Gå til innhold

Grottefest i Oslo


Outlander

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ludovica- skrev:

Jeg vet godt hva både kols og diabetes er :)

Jeg tror ikke alle som dro på den festen hadde kullos i tankene. Og jeg syns det er dårlig stil og sitte bak et tastatur og dømme folk, når folk generelt tar mange risikable valg hele tiden. Mennesker feilbedømmer, og de gjør ting uten å tenke over mulige konsekvenser. Man kan jo håpe at noen har tatt dette som en lærepenge til senere med tanke på å ikke feste i lokaler uten nødutganger osv.

 

Jeg må se på det som kompliment da - at jeg stiller til ansvar folk som feilbedømmer der hvor de hadde alle forutsetninger å ikke gjøre det. Det blir feil å kalle det for feilbedømme. Det er ikke nå pandemien oppsto, så det burde vært første tegn på at noe er galt. Tegn nr.2 - hvor festen finner sted. Tegn nr.3 - hvor mange som faktisk befinner seg i ''lokalet''. 

Hvis man tar et bevisst valg, så må man stå for konsekvensene som følger. Spesielt når man er voksen. ''Jeg visste ikke at loven sa...'' er ingen unnskyldning for å bryte loven - bare et eksempel. Jeg håper virkelig at andre lærer av disse personenes feil og unngår å gjenta samme tabbe. De som dro og deltok på festen, gjorde det helt bevisst og visste utmerket godt at det var en dårlig ide av flere grunner. Likevel valgte de å ta risikoen. Når alkohol og andre rusmidler er i omløp, så er det enda mer sannsynlig at man feilbedømmer. Men det er igjen ingen unnskyldning. Både arrangørene og deltakerne bærer hver sin skyld her. De første for å ha organisert dette og tilrettelagt for det ved å bryte seg inn i en privat eiendom, sette opp diselagregat, osv og de andre, for å ha valgt å ta risikoen det innebærer å dra til et sånt sted.

De som dro, så hva det var og dro hjem, hadde iallefall sunn fornuft nok til å bedømme riktig situasjonen. De andre som ble igjen og valgte å fortsette tok risikoen selv. Å drikke alkohol eller bruke andre rusmidler er også et valg. Man vet at man ikke er helt i kontroll av sine handlinger og at man kan tabbe seg ut, men man velger å sette seg selv i denne situasjonen.

Her burde flere vært strenge og kritiske til det som har skjedd. Liv kunne gått tapt. Heldigvis for arrangørene skjedde det ikke denne gangen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

- Trolig minutter unna det som kunne blitt Norges verste katastrofe

Flere pasienter behandles for hjerneskader etter grottefesten i Oslo forrige helg. – Vi var antagelig bare minutter unna det som kunne blitt Norges verste katastrofe i fredstid.

https://www.tv2.no/nyheter/11624719/

Det høres kanskje kaldt ut, men jeg har ingen sympati med de som har fått hjerneskade, 

Hvorfor ikke? Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men tror virkelig folk at alle som deltok på denne festen visste om risikoen? Jeg ble ikke kjent med kullosforgiftning og virkningene av det før for et par år siden, og jeg anser ikke meg selv som dum. Vi alle har vært unge og dumme en gang. 

Syns dette er forferdelig tragisk. Utfallet kunne jo vært mye verre, mange kunne jo ha dødd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bør revurdere myndighetsalderen i Norge. Hvis man er "ung og dum" i 20-30 årene, så burde kanskje 35 bli det nye 18.. 

Det hele er jo bare tragisk. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ludovica- skrev:

Se hva du selv skriver. Det er ganske drøyt.

Tingen er at mennesker tar dårlige valg hele tiden. Jeg tviler på at de som dro dit visste hva de utsatte seg for. 

Var det en god idé? Nei. Bør arrangørene holdes ansvarlig? Ja. Men ingen grunn til å sitte å rekke pekefingre mot folk på den måten. 

De aller fleste mennesker tar ikke idiotiske valg hele tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

De aller fleste mennesker tar ikke idiotiske valg hele tiden. 

Nei? Vært enkelt menneske gjør ikke det hele tiden. Men de fleste mennesker har tatt noen dårlige valg og beslutninger iløpet av et liv. Eller gjort ting som potensielt kunne gått galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Ludovica- skrev:

Nei? Vært enkelt menneske gjør ikke det hele tiden. Men de fleste mennesker har tatt noen dårlige valg og beslutninger iløpet av et liv. Eller gjort ting som potensielt kunne gått galt. 

Tror nok det er mange av oss som faktisk ikke har tatt dårlige valg. Da vi vokste opp, lærte vi konsekvensvurdering når vi lekte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en slags selvoppfyllende profeti å bli hjerneskadet ? Er noe komisk med det hele. Får håpe det var en skikkelig god fest da 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ludovica- skrev:

Nei? Vært enkelt menneske gjør ikke det hele tiden. Men de fleste mennesker har tatt noen dårlige valg og beslutninger iløpet av et liv. Eller gjort ting som potensielt kunne gått galt. 

Egentlig er det ikke sant det du skriver. De aller fleste har lært av foreldrene sine at alle handlinger har konsekvenser. Man lærer allerede fra barnealder hva som er farlig og at hvis A, så B. Hvis foreldrene sviktet og personen vokste uten å kjenne til dette grunnleggende prinsippet, så ja - da er man såpass uheldig at man tar feil valg etter feil valg. Heldigvis er de færreste slik og de fleste i voksen alder, dvs 20 år og oppover, kan faktisk tenke konsekvenser. 

