Gå til innhold

Blir de som kjører el-bil plaget mer i trafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så.. Jeg har kjøpt meg el-bil (Nissan leaf) og er veldig fornøyd med bilen. Før kjørte jeg en litt eldre wv. Jeg er i 20-årene og ble lært opp til å være en god sjåfør i trafikken da jeg tok lappen for 4 år tilbake. Jeg har alltid vært en "flink" bilist, blinker, avpasser fart, ligger ikke i rompa på biler, forholder meg til fartsgrensen, men ingen sinker. 

Etter jeg fikk el-bil har jeg merket markant forskjell på måten de som ligger bak meg oppfører seg. 

Eks. Jeg ligger i 60-sona, speedometeret viser 66km/t. Bak meg kommer en trailer og legger seg helt opp i rompa mi. Han blinker med langlysa flere ganger for å signalisere at jeg skal gasse på. 

Jeg opplever nå flere ganger i uken at biler legger seg i rompa på meg og blinker med lysene. Det var ikke like ille før. 

For sikker hets skyld: Jeg har utelukket andre grunner til at de kan blinke på meg, er sikker på fartsgrensene i de aktuelle tilfellene og lå ikke i venstre felt. Jeg har ikke endret kjørestil etter at jeg fikk el-bil. 

Andre Som har opplevd det samme? Og behandler du el-biler annerledes i trafikken? 

 

Anonymkode: b9c2c...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører selv Nissan Leaf og har ikke opplevd at jeg blir behandlet noe annerledes i trafikken nå enn da jeg kjørte diesel-bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket også dette da jeg kjøpte leaf. Fant etterhvert ut at speedometeret viste 10-15 km/t feil. Sjekk med GPS hvor raskt du egentlig kjører 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en bitte liten elbil tidligere og opplevde ofte at jeg ble helt ignorert i trafikken, andre billister brøt vikeplikten og kjørte rett ut foran meg i kryss og rundkjøringer hele tiden, da jeg kjørte min fossil ble jeg ikke ignorert.

Nå kjører jeg tesla og merker andre bilisters forakt for klysete teslasjåfører, er så godt som ingen goodwill å få fra andre trafikanter, bare å glemme å få flettet smertefritt eller bli sluppet frem.

Anonymkode: 67354...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjørte en bitte liten elbil tidligere og opplevde ofte at jeg ble helt ignorert i trafikken, andre billister brøt vikeplikten og kjørte rett ut foran meg i kryss og rundkjøringer hele tiden, da jeg kjørte min fossil ble jeg ikke ignorert.

Nå kjører jeg tesla og merker andre bilisters forakt for klysete teslasjåfører, er så godt som ingen goodwill å få fra andre trafikanter, bare å glemme å få flettet smertefritt eller bli sluppet frem.

Anonymkode: 67354...9ab

Som jeg skulle skrevet det selv.

Har Leaf og Tesla. I Leaf'en blir jeg ofte oversett og i Tesla'n har jeg fått fingeren og null samarbeid.

Anonymkode: 24e80...443

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sjekket speedometeret? 

Anonymkode: 363ad...c4f

Nei det har jeg ikke, og det må jeg få gjort virker det som.. Dog er jeg ganske sikker på at det ikke kan være veldig feil, da jeg stort sett ligger i samme fart som andre bilister. Eller hvis jeg kjører i 35 km/t over fartshompene i gata, så er det for mye, holder jeg 30 så går det greit. Så jeg tror egentlig ikke det er det som er problemet heller. Dog har jeg flytta fra Oslo til en annen by på Østlandet for ikke så lenge siden. I Oslo opplever man ikke så mye sånt, er mer rånerstil her og aksept for å kjøre fort. Så kan jo ha en innvirkning når jeg kjører rundt med "jålebil" og ikke ekte fossilbil. 

Anonymkode: b9c2c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men tror ikke bare det gjelder Leaf. Jeg har en Model 3 Performance og virker som folk ikke takler at jeg kjører etter fartsgrensen med den. Stygge forbikjøringer over en lav sko.

Anonymkode: 9d65b...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Leaf har en kolossal feilvisning på fart som du må ta høyde for. Det er på grensen til det lovlige, 10%. Sjekk farten med GPS app på mobilen, og siden husker du bare hva du skal ligge på.

