Gå til innhold

Skal man la være å fortelle medstudenter om internships?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan fortelle etter at søknadsfrist er gått ut? Jeg fortalte ikke medstudenter om hvor jeg søkte jobb før jeg var ferdig med masteren min, de er jo tross alt mine konkurrenter. 

Anonymkode: 69e0f...71d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å fortelle dette før søknadsfristen har løpt ut? 

Anonymkode: 23181...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener steder man allerede har jobbet, altså internships. Fordi det kan inspirere andre til å gjøre det samme slik at man blir mindre «unik». Jeg har hatt internship i utlandet og ønsker ikke at folk skal kopiere det eller søke om fast stilling der, så jeg angrer litt på at jeg fortalte noen få det. Bør jeg frykte konkurranse? De fleste vil vel bare bli igjen i Norge uansett.

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir unik uansett. De velger neppe samme valgfag som deg, samme traineeships, samme deltidsjobb, samme verv og senere samme jobb som deg. Det er med andre ord mye mer enn det ene internshipet som avgjør om du er unik eller ei. Hvis du mot formodning har noen som følger og kopierer ditt eneste skritt, så antar jeg det er greit å la være å informere vedkommende. 

Anonymkode: 185b9...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett internship, fordi, vel, jeg søkte om det. Andre studenter kunne ha søkt om det samme. Men de gjorde det ikke. Det var ett spesielt internship, i ett annet land, hvor jeg hadde språkkunnskaper. 

Følte ikke at jeg måtte informere medstudenter om det. De hadde mest trolig ikke fått det heller på grunn av språkkunnskaper.

Anonymkode: fd324...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ett internship, fordi, vel, jeg søkte om det. Andre studenter kunne ha søkt om det samme. Men de gjorde det ikke. Det var ett spesielt internship, i ett annet land, hvor jeg hadde språkkunnskaper. 

Følte ikke at jeg måtte informere medstudenter om det. De hadde mest trolig ikke fått det heller på grunn av språkkunnskaper.

Anonymkode: fd324...8ab

Fortalte du ingen medstudenter om det?

Synes du det var dumt av meg å fortelle om mitt internship i utlandet? De fleste har jo LinkedIn uansett og da kan jo «alle» se hva folk har gjort.

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en "problemstilling". Folk er så tragiske i dag. Nei, du er ikke noe unik ved å ha tatt internship i utlandet, men det som er unikt i Norge er hvem du kjenner med tanke på nettverk, for ingen bryr seg om et latterlig internship i utlandet om du har et ordentlig nettverk i Norge. Hvis ikke, huff da! Noen flere spørsmål du lurte på?

Anonymkode: bba53...9f0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis medstudentene dine aldri har hørt om at det går an å ha internships i utlandet, er de ikke noe særlig til konkurrenter uansett.

Du er selvfølgelig ikke første, og heller ikke siste, person som har gjort det. Det er ikke noen revolusjonerende hemmelighet du har fortalt. 

Anonymkode: 4df5f...62c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, for en "problemstilling". Folk er så tragiske i dag. Nei, du er ikke noe unik ved å ha tatt internship i utlandet, men det som er unikt i Norge er hvem du kjenner med tanke på nettverk, for ingen bryr seg om et latterlig internship i utlandet om du har et ordentlig nettverk i Norge. Hvis ikke, huff da! Noen flere spørsmål du lurte på?

Anonymkode: bba53...9f0

Har dårlig nettverk i Norge og er redd folk vil kopiere meg hvis jeg flytter tilbake og tar full stilling der jeg hadde internship. Heldigvis må man i 98 % av stillingene kunne fransk så døren er lukket for mange :) Men dumt jeg sa noe.

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dårlig nettverk i Norge og er redd folk vil kopiere meg hvis jeg flytter tilbake og tar full stilling der jeg hadde internship. Heldigvis må man i 98 % av stillingene kunne fransk så døren er lukket for mange :) Men dumt jeg sa noe.

Anonymkode: 1ea77...095

Det har absolutt ingen betydning at du sa noe. Tenker du bør roe ned mange hakk...

Anonymkode: 99d55...635

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har absolutt ingen betydning at du sa noe. Tenker du bør roe ned mange hakk...

Anonymkode: 99d55...635

Hvordan vet du at det har null betydning? Ser ikke hvorfor du mener jeg må roe meg ned. 

