AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Jeg fikk ADD-diagnose da jeg var 19. Den gjorde det enklere for meg med tilrettelegging på eksamener, ekstra stipend så jeg ikke måtte ha ekstrajobb ved siden av studiene etc. Men det jeg lurer veldig på nå er om diagnosen kan være feil og at mine vansker med skole helt fra start kan ha med miljøet jeg vokste opp i å gjøre og det at jeg fikk null tilrettelegging - det forplanter seg jo gjerne videre til langt opp i voksen alder. Jeg ble mobbet, det var mye problemer hjemme og jeg ble stemplet som dum uten å bli gitt muligheten til å blomstre. Jeg blomstret etter at jeg ble voksen og kom meg vekk. Nå er jeg 29 år, har fått A på masteroppgaven og fungerer utmerket i jobb med middels høy inntekt. Noen andre som kan dele lignende erfaringer? Jeg er redd for å utrede meg på nytt, fordi de kaller jo alt for ADHD i dag, og jeg kan ihvertfall ikke identifisere meg med H-en som står for hyperaktivitet (jeg har ingen form for hyperaktivitet, verken fysisk eller indre uro med tankekjør (hadde noe tankekjør da jeg var yngre, men da slet jeg jo psykisk!)). Jeg vil jo ikke ende opp med en diagnose som føles enda mer feil enn den jeg har... Hadde satt veldig stor pris på om noen som er / har vært i samme situasjon vil dele erfaringer her. Anonymkode: 70c8e...ab5
atropos Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Er det til heft for deg at du har diagnosen da? Det er ofte vanskelig å skille symptomer på ad(h)d og omsorgssvikt, så det er jo ikke helt utenkelig at du har fått feil diagnose, men hvis du ikke plages, er det kanskje ikke så farlig? Så lenge du ikke vil bli jagerflypilot, er det få jobber som bryr seg om diagnoser... 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, atropos skrev: Er det til heft for deg at du har diagnosen da? Det er ofte vanskelig å skille symptomer på ad(h)d og omsorgssvikt, så det er jo ikke helt utenkelig at du har fått feil diagnose, men hvis du ikke plages, er det kanskje ikke så farlig? Så lenge du ikke vil bli jagerflypilot, er det få jobber som bryr seg om diagnoser... Selvfølgelig er det et heft å ha en diagnose hvis den ikke stemmer. Til sammenligning, ville du for eksempel hatt en asperger-diagnose dersom den ikke var riktig? Anonymkode: 70c8e...ab5 4
atropos Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det et heft å ha en diagnose hvis den ikke stemmer. Til sammenligning, ville du for eksempel hatt en asperger-diagnose dersom den ikke var riktig? Anonymkode: 70c8e...ab5 Du trenger jo ikke å bry deg om diagnosen. Det er jo strengt tatt bare ord på et papir. Men hvis det plager deg veldig, kan du få den annullert. Mannen min fikk gjort det med en diagnose han fikk av en overivrig psykolog. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, atropos skrev: Du trenger jo ikke å bry deg om diagnosen. Det er jo strengt tatt bare ord på et papir. Men hvis det plager deg veldig, kan du få den annullert. Mannen min fikk gjort det med en diagnose han fikk av en overivrig psykolog. Jo, jeg bryr meg, fordi jeg som sagt ble stemplet som dum i oppveksten både av medelever og lærere, og ettersom jeg strevde mer og mer fikk jeg heller ingen hjelp. Jeg er veldig kritisk til at problemet lå hos meg selv, og skulle gjerne hatt svar på hvor problemet egentlig stammet fra, derfor oppleves det urimelig å akseptere en diagnose hvis muligens kan være feil. Men man skjønner sikkert bare sånt hvis man har kjent det på kroppen sjøl. Den blir jo ikke annullert med mindre man tar en ny utredning? Uansett vil jeg jo ikke bare ha den annullert, jeg vil at rett skal være rett. Anonymkode: 70c8e...ab5
