. Er mannen eneansvarlig for denne kommunikasjonen?

Anonymkode: 33931...cb2

Skrevet

Nei, om det er noe man bør lære seg så er det kroppsspråk. Kroppsspråket er det språket man skal lese, ikke bare det som kommer ut av munnen. Om de to ikke samsvarer så betyr kroppsspråket alt. Feks, hvis man sier ja, men hele kroppen er avvisende (stiv/ vrir seg vekk/ +++) — så vil man ikke. 
(Ved å se på kroppsspråk vet man jo og om noen liker en eller ikke). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...