Gå til innhold

Dere med felles økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har felles matkonto, og felles regningskonto. Av denne går fex utgifter til lån, kommunale avgifter, SFO, aktiviteter til barna, mobil, strøm drivstoff osv. 
Vi betaler samme beløp inn til disse kontoene månedlig. Dette kan vi gjøre fordi vi har ca det samme utbetalt i måneden. 
Det som står igjen på lønningskontoene våre disponerer vi selvfølgelig som vi vil. 
Hadde aldri giddet sånt «alt ditt er mitt» opplegg. Det høres nok fint og romantisk ut i teorien, men tror det skal litt til i praksis...

Mannen min forstår seg ikke helt på hvorfor jeg liker å kjøpe dyr kosmetikk, og jeg har begrenset forståelse av hva han skal med alle duppedingsene han fyller opp garasjen med. Vi har alle våre interesser...

Krangler aldri om økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså laget dere ikke budsjett sammen hver måned, du overlot det til ham.

Anonymkode: b6fca...572

Nei, vi hadde budsjett, men ordningen fikk meg rett å slett til å koble litt ut slik at jeg ikke tenkte så hardt gjennom om en investering eller et innkjøp som ble gjort var det lureste eller om andre alternativer var bedre. Nå som jeg styrer økonomien min alene gjør jeg undersøkelser og grundige vurderinger før jeg bruker penger.

Anonymkode: 282fd...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Takk for alle svar. Vi skal ha felles økonomi, bare lurer på hvordan det fungerer i praksis.

Vi har vært sammen i nærmere 10 år, nylig fått vårt første barn og ser på forholdt vårt som trygt og stabilt. Jeg kommer til og jobbe litt redusert (85-90%) og vil naturligvis dra en større del av lasset hjemme med husarbeid, handling, hente/levere i barnehage osv. Mannen må ofte jobbe overtid eller på jobbreiser, og da må jeg selvfølgelig gjøre "hans del" av "arbeidet" med hus og barn. Litt knotete forklaring, men jeg vil altså bidra mer på andre områder og han vil bidra mer økonomisk. Derfor vil vi nå gå over til helt felles, slik at det blir mer rettferdig. 

Anonymkode: cc5d3...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, en lettere løsning enn å ta alt inn på en felles pott — som kan skape mye konflikt.

er å ha 2 felles kontorer:

- matkonto; med 2 tilhørende kort som dere begge overføre en avtalt sum til 

- regningskonto; der alle felles regninger trekkes fra og dere overfører en avtalt sum til.

jeg og samboer har det slik og det fungerer ypperlig. I tillegg til disse kontoene har vi en felles sparekonto som vi setter inn ett par tusen hver i måneden. 

Anonymkode: 9140d...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først innlede med å si at vi er gift, gikk inn i forholdet med 50-50 eie, og tjener omtrent det samme. Ellers ville jeg lagt det opp helt annerledes. Samt at har vært etablert en god del år. 

Vi har rett og slett fordelt hvem som tar hva. Han tar lån+renter, og alt av regninger. Jeg er stort sett den som bestiller ferie, kjøper mat, og ting til huset. Vi har 50 000 i buffer på hver lønnskonto i tilfelle man går i "minus" en måned. Men som regel går vi i pluss, vi overfører da alt over 50 000 enten til høyrentekonto (sparing til ny bil og oppussing), eller fondssparing (pensjon). 

Anonymkode: b4f06...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt 100% felles økonomi så ville alt gått til samme konto, og vi ville brukt penger derfra uten å spørre om lov (innen rimelighetens grenser selvsagt).

Vi ønsker ikke dette, så vi har ikke helt felles økonomi. 
Vi har delt regningskonto, delt matkonto med to kort, og delt sparekonto til felles sparemål. Vi har bestemte summer vi fører over til alle kontoene, og det vi sitter igjen med bruker vi som vi selv vil. Ellers er vi ganske rause med både hverandre og andre, så om den ene eller den andre betaler for A eller B utenom de faste utgiftene, er ikke noe vi bryr oss om. Og vi overfører penger til hverandre dersom en har behov for det. Det skal sies at vi tjener noenlunde det samme, så det er ingen skjevfordeling å ta hensyn til i vårt tilfelle. 
Om det en gang skulle bli det, vil det fordeles slik at den som tjener mest betaler mest, slik at den ene ikke blakker seg hver måned, mens den andre sitter å ruger på et berg av penger til egen fornøyelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mange måter å gjøre det på. Vi har hatt felles økonomi fra dag en som samboere senere gifte. Vi har hver vår konto, de fleste regninger blir trukket fra hans konto, jeg handler det meste av mat, klær etc. Ønsker vi å kjøpe mindre ting til oss selv, 1000-2000, og det er penger på konto så spør vi ikke hverandre, større ting snakker vi om. Dette fungerer for oss og vi har aldri kranglet om økonomi. 

Anonymkode: f76ca...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere gift? Eier dere bolig sammen (tinglyst)? Det har litt å si.

