Gå til innhold

Alkohol burde forbys for å få et mye bedre samfunn igjen!


Cinnamondiva

Anbefalte innlegg

21 hours ago, Cinnamondiva said:

Jeg har lenge tenkt på at alkohol burde forbys i Norge, samfunnet er på vei å bli helt ødelagt i Norge bare på grunn av den lucifers verk alkohol, ikke bare ødelegger det hjernen, nyrene, leveren og generelt hele kroppen, men det skaper så utrolig mye dritt i samfunnet, man kan også bare bli avhengig av det og  drikke kulturen vi har i Norge er helt på viddene, burde blitt stoppet. Er mest bare ulemper med alkohol, veldig usunt er det også. Er livsfarlig å drikke alkohol, jeg vil ha et avholds samfunn. Alkohol er rett og slett ren gift for kroppen og man trenger seriøst ikke alkohol for å ha det gøy. Blir egentlig litt forbanna på de folkene som sier st man trenger alkohol for å ha det gøy når sannheten st man faktisk ikke gjør det. Så jeg tenker, synes og føler at alkohol burde virkelig ikke selges mer og heller ikke nikotin. Er kjempefarlig greier. 

Nettopp sett Footloose eller noe sånt?

Hva du syners og hva du tenker betyr fint lite i det store univers, men for all del, spre ditt budskap.

Det som burde forbys er slike fanatikere som deg, de som presser sitt snevre syn på alle andre. Bare fordi du er en kjedelig liten spurv med få venner gir deg ikke rett, ei heller evne til å fortelle andre hva de burde gjøre og ikke gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk ja. Samfunnet legger ut en masse unødvendige penger og ressurser på alkohol-realterte ting. Politiet både politi og ambulanse kunne brukt tiden og pengene på en annen måte. Det hadde blitt mindre vold både hjemme og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, legaliserer du cannabis og flein i samme slengen er det helt greit med alkoholen, men faen ikke rør snusen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tension skrev:

Ok, legaliserer du cannabis og flein i samme slengen er det helt greit med alkoholen, men faen ikke rør snusen min.

Støtter denne, å bytte ut et svært skadelig rusmiddel med to mindre skadelige er til det beste for samfunnet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, IssaKnife said:

Støtter denne, å bytte ut et svært skadelig rusmiddel med to mindre skadelige er til det beste for samfunnet 

Helt greit egentlig, mange som hadde gått ned i vekt også da. Lite kalorier i sopp og er vel strengt tatt ingen i å fyre seg en grønn. Men ts nevnte å forby nikotin... Ikke rør snusen ellers blir det opprør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.9.2020 den 1.08, Meg.no skrev:

Alkoholholdig drikke smaker godt. Håper på en liberalisering. Vil gjerne handle vin og brennevin på butikken

Hvorfor vil du kvitte deg med verdens beste alkoholutsalg? Dersom vi gir butikkene lov til å selge vin, vil man få veldig begrenset utvalg uten at det kommer til å bli nevneverdig billigere. 

Og alle som ikke bor ved et pol kan få levert varene gratis på posten. Det er genialt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker dårlig å forby alkohol. Mye bedre om vi heller legaliserer cannabis. Se for dere at det var lovlig. Mange hadde valgt å samles for å røyke, se på film, spise, høre på musikk hjemme i stua fremfor grøftefylla på byen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Brunello said:

Hvorfor vil du kvitte deg med verdens beste alkoholutsalg? Dersom vi gir butikkene lov til å selge vin, vil man få veldig begrenset utvalg uten at det kommer til å bli nevneverdig billigere. 

Og alle som ikke bor ved et pol kan få levert varene gratis på posten. Det er genialt.

Det er ikke verdens beste system. Har bodd flere andre land hvor både det nasjonale vareutvalget og tilgjengeligheten er bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Meg.no skrev:

Det er ikke verdens beste system. Har bodd flere andre land hvor både det nasjonale vareutvalget og tilgjengeligheten er bedre :) 

Hadde vært fint om du kunne komme med eksempler på steder der det er bedre utvalg på samme sted. Det er selvfølgelig mulig å få tak i mye forskjellig i de store europeiske byene dersom man besøker flere forskjellige vinhandlere, men erfaringen er at det bare er London i Europa som har godt utvalg fra mange land (jeg har selvsagt ikke vært over alt, så det kan hende det finnes flere eksempler).

Og på landsbygda i vinproduserende land er det helt elendig utvalg utenom den lokale vinen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Brunello said:

Hvorfor vil du kvitte deg med verdens beste alkoholutsalg? Dersom vi gir butikkene lov til å selge vin, vil man få veldig begrenset utvalg uten at det kommer til å bli nevneverdig billigere. 

Og alle som ikke bor ved et pol kan få levert varene gratis på posten. Det er genialt.

Verdens beste alkoholutsalg? Kan du forklare hva du mener med det?

Og jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle bli mer begrenset?  Får ikke følelsen av av det er spesielt begrenset utvalg når jeg er i utlandet, de har kanskje noe mer lokalt produsert og flere små vinutsalg, men på enkelte dagligvarebutikker der ute er jo avdelingen for alkohol like stor som et større vinmonopol her til lands, med stort utvalg av vin fra forskjellige land -og jo, det er jo langt billigere også, ikke bare på grunn av skillet i valutaen, men fordi de har mulighet til å kjøre kampanje og salg.

 

Måten jeg snakker på her betyr ikke at jeg er for at vi skal selge alkohol utenom vinmonopolet altså, jeg synes egentlig det er en fin ordning. Synes dog at det burde finnes flere rene ølutsalg og at det burde være lov å ha kombobutikker i små kommuner hvor de ikke har vinmonopol, jeg kjenner jo til at folk må kjøre i en og en halv time for å komme til nærmeste og det betyr gjerne at hjemmebrenten lever litt for godt de stedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Colargol skrev:

Verdens beste alkoholutsalg? Kan du forklare hva du mener med det?

Og jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle bli mer begrenset?  Får ikke følelsen av av det er spesielt begrenset utvalg når jeg er i utlandet, de har kanskje noe mer lokalt produsert og flere små vinutsalg, men på enkelte dagligvarebutikker der ute er jo avdelingen for alkohol like stor som et større vinmonopol her til lands, med stort utvalg av vin fra forskjellige land -og jo, det er jo langt billigere også, ikke bare på grunn av skillet i valutaen, men fordi de har mulighet til å kjøre kampanje og salg.

 

Måten jeg snakker på her betyr ikke at jeg er for at vi skal selge alkohol utenom vinmonopolet altså, jeg synes egentlig det er en fin ordning. Synes dog at det burde finnes flere rene ølutsalg og at det burde være lov å ha kombobutikker i små kommuner hvor de ikke har vinmonopol, jeg kjenner jo til at folk må kjøre i en og en halv time for å komme til nærmeste og det betyr gjerne at hjemmebrenten lever litt for godt de stedene.

Det er uomtvistelig ingen andre som har så godt utvalg på vin som Vinmonopolet har til hele Norges befolkning når en tar med bestillingsutvalget. Og dette sendes ut til alle uten ekstra kostnad ved bestilling til et pol eller til en butikk/postkontor der de ikke er pol. Det er mulig å få tak relativt mye i store Europeiske byer, spesielt London, men da må du gå i mange forskjellige butikker. 

Utvalget i supermarkedene er helt tragisk dersom du er interessert i vin. De har noen bra viner, men stort sett er det middels eller dårlig kvalitet.

 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

Det er uomtvistelig ingen andre som har så godt utvalg på vin som Vinmonopolet har til hele Norges befolkning når en tar med bestillingsutvalget. Og dette sendes ut til alle uten ekstra kostnad ved bestilling til et pol eller til en butikk/postkontor der de ikke er pol. Det er mulig å få tak relativt mye i store Europeiske byer, spesielt London, men da må du gå i mange forskjellige butikker. 

Utvalget i supermarkedene er helt tragisk dersom du er interessert i vin. De har noen bra viner, men stort sett er det middels eller dårlig kvalitet.

 

Hvilke supermarkeder er det du snakker om? I hvilke land? Storbritannia har jeg ikke mye greie på, snakker vel heller om kontinental/fastlands-Europa. Danmark, Tyskland, Belgia, Spania, Portugal, Frankrike osv. har veldig godt utvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Colargol skrev:

Hvilke supermarkeder er det du snakker om? I hvilke land? Storbritannia har jeg ikke mye greie på, snakker vel heller om kontinental/fastlands-Europa. Danmark, Tyskland, Belgia, Spania, Portugal, Frankrike osv. har veldig godt utvalg. 

Nei, det har de ikke. Jeg er veldig interessert i vin, og har gått mye i supermarkeders alkohol-avdelinger. Det er aldri godt utvalg. Noen få har akseptabelt, men ikke godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 0.37, Cinnamondiva skrev:

Jeg har lenge tenkt på at alkohol burde forbys i Norge, samfunnet er på vei å bli helt ødelagt i Norge bare på grunn av den lucifers verk alkohol, ikke bare ødelegger det hjernen, nyrene, leveren og generelt hele kroppen, men det skaper så utrolig mye dritt i samfunnet, man kan også bare bli avhengig av det og  drikke kulturen vi har i Norge er helt på viddene, burde blitt stoppet. Er mest bare ulemper med alkohol, veldig usunt er det også. Er livsfarlig å drikke alkohol, jeg vil ha et avholds samfunn. Alkohol er rett og slett ren gift for kroppen og man trenger seriøst ikke alkohol for å ha det gøy. Blir egentlig litt forbanna på de folkene som sier st man trenger alkohol for å ha det gøy når sannheten st man faktisk ikke gjør det. Så jeg tenker, synes og føler at alkohol burde virkelig ikke selges mer og heller ikke nikotin. Er kjempefarlig greier. 

Enig med deg. Det er bare umulig å få til i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Folk som vil ruse deg finner en løsning uansett. 
Det vi kunne gjort noe med er påvirkningen de som tjener store penger på salg har. Det er kjent at de sprer positivitet rundt bruk av alkohol å får velstående folk til å drikke slik at andre skal henge deg på.

Vi kan gjøre noe med holdningene. Mange drikker fordi andre gjør det.. Velg å stå frem som avholds å vis at det er ok. Særlig trenger ungdomen voksne som viser vei og at det er ok å si nei. Forbud skaper vel bare mer interesse, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...