Gjest Nimbus2000 Skrevet 31. august 2020 #101 Skrevet 31. august 2020 (endret) 7 timer siden, Rosa Sitron skrev: Nei. Man kan også bli siktet for drapsforsøk ved grov uaktsomhet. Som pizzabrann osv. Uten å være sikker vil jeg tro dette går i samme kategori Man kan bli dømt for uaktsomt drap og man kan bli dømt for drapsforsøk, men man kan ikke bli dømt for uaktsomt drapsforsøk. Forsøk betyr jo at man prøvde å oppnå resultatet. Forsøker man å drepe noen så prøver man å få offeret drept. Uaktsomt drap betyr at man drepte noen uten å mene det. Så uaktsomt og forsøk er jo to motpoler. Man kan ikke både forsøke å drepe noen og ikke forsøke å drepe noen samtidig. Endret 31. august 2020 av Nimbus2000
T-Rex Skrevet 31. august 2020 #102 Skrevet 31. august 2020 On 8/30/2020 at 6:53 PM, Cuntzilla said: Men da er du jo eier av aggregat, jeg tenkte kanskje det var en sånn hyttegreie. Er ikke alle som har hytte, vet du. Eller som har strømaggregat på hytta. Uansett, noen skrev her at dette sto på et rom med god lufting, men det var noen som åpnet en dør som ikke skulle vært åpnet. Og jeg vet ikke hvor mange raves du har vært med på, men har du egentlig tenkt noe særlig over hvor strømmen kom fra? Jeg tror ikke det er noe alle festdeltakerne var klar over. Så nå sitter alle onkel Kårer og tante Beater i Norge på Facebook og mener det er så fullstendig blendende åpenbart at alle deltakerne kom til å bli gasset ihjel. Men det er sånne fester som dette hele tiden, garantert vært fest i akkurat samme bunkers før. Jeg sier ikke det er smart med tanke på at det er null rømningsveier, åpenbart var det fullstendig idiotisk, jeg kan være etterpåklok der selv. Men jeg tror ikke folk skal være så raske med å dømme alle som var der og mene alle burde vite at strømmeaggregatet kom til å lekke inn i lokalet. Vi snakker ikke om etterpåklokskap her. Når du dytter inn 200 mennesker i et lokale med manglende rømningsmuligheter, da er du enten potte tett i huet eller kynisk. Jeg har selv vært med på å arrangere ulovlige fester. Nå foreldet så det holder. Men noe du sørger for, er sikkerheten til deltakerne. 10
Rosa Sitron Skrevet 31. august 2020 #103 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, Nimbus2000 said: Man kan bli dømt for uaktsomt drap og man kan bli dømt for drapsforsøk, men man kan ikke bli dømt for uaktsomt drapsforsøk. Forsøk betyr jo at man prøvde å oppnå resultatet. Forsøker man å drepe noen så prøver man å få offeret drept. Uaktsomt drap betyr at man drepte noen uten å mene det. Så uaktsomt og forsøk er jo to motpoler. Man kan ikke både forsøke å drepe noen og ikke forsøke å drepe noen samtidig. Det er mulig mordbrannparagrafen er streng, men du kan iallfall siktes for mordbrann uten at noen dør om du starter en pizzabrann.
Cuntzilla Skrevet 31. august 2020 #104 Skrevet 31. august 2020 10 minutter siden, T-Rex skrev: Vi snakker ikke om etterpåklokskap her. Når du dytter inn 200 mennesker i et lokale med manglende rømningsmuligheter, da er du enten potte tett i huet eller kynisk. Jeg har selv vært med på å arrangere ulovlige fester. Nå foreldet så det holder. Men noe du sørger for, er sikkerheten til deltakerne. Vi? Det er bare jeg som snakker om etterpåklokskap Jeg hadde aldri arrangert eller deltatt på noe klaustrofobisk party uten rømningsveier, jeg er typen som ser hvor alle rømningsveier er på hver konsert jeg er. Men jeg har ikke så ekstremt sterkt behov for å skryte av dette som resten av Norge har. Jeg flirer derfor bare litt av at det er helt olympiske leker i å understreke hvor dumt man selv synes dette var. Dette er faktisk et kjent fenomen, skulle ønske jeg husket betegnelsen i psykologi.. det er mest vanlig med moral, en person uttrykker moralsk avstand til noe, og så må den neste uttrykke en enda sterkere avstand, så blir det nærmest en konkurranse i å ta mest avstand. Hensikten er å hevde seg selv. Det er ganske morsomt å observere. Men også litt irriterende 😛 2
I Grosny Skrevet 31. august 2020 #105 Skrevet 31. august 2020 51 minutter siden, T-Rex skrev: Det er politiets feil. Hadde ikke politiet vært så festkritisk, ville ikke dette skjedd. Og ingen ville kjørt for fort. Klimakrisen kunne også vært unngått, om det ikke var for politiet! Vi kan ikke skylde på politiet. De manglet forsåvidt kulllosvurderingskompetanse, men ansvaret ligger på festarrangører og deltagere. Denne hendelsen har gitt både politiet og folk generelt betydelig bedre kullloskompetanse. 3
Gjest Nimbus2000 Skrevet 31. august 2020 #106 Skrevet 31. august 2020 (endret) 53 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Det er mulig mordbrannparagrafen er streng, men du kan iallfall siktes for mordbrann uten at noen dør om du starter en pizzabrann. Man kan straffes for uaktsomt å sette liv i fare, men det er jo noe annet enn drapsforsøk. Jeg nekter jo ikke for at man kan straffes selv om man gjorde noe uaktsomt og ingen døde. Jeg sier kun at man ikke kan straffes for drapsforsøk om man gjorde handlingen uaktsomt. 355. Fremkalling av fare for allmennheten Med fengsel fra 2 år inntil 21 år straffes den som forårsaker brann, oversvømmelse, sprengning, sammenstyrtning, sjøskade, jernbaneulykke, luftfartsulykke eller lignende ulykke, som lett kan medføre tap av menneskeliv. § 356. Uaktsom fremkalling av fare for allmennheten Uaktsom fremkalling av fare for allmennheten straffes med bot eller fengsel inntil 3 år. Endret 31. august 2020 av Nimbus2000
Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 31. august 2020 #107 Skrevet 31. august 2020 29 minutter siden, I Grosny skrev: Vi kan ikke skylde på politiet. De manglet forsåvidt kulllosvurderingskompetanse, men ansvaret ligger på festarrangører og deltagere. Denne hendelsen har gitt både politiet og folk generelt betydelig bedre kullloskompetanse. Informasjonen om det var farlige mengder kullos kom ikke før det var for sent. Så ingen nevnte kullos før folk lå strødd.
T-Rex Skrevet 1. september 2020 #108 Skrevet 1. september 2020 (endret) 13 hours ago, Cuntzilla said: Vi? Det er bare jeg som snakker om etterpåklokskap Jeg hadde aldri arrangert eller deltatt på noe klaustrofobisk party uten rømningsveier, jeg er typen som ser hvor alle rømningsveier er på hver konsert jeg er. Men jeg har ikke så ekstremt sterkt behov for å skryte av dette som resten av Norge har. Jeg flirer derfor bare litt av at det er helt olympiske leker i å understreke hvor dumt man selv synes dette var. Dette er faktisk et kjent fenomen, skulle ønske jeg husket betegnelsen i psykologi.. det er mest vanlig med moral, en person uttrykker moralsk avstand til noe, og så må den neste uttrykke en enda sterkere avstand, så blir det nærmest en konkurranse i å ta mest avstand. Hensikten er å hevde seg selv. Det er ganske morsomt å observere. Men også litt irriterende 😛 Du må kjenne noen av de ansvarlige for dette, siden du prøver å bagatellisere noe så uhyrlig. Og ja, det er faktisk uhyrlig. Hadde det oppstått panikk i det lokalet, kunne fort flere titalls mennesker bli trampet i hjel. Dette er noe ALLE over 12 vet. panikk + trampet i hjel Endret 1. september 2020 av T-Rex 14
Cuntzilla Skrevet 1. september 2020 #109 Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, T-Rex skrev: Du må kjenne noen av de ansvarlige for dette, siden du prøver å bagatellisere noe så uhyrlig. Og ja, det er faktisk uhyrlig. Hadde det oppstått panikk i det lokalet, kunne fort flere titalls mennesker bli trampet i hjel. Dette er noe ALLE over 12 vet. panikk + trampet i hjel Jeg kjenner ingen der nei, og prøver ikke å bagatellisere. 2
Gjest Symfonia Skrevet 1. september 2020 #110 Skrevet 1. september 2020 Dette er teit av så mange grunner (rømningveier, eksos/kullos, covid osv.), men det mest frapperende er at deltakerne jo ikke er undommer i aldersgruppen 12-16, men voksne folk mellom 20 og 30! At personer på nærmere/rundt 30 stiller opp på et sånt idiotopplegg, er rett og slett ikke til å tro. Jeg skjønner jo at denne gjengen ikke akkurat tilhører vår intellektuelle elite, men likevel ....