Vi har hver vår konto(er), og bruker det vi vil og må og sparer resten. Det er tilfeldig hvem som betaler hva, jeg betaler eiendomsskatt og SFO og strøm, han forsikring og fellesutgifter og håndterer felles fondssparing og får barnetrygden. Den som handler betaler. Vi eier bolig sammen og har lånet sammen og lignes sammen. Hvis en av oss har store utgifter en måned så det blir knapt (felles-) så bare sier vi ifra til den andre og vi overfører eller den andre tar resten av fakturaene den måneden. Det fungerer utmerket. Større ting over ca 1000,- 2000,- kroner informerer vi om ("har vært hos frisøren, har tenkt å kjøpe noen klær"), over 4000,- snakker vi om (har tenkt å skifte ut alle rullgardinene i huset").  Ingen ville kjøpt bilpleieting til tusenvis av kroner som den andre ikke var enig i. Vi krangler aldri om sånt, og har ganske likt personlig forbruk. Vi har god råd, så det er kanskje derfor et såpass anarkistisk system fungerer. 

Anonymkode: f22db...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere gift? Eier dere bolig sammen (tinglyst)? Det har litt å si.

Vi har hver vår konto(er), og bruker det vi vil og må og sparer resten. Det er tilfeldig hvem som betaler hva, jeg betaler eiendomsskatt og SFO og strøm, han forsikring og fellesutgifter og håndterer felles fondssparing og får barnetrygden. Den som handler betaler. Vi eier bolig sammen og har lånet sammen og lignes sammen. Hvis en av oss har store utgifter en måned så det blir knapt (felles-) så bare sier vi ifra til den andre og vi overfører eller den andre tar resten av fakturaene den måneden. Det fungerer utmerket. Større ting over ca 1000,- 2000,- kroner informerer vi om ("har vært hos frisøren, har tenkt å kjøpe noen klær"), over 4000,- snakker vi om (har tenkt å skifte ut alle rullgardinene i huset").  Ingen ville kjøpt bilpleieting til tusenvis av kroner som den andre ikke var enig i. Vi krangler aldri om sånt, og har ganske likt personlig forbruk. Vi har god råd, så det er kanskje derfor et såpass anarkistisk system fungerer. 

Anonymkode: f22db...cd7

Vi har det også sånn, og det funker fint for oss også selv om vi har dårlig råd. Forskjellen er at grensen for hvilke summer vi bruker uten å snakke om det er litt lavere. Men vi er stort sett enige om prioriteringer, og vi stoler på hverandres vurderinger, så det går veldig fint. :)

Anonymkode: 47050...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, men hver vår konto. Det varierer hvem som betaler hva. Den som for øyeblikket har mest på konto betaler regninger. Småting til oss selv kjøper vi uten å informere den andre. Men med større ting, så diskuterer vi og blir enige. Vi har en felles sparekonto som vi begge overfører et fast beløp til månedlig. Begge har tilgang til denne kontoen, men vi tar bare ut fra den når det oppstår uventede problem (som at vaskemaskinen ryker) eller når vi har spart nok til det vi var ute etter. 

For oss så fungerer dette flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

fått vårt første barn (...). Jeg kommer til og jobbe litt redusert

Pass på at samboeren din betaler deg for dette slik at du ikke taper for mye mtp. pensjonssparing. 

Anonymkode: a655d...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får lønn inn på samme konto, og så fordeles pengene til andre kontoer derfra. Alle kontoer står i mitt navn da jeg betaler alle regninger, handler mat osv, men mannen har full tilgang til alt. Vi har egen regningskonto, mat/husholdningskonto, bilkonto, helsekonto, underholdningskonto (restaurant, hotell osv), gavekonto, kjæledyrskonto, felles sparekonto og barnas konto. Vi har budsjett som vi har blitt enige om så det blir satt av penger til hver konto hver mnd, og så har jeg ansvar for å føre penger der de hører til og etterhvert noe blir brukt. Vi har også hver sin brukskonto hvor vi setter av like mye til hver mnd. Jeg tjener dobbelt så mye som han, men tenker at når vi er en familie så har det ingenting å si. Får like mye til eget bruk hver mnd allikevel. Jeg bruker svært lite, og har derfor mye på egen konto, mens han har en dyr hobby. 
vi er begge enige om at det er det som vi setter av til eget bruk som ryker først om det skulle skje noe, eller om vi trenger ekstra penger til noe en mnd. 
 

for oss funker dette ganske godt. Familiens behov først og så egne behov etterpå.

Anonymkode: c0d7c...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overfører x antall kroner på regningskonto og matkonto. Når det er gjort så overfører jeg penger på sparing i fondene våre (fast sum til ungene, min pensjon og fond i mitt navn) og resterende setter han på bufferkontoen som vi holder på å fylle opp igjen. Jeg er mye flinkere til å bruke penger enn han, så det er best at han har den 😂

Har "lommepenger" hver måned begge to som vi bruker på hva vi vil, trenger vi mer enn det så fikser vi det etter hvert ila måneden. Han fikk lønn først denne mnd og da overførte han penger så jeg kunne shoppe litt. Trenger ungene noe så betaler den som står nærmest kortautomaten. Ingenting ditt eller mitt. Ingen av oss stiller spørsmål til hva den andre velger eller ønsker å bruke penger på. Skal vi kjøpe eller bruke mye så snakker vi eller spør om lov.

 

Det fungerer veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...