Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har truffet en nydelig dame. Vi er begge i 30-årene og har levd våre liv og bygget vår historie på hver vår kant før vi møttes. Jeg har ett tidligere (langt) forhold bak meg, hun har flere. I tillegg har vi begge hatt våre perioder i livet hvor vi har "rast fra oss" på sett og vis, uten at vi har snakket så mye om det. Jeg veit at hun har vært mer rastløs og prøvende enn meg. På spørsmål om hvor mange hun har vært romantisk med ville hun ikke svare. Det plager meg. 

Jeg synes det er veldig vanskelig. Hvordan føle seg trygg på at partneren ikke fortsatt er emosjonelt lengtende til en tidligere flamme? Hvordan føle meg trygg på at hun ikke fantaserer om "Julio fra backpacker-turen for ti år siden" (navn og omstendigheter funnet på) når vi er intime? 

Hvordan bli komfortabel med kjærestens tidligere kjærlighetsforhold og one night stands? 

Jeg ville ikke ødelegge dette ved å være sjalu og gravende. 

Anonymkode: 4f5f1...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Romantisk med" faktisk.  Det vil du faktisk ikke vite, og det har du heller ingen ting med.  Innse at den du er sammen med er ditt livs kjærlighet - alltid.  Det er et paradoks at vi seriemonogame alltid er sammen med den vi elsker høyest av alle.  Sånn må det være for at det skal fungere.

Svelg kamelene og aksepter at du ikke er den første, spiller du kortene riktig blir du den siste.

• Liker 25
Skrevet

Hvordan hjelper det deg å vite hvor mange hun har vært romantisk med? Hvordan forteller antallet deg om hun lengter etter en av dem? Tenker du at det er mer sannsynlig at hun lengter etter en av dem hvis det har vært få eller hvis det har vært mange?

Jeg tror at det er lurt av henne å nekte å si mer, du virker som en type som kan henge deg opp i fortid og bruke det mot henne. Jeg skjønner godt at hun holder tilbake informasjonen.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bli komfortabel med kjærestens tidligere kjærlighetsforhold og one night stands? 

Da graver du ikke. Men du motsier deg selv i HI ettersom du sier at det er det at hun ikke vil dele som er problemet. Samtidig kommer det tydelig fram at du ikke tåler å tenke på fortiden hennes.

Det høres vel mest ut som om du ikke ønsker å bli komfortabel med dette.

• Liker 15
Skrevet
44 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Hvordan hjelper det deg å vite hvor mange hun har vært romantisk med? Hvordan forteller antallet deg om hun lengter etter en av dem? Tenker du at det er mer sannsynlig at hun lengter etter en av dem hvis det har vært få eller hvis det har vært mange?

Jeg tror at det er lurt av henne å nekte å si mer, du virker som en type som kan henge deg opp i fortid og bruke det mot henne. Jeg skjønner godt at hun holder tilbake informasjonen.

Da graver du ikke. Men du motsier deg selv i HI ettersom du sier at det er det at hun ikke vil dele som er problemet. Samtidig kommer det tydelig fram at du ikke tåler å tenke på fortiden hennes.

Det høres vel mest ut som om du ikke ønsker å bli komfortabel med dette.

Problemet er at jeg dveler med fortid som jeg skrev, og ønsker råd for å akseptere ens fortid. 

At jeg ikke ønsker å bli komfortabel med det, er ikke riktig. Tross alt er det jo det jeg spør om råd om. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg dveler med fortid som jeg skrev, og ønsker råd for å akseptere ens fortid. 

At jeg ikke ønsker å bli komfortabel med det, er ikke riktig. Tross alt er det jo det jeg spør om råd om. 

Måten å akseptere det på er å ikke grave i det. Det er absolutt ingenting av det du skriver som tyder på at du vil akseptere det mer hvis hun forteller. Og det skjønner hun utmerket godt.

• Liker 9
Skrevet

Hva med å jobbe med å akseptere at du ikke kan få et menneske 100%. Det er normalt å tenke på tidligere flammer. Hvis du er helt ærlig med deg selv, så gjør du det sikkert selv også. Det er normalt å få følelser for andre selv om man er i et forhold. Du er kanskje ikke klar for forhold om du ikke klarer å legge fra deg kontollen. Det du sikkert er mest redd for er å bli avvist, du kan ikke hindre avvisning ved å få fullt innsyn i hennes tanker og tidligere flørter. 

Anonymkode: f074f...7e9

• Liker 10
Skrevet

Du kan aldri bli trygg på at kjæresten din ikke tenker på andre eller lengter tilbake til en annen. Det gjør vi alle med jevne mellomrom og det er en del av det å være menneske. Det går helt fint an å elske kjæresten sin og samtidig tenke på andre av og til. 

Du er nødt til å jobbe med deg selv og prøve å akseptere usikkerheten. Vi kan aldri bli helt sikre på noen, det er det eneste sikre vi vet. Dess før du klarer å godta det, dess bedre er det. 

Alternativet er at du prøver å bli sikker på at hun ikke tenker på andre og hvordan skal du klare det? Ved å være tankepoliti? Da er du over i kontrollering, utspørring, overvåking - altså sykelig sjalusi. Den veien fører bare til psykisk vold og at damen til slutt forlater deg.

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan føle seg trygg på at partneren ikke fortsatt er emosjonelt lengtende til en tidligere flamme? 

Ved å fokusere på dere to her og nå .

Anonymkode: b160c...299

• Liker 6
Skrevet

Jeg kan oppsummere svarene du vil få 🙂

-Du elsker ikke høyt nok

-Du har dårlig selvtillit

-Du har bare å avfinne deg med det

-Kvinner vil bare ha kjærlighet

-Når de ikke bare ville ha sex da

Du er mann, du kommer ikke til å få hjelp her 🙂

Anonymkode: aff14...c42

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan oppsummere svarene du vil få 🙂

-Du elsker ikke høyt nok

-Du har dårlig selvtillit

-Du har bare å avfinne deg med det

-Kvinner vil bare ha kjærlighet

-Når de ikke bare ville ha sex da

Du er mann, du kommer ikke til å få hjelp her 🙂

Eller du kan jo hjelpe ham du, som forstår menn så godt. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller du kan jo hjelpe ham du, som forstår menn så godt. 

Det var vel det jeg gjorde? 🙂

Let etter svar andre stedet. Men det er nok ikke så mange som kan hjelpe med sånt. Mitt beste forslag er å gi litt faen, og føle litt mindre. Det blir en balansegang, fordi man må føle nok, så det er ikke lett. Men når man har tenkt gjennom hvordan livet blir uten personen, og kommet frem til at det også blir levelig, kan man ha det i bakhodet hver gang tankene kommer. Og så spare en del av sin «sjel» til bare seg selv. Aldri gi absolutt alt. 

• Liker 1
Skrevet

IKKE spør... Jeg fikk vite altfor mye, og sliter fremdeles med det etter flere år. Kjæresten min har hatt svært mange partnere, noe jeg aldri hadde sett for meg da vi ble sammen. Og jeg har fått ærlige svar på altfor mye. Skulle oppriktig ønske at jeg aldri hadde spurt. 😟 Det kan ødelegge ellers fine forhold, så la fortid være fortid. Det er nåtiden som teller.

Anonymkode: 13578...353

• Liker 8
Skrevet

Å spørre og grave gjør vondt verre. For det første fordi detaljer om hennes fortid ikke gir deg noen som helst svar - det gjør det ikke mer eller mindre sannsynlig at hun savner eller lengter etter noen.

For det andre fordi det vil gjøre vondt verre. Detaljer gir deg bare flere knagger å henge sjalusien din på. Nevner hun bare at hun var sammen med en franskmann, tenker du på dette hver gang dere ser en film med en fransk skuespiller. Nevner hun at hun var håpløst forelsket i en musiker, tenker du at han kjekke kameraten din som spiller gitar skal du i hvert fall ikke introdusere henne for. Og så videre.

Jeg har opplevd begge sider av dette - at jeg har fortalt (irrelevante) ting om menn jeg har datet tidligere, som kjæresten tydelig har bitt seg merke i. Og kjæresten har fortalt ting om sin ekskone som har sneket seg inn i min underbevissthet (er det sånne jenter han egentlig liker?).

Alle har opplevd dette til en viss grad, men det forsvinner med tryggheten i forholdet. Jeg kan tenke på ekser fra tid til annen, men ikke med noen utpreget lengsel. Jeg er ikke i tvil om at mannen jeg er sammen med en er den jeg helst vil være med. Han holder heller ikke igjen sine følelser for meg eller hvor takknemlig han er for å ha truffet meg.

Det er vanskelig å si i ditt tilfelle om det er genuin hengivenhet til hverandre som mangler, eller om du sliter med selvtilliten. Dersom du har hatt samme følelser i tidligere forhold, er nok det et svar.

Anonymkode: e6a5f...9af

• Liker 7
Skrevet

Jeg husker veldig lite fra one night stands og tenker det er en grunn til at hun nå har blitt kjæresten din og at det ikke ble noe mer med noen av de andre. Fortid er forbi, dere skal se fremover og ikke bakover :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har truffet en nydelig dame. Vi er begge i 30-årene og har levd våre liv og bygget vår historie på hver vår kant før vi møttes. Jeg har ett tidligere (langt) forhold bak meg, hun har flere. I tillegg har vi begge hatt våre perioder i livet hvor vi har "rast fra oss" på sett og vis, uten at vi har snakket så mye om det. Jeg veit at hun har vært mer rastløs og prøvende enn meg. På spørsmål om hvor mange hun har vært romantisk med ville hun ikke svare. Det plager meg. 

Jeg synes det er veldig vanskelig. Hvordan føle seg trygg på at partneren ikke fortsatt er emosjonelt lengtende til en tidligere flamme? Hvordan føle meg trygg på at hun ikke fantaserer om "Julio fra backpacker-turen for ti år siden" (navn og omstendigheter funnet på) når vi er intime? 

Ja, hvordan føle seg trygg på at hun vil ha deg og ikke dem hun IKKE er sammen med nå? Et helt vilt forslag fra meg: kanskje fordi hun er sammen med deg nå, og ikke den gamle flammen?😉

Hvis jeg skulle grave masse i fortiden til min kjære, studert bilder og dpyrt ham ut, hadde nok til og med jeg blitt sjalu. Fortid er fortid, man blir nok lykkeligere av å leve i nåtiden, med den som faktisk har valgt akkurat deg og ikke alle de tidligere flammene.

Du kommer i alle fall ikke til å bli mer sikker av å grave i hennes fortid og be om detaljer. Dropp det, og be heller om flere bekreftelser på at du er drømmemannen hennes nå om du er litt usikker. Mye bedre for dere begge!

Og til slutt. Helt sikker kan du aldri bli på noe. Du kan ikke gardere deg mot alt. Du må velge å stole på at det går bra mellom dere, akkurat som vi velger å stole på at flyet vi sitter i, ikke styrter, at bussjåføren er edru og at det ikke faller en murstein i hodet på oss neste gang vi går på gata.

Så altså: fokuser på det som skjer her og nå. Tenk på at hun har valgt akkurat DEG, mens Julio har fått ølmage, måne og dårlig rygg, og må nøye seg med nyskilte, desperate kjerringer på Chartertur. 😉

• Liker 6
Skrevet

Du ville bare blitt enda mer usikker om hun hadde gitt deg detaljene. Vær glad for at du fikk deg en smart dame som bryr seg om følelsene dine og holder kjeft om den slags. Kos deg med din kloke kvinne og la fortid være fortid. 

Anonymkode: ce2b7...0d1

• Liker 4
Skrevet

TS: takk for gode, vekkende og klokke ord ❤️

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Svartfugl skrev:

Ja, hvordan føle seg trygg på at hun vil ha deg og ikke dem hun IKKE er sammen med nå? Et helt vilt forslag fra meg: kanskje fordi hun er sammen med deg nå, og ikke den gamle flammen?😉

Hvis jeg skulle grave masse i fortiden til min kjære, studert bilder og dpyrt ham ut, hadde nok til og med jeg blitt sjalu. Fortid er fortid, man blir nok lykkeligere av å leve i nåtiden, med den som faktisk har valgt akkurat deg og ikke alle de tidligere flammene.

Du kommer i alle fall ikke til å bli mer sikker av å grave i hennes fortid og be om detaljer. Dropp det, og be heller om flere bekreftelser på at du er drømmemannen hennes nå om du er litt usikker. Mye bedre for dere begge!

Og til slutt. Helt sikker kan du aldri bli på noe. Du kan ikke gardere deg mot alt. Du må velge å stole på at det går bra mellom dere, akkurat som vi velger å stole på at flyet vi sitter i, ikke styrter, at bussjåføren er edru og at det ikke faller en murstein i hodet på oss neste gang vi går på gata.

Så altså: fokuser på det som skjer her og nå. Tenk på at hun har valgt akkurat DEG, mens Julio har fått ølmage, måne og dårlig rygg, og må nøye seg med nyskilte, desperate kjerringer på Chartertur. 😉

Du hopper over at det kan hende den gamle flammen ikke ville ha henne. Det er jo noen som ikke klarer å styre seg når det ringer en gammel drittsekk 

Skrevet

Hvis det er det du lider av, så er det en type OCD og du burde oppsøke psykolog fort som faen, ellers kommer du til å ødelegge hele forholdet ditt. Hilsen ei som sliter med det samme

Og nei, det kommer ikke noe godt ut av å spørre og få svar. Du spør, får angst/uro-følelse, får svar og det går over en liten stund, til du finner noe nytt å spørre om. Leave it be

Anonymkode: f7c41...62d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...