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 (endret) 21 minutter siden, atropos skrev: Du trenger jo ikke å bry deg om diagnosen. Det er jo strengt tatt bare ord på et papir. Men hvis det plager deg veldig, kan du få den annullert. Mannen min fikk gjort det med en diagnose han fikk av en overivrig psykolog. Så du hadde ikke brydd deg om legen diagnostiserte deg med kreft og det viste seg at du heller hadde en annen fysisk sykdom? Å få feil diagnose kan føre til feilbehandling. Det gjør at man blir misforstått av hjelpeapparatet og ikke får den hjelpen man trenger med det som faktisk er problemet. Det er jo graverende! Endret 28. august 2020 av Uatskillelig 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Du har god utdannelse og høy inntekt, og ramser opp fordeler du har fått som følge av diagnosen. Jeg ser ikke problemet. La det fare, og fokuser på noe annet:) Anonymkode: a1694...efa 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Så du hadde ikke brydd deg om legen diagnostiserte deg med kreft og det viste seg at du heller hadde en annen fysisk sykdom f.eks? Å få feil diagnose kan føre til feilbehandling. Det gjør at man blir misforstått av hjelpeapparatet og ikke får den hjelpen man trenger med det som faktisk er problemet. Det er jo graverende! Helt riktig! Det er alvorlig. - TS Anonymkode: 70c8e...ab5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har god utdannelse og høy inntekt, og ramser opp fordeler du har fått som følge av diagnosen. Jeg ser ikke problemet. La det fare, og fokuser på noe annet:) Anonymkode: a1694...efa Les hva jeg skrev to innlegg over ditt. Anonymkode: 70c8e...ab5
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.8.2020 den 23.08): Helt riktig! Det er alvorlig. - TS Anonymkode: 70c8e...ab5 Ja. Du kan gjerne be om henvisning til ny utredning via fastlegen om du føler behov for det. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Ja. Jeg fikk selv feil diagnose, og det stjal fra meg hele ungdomstiden. I voksen alder ble jeg henvist til DPS for ny utredning og diagnosen ble tatt bort. Du kan gjerne be om henvisning til ny utredning via fastlegen om du føler behov for det. Klem til deg! Det jeg er redd for er at de skal konkludere igjen med at jeg HAR denne diagnosen, og det er jo greit nok, men da vil de kalle det ADHD Den H-en kan jeg iallefall ikke identifisere meg med... Anonymkode: 70c8e...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 Jeg skjønner deg godt. Har selv vokst opp i dårlige kår og fikk adhd-diagnose som 18-åring. Det er en diagnose jeg ikke kjenner meg selv igjen i i voksen alder, jeg tror min oppførsel på den tiden var et resultat av omsorgssvikt. Jeg opplever å bli behandlet annerledes i f.eks møter med helsevesenet når de ser diagnosen min, det er irriterende. Fastlegen min er enig med meg og har tilbudt meg å henvise meg til ny utredning. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg orker enda. Anonymkode: 465f9...898
atropos Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Så du hadde ikke brydd deg om legen diagnostiserte deg med kreft og det viste seg at du heller hadde en annen fysisk sykdom f.eks? Å få feil diagnose kan føre til feilbehandling. Det gjør at man blir misforstått av hjelpeapparatet og ikke får den hjelpen man trenger med det som faktisk er problemet. Det er jo graverende! Klart jeg hadde brydd meg, men her det snakk om en lidelse som har utløst hjelpemidler så ts klarte en utdannelse. Slik sett var det ikke feilbehandling, og nå virker det til at ts ikke har behov for hjelpemidler lenger og kan derfor la det ligge. Hvis hun trenger oppfølging pga ræva barndom, foreslår jeg at hun søker hjelp for det...
