Gå til innhold

Jehovas vitner og bursdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om at barn ikke kan delta i venners bursdag pga religion? Blir ikke disse barna holdt utenfor på en måte? Jeg får vondt av disse barna som ufrivillig må være en del av en religion pga foreldrene. 

Anonymkode: 8a436...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan løses ganske enkelt ved å invitere til filmkveld eller spillkveld i stedet for bursdagsselskap.

Anonymkode: b4fcc...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rayo skrev:

Jeg må si at jeg savnet ikke bursdag når jeg var liten. Vanskelig å savne noe du ikke har opplevd.

Men følte du deg ikke utenfor når hele klassen var i bursdag og ikke du? Var du ikke nysgjerrig når alle barna snakket om disse bursdagene? 

Anonymkode: 8a436...bc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forkastelig å bevisst la barn ekskluderes fra sosiale sammenhenger. Det er vondt å føle på utenforskap. Foreldre skal ikke påføre barnet en følelse av å stå utenfor og være annerledes andre.

 

 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan løses ganske enkelt ved å invitere til filmkveld eller spillkveld i stedet for bursdagsselskap.

Anonymkode: b4fcc...c8d

Egentlig er det en bursdag, men kaller det noe annet slik at barnet kan komme? 

Anonymkode: 8a436...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men følte du deg ikke utenfor når hele klassen var i bursdag og ikke du? Var du ikke nysgjerrig når alle barna snakket om disse bursdagene? 

Anonymkode: 8a436...bc4

Kan ikke huske at det plagde meg noe nei. Feiret min første bursdag i fjor, og ser jo hva jeg har gått glipp av. Men når jeg var liten var det ikke noe problem, kan ikke huske noe snakk om det heller.

Var verre med skolestart etter jul, og alle kom på skolen med ny mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg generelt synes det er greit å prakke på barn religion, men medlemmer av JV burde rett og slett ikke få barn i det hele tatt. Barn burde ha en medfødt rett til å slippe å forholde seg til noe så patetisk og dumt.

Anonymkode: 46403...e08

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Jehovas vitner, men min erfaring er at det er et mye større problem at ikke-religiøse på ulike måter mobber eller gjør ting som får religiøse til i visse sammenhenger å føle seg ekskludert fra samfunnet. Veldig mange av disse selverklærte «tolerante» menneskene som klager over at religiøse er intolerante kaster virkelig stein i glasshus. De fleste av mine ateistiske venner viser virkelig null forståelse eller toleranse for det andre mennesker tror på. Og de har null respekt for det. En titt i mange av trådene på FB eller Kvinneguiden er nok til å skjønne det.

Jeg har såpass respekt for religion at jeg tenker det er opp til den enkelte troende selv å vurdere hvordan man forholder seg til en ting som en bursdag. Hvis religionen sier  at det er feil, så må vi andre respektere det. Har man en tro, er forholdet til den viktigere enn noe annet. Respekt handler for eksempel om ikke å servere svin til muslimer, eller alkohol til adventister. (Jeg sier ikke dermed at man må servere kyllingpølser, bare at man ikke legger svinekjøtt på fatet til en muslim.) Man sender heller ikke nakenbilder til mennesker  man vet ikke setter pris på det. Det handler om respekt.

Anonymkode: 90e1a...add

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ikke til Jehovas vitner, men min erfaring er at det er et mye større problem at ikke-religiøse på ulike måter mobber eller gjør ting som får religiøse til i visse sammenhenger å føle seg ekskludert fra samfunnet. Veldig mange av disse selverklærte «tolerante» menneskene som klager over at religiøse er intolerante kaster virkelig stein i glasshus. De fleste av mine ateistiske venner viser virkelig null forståelse eller toleranse for det andre mennesker tror på. Og de har null respekt for det. En titt i mange av trådene på FB eller Kvinneguiden er nok til å skjønne det.

