Gå til innhold

Livet i Pondusa-huset


pondusa

Anbefalte innlegg

Heisann dagbok nabo, og gratulerer så mye med lille Mathias! :hjerte:

Elsker det navnet, Jonas hadde nok fått det navnet dersom min bror ikke skulle bruke det. Det er nemmelig et navn som har gått i arv hos oss i mange mange år. Det har vært det og et annet navn vekselsvis. Det er alltid odelsgutten som har fått det navnet. Så med andre ord så heter min far Mathias, men siden jeg ikke er eldst så ville gjerne min bror bruke det dersom de får en gutt en gang...

*phu* Mye å forklare her... men måtte bare fortelle det når jeg så lille pondus skulle hete det! ;) Så det så! :ler:

Lykke til med barseltiden Pondusa! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, side 2 allerede! :ler:

I dag hadde vi besøk av helsesøster, såkalt hjemmebesøk. Her i byen er det visst vanlig, da vi bodde i Bodø var det valgfritt. Kan ikke si at vi hadde det store utbytte av besøket, annet enn at vi fikk avtalekortet til pondus med dato for 6-ukers og 3-mnd kontrollen.

Ellers fikk vi masse brosjyrer om barn og sikkerhet, men de fikk vi jo sist gang også. Siden alt går greit med soving og spising, hadde vi ingen spørsmål heller. Besøket var over på en liten halvtime.

Etter litt pupp og stell, kjørte vi til byen. En venninne var på sørtur med hurtigruta og ville gjerne at vi hilste på. Og siden h.ruta ligger her mellom 12.30 og 13.30 passet det bra. Mannen hennes var på jobb, så hun reiste alene med barna på 2 år og 5 mnd. Lillemor og hennes eldste koste seg en liten stund i ballhuset.

Pondus er i dag 16 dager gammel, og jeg synes han forandrer seg for hver dag. Han spiser godt, så nå har han fått en søt liten dobbelthake og små bollekinn. :) Han er også begynt å bli litt mer våken innimellom all sovingen. Han er bare verdens beste lille snusk. :hjerter_rundt:

Lillemor har også forandret seg litt i det siste. Hun er blitt veldig utprøvende, og skal ikke gjøre som vi sier. Mulig det er en reaksjon på lillebror, men kan også være det faktum at hun faktisk er 2.5 år gammel. Hun har ikke visst noe særlig trass til nå, så vi var veldig spente på om det skulle komme noe. Prøver så godt vi kan å ta henne med på stell av lillebror og la henne hjelpe til med det hun kan. Tror kanskje det kan gå litt lettere dersom hun føler at hun også kan hjelpe til med noe.

Den største prøvelsen kommer nok ikke før sambo reiser på jobb, og vi blir alene. Heldigvis ser det ut til at det ikke blir før midten av august, så vi har enda god tid til å venne oss med den nye lillesjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lett å plutselig bli to barn, når man er vant med å være i sentrum.. Mamma fortalte at når hun fikk den nest største søsteren min, spurte den eldste søsteren min om vi ikke kanskje kunne leie henne ut til nabokjerringa sånn av og til.. :roll: Men søsken er best også! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Så koselig å lese at alt er bare kos!

Ikke barebare å bli to nei! Jeg var fast bestemt på at hvis det ble en bror så skulle jeg spyle han ned i do :ler: Men da papsn kom hjem med bilde med hilsningen; heisann storesøster, jeg er lillebroren din! DA var det ei som var stolt ja....!

Får håpe det ikke blir noen slitsom trassalder da..Og at det går bra når mannen reiser!

God helg der ute! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt på å skrive i dagboka i flere dager, men kveldene bare flyr. Siden vi foreløbig bare har modem og analog linje, blir det ikke noe internett før etter at lillemor er i seng. Og nå som sambo er hjemme, og vi i tillegg har et nytt lite gull, blir det lite nett om kveldene. I kveld dro sambo på fest sammen med en kompis, så da måtte jeg bare benytte sjansen.

