Gå til innhold

Feildiagnostisert med ADD?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Festlig skrev:

Jeg tror det er mulig å be om å få en ny utredning.  Vet om flere som har tatt en ny runde  og fått revurdert diagnosene sine. 
Fastlegen kan henvise videre til rette instanser tror jeg . 

Ja, det vet jeg er mulig :) - TS

Anonymkode: 70c8e...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg er mulig :) - TS

Prøv! Ingenting å tape på det 🤗

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff, tusen takk for at du deler dine erfaringer, både vondt og godt å se at jeg ikke er alene om dette! 

Kan jeg spørre hvor lenge det er siden du fikk diagnosen? Hvor (hvilken type institusjon) har fastlegen din tilbudt deg å bli henvist? 

I 2007, ved ungdomspsykiatrisk avdeling ved det lokale sykehuset. Husker veldig lite av tiden, men reagerte på at jeg var hos psykiater bare to ganger, og andre gangen dro jeg hjem med diagnose og resept på ritalin. 

Fikk beskjed om hvordan jeg skulle trappe opp, ingen oppfølging etter det. 

Tror fastlegen min ville he vise meg til dps. 

Anonymkode: 465f9...898

Skrevet
Akkurat nå, Festlig skrev:

Prøv! Ingenting å tape på det 🤗

Men da må jeg være sikker på at hvis de bekrefter (og ikke avkrefter) diagnosen så må de kalle det ADD, ikke ADHD. Høres ut som en bagatell, men for meg er det ikke det. 

Skrevet

Men når er det du liksom skal bli "tatt" for diagnosen din? Hvor står det skrevet? Hva betyr det for deg i det daglige? Hvilke utfordringer er det å ha denne diagnosen?

Er bare nysgjerrig siden jeg selv er under utredning for ADD.

Anonymkode: 091db...9f1

Skrevet

I 2007, ved ungdomspsykiatrisk avdeling ved det lokale sykehuset. Husker veldig lite av tiden, men reagerte på at jeg var hos psykiater bare to ganger, og andre gangen dro jeg hjem med diagnose og resept på ritalin. 

Fikk beskjed om hvordan jeg skulle trappe opp, ingen oppfølging etter det. 

Tror fastlegen min ville he vise meg til dps. 

Anonymkode: 465f9...898

Ok, takk for info! Da var det ca samme tiden som jeg ble utredet, 2009. Kanskje mange ble feildiagnostisert på 2000-tallet? 

Skrevet

Men når er det du liksom skal bli "tatt" for diagnosen din? Hvor står det skrevet? Hva betyr det for deg i det daglige? Hvilke utfordringer er det å ha denne diagnosen?

Er bare nysgjerrig siden jeg selv er under utredning for ADD.

Ingen som "tar" meg for det, det har noe med personlig integritet å gjøre. Jeg vet at mange av forholdene i min oppvekst var dårlige, og vil gjerne ha det på det rene hva dette egentlig dreide seg om. Det er veldig farlig å skylde på individet hvis problemet er miljøet... Det påvirker hele livet til et menneske. 

Skrevet

Ingen som "tar" meg for det, det har noe med personlig integritet å gjøre. Jeg vet at mange av forholdene i min oppvekst var dårlige, og vil gjerne ha det på det rene hva dette egentlig dreide seg om. Det er veldig farlig å skylde på individet hvis problemet er miljøet... Det påvirker hele livet til et menneske. 

Skjønner. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å ha noe papir fysisk eller elektronisk der det står at jeg har ADHD. Når fikk sønnen din diagnosen?

Jeg vet ikke når han fikk ADHD-diagnosen, men han er 30-ish nå og har hatt den noen år. 5-6 år eller noe sånt. 
Jeg var ikke i tvil om at Asperger var riktid diagnose da han var barn og ungdom, men han var uenig med meg antakeligvis og derfor satte han i gang utredning selv, og legen der var visst ikke i tvil om at det var ADHD. (ADD da, siden han ikke har den H'en i personligheten sin, men som er med pga dette med sekkebetegnelsen)

Anonymkode: b746a...976

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må jeg være sikker på at hvis de bekrefter (og ikke avkrefter) diagnosen så må de kalle det ADD, ikke ADHD. Høres ut som en bagatell, men for meg er det ikke det. 

Er ikke noe som offisielt heter ADD lenger.

Men er noe som heter ADHD Innatentive type.  

Anonymkode: d3171...395

Skrevet

Jeg vet ikke når han fikk ADHD-diagnosen, men han er 30-ish nå og har hatt den noen år. 5-6 år eller noe sånt. 
Jeg var ikke i tvil om at Asperger var riktid diagnose da han var barn og ungdom, men han var uenig med meg antakeligvis og derfor satte han i gang utredning selv, og legen der var visst ikke i tvil om at det var ADHD. (ADD da, siden han ikke har den H'en i personligheten sin, men som er med pga dette med sekkebetegnelsen)

Anonymkode: b746a...976

Ok, takk for info. Da høres det jo dessverre ut som de fremdeles kaller alt for ADHD siden det ikke er så mange år siden, med mindre de har endret det tilbake igjen. Om de har endret det igjen så skal jeg ihvertfall utrede meg på nytt, må forhøre meg med de jeg kjenner som er psykologer tror jeg... 

Ja det er denne "sekkebetegnelsen" jeg har problemer med, siden den betegner noe som ikke eksisterer hos meg. 

Skrevet

Er ikke noe som offisielt heter ADD lenger.

Men er noe som heter ADHD Innatentive type.  

Anonymkode: d3171...395

Var det jeg også trodde. Men dere i tråden her er tydeligvis uenige.

