Gå til innhold

Ivf for første gang 🌺


Ellepelle

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan dette vanligvis gjøres, men følte behov for å opprette en dagbok for å skrive om prosessen steg for steg, om så bare for å dokumentere noe av prosessen for meg selv. Men setter veldig pris på gode råd, innspill, støtte og samtaler med andre 😊

Vi er et par i begynnelsen av 30-årene som nå er helt i startfasen på første forsøk. IVF fordi mannen er steril etter sykdom og har frosset ned sæd for mange år siden.

Jeg er satt på kort protokoll og har satt første sprøyte med Gonal F i dag. Er spent på hvordan jeg vil reagere på det, og hvordan prosessen blir framover. Leser om andre og får inntrykk av at alle kan så utrolig mye, og jeg føler meg helt som er newbie som ikke har kontroll på noe som helst. 😅 Har ikke kjent så mye på den voldsomme trangen og ønsket om å bli mamma, men kan heller ikke se for meg et liv uten. Håper og tror vel at følelsen kommer sterkere nå etter hvert ❤️

Ønsker meg litt å se eller høre dokumentarer om slike prosesser, så om noen har gode tips tas de i mot med stor takk! Også tips om fine apper eller lignende for prosessen settes pris på😊

 

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Lykke til :) Visste du når du møtte mannen at han var steril? Spør fordi jeg er nysgjerrig og det var saken her, var litt kleint å fortelle på fjerde date at vi måtte ha ivf liksom :) mannen tok det fint da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Neutral90 skrev:

Hei! Lykke til :) Visste du når du møtte mannen at han var steril? Spør fordi jeg er nysgjerrig og det var saken her, var litt kleint å fortelle på fjerde date at vi måtte ha ivf liksom :) mannen tok det fint da. 

 

Ja, det ble avklart allerede ved første møte😅 Så aldri på det som noe problem, mtp at det jo var frosset ned og altså muligheter likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ellepelle skrev:

Ja, det ble avklart allerede ved første møte😅 Så aldri på det som noe problem, mtp at det jo var frosset ned og altså muligheter likevel. 

Så storsinnet dere er 😎😅 jeg tok i begynnelsen lett på det med ivf selv da, så tror ikke jeg ville reagert på det heller om mannen var den som gjorde at vi måtte ha ivf. Hvilken klinikk hører dere til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Så storsinnet dere er 😎😅 jeg tok i begynnelsen lett på det med ivf selv da, så tror ikke jeg ville reagert på det heller om mannen var den som gjorde at vi måtte ha ivf. Hvilken klinikk hører dere til? 

Ja, jeg husker bare at jeg tenkte at det er vel ikke noe problem, og syntes ærligheten var ganske sjarmerende, så der traff han jo godt😅 Vi tilhører Riksen, har foreløpig bare godt å si om de. Men har jo bare vært inne til én samtale med lege og sprøyteopplæring med sykepleier, så all verdens erfaring har jeg ikke med de. Hvor tilhører dere? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ønske deg velkommen og gratulerer med dagbok :smilyblomst: Det er veldig fint å ha et sted å lufte sine tanker og skrive det man måtte ønske. Jeg har brukt mine dagbøker MYE i ettertid. Veldig fint å se tilbake på, f.eks når du har blitt mamma og kanskje skal ha runde to? ;) 

Selv har jeg ingen erfaring med IVF, men jeg er veldig god til å heie og støtte :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Amatariel skrev:

Vil ønske deg velkommen og gratulerer med dagbok :smilyblomst: Det er veldig fint å ha et sted å lufte sine tanker og skrive det man måtte ønske. Jeg har brukt mine dagbøker MYE i ettertid. Veldig fint å se tilbake på, f.eks når du har blitt mamma og kanskje skal ha runde to? ;) 

Selv har jeg ingen erfaring med IVF, men jeg er veldig god til å heie og støtte :klemmer:

Tusen takk! Jeg kjenner i alle fall på et stort behov for informasjon, og leser og tar til meg det som er selv om det ikke er sammenlignbart med min situasjon. Utrolig hvor altoppslukende dette blir når man først har satt i gang, det kom overraskende på meg! 

På en måte er jeg litt glad for IVF, siden prosessen da er så styrt og ikke ligger på mine skuldre i form av testing og timing. Samtidig hadde det jo vært fint om det var mulig å gjøre det naturlig. Men når ting er som de er så er jeg jammen meg glad for at legevitenskapen har kommet så langt som den har! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempebra at det finnes så mye hjelp. De aller fleste som er prøvere når målet sitt til slutt. Tålmodighet er vel bare stikkordet som er felles for alle. Blir jo veldig spennende å se her nå da fremover, det er vel noen runder dere skal igjennom. Alt fra opptining av sædceller (veldig spennende, det har jeg hørt lite om før), egguttak for deg, innsett og ikke minst testing. Du blir sikkert bitt av spenning- og testebasillen som alle oss andre når det nærmer seg dagen man kan få svar! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Amatariel skrev:

Ja det er kjempebra at det finnes så mye hjelp. De aller fleste som er prøvere når målet sitt til slutt. Tålmodighet er vel bare stikkordet som er felles for alle. Blir jo veldig spennende å se her nå da fremover, det er vel noen runder dere skal igjennom. Alt fra opptining av sædceller (veldig spennende, det har jeg hørt lite om før), egguttak for deg, innsett og ikke minst testing. Du blir sikkert bitt av spenning- og testebasillen som alle oss andre når det nærmer seg dagen man kan få svar! 😄 