I dag har vi vært i byen en tur. Vanlig lørdagsprogram, med litt trilling og så cafèbesøk. I morgen har jeg lovet lillemor at dersom det er pent vær, skal vi trille alle sammen på tur. Pleier å gå ned til havna på søndagene, se på hurtigruta som beleilig ligger her mellom 12.30-13.30. Også ligger det en narvesen kiosk rett ved siden av. Kjøper med oss aviser og noen snop da...

Litt spent på når stingene mine skal forsvinne. de skal jo løse seg opp av seg selv og forsvinne, men foreløbig sitter de godt fast. Det er ikke noe hovent rundt, ser veldig pent ut, men det strammer litt i dem. Er litt ubehagelig å sitte for lenge av gangen. Er jo tross alt 19 dager siden jeg fødte. Husker ikke hvordan det var da jeg fikk lillemor, da blei jeg jo sydd mye mer enn denne gangen.

Håper også renselsen snart er over.....Er jo bare som en middels mens, men man begynner da å savne visse ting... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 dager allerede!

Koselig å lese om hvordan dere har det. Gleder meg til jeg er der selv.

Ha en superfin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for hilsen i dagboka mi:)Koselig å "høre" at dere har det bra.Det er sikkert ikke lett for Lillemor å måtte dele mammaen med lillebror vet du.

Ha en flott helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg som tiden går når man er nybakt mamma.... Er jo flere dager siden sist jeg kom meg på nettet. Blir jo dessuten mindre nettbruk nå som sambo er hjemme. Men mot helga må han nok reise på jobb igjen, så da blir jeg nok å finne her litt mer. Må si jeg gruer meg bittelitt til han skal reise, for nå skal jeg plutselig være alene hjemme i 6 uker med 2 barn. Er vel nå jeg kan forvente en reaksjon fra lillemor.

Må forresten skryte av lillemora mi. Hun har blitt kjempeflink til å si fra når hun vil på do, og har ikke bæsjet i bleien på over en uke nå. Har ikke helt kontrollen på tissingen enda, så vi har beholdt bleien på litt til. Men den er av så lenge vi er hjemme, og det går stort sett bra. Er vel ikke så veldig lenge før vi tar den for godt. Hun er veldig motivert for det nå.

Ellers begynte hun i bhg igjen forrige uke, etter 4 ukers ferie. Vet ikke hvem som syntes det var deiligst, mamma`n eller datteren... :ler:

Vår lille hjerteknuser er hele 4 uker i dag! :hjerter: Han er en rolig gutt, sover mye og spiser godt. Er begynt å være litt mer våken mellom måltidene nå, men øynene går fortsatt i kryss. Ikke så tidlig ute å feste blikket som søsteren var. Han har fått skikkelig dobbelthake, bollekinn og lubne lår allerede. Vi har ikke veid han siden fødselen, så jeg er spent når jeg skal på torsdag å veie han. Skal gjøre samme greia som med lillemor, at jeg hver mnd-dag tar bilde til albumet og drar på h.stasjonen for vekt og lengde. Morsomt å ha det i boka hans. Har kjøpt samme babyalbum til han som jeg kjøpte til lillemor.

Ellers skal vi jo på 6-ukers kontroll den 23.august.

Renselsen har fortsatt ikke gitt seg, men nå strammer det ikke så mye i stingene. Har ikke undersøkt på noen dager, så de kan like gjerne ha forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er lillegull hele 1 mnd gammel! :hjerte: Hvor blir det av tiden mon tro? Måtte bla litt i albumet å se på den lille, rynkete skatten som ligger på brystet mitt tidlig tidlig en mandagsmorgen 11.juli. :grine2:

Nå tror vi kanskje at han har festet blikket sånn noen lunde, men noe skikkelig smil har vi ikke fått enda. Er bare sånn grimase-smil når han er mett og sovner.