Marihønepøne Skrevet 1. september 2020 #111 Skrevet 1. september 2020 2 minutter siden, Symfonia skrev: Dette er teit av så mange grunner (rømningveier, eksos/kullos, covid osv.), men det mest frapperende er at deltakerne jo ikke er undommer i aldersgruppen 12-16, men voksne folk mellom 20 og 40! At personer på nærmere/rundt 30 stiller opp på et sånt idiotopplegg, er rett og slett ikke til å tro. Jeg skjønner jo at denne gjengen ikke akkurat tilhører vår intellektuelle elite, men likevel .... Jeg rettet det for deg. 2
Hatsumomo Skrevet 1. september 2020 #112 Skrevet 1. september 2020 Sitat Bare timer etter at flere mennesker ble fraktet ut bevisstløse fra bunkeren på St. Hanshaugen, la en av hovedarrangørene ut flere tilsynelatende spøkefulle klipp fra sykehussengen. https://www.nrk.no/osloogviken/kriminalteknikere-pa-stedet-etter-bunkerfesten-1.15142797 Skal si det står bra til med fornuften hos disse "voksne" menneskene 9
T-Rex Skrevet 1. september 2020 #113 Skrevet 1. september 2020 11 hours ago, Cuntzilla said: Jeg kjenner ingen der nei, og prøver ikke å bagatellisere. Ok. Jeg er sånn i utgangspunktet helt enig i at det er lett å være etterpåklok. Jeg har gjort ganske mange seriøst teite ting selv. Men i dette tilfellet mener jeg at det hadde vært lett å være forhåndsklok. Jeg tror arrangørene var klar over farene, og valgte å ignorere det. 4
Cuntzilla Skrevet 2. september 2020 #114 Skrevet 2. september 2020 9 timer siden, T-Rex skrev: Ok. Jeg er sånn i utgangspunktet helt enig i at det er lett å være etterpåklok. Jeg har gjort ganske mange seriøst teite ting selv. Men i dette tilfellet mener jeg at det hadde vært lett å være forhåndsklok. Jeg tror arrangørene var klar over farene, og valgte å ignorere det. Enig, akkurat arrangørene må iallfall vært klar over at det er strømaggregater der, og at dårlig lufting og karbondioksid er en farlig kombinasjon er vel barnelærdom. De har nok tatt en bevisst kalkulert risiko. Som var elendig kalkulert.. Jeg sier bare at jeg tror ikke alle deltakerne visste at det var strømaggregater i et rom med dårlig lufting hvor noen kom til å bryte opp døra og slippe CO2 inn i lokalet som ville bli omdannet til kullos. De var bare i et kult lokale og mye mer risikovillige enn andre. Det er jo vanskelig å sette seg inn i for de som har hatt rumpa godt plantet i sofaen i noen tiår og mener alle som bruker narkotika er idioter, og elsker å utbasunere sine uopplyste og hoverende meninger høylytt ved hver anledning de får. Jeg synes bare disse menneskene, som elsker kommentarfeltene til VG, tv2.no etc, er SYKT irriterende. Og vil gjerne ha meg frabedt at jeg har en eller annen agenda som at jeg er arrangør, jeg sitter jo ikke og er levende opptatt av å forsvare dette - det er du og andre som absolutt skal være så polariserende og sette meg i forsvarsposisjon og attpåtil tillegge meg en agenda. Jeg forsvarer det ikke, jeg bare nyanserer det - jeg er vel bare den eneste personen over 30 år i hele Norge som evner å sette meg bittelitt inn i hvorfor noen kan finne på å gå på rave i en grotte. 4
Gjest Symfonia Skrevet 2. september 2020 #115 Skrevet 2. september 2020 4 timer siden, Cuntzilla skrev: Det er jo vanskelig å sette seg inn i for de som har hatt rumpa godt plantet i sofaen i noen tiår Rumpa plantet i sofaen fordi man i en alder av 30+ har vokst fra rave-paties?