Å ta dårlige valg angående egne og andres liv og helse er ikke noe de fleste gjør. Å kjøpe feil sko eller jakke - ja. Å begå kollektivt selvmord i en grotte midt i pandemi - nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lirah skrev:

Hvorfor ikke? Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men tror virkelig folk at alle som deltok på denne festen visste om risikoen? Jeg ble ikke kjent med kullosforgiftning og virkningene av det før for et par år siden, og jeg anser ikke meg selv som dum. Vi alle har vært unge og dumme en gang. 

Syns dette er forferdelig tragisk. Utfallet kunne jo vært mye verre, mange kunne jo ha dødd. 

Trodde det var såkalt allmennkunnskap at eksos var giftig, kanskje skolene har en jobb å gjøre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Trodde det var såkalt allmennkunnskap at eksos var giftig, kanskje skolene har en jobb å gjøre?

Ja, det er allmennkunnskap. Men jeg kan se hvordan festarrangørene ikke kunne forutse dette. De ville jo ALDRI stilt i stand en slik fest, om de visste at dette ble konsekvensen. Jeg syns det er forferdelig å lese at folk her mener de fortjener hjerneskade, for noe som de ikke så komme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lirah skrev:

Ja, det er allmennkunnskap. Men jeg kan se hvordan festarrangørene ikke kunne forutse dette. De ville jo ALDRI stilt i stand en slik fest, om de visste at dette ble konsekvensen. Jeg syns det er forferdelig å lese at folk her mener de fortjener hjerneskade, for noe som de ikke så komme. 

Spørsmålet er om de burde se det komme. Det andre spørsmålet er om de burde i det hele tatt gjennomført denne festen. 

Nei, fortsatt vanskelig å føle synd på dem. Men føler synd på skadet helsepersonell og politi som var tilstede for å rydde opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kjendis/grottefesten-derfor-star-han-fram/72812790

Fyren er 31 år. Men slik han fremstår i artikkelen skulle man tro han var 16. 
Kvalmende å prøve å fremstå som helt og kapitalisere på opplevelsen via Dagbladet. 
Han hadde vel neppe gjort det om det ikke allerede florerte av videobevis av at han deltok. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 27 år gammel og blir utrolig provosert hver gang dette omtales som "ungdommer" eller "å være ung og dum". Mange som var på dette arrangementet var på min alder eller noe yngre/eldre, og det er da virkelig lenge siden jeg hadde lov å skylde på at jeg var "ungdom". Men greit å vite det da, at man kan dra den opp av hatten neste gang noen synes jeg har tatt et dårlig valg. 

Også synes jeg det er litt mange som ser ting veldig svart/hvitt her? Ja, det var dumt av alle å dra på den festen! Selv om bare de som hadde trykket på deltar kom, hadde det vært for mange i følge smittevernsreglene, og alle som dro hadde vel i det minste en anelse om at det var gjort innbrudd i grotta. Men jeg mener det er ganske drøyt å påstå eller insinuere at de fortjente en hjerneskade av den grunn? 

De som arrangerer festen derimot. Der har du folk jeg har lite sympati med... Ihvertfall han som står frem i media, synes jeg opptrer på en utrolig lite ydmyk måte. Faktum er jo at festen var en dårlig idé + faktisk lovbrudd fra start. Også har de i tillegg tatt noen risikoer som til slutt trolig var minutter fra å ta liv? Er selvsagt klar over at de selv trodde det skulle foregå mer eller mindre trygt, men de bør straffeforfølges. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Symfonia
3 timer siden, Hatsumomo skrev:

https://www.dagbladet.no/kjendis/grottefesten-derfor-star-han-fram/72812790

Fyren er 31 år. Men slik han fremstår i artikkelen skulle man tro han var 16. 
Kvalmende å prøve å fremstå som helt og kapitalisere på opplevelsen via Dagbladet. 
Han hadde vel neppe gjort det om det ikke allerede florerte av videobevis av at han deltok. 

Han virker totalt blåst. Ikke ung og dum, men bare dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/nyheter/11634176/

Er det ikke forsvarerens jobb å forklare for sin klient hva som er bakgrunnen for siktelsen og hvilke rettsregler politiet mener er brutt? Hvis forsvareren ikke gjør jobben er det vel ikke rart at klienten ikke forstår.

Hvem har ansvaret for at siktede personer med uduglige forsvarere faktisk får en forsvarer som vet hva han driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke hørt så mye kritikk av politiet.

Hadde de reagert da de ble varslet før festen, så kunne de grepet inn og stoppet hele greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tough cookie said:

Jeg har ikke hørt så mye kritikk av politiet.

Hadde de reagert da de ble varslet før festen, så kunne de grepet inn og stoppet hele greia. 

Ansvaret ligger 100% på de som arrangerte festen. Politifolk kan umulig ha sett for seg at noen kunne være så hjernedøde at de startet opp et dieselaggregat i et gammelt tilfluktsrom. Altså, dette er metoden nazistene brukte for å gasse ihjel jøder, før de kom så langt som til blåsyregass.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikkegjestlenger
På 9.9.2020 den 5.00, Tough cookie skrev:

Jeg har ikke hørt så mye kritikk av politiet.

Hadde de reagert da de ble varslet før festen, så kunne de grepet inn og stoppet hele greia. 

Det var en artikkel om det. 

Det kom en melding om festen, men dette var vel en av 50 meldinger den natten som alle høres like ut. Politiet i Oslo har ikke sjans til å sjekke alle festmeldinger.. Om de kommer fra parker, leiligheter, kjellere eller grotter. 

Når det kom en melding om bevisstløse folk ble det trykket på den store røde knappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...