Nå sier sambo at det nok blir reising på lørdag, og da må han nok ta hurtigbåten kl 6.45 om morgenen. Det betyr at vi har i dag og i morgen igjen å kose oss som familie. Er sol og 20 grader i dag, så vi skal nok ta oss en tur ut snart. Lillemann sover i senga si, og sambo er på hurtigruta en kjapp tur å hilser på en kompis. Jeg og lillemor har ryddet i lekene hennes på rommet. Vi var på europris å kjøpte fine plastkasser (55L) til kun 49,- stk.

Renselsen har tørket inn til kun brunlig utflod og stingene har visst forduftet for en god stund siden. Da blir det kanskje feiring av 1-mnd dag både på den ene og den andre måten da.... :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom dagen jeg ikke helt hadde sett frem til... :tristbla: Sambo reiste på jobb i dag tidlig, og nå venter ca 6 uker hjemme alene med barna. Heldigvis viser lillemor ikke store tegn på sjalusi og pondus er en rolig gutt, så dette skal nok gå bra.

Nå sover begge barna, så jeg skulle egentlig bare suse innom for å skrive litt. Har satt med ned i stuen med dåpskjolen jeg strikker, og nå begynner jeg å se en ende på det. Har vel 2 mnd på meg nå, for vi har booket kirken den 16.oktober til barndåp. Lokalet til middag og kaffe er også ordnet. Tror vi er enige om faddere, må bare spørre dem først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia du!!

Hvordan går det?? Nå er jeg endelig tilbake!

Så koselig å lese om barna dine....Det må være så herlig å være en familie! Jada, bare litt baby og familiesyk idag.... :sjenert:

Skjønner godt at du gruet deg til å være alene med barna, og til å være uten mannen. Beundrer deg fortsatt for at du er så flink jeg!

Håper du har det bra og at vi snakkes snart igjen! Takk for besøkene i boka mi forresten! Som jeg skrev så ble det ikke noe kjærlighetsbarn made in spain desverre... :tristbla: Sånn er den saken...

Kos deg masse med dine to små! Ha en fin søndagskveld og ei fin uke!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter. Håper du har det bra, selv om mannen er borte :klem: Må si som Skytte, at jeg virkelig beundrer for at du er så flink! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en hel uke har jeg tenkt at nå, nå skal jeg komme meg på nett i kveld. Hva skjer? Enten er jeg for trett, huset ser ut som en slagmark eller pondus er litt urolig. I kveld lot jeg kjøkken være kjøkken og stormet på loftet så snart pondus sov. :ler2: Må vel si at abstinensene nesten tok meg ja.

Da var det kjempehyggelig at dere hadde vært innom med en hilsen, Skytte og LilleB!! :klem: Alltid så koselig når noen finner veien til boka mi.

Vi har nå vært halvannen uke alene, og ting går faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd. Ting har liksom bare sklidd av seg selv, og livet som 2barnsmamma er ikke så slitsomt som jeg skulle trodd. Vi begynner å få litt rutiner på hvordan vi gjør ting, og lillemor er utrolig tålmodig. Dessuten har hun mistet litt av interessen for å klenge på lillebror hele tiden, så nå får han stort sett sove i fred når han ligger inne.

I dag har vært den store kontrolldagen. Passet utmerket at svigermor skulle til byen å bli klipt, så lillemor har tilbragt formiddagen sammen med henne. Fikk være med henne til frisøren, og hadde skravlet og sjarmert alle friserdamene. :hoho:

Jeg hadde time til etterkontroll hos lege i morges, og den gikk helt fint. Alt var som det skulle være. Fikk tatt celleprøve, så nå er det vel 3 år til neste gang. (dersom jeg ikke er gravid innen da....) Siden det er for tidlig å sette inn evt spiral, fikk jeg resept på minipiller. Er uansett det eneste jeg kan bruke så lenge jeg ammer. Dermed kan jeg fortsette å utsette denne spiralsaken. Er ikke så sikker på om jeg vil det enda...... Skjønt mamma maser om det i ett sett.....

Etter kontrollen gikk jeg til byen for å møte svigermor og lillemor. Vi gikk på kafè for å spise litt lunsj, og så kjøpte vi nye støvler til lillemor. Jeg hadde bare en time på meg, for jeg skulle tilbake på helsestasjonen og på 6-ukers kontroll med pondus. Svigermor tok med seg lillemor hjem til oss, og jeg dro hjem etter kontrollen. Kjørte svigermor på båten i ettermiddag, og så dro vi på kaffebesøk til mamma & pappa.