Ja, det blir veldig spennende! Jeg gruer meg litt til uttak siden partner ikke kan være med, men det skal jeg nok klare likevel. Og ser godt for meg at jeg kommer til å være veldig utålmodig etter å teste 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerde dag på sprøyte i dag, og kjenner litt svak stikking og mensaktig smerte nederst i magen, mest når jeg sitter. Litt spent på hvordan helgen og starten på neste uke blir hvis jeg kjenner noe allerede nå, da jeg begynner med to sprøyter i morgen. Skal jobbe hele helga også, så det kan jo bli spennende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellepelle skrev:

Fjerde dag på sprøyte i dag, og kjenner litt svak stikking og mensaktig smerte nederst i magen, mest når jeg sitter. Litt spent på hvordan helgen og starten på neste uke blir hvis jeg kjenner noe allerede nå, da jeg begynner med to sprøyter i morgen. Skal jobbe hele helga også, så det kan jo bli spennende 😅

Sprøyte nr 2 er for å hindre eggløsning, så det vil nok ikke gjøre sprenget i magen noe verre iaf/ingenting vokser av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Neutral90 skrev:

Sprøyte nr 2 er for å hindre eggløsning, så det vil nok ikke gjøre sprenget i magen noe verre iaf/ingenting vokser av det :)

Ah, takk! Det var jo greit å vite. Føler vel ikke egentlig at jeg fikk noe særlig informasjon om hva de ulike sprøytene skulle gjøre, fikk bare beskjed om hva som skulle tas til hvilken tid og hvor mye. Og jeg selv var så opptatt av å lære å sette de riktig at jeg ikke tenkte på å spørre en gang. Jammen godt det er flinke folk som gjerne deler av sin kunnskap her altså! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ellepelle skrev:

Ah, takk! Det var jo greit å vite. Føler vel ikke egentlig at jeg fikk noe særlig informasjon om hva de ulike sprøytene skulle gjøre, fikk bare beskjed om hva som skulle tas til hvilken tid og hvor mye. Og jeg selv var så opptatt av å lære å sette de riktig at jeg ikke tenkte på å spørre en gang. Jammen godt det er flinke folk som gjerne deler av sin kunnskap her altså! 😍

Klart det! 😍 Så masse å tenke på og huske mtp ivf, ikke rart å glemme å spør om noe 😏det er bare fint at vi er mange som har litt erfaring her, som kan dele 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå føler jeg at jeg begynner å få tak på de sprøytene! Den første har vært helt uproblematisk, men jeg syns den andre var litt vond første gang jeg tok den i går og jeg trengte hjelp fra mannen til å få trykket det inn. Men i dag gikk det kjempefint! Ikke vondt, bortsett fra litt svie etterpå, og det var lett å trykke stempelet inn. Så nå er det bare to sprøyter igjen før første kontroll👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Forsøket avbrutt da kun én av eggposene hadde vokst som ønsket, og bedre lykke neste gang med litt høyere doser. Da blir det et glass vin i kveld🍷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Ellepelle skrev:

Jaja. Forsøket avbrutt da kun én av eggposene hadde vokst som ønsket, og bedre lykke neste gang med litt høyere doser. Da blir det et glass vin i kveld🍷

Oi, så utrolig skuffende! Så leit å lese 😣 har du lav amh? Hvor høy var dosen? 

Ivf er en læringsprosess, første forsøk er ofte et "testforsøk" der man lærer mer om hva som funker og ikke funker. De er redde for overstimulering, så de vil som oftest begynner forsiktig med relativt lav dose. 

Nå vet de mer til neste gang, håper og tror det vil gi bedre avkastning ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Neutral90 skrev:

Oi, så utrolig skuffende! Så leit å lese 😣 har du lav amh? Hvor høy var dosen? 

Ivf er en læringsprosess, første forsøk er ofte et "testforsøk" der man lærer mer om hva som funker og ikke funker. De er redde for overstimulering, så de vil som oftest begynner forsiktig med relativt lav dose. 

Nå vet de mer til neste gang, håper og tror det vil gi bedre avkastning ❤️

Jeg har i utgangspunktet en ganske høy amh (32), og fikk 112,5 Gonal F. Denne skal nok oppjusteres, men de ville ikke gjøre det nå da østradiolnivået var ganske høyt og en oppjustering kunne føre til overstimulering. Og siden kun én eggpose hadde utviklet seg så de ikke sjansene som særlig gode, så da ville de heller avbryte og prøve med høyere dose fra dag1 neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ellepelle skrev:

Jeg har i utgangspunktet en ganske høy amh (32), og fikk 112,5 Gonal F. Denne skal nok oppjusteres, men de ville ikke gjøre det nå da østradiolnivået var ganske høyt og en oppjustering kunne føre til overstimulering. Og siden kun én eggpose hadde utviklet seg så de ikke sjansene som særlig gode, så da ville de heller avbryte og prøve med høyere dose fra dag1 neste gang.

Veldig kjedelig 😏 bedre å avbryte nå da, enn at de tvinger gjennom et dårlig forsøk der du blir overstimulert og kanskje får et halvdårlig embryo inn og dermed brukt opp et forsøk 😣 

Får du begynne på første mens igjen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Neutral90 skrev:

Veldig kjedelig 😏 bedre å avbryte nå da, enn at de tvinger gjennom et dårlig forsøk der du blir overstimulert og kanskje får et halvdårlig embryo inn og dermed brukt opp et forsøk 😣 

Får du begynne på første mens igjen? 

 

Ja, får begynne igjen på neste! Og får ultralyd da vi starter opp bare for å se at alt ser greit ut😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...