Et triks for en ny elbileier: Kjør så mye som mulig med cruise control. I motsetning til fossilbil, ender du opp med energioptimerende kjøring som kan spare voldsomt på kilometerrekkevidden. Særlig i Leafen, som er en litt "dum" elbil.

Anonymkode: 4b02b...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører lastebil og har god utsikt inn i Leafene som ligger og gnur i 65/70 kmt i 80-sonen når jeg kjører forbi. Speedometeret deres viser 80 da. 
Speedometeret i lastebiler blir kalibrert en gang i året og viser den faktiske farten. 

Anonymkode: 124b5...e87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle Leaf har en kolossal feilvisning på fart som du må ta høyde for. Det er på grensen til det lovlige, 10%. Sjekk farten med GPS app på mobilen, og siden husker du bare hva du skal ligge på.

Et triks for en ny elbileier: Kjør så mye som mulig med cruise control. I motsetning til fossilbil, ender du opp med energioptimerende kjøring som kan spare voldsomt på kilometerrekkevidden. Særlig i Leafen, som er en litt "dum" elbil.

Anonymkode: 4b02b...972

Forklar din påstand, at bensin/diesel bruker mer ved bruk av cruisecontroll!

Anonymkode: f1e6e...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at det er sånn i Oslo. Men jeg kjører Tesla ikke Leaf da så det har kanskje noe å si? Uting å behandle andre bilister forskjellig basert på hvilken bil de har... annenhver person i Oslo har Tesla det er ikke noe sossebil lenger. 

Anonymkode: 8f47c...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar din påstand, at bensin/diesel bruker mer ved bruk av cruisecontroll!

Anonymkode: f1e6e...390

Elbil triller prinsipielt ikke, den bruker eller genererer strøm. På den måten vil jevn fart være en stor fordel, fordi man bruker (og produserer) akkurat den energien man trenger.

Fossilbil er annerledes fordi det spiller inn en del faktorer som turtall, girvalg, dreiemoment og programmeringen av cruise control. Du lager aldri drivstoff. Et forbruksminimum oppnås ved "cruising", altså å trille i gir - da er forbruket nøyaktig null.

Grunnen til at drivstofforbruket går opp, ifølge det jeg har lest i størrelsesorden 2-5%, er at cruise control ikke kjenner terrenget. Du merker ofte at den vil gire ned i oppoverbakker. Da økes forbruket jf. jevn kjøring i samme gir med menneskefoten. Vi evner også å utjevne farten og momentum i bilen bedre, for å holde turtallet nede og med det også forbruket. Dette merker du særlig godt i terreng med mange oppover- og nedoverbakker.

Anonymkode: 4b02b...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg ikke, og det må jeg få gjort virker det som.. Dog er jeg ganske sikker på at det ikke kan være veldig feil, da jeg stort sett ligger i samme fart som andre bilister. Eller hvis jeg kjører i 35 km/t over fartshompene i gata, så er det for mye, holder jeg 30 så går det greit. Så jeg tror egentlig ikke det er det som er problemet heller. Dog har jeg flytta fra Oslo til en annen by på Østlandet for ikke så lenge siden. I Oslo opplever man ikke så mye sånt, er mer rånerstil her og aksept for å kjøre fort. Så kan jo ha en innvirkning når jeg kjører rundt med "jålebil" og ikke ekte fossilbil. 

Anonymkode: b9c2c...a38

Kjører selv Kia Soul. Aldri opplevd å bli behandlet annerledes i trafikken pga det. Når jeg tenker meg om så kanskje en gang... I en rundkjøring, av en gubbe. Han ble sur for at jeg kjørte og han ikke. 

En ting jeg veldig gjerne vil pirke på deg for... Hvorfor i alle dager kjører du 35kmt der man egentlig ikke bør kjøre mer en 20 kmt pga barn i gatene? Konsekvensene vil være fatale.... Vi sliter med det samme i gata vår, biler hopper over fartsdumpene, det er null sikt. 

Anonymkode: 16de1...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elbil triller prinsipielt ikke, den bruker eller genererer strøm. På den måten vil jevn fart være en stor fordel, fordi man bruker (og produserer) akkurat den energien man trenger.