Skrevet

Det som de tidligere kalte ADD går nå inn under en samlet ADHD betegnelse. Hvorfor vet jeg ikke, men det er ingen skam å ha ADHD . Det er mange som har det, og det er blitt mere akseptert nå enn før .

At du har kommet deg sålangt som du har gjort betyr at du er feildiagnosert, vokst det av deg eller at du har en mild variant. 
Uansett så er du den samme med dine kvalifikasjoner . Det kan ingen ta fra deg. 
Tester du deg på nytt vet du iallefall at du fuger uansett diagnose eller ei. 

Skrevet

Du kan fint re- teste deg og da får du en vurdering på nytt. Det å slite i oppveksten kan ha mange årsaker, og symptomene kan være ganske lik adhd. Uten at det nødvendigvis er det. Som voksen vil folk med adhd ofte finne en god måte å strukturere livet sitt på. Det kan være ei forklaring. Men det kan også være en mulighet for at du ikke ble skikkelig utredet den gangen, og at oppveksten din ble et tema under testingen 

Skrevet
1 minutt siden, Festlig skrev:

Det som de tidligere kalte ADD går nå inn under en samlet ADHD betegnelse. Hvorfor vet jeg ikke, men det er ingen skam å ha ADHD . Det er mange som har det, og det er blitt mere akseptert nå enn før .

At du har kommet deg sålangt som du har gjort betyr at du er feildiagnosert, vokst det av deg eller at du har en mild variant. 
Uansett så er du den samme med dine kvalifikasjoner . Det kan ingen ta fra deg. 
Tester du deg på nytt vet du iallefall at du fuger uansett diagnose eller ei. 

Jeg vet at det ikke er en skam å ha diagnosen, det er ikke det som er problemet, men at jeg ikke kan identifisere meg med det og iallefall ikke H-en. Én ting er å ha en diagnose, noe helt annet er å sette en diagnose på et individ hvor feilen ligger i miljøet og ikke individet. 

Jeg vet at ingen kan ta fra meg mine kvalifikasjoner, jeg er ganske stolt av det. Men det har også gjort at jeg har blitt veldig skeptisk til hele diagnosegreia, fordi voksne har liksom "alltid" funnet feil hos meg, og så har jeg vist meg helt annerledes bare jeg fikk blomstre (som jeg gjorde etter at jeg ble voksen). 

Skrevet
4 minutter siden, Sunnys skrev:

Du kan fint re- teste deg og da får du en vurdering på nytt. Det å slite i oppveksten kan ha mange årsaker, og symptomene kan være ganske lik adhd. Uten at det nødvendigvis er det. Som voksen vil folk med adhd ofte finne en god måte å strukturere livet sitt på. Det kan være ei forklaring. Men det kan også være en mulighet for at du ikke ble skikkelig utredet den gangen, og at oppveksten din ble et tema under testingen 

Ja. Det jeg vet gjennom utdanningen min er at det i dag stilles ganske strenge krav til å kunne sette en diagnose. Jeg har mange ganger tatt frem rapporten fra utredningen og tenkt at den er grundig, men etter at jeg tok utdanningen min har jeg blitt mer og mer usikker på det. Og ikke bare det, men de siste 10 årene har det også skjedd mye med den pedagogiske tankegangen rundt tilrettelegging og hva som er diagnose og ikke. Så misforstå meg rett; jeg vet jeg vokste opp i den tiden jeg gjorde, men det er fortsatt bittert hvis en diagnose er stilt feil. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det ikke er en skam å ha diagnosen, det er ikke det som er problemet, men at jeg ikke kan identifisere meg med det og iallefall ikke H-en. Én ting er å ha en diagnose, noe helt annet er å sette en diagnose på et individ hvor feilen ligger i miljøet og ikke individet. 

Jeg vet at ingen kan ta fra meg mine kvalifikasjoner, jeg er ganske stolt av det. Men det har også gjort at jeg har blitt veldig skeptisk til hele diagnosegreia, fordi voksne har liksom "alltid" funnet feil hos meg, og så har jeg vist meg helt annerledes bare jeg fikk blomstre (som jeg gjorde etter at jeg ble voksen). 

Du tenker jo at feilen ligger et sted da, og har man ADHD ligger den hos personen selv... Det kan selvsagt være at du har blitt utsatt for omsorgssvikt. Det kan også være at du har ADHD/ADD. Om du er kvinne er det vanligst å mangle H-en. 

De fleste diagnoser er sekkebetegnelser. Det vil alltid kunne være noe man ikke identifiserer seg med. Sånn er livet. 

Anonymkode: aa31a...c2c

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppbackingen! 

Er du sikker? Har de begynt å skille på det igjen? Sist jeg sjekket helt alt ADHD, men du ga meg litt håp nå! 

Det deles inni i tre presentasjoner. Hyperaktiv, uoppmerksom og kombinert presentasjon. ADD er det vi i dag kaller uoppmerksom presentasjon. 

Anonymkode: 44b0e...3a3

Skrevet

Du tenker jo at feilen ligger et sted da, og har man ADHD ligger den hos personen selv... Det kan selvsagt være at du har blitt utsatt for omsorgssvikt. Det kan også være at du har ADHD/ADD. Om du er kvinne er det vanligst å mangle H-en. 

De fleste diagnoser er sekkebetegnelser. Det vil alltid kunne være noe man ikke identifiserer seg med. Sånn er livet. 

Anonymkode: aa31a...c2c

Men det funker ikke sånn i realiteten at "sånn er livet" og at man bare må bite i seg en feil diagnose. Det er ikke greit.

Skrevet

Det deles inni i tre presentasjoner. Hyperaktiv, uoppmerksom og kombinert presentasjon. ADD er det vi i dag kaller uoppmerksom presentasjon. 

Anonymkode: 44b0e...3a3

Kan du sende meg en nyere kilde på dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...