Gå til innhold

Jehovas vitner og bursdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Caroline1986 skrev:

Det er jeg veldig lei meg for å høre. Det virket bare som at du forsvarte dem så jeg ville spørre hvorfor du likevel brøt ut

Skjønner at det kan virke sånn. Jeg er vel mer at "rett skal være rett" 

Ikke det at min opplevelse er fasit. Er mye feilinformasjon når denne religionen kommer til diskusjon. Og de er ikke dårlige mennesker, de er hjernevasket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er forkastelig å bevisst la barn ekskluderes fra sosiale sammenhenger. Det er vondt å føle på utenforskap. Foreldre skal ikke påføre barnet en følelse av å stå utenfor og være annerledes andre.

 

 

Jeg vet om en familie med seks barn som lever utenfor samfunnet så og si. De tilhører en viss religion. Barna virker helt ok og glade. De er mer omtenksomme enn normalt for å si det sånn. De er helt oppegående når det gjelder fag og natur. De har hjemmeskole, og har jo kontakt med andre i miljøet. Ikke så må mange, men ok.

Så bare gøy at det er rom for de ute for det a-4-samfunnet. De kan ha det veldig bra 🙂 kjærlighet er jo viktigst. Ikke bursdagsgaver. 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rayo skrev:

Skjønner at det kan virke sånn. Jeg er vel mer at "rett skal være rett" 

Ikke det at min opplevelse er fasit. Er mye feilinformasjon når denne religionen kommer til diskusjon. Og de er ikke dårlige mennesker, de er hjernevasket.

Ja der er jo en real sak det. Og det var sikkert ikke det at du ikke fikk feire bursdag som var problemet, men summen av alt. Og da mener jeg at det er viktig å si ifra om hvordan det faktisk er slik at man kanskje tilslutt slipper at flere barn blir ødelagt av hjernevasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet om en familie med seks barn som lever utenfor samfunnet så og si. De tilhører en viss religion. Barna virker helt ok og glade. De er mer omtenksomme enn normalt for å si det sånn. De er helt oppegående når det gjelder fag og natur. De har hjemmeside, og har jo talt med andre i miljøet. Ikke så må mange, men ok.

Så bate gøy at det er rom for de ute for det a-4-samfunnet. De kan ha det veldig bra 🙂 kjærlighet er jo viktigst. Ikke bursdagsgaver. 

Da får vi håpe at ingen av de barna vokser opp og finner ut at de er homofile, for da vil de bli ekskludert fra dette samfunnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline1986 skrev:

Da får vi håpe at ingen av de barna vokser opp og finner ut at de er homofile, for da vil de bli ekskludert fra dette samfunnet også.

Det var da ikke snakk om homofile her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det var da ikke snakk om homofile her. 

Neida, men Jehovas Vitne aksepterer ikke homofili. Og det var JV det var snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Caroline1986 skrev:

Neida, men Jehovas Vitne aksepterer ikke homofili. Og det var JV det var snakk om

Kanskje best å holde seg til saken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Kanskje best å holde seg til saken 🙂

Snakker vi ikke om hvordan JV ekskluderer barna sine fra normale aktiviteter? 

Jeg er bare generelt imot Jehovas Vitne ettersom de hjernevasker og ødelegger barna sine. Og man kan ikke si at det går fint at de lever utenfor samfunnet når man vet hva de driver med. De er en sekt som driver med fanatisk religion, og det inkluderer kun dem som er perfekte i Guds øyne. Alle andre blir ekskludert fra sekten. Og vil barna bryte ut, så er de ansett som døde av foreldrene. 
Så mye for den kjærligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel ble medlem i Jehovas vitne. Det var helt drøyt da vi var katolikker. Jeg husker de  sinnsyke oppstandelsen det ble.  My god!!

Og vi ungene skjønte jo ingenting fordi de  voksne overdrev så sjukt. Men vi fikk være sammen etterhvert og vi syns de voksne var helt Koko alle man. Vi som barn/ungdom var klokere enn voksne faktisk. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Caroline1986 skrev:

Snakker vi ikke om hvordan JV ekskluderer barna sine fra normale aktiviteter? 

Jeg er bare generelt imot Jehovas Vitne ettersom de hjernevasker og ødelegger barna sine. Og man kan ikke si at det går fint at de lever utenfor samfunnet når man vet hva de driver med. De er en sekt som driver med fanatisk religion, og det inkluderer kun dem som er perfekte i Guds øyne. Alle andre blir ekskludert fra sekten. Og vil barna bryte ut, så er de ansett som døde av foreldrene. 
Så mye for den kjærligheten.