Fossilbil er annerledes fordi det spiller inn en del faktorer som turtall, girvalg, dreiemoment og programmeringen av cruise control. Du lager aldri drivstoff. Et forbruksminimum oppnås ved "cruising", altså å trille i gir - da er forbruket nøyaktig null.

Grunnen til at drivstofforbruket går opp, ifølge det jeg har lest i størrelsesorden 2-5%, er at cruise control ikke kjenner terrenget. Du merker ofte at den vil gire ned i oppoverbakker. Da økes forbruket jf. jevn kjøring i samme gir med menneskefoten. Vi evner også å utjevne farten og momentum i bilen bedre, for å holde turtallet nede og med det også forbruket. Dette merker du særlig godt i terreng med mange oppover- og nedoverbakker.

Anonymkode: 4b02b...972

Fossilbiler kan ikke regenerere energi (bremsing og nedoverbakker går rett til kråkene), og effektiviteten i motoren (som i utgangspunktet er svært lav (20-40%) varierer mye med turtall.

Elbiler bryr seg ikke så mye om jevn fart akkurat fordi den lader batteriet i nedoverbakker og når den bremser. Dessuten har den over 90% effektivitet over hele turtalls spekteret på motoren. Det som påvirker forbruket mest er er hvor fort du kjører (pga at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten)

Anonymkode: 9d65b...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjører Leaf og kjører mye på motorvei. Jeg har merket forskjell at folk bare mååå kjøre forbi meg og jeg kjører ikke sakte. Jeg ligger ofte over fartsgrensen, så det er ikke jeg som ligger under grensa. Det var ikke sånn da jeg kjørte bensinbil. Selv når jeg kjører forbi en som ligger under meg i fart, så mååå bare denne kjøre forbi meg igjen. Det skjer gang på gang. 

På vanlige veier så merker jeg ikke så mye forskjell. 

Anonymkode: 6d00b...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men tror ikke bare det gjelder Leaf. Jeg har en Model 3 Performance og virker som folk ikke takler at jeg kjører etter fartsgrensen med den. Stygge forbikjøringer over en lav sko.

Anonymkode: 9d65b...c15

Opplever stygge forbikjøringer stadig vekk, og jeg har hatt mange forskjellige biler (Golf, 3-serie, 5-serie, 911,  RS6, X5, osv.) opp igjennom årene.

Det er forresten "ingen" som ser forskjell på en vanlig Model 3 og P-utgaven. Sistnevnte ser like kjedelig ut som standardutgaven.

Anonymkode: e7d9d...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Fossilbil er annerledes fordi det spiller inn en del faktorer som turtall, girvalg, dreiemoment og programmeringen av cruise control. Du lager aldri drivstoff. Et forbruksminimum oppnås ved "cruising", altså å trille i gir - da er forbruket nøyaktig null.

Grunnen til at drivstofforbruket går opp, ifølge det jeg har lest i størrelsesorden 2-5%, er at cruise control ikke kjenner terrenget. Du merker ofte at den vil gire ned i oppoverbakker. Da økes forbruket jf. jevn kjøring i samme gir med menneskefoten. Vi evner også å utjevne farten og momentum i bilen bedre, for å holde turtallet nede og med det også forbruket. Dette merker du særlig godt i terreng med mange oppover- og nedoverbakker.

Anonymkode: 4b02b...972

Dette kalles sludder og vås! Min bil med automat, bruker vesentlig mindre drivstoff når jeg bruker cruisecontroll, mot når jeg ikke bruker den. Og det på samme strekning som kjøres daglig. Forklaring? Den jobber smartere enn hvilken som helst høyrefot. Du har jo dessuten bare lest om det, og ikke erfart selv, den holder ikke.

Anonymkode: f1e6e...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kalles sludder og vås! Min bil med automat, bruker vesentlig mindre drivstoff når jeg bruker cruisecontroll, mot når jeg ikke bruker den. Og det på samme strekning som kjøres daglig. Forklaring? Den jobber smartere enn hvilken som helst høyrefot. Du har jo dessuten bare lest om det, og ikke erfart selv, den holder ikke.

Anonymkode: f1e6e...390

Haha, ok? Jeg har p.t. fire biler, 1 elbil og to automater med cruisecontrol. Teorien fungerer på de, akkurat som den skal. Men vi bor på Vestlandet, der ulempene med fossilbil og cc blir mest tydelig; ymmv.

Anonymkode: 4b02b...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...