Gå til innhold

Sykt barn, kollegaer mente jeg «misbrukte» ordningen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte være hjemme med en syk/frisk toåring i går.    En toåring som våknet med littegranne feber og snørr, men i knallform. 
 
Mannen er permittert, men har akkurat kommet tilbake i 50% stilling. Er riktignok svært usikkert på jobben hans nå, og det kommer til å bli oppsigelser. Med andre ord ikke riktige tiden for å stikke seg ut negativt. Jobben min er trygg og kommunal. 

Uansett. Natt til fredag jobbet mannen 23-09.30. Jeg startet egentlig på jobb 0815, så da vi sto opp litt før 7 og jeg oppdaget feberen, tok meldte jeg inn sykt barn til sjefen, som tok det helt greit og profesjonelt. Fikk imidlertid høre av kollegavenninne at jeg hadde blitt heftig diskutert på pauserommet den dagen, av kolleger som mente det var tullete at jeg var hjemme samtidig som mannen. Ja, han var hjemme 80% av tiden, men da lå han og sov etter en natt på jobb (er ikke noe hvilende nattevakt dette altså, men krevende kroppsarbeid). I følge dem var fasiten at han burde dratt fra jobb noen timer tidligere og passet barnet slik at jeg kunne kommet på jobb som vanlig. 
 

Og dette var den første dagen med sykt barn jeg har brukt denne høsten.., alle andre dager har mannen allerede vært hjemme pga permitteringen slik at det har løst seg. Før permitteringen har vi alltid delt det 50/50 (da jobbet han heller ikke natt). 
 

Misbrukte vi ordningen eller Er det bare slarv jeg ikke skal bry meg om? 

Anonymkode: 1c866...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har dine kolleger ikke noe med. Og som småbarnsmamma med en mann som har jobbet natt (også krevende nattevakter), synes jeg dere gjorde helt riktig. Min mann hadde i alle fall ikke klart å ta seg av en aktiv toåring etter å ha løpt fra seng til seng i 19 timer i strekk. 

Anonymkode: 3c5be...602

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig uproft av dine kolleger. Dette virker som en gjeng med sladrekjerringer. Drit i dem.

Anonymkode: 3c8a4...2df

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vet dine kolleger så mye om arbeidssituasjonen-og tidspunkter til mannen din? 

Uansett, dette har ikke de noe med. 

Anonymkode: 1ecb1...a92

De vet ikke i detalj, men kan tenke meg at de har startet å gruffe fordi de trodde han var permittert, også har sikkert venninna mi sagt at han har jobbet natt. Jeg bare forklarte mer i detalj her fordi hi uten relevant info er så dumme. 

Anonymkode: 1c866...e59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Én ting hvis du hadde misbrukt ordningen, men det syns jeg ikke du har gjort. 
 

virker mer som et problem i arbeidsmiljøet.. blir nok bedre når de yngre generasjonene kommer til! Var mange før i tiden som likte å sladre på den måten... sosial kontroll vil jeg si d er

Anonymkode: 634b1...f1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns helt ærlig din mann burde vært hjemme med barnet, så kunne du kommet senere på jobb. På min arbeidsplass er det en som har jobbet natt hele uken, gått hjem for å passe sykt barn, og så sovet når mannen har kommet fra jobb og frem til hun skal på natt igjen. 

Anonymkode: bc467...e53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns helt ærlig din mann burde vært hjemme med barnet, så kunne du kommet senere på jobb. På min arbeidsplass er det en som har jobbet natt hele uken, gått hjem for å passe sykt barn, og så sovet når mannen har kommet fra jobb og frem til hun skal på natt igjen. 

Anonymkode: bc467...e53

Med andre ord mener du at sykt barn kun er for dem som jobber dagtid? 