Cuntzilla Skrevet 2. september 2020 #116 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, Symfonia skrev: Rumpa plantet i sofaen fordi man i en alder av 30+ har vokst fra rave-paties? Skrev jeg det? Det var et bilde. Ikke kveruler.
Arktis Skrevet 2. september 2020 #117 Skrevet 2. september 2020 Uten å bagatellisere, er det ikke en god andel personer som hver helg er innom norske akuttmottak pga. fyllaidioti, ev. annet idioti? Er det ikke generelt en del sykdommer/ulykker som er så og si selvpåførte? Og ikke minst nesten-ulykker der folk hadde griseflaks. Tenker mest på den "hvor dum går det an å bli?"-herjingen i kommentarfeltene. Tror de fleste er enig i at det var idiotisk, men det er liksom noe ved den samtidige selvhevdelsen som fremstår litt merkelig.
T-Rex Skrevet 3. september 2020 #118 Skrevet 3. september 2020 22 hours ago, Cuntzilla said: Og vil gjerne ha meg frabedt at jeg har en eller annen agenda som at jeg er arrangør, jeg sitter jo ikke og er levende opptatt av å forsvare dette - det er du og andre som absolutt skal være så polariserende og sette meg i forsvarsposisjon og attpåtil tillegge meg en agenda. Jeg forsvarer det ikke, jeg bare nyanserer det - jeg er vel bare den eneste personen over 30 år i hele Norge som evner å sette meg bittelitt inn i hvorfor noen kan finne på å gå på rave i en grotte. NÅ blir jeg interessert.
_popcorn_ Skrevet 3. september 2020 #119 Skrevet 3. september 2020 Ryddet for brukerangrep og nedsettende innlegg, og svar til dette. _popcorn_, mod
Rosa Sitron Skrevet 3. september 2020 #120 Skrevet 3. september 2020 On 9/2/2020 at 8:25 AM, Cuntzilla said: Enig, akkurat arrangørene må iallfall vært klar over at det er strømaggregater der, og at dårlig lufting og karbondioksid er en farlig kombinasjon er vel barnelærdom. De har nok tatt en bevisst kalkulert risiko. Som var elendig kalkulert.. Jeg sier bare at jeg tror ikke alle deltakerne visste at det var strømaggregater i et rom med dårlig lufting hvor noen kom til å bryte opp døra og slippe CO2 inn i lokalet som ville bli omdannet til kullos. De var bare i et kult lokale og mye mer risikovillige enn andre. Det er jo vanskelig å sette seg inn i for de som har hatt rumpa godt plantet i sofaen i noen tiår og mener alle som bruker narkotika er idioter, og elsker å utbasunere sine uopplyste og hoverende meninger høylytt ved hver anledning de får. Jeg synes bare disse menneskene, som elsker kommentarfeltene til VG, tv2.no etc, er SYKT irriterende. Og vil gjerne ha meg frabedt at jeg har en eller annen agenda som at jeg er arrangør, jeg sitter jo ikke og er levende opptatt av å forsvare dette - det er du og andre som absolutt skal være så polariserende og sette meg i forsvarsposisjon og attpåtil tillegge meg en agenda. Jeg forsvarer det ikke, jeg bare nyanserer det - jeg er vel bare den eneste personen over 30 år i hele Norge som evner å sette meg bittelitt inn i hvorfor noen kan finne på å gå på rave i en grotte. Jeg er over 30 og kan godt skjønne at noen dro på rave i grotte. Det høres kjempegøy ut. 😄 Tror ikke folk (deltagere) tenker over hvordan strøm kommer inn. Hvorfor skulle de det. Jeg har vært i mange tilfluktsrom som har strøm, vet ikke hvorfor jeg skulle anta at dette ikke hadde strøm. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå