Gå til innhold

Feildiagnostisert med ADD?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det funker ikke sånn i realiteten at "sånn er livet" og at man bare må bite i seg en feil diagnose. Det er ikke greit.

Anonymkode: 70c8e...ab5

Men det er ikke feil diagnose om du får ADHD idag. Da er det rett diagnose etter dagens diagnoser. Hvis du ikke får diagnosen kan du enten ha vokst av deg symptomene, eller ha blitt feildiagnostisert. 

Det er selvsagt trist om man får feil diagnose, men psykiatri er vanskelig. Mange diagnoser ligner hverandre, og det er vanskelig å skille symptomer på sykdom fra normale variasjoner. Det viktigste er at man blir sett og hørt, og at man får god hjelp. 

Anonymkode: aa31a...c2c

Skrevet

Åja, jeg misforstod. Trodde du mente at vi i dag kaller det ADD. 

Men da hadde jeg rett i at de nå kaller alt for ADHD. Da vil jeg ikke utrede meg på nytt nå....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke feil diagnose om du får ADHD idag. Da er det rett diagnose etter dagens diagnoser. Hvis du ikke får diagnosen kan du enten ha vokst av deg symptomene, eller ha blitt feildiagnostisert. 

Det er selvsagt trist om man får feil diagnose, men psykiatri er vanskelig. Mange diagnoser ligner hverandre, og det er vanskelig å skille symptomer på sykdom fra normale variasjoner. Det viktigste er at man blir sett og hørt, og at man får god hjelp. 

Man blir ikke sett, hørt eller får god hjelp om diagnosen er feil. Det er poenget.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble jo ikke sett og hørt hvis jeg fikk en diagnose der man sier at problemet har vært hos meg og ikke oppvekstmiljøet. 

Det er feil for MEG å ha en diagnose som innebærer "hyperaktivitet" når det ikke er tilfelle. Jeg vil ikke ha den. 

Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Man blir ikke sett, hørt eller får god hjelp om diagnosen er feil. Det er poenget.

Takk.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som "tar" meg for det, det har noe med personlig integritet å gjøre. Jeg vet at mange av forholdene i min oppvekst var dårlige, og vil gjerne ha det på det rene hva dette egentlig dreide seg om. Det er veldig farlig å skylde på individet hvis problemet er miljøet... Det påvirker hele livet til et menneske. 

Det er vel ingen som sier at du er skyld i omsorgssvikt uansett diagnose. 

ADD betyr ikke at du er dum som det virker som du tenkte litt lenger opp. 

Og hvorfor er forskjellen på Adhd og ADD så viktig for deg? Og dette er et reelt spørsmål fra min side og ikke at jeg ikke mener det er viktig. 

Anonymkode: 53628...8b0

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som sier at du er skyld i omsorgssvikt uansett diagnose. 

ADD betyr ikke at du er dum som det virker som du tenkte litt lenger opp. 

Og hvorfor er forskjellen på Adhd og ADD så viktig for deg? Og dette er et reelt spørsmål fra min side og ikke at jeg ikke mener det er viktig. 

Du misforstår, jeg skrev ikke at noen skylder på meg for omsorgssvikt, men at voksne har ment at problemet lå hos meg og ikke i miljøet. 

Jeg har aldri skrevet eller ment at jeg er eller har vært dum, det var voksne som stemplet meg som dum. 

Som sagt er det helt feil for meg å ha en diagnose som innebærer "hyperaktivitet" når min persona er det motsatte på alle måter. Jeg vil ikke ha den. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det jeg vet gjennom utdanningen min er at det i dag stilles ganske strenge krav til å kunne sette en diagnose. Jeg har mange ganger tatt frem rapporten fra utredningen og tenkt at den er grundig, men etter at jeg tok utdanningen min har jeg blitt mer og mer usikker på det. Og ikke bare det, men de siste 10 årene har det også skjedd mye med den pedagogiske tankegangen rundt tilrettelegging og hva som er diagnose og ikke. Så misforstå meg rett; jeg vet jeg vokste opp i den tiden jeg gjorde, men det er fortsatt bittert hvis en diagnose er stilt feil. 

Set stilles veldig strenge krav nå i dag. Kanskje det var enklere før i tiden? Uansett ville jeg ha tatt kontakt for ny vurdering, for det har du krav på. Det er en menneskerett! 
voksenlivet ditt kan avsløre at du kanskje ikke har den diagnosen. Så ville absolutt skjekket det ut og tatt ett oppgjør med dette, så du slipper å tenke på det 

Skrevet
Akkurat nå, Sunnys skrev:

Set stilles veldig strenge krav nå i dag. Kanskje det var enklere før i tiden? Uansett ville jeg ha tatt kontakt for ny vurdering, for det har du krav på. Det er en menneskerett! 
voksenlivet ditt kan avsløre at du kanskje ikke har den diagnosen. Så ville absolutt skjekket det ut og tatt ett oppgjør med dette, så du slipper å tenke på det 

Jeg lurer isåfall på om jeg heller skal ta noen samtaler med en psykolog først, for å høre hva vedkommende mener. Det er helt uaktuelt for meg å risikere å få en ny diagnose som er enda fjernere for meg enn den jeg allerede har. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble jo ikke sett og hørt hvis jeg fikk en diagnose der man sier at problemet har vært hos meg og ikke oppvekstmiljøet. 

Det er feil for MEG å ha en diagnose som innebærer "hyperaktivitet" når det ikke er tilfelle. Jeg vil ikke ha den. 

Problemet er uansett ikke deg. At du har ADD betyr ikke at oppvekstmiljø ikke var dårlig. Og det kan fint være at du har diagnosen ADD, og i tillegg har tilleggsproblematikk iforbindelse med dårlig oppvekstmiljø. 

• Liker 1
Skrevet

Feil diagnose kan skje, og det er dessverre ikke like mye kunnskap om jenter og ADHD/ADD som blandt gutter. 

Det utarter seg på en helt annen måte for jenter. 

En diagnose er på en måte en midlertidig "merkelapp", og man kan få hjelp til å takle utfordringer en eventuelt diagnose kan føre med seg. 

Jeg regner med du fikk noe form for oppfølging etter diagnosen?  

Uansett så er det så fint å høre du har både utdannelse og jobb, etter en trøblete oppvekst🙂

Anonymkode: 74ce8...5e3

Skrevet

Problemet er uansett ikke deg. At du har ADD betyr ikke at oppvekstmiljø ikke var dårlig. Og det kan fint være at du har diagnosen ADD, og i tillegg har tilleggsproblematikk iforbindelse med dårlig oppvekstmiljø. 

Nei, jeg tror ikke det er snakk om en kombinasjon, fordi jeg i mitt voksne liv ikke avviker på noen som helst slags måte. Nå som jeg har fått blomstre. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår, jeg skrev ikke at noen skylder på meg for omsorgssvikt, men at voksne har ment at problemet lå hos meg og ikke i miljøet. 

Jeg har aldri skrevet eller ment at jeg er eller har vært dum, det var voksne som stemplet meg som dum. 

Som sagt er det helt feil for meg å ha en diagnose som innebærer "hyperaktivitet" når min persona er det motsatte på alle måter. Jeg vil ikke ha den. 

Det kan fint være problemer i ett miljø og en diagnose. 

Jeg har en diagnose ogg dårlig oppvekstvilkår, det er ingen som mener at problemet ligger hos meg. Men jeg har fått en del tilleggsproblematikk som har blitt bedre etter jeg kom meg vekk og ble litt eldre. Men grunnleggende diagnosen er jo der fortsatt.. 

Skrevet

Feil diagnose kan skje, og det er dessverre ikke like mye kunnskap om jenter og ADHD/ADD som blandt gutter. 

Det utarter seg på en helt annen måte for jenter. 

En diagnose er på en måte en midlertidig "merkelapp", og man kan få hjelp til å takle utfordringer en eventuelt diagnose kan føre med seg. 

Jeg regner med du fikk noe form for oppfølging etter diagnosen?  

Uansett så er det så fint å høre du har både utdannelse og jobb, etter en trøblete oppvekst🙂

Anonymkode: 74ce8...5e3

Fikk oppfølging men den var dårlig. Ritalin som ga meg helsefarlige bivirkninger og psykiater som ville presse meg til å ØKE dosen. Endte med at jeg holdt på å ta livet av meg ved å kutte Ritalin tvert (som kan medføre hjertestans).... Fikk det bedre når jeg tok timer med en helt alminnelig psykolog i stedet.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan fint være problemer i ett miljø og en diagnose. 

Jeg har en diagnose ogg dårlig oppvekstvilkår, det er ingen som mener at problemet ligger hos meg. Men jeg har fått en del tilleggsproblematikk som har blitt bedre etter jeg kom meg vekk og ble litt eldre. Men grunnleggende diagnosen er jo der fortsatt.. 

Jeg tror ikke at det er tilfelle for meg. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer isåfall på om jeg heller skal ta noen samtaler med en psykolog først, for å høre hva vedkommende mener. Det er helt uaktuelt for meg å risikere å få en ny diagnose som er enda fjernere for meg enn den jeg allerede har. 

Det kan du fint gjøre. Bare for å oppsummere det hele, og fått en avklaring på det. Mange kan ha en vilter oppvekst og være både ukonsentrert, impulsiv og aktiv uten at det er adhd diagnose. Jeg var selv ganske hyper på mange måter som barn/ ungdom men har ikke diagnose av den grunn. Som voksen har jeg god utdanning og familie og jobb. Strukturert og rolig. 

Anonymkode: 9fe3a...f04

Skrevet

Det kan du fint gjøre. Bare for å oppsummere det hele, og fått en avklaring på det. Mange kan ha en vilter oppvekst og være både ukonsentrert, impulsiv og aktiv uten at det er adhd diagnose. Jeg var selv ganske hyper på mange måter som barn/ ungdom men har ikke diagnose av den grunn. Som voksen har jeg god utdanning og familie og jobb. Strukturert og rolig. 

Anonymkode: 9fe3a...f04

Ja, er det jeg tenker. Jeg kjenner flere som er mye mer hyperaktive enn meg der det aldri har vært snakk om noe diagnose. De har blitt anerkjent for den de er. Derfor er jeg bitter. 

Skrevet

Bruker du ritalin nå da? Kansje det er medisinen som hjelper deg å konsentrere deg? 

Anonymkode: a26c4...cc5

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du ritalin nå da? Kansje det er medisinen som hjelper deg å konsentrere deg? 

Anonymkode: a26c4...cc5

Nei, det er 9 år siden. Aldri igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...