Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fire av festdeltagerne ble intervjuet i studio de første minuttene av Debatten i forigårs. Disse virket oppegående og fornuftige, men mangel på kunnskap om kullosforgiftning via dieselaggregat, pluss at festen kom utenfor kontroll siden det kom mange ubudne gjester som ikke var invitert (150 stk ekstra, det var i utgangspunktet ca. 50 der hvor alle kjente alle, invitasjoner foregikk i en lukket privat FB gruppe) gjorde at det ble en farlig situasjon.

De hadde aldri dratt på festen om utestedene var oppe etter midnatt innrømte de. 

Festarrangørene derimot..jeg har lite til overs for de slik de har uttalt seg i media i ettertid.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fra VG:

FLERE HAR FÅTT HJERNESKADER ETTER GROTTEFEST

Pasienter fra grottefesten i Oslo forrige helg ligger fortsatt på Ullevål sykehus, og har fått komplikasjoner i form av hjerneskader etter kullosforgiftning, melder NRK.

– Vi har pasienter som fortsatt er innlagt for behandling, og som har komplikasjoner i form av hjerneskader, sier Dag Jacobsen, avdelingsleder ved Akuttmedisinsk avdeling ved Oslo universitetssykehus, til rikskringkasteren.

Jacobsen vil ikke si hvor mange som fortsatt er innlagt, men kan bekrefte at det dreier seg om flere pasienter, og at de mottar både vanlig og intensiv behandling.

Jacobsen mener at man vær nær en nasjonal katastrofe. Han sier kullosforgiftning er alvorlig selv om man overlever.

– Denne episoden kunne ha blitt Norges verste ulykke i fredstid, sier Jacobsen.

Jeg klarer ikke føle synd på dem. Å skylde på at utestedene er stengt er bare dumt. Da fremstår de som svært lite intelligente. De skyver ansvaret for eget valg overfor myndighetene og det er oppskriften på ansvarsfraskrivelse. De er myndige så de burde vite bedre. Man overlever uten fest. 

Endret av Drizzt
  • Liker 21
Skrevet

Synes ikke synd på de jeg heller, men slik festdeltagerne beskrev arrangementet og situasjonen så fungerte det inntil antallet tredoblet seg med de ubudne gjestene.

Men arrangørene har oppført seg usmakelig i etterkant og ser ikke ut til å ha lært..da kan det skje flere slike fester med alle tilfluktsstedene rundt om i Oslo.

• Liker 7
Skrevet

Nå vet vi jo ikke hvem som ligger på sykehuset enda. Kanskje det er politimennene som prøvde å redde de. Så litt forsiktige med å hovere ovenfor de som er skadet synes jeg man skal være. 

Uansett synes jeg det er ganske smålig å unne andre mennesker hjerneskader fordi de har vært dumme. 

• Liker 15
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Mynona skrev:

Nå vet vi jo ikke hvem som ligger på sykehuset enda. Kanskje det er politimennene som prøvde å redde de. Så litt forsiktige med å hovere ovenfor de som er skadet synes jeg man skal være. 

Uansett synes jeg det er ganske smålig å unne andre mennesker hjerneskader fordi de har vært dumme. 

Jeg håper virkelig det er kun deltakerne, helst festarrangørene og ikke politimennene eller ambulansepersonell som ble skadet.

Jeg håper også at de blir nektet uføretrygd for hjerneskadene de selv har forårsaket (festdeltagere og arrangører altså). Jeg nekter å betale for noen dumskap. De får betale regningen selv.

I NRK sin artikkel står at deltakere er behandlet på sykehus, så det er ikke uskyldig tredjepart.

https://www.nrk.no/norge/deltakere-fra-grottefesten-har-fatt-hjerneskader-1.15146429

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg håper virkelig det er kun deltakerne, helst festarrangørene og ikke politimennene eller ambulansepersonell som ble skadet.

Jeg håper også at de blir nektet uføretrygd for hjerneskadene de selv har forårsaket (festdeltagere og arrangører altså). Jeg nekter å betale for noen dumskap. De får betale regningen selv.

Tenker du sånn om pasienter med kols? Diabetes 2? Ulike typer kreft, fall ulykker osv? Ganske mange sykdommer og ulykker som oppstår kan skyldes valg man mer eller mindre har indirekte bidratt til selv.

• Liker 15
Skrevet

Det er en tragedie uansett.  Det kunne blitt en enda større tragedie enn det ble (brann, panikk etc), men for de som er rammet er det en katastrofe.

Ungdom og unge voksne har gjort dumme ting til alle tider. Det kommer ikke til å endre seg uansett vil jeg tro. Jeg håper for alle berørte at de slipper permanente skader, og kanskje vil bruke sin dyrekjøpte erfaring til å advare andre.

Skrevet
1 minutt siden, Ludovica- skrev:

Tenker du sånn om pasienter med kols? Diabetes 2? Ulike typer kreft, fall ulykker osv? Ganske mange sykdommer og ulykker som oppstår kan skyldes valg man mer eller mindre har indirekte bidratt til selv.

Du kan ikke mene det seriøst? Disse festdeltakerne har visst utmerket godt om risikoen å samle seg på denne festen. Arrangørene har visst enda bedre om risikoen ved å slippe mange flere inn i grotten enn det som var planen i starten. Vi er tross alt fortsatt midt i pandemi. Å sammenligne selvpåført kullosforgiftning med kreft og kols er upassende.

• Liker 8
Skrevet

Det er vel her man sier de har fått seg en dyrekjøpt erfaring :sleep: 

Skrevet
37 minutter siden, Drizzt skrev:

Du kan ikke mene det seriøst? Disse festdeltakerne har visst utmerket godt om risikoen å samle seg på denne festen. Arrangørene har visst enda bedre om risikoen ved å slippe mange flere inn i grotten enn det som var planen i starten. Vi er tross alt fortsatt midt i pandemi. Å sammenligne selvpåført kullosforgiftning med kreft og kols er upassende.

Se hva du selv skriver. Det er ganske drøyt.

Tingen er at mennesker tar dårlige valg hele tiden. Jeg tviler på at de som dro dit visste hva de utsatte seg for. 

Var det en god idé? Nei. Bør arrangørene holdes ansvarlig? Ja. Men ingen grunn til å sitte å rekke pekefingre mot folk på den måten. 

• Liker 8
Skrevet
27 minutter siden, Ludovica- skrev:

Se hva du selv skriver. Det er ganske drøyt.

Tingen er at mennesker tar dårlige valg hele tiden. Jeg tviler på at de som dro dit visste hva de utsatte seg for. 

Var det en god idé? Nei. Bør arrangørene holdes ansvarlig? Ja. Men ingen grunn til å sitte å rekke pekefingre mot folk på den måten. 

Det er ikke snakk om barn.Det er snakk om voksne som driter i smittevern og kullos. Det er fortsatt uklart hvordan du trakk likhetstegn mellom kreft, kols og dette, men hvis du mener røykere som forårsaker lungekreft med sin røyking - ja, de er like ille. Mange andre typer kreft derimot velger man ikke. Diabetes 2 er heller ikke noe alle som spiser usunt får. Men kullosforgiftning får du garantert, kanskje også covid-19 hvis du er heldig nok etter en slik helt unødvendig fest.

Hvis du mener at å stille til ansvar ikke bare arrangørene, men også deltakerne, er ''ganske drøyt'', så har du funnet en ny definisjon på ''ganske drøyt''.

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, Anonymus1986 skrev:

Fire av festdeltagerne ble intervjuet i studio de første minuttene av Debatten i forigårs. Disse virket oppegående og fornuftige, men mangel på kunnskap om kullosforgiftning via dieselaggregat, pluss at festen kom utenfor kontroll siden det kom mange ubudne gjester som ikke var invitert (150 stk ekstra, det var i utgangspunktet ca. 50 der hvor alle kjente alle, invitasjoner foregikk i en lukket privat FB gruppe) gjorde at det ble en farlig situasjon.

De hadde aldri dratt på festen om utestedene var oppe etter midnatt innrømte de. 

Festarrangørene derimot..jeg har lite til overs for de slik de har uttalt seg i media i ettertid.