Jeg har såpass respekt for religion at jeg tenker det er opp til den enkelte troende selv å vurdere hvordan man forholder seg til en ting som en bursdag. Hvis religionen sier  at det er feil, så må vi andre respektere det. Har man en tro, er forholdet til den viktigere enn noe annet. Respekt handler for eksempel om ikke å servere svin til muslimer, eller alkohol til adventister. (Jeg sier ikke dermed at man må servere kyllingpølser, bare at man ikke legger svinekjøtt på fatet til en muslim.) Man sender heller ikke nakenbilder til mennesker  man vet ikke setter pris på det. Det handler om respekt.

Anonymkode: 90e1a...add

Og det er helt greit å være tolerant, tro hva man vil osv.

Problemet her er at barn som er født i denne religionen, som oftest ikke får noe valg på hva man skal tro. Jehovas Vitner driver med hard manipulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstreme Jehovas vitner, kristne meninger, muslimske menigheter og hardbarka ateister. De alle er en pest og plage for normale folk. Er nå muslim selv, men jeg takler ikke ekstremiteter i noen former. La barna være barn mener nå jeg. 

Anonymkode: 0024e...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Rayo said:

Jeg må si at jeg savnet ikke bursdag når jeg var liten. Vanskelig å savne noe du ikke har opplevd.

Hvorfor vil du være Jehovas Vitne egentlig?

Anonymkode: 91405...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de blir holdt utenfor. Tenker det er helt greit de ikke selv feirer bursdag, men når de blir invitert forstår jeg ikke hvorfor de ikke får komme. Barna legger merke til slikt. Det blir jo litt som med oss voksne. Hvis man har en venn som alltid takker nei til invitasjon så slutter man å be den personen. 

Jeg synes uansett ikke noe om de som bestemmer religion for barna. Jeg synes dette skal være frivillig og at barna, når de er store nok, gjerne ungdom da kan velge. Gjelder alle religioner og livssyn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes land der det ved lov er forbudt å lære barn om religion. Dere må gjerne flytte dit om dere synes det er ille å bo her. Kan hende dere der får andre ting som dereikke ønsker dere på kjøpet. Jeg blir her.

 

Anonymkode: 90e1a...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du være Jehovas Vitne egentlig?

Anonymkode: 91405...fb0

Jeg er ikke Jehovas Vitne. Født og oppvokst i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet om JV and correct me if I’m wrong men de feirer ingen høytider. De får ikke gjøre noe som ikke hyller Gud på en eller annen måte. All musikk utenom salmer er forbudt, på TV kan man bare se på ting som har kristne verdier. På skolene blir barna holdt utenfor ikke bare bursdager, men også alt som har med høytidsforberedelser å gjøre. Det var kjempeoppstyr et eller anna sted på Vestlandet for noen år siden fordi barn av religiøse familier ikke fikk være med og lage påskekyllinger, og «alle» gikk ut ifra at det var muslimer. Men det var jehovas vitner. 
 

Hva blir egentlig igjen når man fjerner alt som ikke har med Gud å gjøre? Jeg vet ikke om disse ungene får være med på ting som seksualundervisning men jeg ser det ikke for meg. Og når de i tillegg har poengsystem for hvor mange dører de banker på og hvor mange de får forkynt til, og på den måten kan klatre i hierarkiet sitt, da mister jeg helt matlysta.

 

Man kan si mye om organisert religion, men muslimer sender ihvertfall ungene sine i skolegudstjenester i jula, og er stort sett villige til å integrere seg. Jehovas vitner er bare en sekt med fanatikere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes land der det ved lov er forbudt å lære barn om religion. Dere må gjerne flytte dit om dere synes det er ille å bo her. Kan hende dere der får andre ting som dereikke ønsker dere på kjøpet. Jeg blir her.

 

Anonymkode: 90e1a...add

Seriøst? Hvilket land er det? Nord-Korea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Caroline1986 skrev:

Så hvorfor brøt du ut?

Hovedgrunnen er vel at jeg aldri har trodd.  Og de har sakte med sikkert klart å ødelegge psyken min. Mye dritt som skjer bak teppet i den religionen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rayo skrev:

Hovedgrunnen er vel at jeg aldri har trodd.  Og de har sakte med sikkert klart å ødelegge psyken min. Mye dritt som skjer bak teppet i den religionen der. 

Det er jeg veldig lei meg for å høre. Det virket bare som at du forsvarte dem så jeg ville spørre hvorfor du likevel brøt ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...