Anonymkode: 1c866...e59

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noen bare var frustrart fordi det påvirket dem negativt og de derfor var ekstra kritiske. Samat at de hadde en diskusjon, så noen har jo vært enig med deg

Ville ikke brydd meg

Anonymkode: 73683...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du jobber i kommunal stilling, så hvis det ikke er kontorrelatert regner jeg med dere er underbemannet og det kan være årsak til kollegaens reaksjon. Det er selvfølgelig ikke rett av dem å spekulere i din personlige situasjon og å si du misbrukte ordningen. Du må bare blåse i dem.

Anonymkode: 4bf8c...905

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er en arbeidsplass som hovedsakelig bare består av kvinner? Dette er det virkelig ingen som har noe med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord mener du at sykt barn kun er for dem som jobber dagtid? 

Anonymkode: 1c866...e59

Sykt barn er for når man ikke har noen andre til å passe barnet. Her er jo barnet far hjemme, da er det ingen grunn til at mor også skal være hjemme. 

Anonymkode: bc467...e53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter nattevakt, så må man sove. Så du måtte derfor være hjemme med barnet. Dette er bare dårlig gjort, sladder og slikt som skaper et dårlig arbeidsmiljø.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke få sove etter nattevakt, ikke før mange timer etterpå, er det bare de som ikke går nattevakter som mener. Du gjorde ikke noe feil TS. 

Anonymkode: 155d8...ea6

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns helt ærlig din mann burde vært hjemme med barnet, så kunne du kommet senere på jobb. På min arbeidsplass er det en som har jobbet natt hele uken, gått hjem for å passe sykt barn, og så sovet når mannen har kommet fra jobb og frem til hun skal på natt igjen. 

Anonymkode: bc467...e53

Det hadde ikke jeg klart. Er ikke alle som tåler like godt disse nattevaktene. Jeg blir så trøtt at jeg må sove rett etter nattevakt. Om ikke fungerer jeg ikke

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde gitt en lang faen i hva de mener om at du var hjemme med sykt barn, men jeg hadde tatt opp baksnakkingen og arbeidsmiljøet med nærmeste leder og tillitsvalgt. At hele hønseflokken sitter og diskuteree deg heftig i lunsjen er ikke greit. 

Anonymkode: 5164a...8ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns helt ærlig din mann burde vært hjemme med barnet, så kunne du kommet senere på jobb. På min arbeidsplass er det en som har jobbet natt hele uken, gått hjem for å passe sykt barn, og så sovet når mannen har kommet fra jobb og frem til hun skal på natt igjen. 

Anonymkode: bc467...e53

Det kan kanskje funke hvis man har veldig rolige nattevakter og har sovet store deler av natta. Det funker ikke når man faktisk har vært våken hele natta - og i alle fall ikke når barnet bare er to år! Hvis barnet hadde vært 6-7 år (og ikke er så veldig syk), hadde det kanskje vært noe annet. Da kan man smøre noen brødskiver til ungen og sette det foran en skjerm mens man sover noen timer. Men toåring? Glem det!

Anonymkode: 3c5be...602

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykt barn er for når man ikke har noen andre til å passe barnet. Her er jo barnet far hjemme, da er det ingen grunn til at mor også skal være hjemme. 

Anonymkode: bc467...e53

Barnets far må sove, og man kan ikke sove når man passer på en toåring. Det er ikke nok å «være hjemme», man må faktisk også være våken. Å passe en toåring er minst like mye jobb som faktisk å være på jobb. Man passer ikke toåring etter å ha vært våken hele natta på nattevakt noe mer enn man går rett på dagvakt på jobb etterpå. 

Anonymkode: 3c5be...602

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver du jobber i kommunal stilling, så hvis det ikke er kontorrelatert regner jeg med dere er underbemannet og det kan være årsak til kollegaens reaksjon. Det er selvfølgelig ikke rett av dem å spekulere i din personlige situasjon og å si du misbrukte ordningen. Du må bare blåse i dem.

Anonymkode: 4bf8c...905

Høres ut som hun er lærer for meg

Anonymkode: 17269...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...