Jeg leser hva du skriver. Jeg tror på deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Min onkel ble medlem i Jehovas vitne. Det var helt drøyt da vi var katolikker. Jeg husker de  sinnsyke oppstandelsen det ble.  Ny god!!

Og vi ungene skjønte jo ingenting fordi se voksne overdrev så sjukt. Men vi fikk være sammen etterhvert og vi syns de voksne var helt Koko alle man. Vi som barn/ungdom var klokere enn voksne faktisk. 

Ja hvis man ikke er født inn i en sekt så er der selvsagt enklere å se galskapen, men når man vokser opp med foreldre som nekter en å omgås andre enn akkurat dem i menigheten og det utelukkende er religiøse aktiviteter man får delta i, og man blir fortalt at hvis man feirer jul eller bursdag eller hører på popmusikk så kommer man til helvete, så er det dét som er hjernevasking og da forstår man ikke at det er galt

Endret av Caroline1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette opp litt. For å bli utstøtt må man være døpt. Med mindre du er en sånn forelder som utstøter barna uansett. 

(Jeg er lesbisk, og har homofile slektninger som ikke familien har kuttet ut)

Endret av Rayo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rayo skrev:

Bare for å rette opp litt. For å bli utstøtt må man være døpt. Med mindre du er en sånn forelder som utstøter barna uansett. 

Jeg vet ikke så mye om ritualene i JV bortsett fra at det ikke er så mye av dem. Er ikke dåp obligatorisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Caroline1986 skrev:

Ja hvis man inne er født inn i en sekt så er der selvsagt enklere å se galskapen, men når man vokser opp med foreldre som nekter en å omgås andre enn akkurat dem i menigheten og det utelukkende er religiøse aktiviteter man får delta i, og man blir fortalt at hvis man feirer jul eller bursdag eller hører på popmusikk så kommer man til helvete, så er det dét som er hjernevasking og da forstår man ikke at det er galt

Jeg leser hva du skriver. Jeg tar alt du skriver på alvor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Caroline1986 skrev:

Jeg vet ikke så mye om ritualene i JV bortsett fra at det ikke er så mye av dem. Er ikke dåp obligatorisk?

Nei det er ikke obligatorisk. Det er veldig muntret opp til, men i litteraturen står det at det er et personlig valg. Overlykkelig at jeg tok til vettet tidlig nok å lot være å døpe meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn tråd hvor jeg skjønner at vi må høre ordentlig etter. Eller lese ordentlig det som skrives rettere sagt.

Jeg sitter bare her og vet at jeg må ta inn over meg..  hm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Dette er sånn tråd hvor jeg skjønner at vi må høre ordentlig etter. Eller lese ordentlig det som skrives rettere sagt.

Jeg sitter bare her og vet at jeg må ta inn over meg..  hm 

Altså du må jo mene hva du vil, men her i tråden har vi jo faktisk en person som har brutt ut av Jehovas Vitne fordi det var skadelig, og da tenker jeg at det er veldig viktig å høre på. 

Endret av Caroline1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rayo skrev:

Nei det er ikke obligatorisk. Det er veldig muntret opp til, men i litteraturen står det at det er et personlig valg. Overlykkelig at jeg tok til vettet tidlig nok å lot være å døpe meg!

Ja det var jo en lykke da. Håper du har et godt liv på utsiden, selv om du fikk en slik start i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Caroline1986 skrev:

Altså du må jo mene hva du vil, men her i tråden har vi jo faktisk en person som har brutt ut av Jehovas Vitne fordi det var skadelig, og da tenker jeg at det er veldig viktig å høre på. 

Ja. Det var det jeg sa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en barnehage. Det gikk barn der som var JV. En ting er at ikke de feiret sine bursdager. Men foreldrene krevde at de ikke deltok ( var i samme rom)  når vi markerte/feiret de andre barna i barnehagen. Enkelt forklart: «De skulle ikke delta på noe som av utenforstående kunne oppfattes som om de deltok» Dvs selv om de ikke gikk med i 17.mai toget i nærområdet, kunne de heller ikke få en is sammen med de andre barna når de kom tilbake til barnehagen. 
Vi sa at vi tar så mye hensyn vi kan, men ved disse anledninger må de heller holde barna hjemme. Vi hadde jo heller ikke nok personal til å ta vekk ungene ved bursdager, julesanger osv. Når barna laget julegaver til foreldre, typ nisser og engler, løste vi det ved at JV laget sommerfugler osv. Så noen ting fant vi jo greie løsninger for. Men det var ikke lett alltid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...