I morgen er det barnehagedag, så da har jeg planlagt noen ærender i byen. Må bl.a hente en ellospakke, hente minipiller på apoteket og kikke litt på dåpsting på bokhandelen. Hadde lyst å gjøre noe morsomt med innvitasjonene. Vi har forresten ordnet de 2 første fadderene. Er et vennepar av oss med 2 barn på 2 og 1 år. Skal spørre et annet vennepar om de også kunne tenke seg oppgaven.

I lillemor liv har det også skjedd store ting den siste uka. Forrige mandag kom hun hjem fra bhg og fortalte at nå skulle hun slutte med bleie. Vi kastet bleien og lette frem trusene. Siden har hun vært tørr. Har hatt noen uhell i bhg, men det var vi forberedt på. Ingen uhell så lang hjemme, og hun har dessuten sovet 4 netter uten bleie også!! :klappe:

Hun er utrolig stolt av det, og skulle fortelle det til alle sammen. Har blitt veldig flink til å gå på do også. Hun klatrer selv opp på krakken og setter seg, så det er ikke noe problem å sende henne alene på do dersom jeg skulle sitte å amme.

Får vel skrive litt om 6-ukers kontrollen til pondus da. Først skulle vi til helsesøster. Der hadde hun som vi har fått tildelt, fri, så vi fikk lillemors helsesøster i stedet. Personlig liker jeg henne bedre, så det gjorde ikke noe. Først ut var veiing og måling. Pondus veide 3240g og var 48cm ved fødselen. Hodeomk. var 35 cm. Jeg hadde trodd at han kanskje var bortimot 43-4500g og fikk nok et gigantisk hakeslepp da vi la han på vekta. For den stoppet på 5020g!! :tommel:

Ikke så rart lille gullgutten min har fått skikkelig dobbelthake og lubne lår da nei. Tyder vel på at jeg har næringsrik og kraftig melk, og ingenting er vel bedre enn det.

Han hadde strekt seg hele 9 cm, til 57cm! Det merkes på klærne, vi bruker 62 i klærne nå, men er jammen ikke lenge før vi må avensere til str 68.

Hodeomkretsen var økt til 39.5, noe som var helt fint.

Inne hos legen fikk han en grundig sjekk. Mest fordi legen hadde en turnuskandidat med seg, og skulle forklare alt han gjorde. Fant ingenting i veien med pondus, bortsett fra at han er litt asymmetrisk i hodet. Pondus har nemlig lagt seg til en favorittside, han vender hodet mot venstre bestandig. Dette ble vi obs på tidlig, og har siden praktisert aktiv snuing. Vi legger han bevisst mot høyre og snur han når han sovner mot venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God kveld i stuen! Hyggelig å ha deg tilbake igjen, er så koselig å lese om familien din. :klem: Så bra at alt går fint med dere, selv om at du er alene med to barn. Skjønner ikke at du har energi til alt ;) Jeg trodde man var sikker for å ha sex når man ammer? Eller er det bare en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LB: Det sies at dersom man fullammer, dvs dag og natt, og babyen er under 6 mnd, skal det være fullgodt som prevansjon. Men det er mange som blir gravide uansett. Nå vil jeg vente litt til neste gang, så foreløbig blir det minipiller....

(sier hun som har blitt gravid med p-piller første gang og minipiller andre gang.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har vært innom deg. Det er ganske travelt med småfolk... :ler: Så da kan jeg tenke meg at du som har 2 er rimelig opptatt.

Så fine resultater fra 6-ukers kontrollen! Skal jammen si han vokser, og det er jo bra. Jeg er skikkelig spent på hvor mye Oliver har lagt på seg. Jeg tror jeg må ta en tur til helsestasjonen og veie snart.

Ha en riktig så fin uke sammen med dine 2 små. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...