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis medstudentene dine aldri har hørt om at det går an å ha internships i utlandet, er de ikke noe særlig til konkurrenter uansett.

Du er selvfølgelig ikke første, og heller ikke siste, person som har gjort det. Det er ikke noen revolusjonerende hemmelighet du har fortalt. 

Anonymkode: 4df5f...62c

Vet det men ønsker ikke å møte på dem hvis jeg flytter tilbake.

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ti år siden jeg var student, men da var det ved en høyskole hvor vi spilte hverandre gode. Vi tipset om stillinger og muligheter, og heiet hverandre frem.

Jeg har hørt at det kan være innmari mye konkurranse og kniving ved flere utdanningsinstitusjoner, hvor man holder ting hemmelig, skjuler hensikter og tråkker andre ned for å nå opp selv.

Innmari glad det ikke var et slikt miljø der jeg studerte. 

Anonymkode: 6e4d3...118

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ti år siden jeg var student, men da var det ved en høyskole hvor vi spilte hverandre gode. Vi tipset om stillinger og muligheter, og heiet hverandre frem.

Jeg har hørt at det kan være innmari mye konkurranse og kniving ved flere utdanningsinstitusjoner, hvor man holder ting hemmelig, skjuler hensikter og tråkker andre ned for å nå opp selv.

Innmari glad det ikke var et slikt miljø der jeg studerte. 

Anonymkode: 6e4d3...118

Er enig i det, men for meg er det fordi jeg ikke ønsker å se dem på samme sted. Vil at det bare skal være "mitt". 

Anonymkode: 1ea77...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fortalte du ingen medstudenter om det?

Synes du det var dumt av meg å fortelle om mitt internship i utlandet? De fleste har jo LinkedIn uansett og da kan jo «alle» se hva folk har gjort.

Anonymkode: 1ea77...095

Jeg fortalte om det til noen medstudenter etterpå.  Jeg fikk selv tipset av en kamerat, hvis ikke hadde jeg ikke tenkt på det selv.

Jeg synes ikke at det er dumt av deg å ikke fortelle de om det. Hvorfor skal du måtte ha informasjonsplikt for dem? 

Anonymkode: fd324...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ti år siden jeg var student, men da var det ved en høyskole hvor vi spilte hverandre gode. Vi tipset om stillinger og muligheter, og heiet hverandre frem.

Jeg har hørt at det kan være innmari mye konkurranse og kniving ved flere utdanningsinstitusjoner, hvor man holder ting hemmelig, skjuler hensikter og tråkker andre ned for å nå opp selv.

Innmari glad det ikke var et slikt miljø der jeg studerte. 

Anonymkode: 6e4d3...118

Hvorfor skal jeg stå foran klassen på 120, hvor jeg kan navnet på kan hende halvparten å fortelle at det finnes ett internship på den tyske ambassaden i Sarajevo som man kan få hvis man kan tysk og bosnisk, når man hende det er bare meg og en annen som har de språkkunnskapene? ( Nå har ikke min internship på den tyske ambassaden i Sarajevo, men noe lignende).

Anonymkode: fd324...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette, du studerer juss/økonomi?

Rart mindsett at alle er konkurrenter, og ikke fremtidige kollegaer.

På ingeniør husker jeg en elev laget et kompendium hvor han brøt ned pensum som var dårlig forklart i orginal lærebok for så å dele det med klassa før eksamen. I ettertid har han et godt rykte som en team-player som alle i hele kullet ville gitt en enbefaling til ledelsen om de kunne fått tak i.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det har null betydning? Ser ikke hvorfor du mener jeg må roe meg ned. 

Anonymkode: 1ea77...095

Fordi dine klassekamerater ikke automatisk vil kopiere alt du gjør. Hvis de ønsker å ha internship i utlandet, kommer de på den ideen helt på egen hånd. Hvis du ser på vennene dine som konkurrenter og holder ting hemmelig for dem for å bedre dine sjanser på jobbmarkedet (sannsynligvis helg unødvendig), tenker jeg du bør roe ned, ja. 

Anonymkode: 99d55...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske nevrotisk. Skjønner ikke hvorfor du freaker helt ut av at du har fortalt noen venner om et internship du har hatt. Mest sannsynlig vil de ikke gjøre akkurat det du har gjort. Når det er sagt virker du også litt smålig da du fikk tipset selv fra en venn. Tenker du slikt bare skal gå en vei? Ikke rart du mangler nettverk. 

Anonymkode: 23181...cfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...