Er jo ikke ulovlig å reise fra en fest vis en ser ting kommer ut av kontroll, flere en 50 deltakere feks og en inngang/utgang på 1*1 meter

Skrevet (endret)

Dagbladet beskrev for øvrig sikkerheten på festen på søndag:

- Men politiet og brannvesenet sier at de ikke er kjent med et slikt rom med ventilasjon i bunkeren?

- Profesjonelle elektrikere var med på å sikre og rigge opp aggregatene i det aktuelle rommet. Det skal ha vært et hull i taket, og det ble låst for at det ikke skulle komme folk inn.

- Var disse elektrikerne innleid?

- Nei, det var vel mer bekjente som også deltok på festen. Det var mange som bidro til at arrangementet ble avholdt.

Kan legge til at døren til det omtalte rommet var forsvarlig lukket med søppelsekker og gaffatape ifølge noen, og åpen ifølge andre. Og når man ser hvor stort hullet som skulle sørge for ventilasjonen er på bildene nedenfor, er jeg redd for at dagens profesjonelle elektrikere ikke er det de en gang var ...

72809063.jpg?imageId=72809063&width=1058

72809212.jpg?imageId=72809212&width=1058

Endret av Bix
  • Liker 7
Skrevet
3 timer siden, Mynona skrev:

Dette. Vi har faktisk et samfunn og helsevesen som tar vare på alle, uavhengig av om ting er selvforskyldt eller ikke. 

Denne saken kom frem i media, men hva med alle de andre kullosforgiftningene som behandles hvert år? Fra hytte, fra campignvogn, i lavvo? 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Bix skrev:

Dagbladet beskrev for øvrig sikkerheten på festen på søndag:

Kan legge til at døren til det omtalte rommet var forsvarlig lukket med søppelsekker og gaffatape ifølge noen, og åpen ifølge andre. Og når man ser hvor stort hullet som skulle sørge for ventilasjonen er på bildene nedenfor, er jeg redd for at dagens profesjonelle elektrikere ikke er det de en gang var ...

Søppelsekker og gaffateip faktisk 😂 Så de ikke de tre ventilene oppe på veggen? Dumskaller. Nei, slike elektrikere vil jeg ikke ha i huset.

• Liker 5
Skrevet

- Trolig minutter unna det som kunne blitt Norges verste katastrofe

Flere pasienter behandles for hjerneskader etter grottefesten i Oslo forrige helg. – Vi var antagelig bare minutter unna det som kunne blitt Norges verste katastrofe i fredstid.

https://www.tv2.no/nyheter/11624719/

Det høres kanskje kaldt ut, men jeg har ingen sympati med de som har fått hjerneskade, 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Drizzt skrev:

Og vi lever i 2020. De fleste har vært med på brannøving/kurs en gang i livet i den alderen. Da vet de hvor viktig det er med rømningsveier og ventilasjon. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, himmeloghav skrev:

Og vi lever i 2020. De fleste har vært med på brannøving/kurs en gang i livet i den alderen. Da vet de hvor viktig det er med rømningsveier og ventilasjon. 

Problemet er at mange mennesker har den farlige tankegangen "Det skjer ikke meg, det skjer andre"

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Drizzt skrev:

Det er ikke snakk om barn.Det er snakk om voksne som driter i smittevern og kullos. Det er fortsatt uklart hvordan du trakk likhetstegn mellom kreft, kols og dette, men hvis du mener røykere som forårsaker lungekreft med sin røyking - ja, de er like ille. Mange andre typer kreft derimot velger man ikke. Diabetes 2 er heller ikke noe alle som spiser usunt får. Men kullosforgiftning får du garantert, kanskje også covid-19 hvis du er heldig nok etter en slik helt unødvendig fest.

Hvis du mener at å stille til ansvar ikke bare arrangørene, men også deltakerne, er ''ganske drøyt'', så har du funnet en ny definisjon på ''ganske drøyt''.

Jeg vet godt hva både kols og diabetes er :)

Jeg tror ikke alle som dro på den festen hadde kullos i tankene. Og jeg syns det er dårlig stil og sitte bak et tastatur og dømme folk, når folk generelt tar mange risikable valg hele tiden. Mennesker feilbedømmer, og de gjør ting uten å tenke over mulige konsekvenser. Man kan jo håpe at noen har tatt dette som en lærepenge til senere med tanke på å ikke feste i lokaler uten nødutganger osv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...