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner deg godt. Har selv vokst opp i dårlige kår og fikk adhd-diagnose som 18-åring. Det er en diagnose jeg ikke kjenner meg selv igjen i i voksen alder, jeg tror min oppførsel på den tiden var et resultat av omsorgssvikt. Jeg opplever å bli behandlet annerledes i f.eks møter med helsevesenet når de ser diagnosen min, det er irriterende. Fastlegen min er enig med meg og har tilbudt meg å henvise meg til ny utredning. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg orker enda. Anonymkode: 465f9...898 Huff, tusen takk for at du deler dine erfaringer, både vondt og godt å se at jeg ikke er alene om dette! Kan jeg spørre hvor lenge det er siden du fikk diagnosen? Hvor (hvilken type institusjon) har fastlegen din tilbudt deg å bli henvist? Anonymkode: 70c8e...ab5
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klem til deg! Det jeg er redd for er at de skal konkludere igjen med at jeg HAR denne diagnosen, og det er jo greit nok, men da vil de kalle det ADHD Den H-en kan jeg iallefall ikke identifisere meg med... Anonymkode: 70c8e...ab5 Den som intet våger intet vinner. Jeg kan forstå frykten, men om diagnosen blir fjernet så er det jo verdt det. De skiller fortsatt på ADHD og ADD. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, atropos skrev: Klart jeg hadde brydd meg, men her det snakk om en lidelse som har utløst hjelpemidler så ts klarte en utdannelse. Slik sett var det ikke feilbehandling, og nå virker det til at ts ikke har behov for hjelpemidler lenger og kan derfor la det ligge. Hvis hun trenger oppfølging pga ræva barndom, foreslår jeg at hun søker hjelp for det... Unnskyld meg, men du vet ingen ting om meg og her sitter du og skriver at det ikke var feilbehandling? Jeg gikk på Ritalin i flere måneder som utløste kraftig depresjon og at jeg ble alvorlig undervektig. Jeg foreslår at du slutter å kommentere i denne tråden, for her har du tydeligvis ingenting å fare med. Og ja, sånne som deg provoserer, så hvis det var målet ditt så gratulerer. Anonymkode: 70c8e...ab5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Klem til deg! Det jeg er redd for er at de skal konkludere igjen med at jeg HAR denne diagnosen, og det er jo greit nok, men da vil de kalle det ADHD Den H-en kan jeg iallefall ikke identifisere meg med... Anonymkode: 70c8e...ab5 Sønnen min har også ADHD diagnosen, fordi ADHD er en "sekkebetegnelse". Han mangler også den H'en i sin personlighet. (Han fikk en Aspergerdiagnose da han gikk på ungdomskolen, men har vært på egen utredning da han ble voksen) Det er det samme om du kaller det ADD eller ADHD - det er det samme. Så om de fortsetter med dianosen så spiller det ingen rolle om H'en er der eller ikke, du kan jo uansett si at det er ADD du har... Anonymkode: b746a...976
Festlig Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Jeg tror det er mulig å be om å få en ny utredning. Vet om flere som har tatt en ny runde og fått revurdert diagnosene sine. Fastlegen kan henvise videre til rette instanser tror jeg . 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Den som intet våger intet vinner. Jeg kan forstå frykten, men om diagnosen blir fjernet så er det jo verdt det. De skiller fortsatt på ADHD og ADD. Tusen takk for oppbackingen! Er du sikker? Har de begynt å skille på det igjen? Sist jeg sjekket helt alt ADHD, men du ga meg litt håp nå! Anonymkode: 70c8e...ab5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min har også ADHD diagnosen, fordi ADHD er en "sekkebetegnelse". Han mangler også den H'en i sin personlighet. (Han fikk en Aspergerdiagnose da han gikk på ungdomskolen, men har vært på egen utredning da han ble voksen) Det er det samme om du kaller det ADD eller ADHD - det er det samme. Så om de fortsetter med dianosen så spiller det ingen rolle om H'en er der eller ikke, du kan jo uansett si at det er ADD du har... Anonymkode: b746a...976 Jeg ønsker ikke å ha noe papir fysisk eller elektronisk der det står at jeg har ADHD. Når fikk sønnen din diagnosen? Anonymkode: 70c8e...ab5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå