Gå til innhold

Dere med felles økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmål til dere som har felles økonomi. Hvordan fungerer dette i praksis? Lag gjerne en type "guide for dummies". 

Jeg har samboer med felles barn. Vi har frem til nå hatt adskilt økonomi men med felles matkonto. Regningene har vi delt slik at jeg feks betaler strøm og han da overfører halvparten av strømregningen til meg. Og motsatt, når han får en regning så overfører jeg halvparten til han. Tungvint!

Nå skal vi gå over til og ha felles økonomi, men hvordan gjør man egentlig det? Samboer har vel ca 5k mer enn meg i måneden, men jobber vanligvis en del overtid/jobbreiser som gjør at forskjellen blir ganske mye større. Skal vi få inn lønn på hver vår konto som begge har tilgang til og deretter overføre til en annen konto? Skal vi ha all lønn innpå samme konto? En regningskonto? En matkonto? Hvordan gjør man det med sparing? Hva når jeg vil til frisøren og samboer vil kjøpe poleringsmaskin til bilen? Spør man om lov eller bare kjører man på? 

Noen som har lyst til og fortelle hvordan dette fungerer for dere i praksis? 

Anonymkode: cc5d3...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit med separat økonomi, ihvertfall i forkant av ekteskap. 

Løser det ganske greit med at vi har våre egne kontoer (brukskonto, sparekonto, regningskonto, aksjesparekonto osv) og noen felleskontoer som begge har disposisjonsrett over. Da dukker kontoene opp i begges nettbanker. 

Felles har vi matkonto og felleskostnader. Så om en legger ut for innkjøp av noe felles så er det bare å hente beløpet tilbake fra felleskontoen. Vi setter over en fast sum til huslån hver måned til en dedikert trekk-konto. Så har vi en konto for felleskostnader. Den fungerer i hovedsak som en "bufferkonto" der vi henter penger tilbake når vi har lagt ut for noe til fellesskapet. Intensjonen er at beløpene som overføres til disse kontoene skal dekke alle løpende kostnader og gå i pluss. På slutten av året kan pengene brukes på noe gøy eller en ekstra stor innbetaling på huslånet. 

Gjør det enklere med oversikt og kan antagelig medføre noe mindre sløsing? Felles penger er lettere å bruke opp enn egne hardt inntjente lønn. 

Jeg veit ikke hvordan e-fakturaer og avtalegiroer fungerer for gifte folk, men hos oss får ikke jeg innsyn i samboers regninger og motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere har felles økonomi bør begge ha noe penger dere kan bruke som dere selv vil, uten spørsmål fra den andre. Til frisør og poleringsmaskiner og lignende.

Hvis det at samboeren din jobber ekstra gir deg mer ansvar for felles barn bør han ikke beholde det han tjener på det alene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All inntekt på felleskontoen. Regninger betales derfra og så får begge 10 000kr til eget forbruk hver måned. 
 

Begge har kort tilknytta felleskontoen. 

Anonymkode: 049cd...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen jeg beskrev kan selvfølgelig skjevfordeles også, så den som tjener mest også betaler mest inn til regnings/mat- og felleskontoene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fast overføring til felles regningskonto. 

Mat og småting fordeles ved at vi betaler ca annenhver gang. 

Han tjener mer enn meg, og betaler litt mer enn meg til regningskontoen. Han sitter også igjen med meg etter at faste utgifter, og bruker dem selvfølgelig som han vil. Ingen av oss har dyre hobbyer eller er opptatt av shopping, så det meste vi bruker penger på er til begges gode. Reiser og opplevelser, restaurantbesøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en regningskonto hvor begge fører inn en fast sum i mnd. Vi fører over like mye siden vi har tilnærmet lik inntekt, men er det stor forskjell på inntekten deres er det gjerne ikke dumt å bli enige om en sum hver. Fra den kontoen trekkes alle regninger, vi ser på alt som felles :)

Vil jeg ha noe så kjøper jeg det, men jeg liker å spørre om det er greit først og samme gjør han. Dette er nok helst da vi ikke har så god økonomi, så har begge to lyst til å kjøpe noe for 1000 kr hver samme mnd så påvirker det økonomien vår veldig mye. Går jeg tom for penger på mitt kort så får jeg av han og omvendt, og så handler vi litt om en annen :) men alle penger er felles hos oss og vi trives med det slik :)

Anonymkode: 4d0e8...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi giftet oss hadde vi en felleskonto der vi begge satte inn 50/50 av alle regninger og mat. Da vi giftet oss endret vi til at lønnen gikk rett inn på felleskonto, og så ble det automatisk overført en avtalt mengde til personlige kontoer som vi disponerer selv.

Anonymkode: a57db...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen hadde fullstendig felles økonomi. Alt gikk inn på en felles konto som vi begge hadde kort til og alt av regninger ble trukket fra.

Jeg og samboeren min nå gjør det sånn at han overfører en fast sum i mnd til meg som dekker hans del av felles regninger og mat og jeg ordner alt av betaling av felles regninger og matinnkjøp. Boliglånskontoen overfører vi begge lik sum til direkte fra våre egne kontoer. Alt av egne utgifter og sparing holder vi selv styr på. 

Jeg syntes den første varianten fungerte greit da jeg levde med den, men nå i ettertid liker jeg den ordningen jeg og nåværende samboer har best siden jeg liker å ha full kontroll.

Men helt felles økonomi meldte jeg meg mer ut av økonomistyringen og lot det seile avgårde slik eksen ønsket. Det gikk jo greit som sagt, men ser i ettertid at det var en del prioriteringer som han gjorde som ikke var gode og som jeg kunne gjort bedre selv.

Anonymkode: 282fd...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge betaler X kroner i måneden til regningskonto, og Y kroner i måneden til brukskonto (mat etc).

Begge betaler like mye, det som blir til overs beholder vi selv.

Anonymkode: 8056f...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i etablert forhold tenker jeg at mitt er ditt og ditt er mitt. Så da har vi en felles konto hvor begges lønninger går inn på. Vi bruker da fra denne til alt som går på hjem, bil, mat, klær og i grunnen alt. Men det av dyrere ting som bare går til en av oss, lufter vi til hverandre først, og blir enige om det, feks hvis han kjøper noe til seg selv, så kjøper jeg en annen gang noe tilsvarende beløp til meg selv. Vi regner aldri på krone. Så om det blir noe ujevnt her, hva så? Jeg unner ham det beste, og han unner meg det beste.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ulike grader av felles, jeg vil beskrive vår som felles. Gift 10 år+

Jeg tjener mer enn henne, vi har begge OK lønninger, men min er ca 1,5x hennes.

Jeg betaler så og si alt. Vi har ingen felles kontoer, men jeg har tilgang til hennes bank (selv om vi har det ville jeg ikke anbefale dette).  (Huslån, forsikringer, strøm, bil, sameieavgift, kommunale avgifter, SFO, ferier, mesteparten av mat og annen handling+sparing).

Dette fører til at jeg ligger rundt 0 på konto hver mnd, hun betaler sin mobil, studielån, ungene sin idrett, linser, noe veldedighet og handler kanskje 20% av maten. Pensjonssparing til seg selv. Klær til familien er det også hun som stort sett handler.

Hun ender da opp med kanskje 20 000 til overs hver mnd. Når jeg er i ferd med å gå i minus sjekker jeg hvor mye hun har stående på lønnskonto- som regel over 50 000. Da sier jeg at jeg trenger penger, så overfører hun til meg.

 

Det funker veldig bra for oss, men det er egentlig et dårlig system som jeg ikke ville anbefale med mindre man er veldig samkjørt på prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som har felles økonomi. Hvordan fungerer dette i praksis? Lag gjerne en type "guide for dummies". 

Jeg har samboer med felles barn. Vi har frem til nå hatt adskilt økonomi men med felles matkonto. Regningene har vi delt slik at jeg feks betaler strøm og han da overfører halvparten av strømregningen til meg. Og motsatt, når han får en regning så overfører jeg halvparten til han. Tungvint!

Nå skal vi gå over til og ha felles økonomi, men hvordan gjør man egentlig det? Samboer har vel ca 5k mer enn meg i måneden, men jobber vanligvis en del overtid/jobbreiser som gjør at forskjellen blir ganske mye større. Skal vi få inn lønn på hver vår konto som begge har tilgang til og deretter overføre til en annen konto? Skal vi ha all lønn innpå samme konto? En regningskonto? En matkonto? Hvordan gjør man det med sparing? Hva når jeg vil til frisøren og samboer vil kjøpe poleringsmaskin til bilen? Spør man om lov eller bare kjører man på? 

Noen som har lyst til og fortelle hvordan dette fungerer for dere i praksis? 

Anonymkode: cc5d3...a59

Om dere praktiserer adskilt økonomi slik du skriver her så forstår jeg frustrasjonen, men dere har misforstått og gjort det ekstra tungvint for dere selv.

Ha en felles konto som dere kun bruker til felles utgifter. Ha gjerne to, en konto hvor dere begge har bankkort og en konto til regninger hvor ingen har kort.

Sett opp et budsjett for en typisk måned for felles utgifter(utgifter til bolig, strøm, internett, mat etc) og del denne slik dere mener er rettferdig. Enten 50% dersom dere tjener relativt likt, eller litt skjevdelt dersom en tjener mer. Dette må dere bli enige om. Deretter overfører dere avtalt beløp til felles konto(eller kontoer) en gang i måneden når dere får lønn. Deretter betaler dere alle felles regninger og felles innkjøp fra felles konto. Alle andre utgifter bruker en egne penger til.

Å hele tiden dele hver eneste utgift/regning i to og overføre penger hver gang er tungvint og ikke eneste løsning for å ha separat økonomi.

Personlig mener jeg at felles økonomi(alt mitt er ditt) ofte gir mer hodebry enn nødvendig, og innimellom grobunn for misnøye, mistenksomhet og en følelse av urettferdighet. Jeg VET at mange foretrekker felles økonomi, og trives med det, men jeg vil påstå at de fleste bør begynne med separat økonomi og leve sammen en god del år før man evnt vurderer felles økonomi. Og skal man gå fra separat økonomi til felles økonomi bør det være en veldig god grunn til det.

For faktum er at i dagens samfunn så er det helt vanlig og akseptert at "den rette" etterhvert viser seg å være "helt feil", og når en da skal skille lag vil felles økonomi kunne være vanskelig å rydde opp i. Og forhold hvor man blir pga økonomien er sjeldent et godt forhold.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og eksen hadde fullstendig felles økonomi. Alt gikk inn på en felles konto som vi begge hadde kort til og alt av regninger ble trukket fra.

Jeg og samboeren min nå gjør det sånn at han overfører en fast sum i mnd til meg som dekker hans del av felles regninger og mat og jeg ordner alt av betaling av felles regninger og matinnkjøp. Boliglånskontoen overfører vi begge lik sum til direkte fra våre egne kontoer. Alt av egne utgifter og sparing holder vi selv styr på. 

Jeg syntes den første varianten fungerte greit da jeg levde med den, men nå i ettertid liker jeg den ordningen jeg og nåværende samboer har best siden jeg liker å ha full kontroll.

Men helt felles økonomi meldte jeg meg mer ut av økonomistyringen og lot det seile avgårde slik eksen ønsket. Det gikk jo greit som sagt, men ser i ettertid at det var en del prioriteringer som han gjorde som ikke var gode og som jeg kunne gjort bedre selv.

Anonymkode: 282fd...583

Problemet var ikke den felles økonomien, men at dere ikke ble enige om et felles budsjett. 

Anonymkode: b6fca...572

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer all inntekt inn på felles konto. Vi har et fast trekk til hver vår lommepengekonto der partneren ikke henger seg opp i hva man gjør med pengene. Pengene på felleskonto som er igjen i slutten av måneden overføres til sparekonto.

Vi har lik syn på økonomi og felles mål og har aldri hatt konflikt om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en felleskonto hvor vi setter inn det meste av lønnenene våre innpå. Herifra går alle autotrekk. Huslån, billånene, alle forsikringene osv. 
så har vi igjen 4-5000 hver som vi har til handling og drivstoff etc.

 

Anonymkode: ccbae...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt spesielt at TS ber om råd for felles økonomi, men 90% av de som svarer i tråden beskriver hva de gjør i stedet for å ha felles økonomi. 

For felles økonomi, alt inn på en konto, lag et budsjett for hvordan penger skal brukes hver mnd. Da må man ha med at dere skal til frisør, din utgift på dette er større en hans, og han vil kanskje ha mer fancy bilpleieting enn deg. Bare sett det i budsjettet og vær enige om at dere kan bruke penger på a og B denne måneden.

Anonymkode: b6fca...572

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var ikke den felles økonomien, men at dere ikke ble enige om et felles budsjett. 

Anonymkode: b6fca...572

Jo da, vi var for så vidt enige, men ordningen førte til at jeg koblet litt ut av det økonomiske fordi det ikke var mitt ansvar alene og dermed tenkte jeg ikke like grundig gjennom de enkelte prioriteringene.

Anonymkode: 282fd...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo da, vi var for så vidt enige, men ordningen førte til at jeg koblet litt ut av det økonomiske fordi det ikke var mitt ansvar alene og dermed tenkte jeg ikke like grundig gjennom de enkelte prioriteringene.

Anonymkode: 282fd...583

Altså laget dere ikke budsjett sammen hver måned, du overlot det til ham.

Anonymkode: b6fca...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt spesielt at TS ber om råd for felles økonomi, men 90% av de som svarer i tråden beskriver hva de gjør i stedet for å ha felles økonomi. 

For felles økonomi, alt inn på en konto, lag et budsjett for hvordan penger skal brukes hver mnd. Da må man ha med at dere skal til frisør, din utgift på dette er større en hans, og han vil kanskje ha mer fancy bilpleieting enn deg. Bare sett det i budsjettet og vær enige om at dere kan bruke penger på a og B denne måneden.

Anonymkode: b6fca...572

Det bør da være greit å tilkjennegi andre synspunkt når man faktisk har erfart at det det spørres om råd for kanskje ikke er beste løsning for alle.

Anonymkode: 282fd...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...