Gå til innhold

Hvorfor er dagens unge så umodne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lily_88

De som er 18 nå, har ingenting å forbedre seg på. Alt er automatisert og kontanter blir mindre og mindre brukt. Alt skjer på nett, og vi trenger ikke vaske hus heller siden alt er laget for at det ikke trengs å vaskes.

Så, alt blir modernisert og styrt av "roboter", vi trenger egentlig ikke å få barn heller, det ikke bruk for flere. 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har lagt merke til er at det virker som det er veldig mange på 18-22 år ish som er veldig kresne og har taco og pizza som sin foretrukne mat og spiser helst ikke noe annet. 

Da jeg var på den aldern for 15 år siden ble det en snakkis hvis noen var sånn fordi det var barnslig og unormalt.

Anonymkode: 70ebd...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å legge skylden på de unge. Skyld på foreldrene. Det er de/vi som har brolagt veiene de går. Hvis de er umodne og uansvarlige så er det vår skyld. Ikke deres 

Anonymkode: 113b5...d4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

Foreldrene dine sa nok noe lignende om din generasjon, akkurat som den nå unge generasjonen kommer til å si om 30-40 år.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi foreldre syr puter under armene på de og behandler ungdommer som barn, ordner alt for dem, dermed lærer de ikke å klare ting selv, bare kreve. Syns det er gått for langt når folk som burde vært voksne forlengst krever at foreldrene skal stille med egenkapital når de skal kjøpe bolig.

Anonymkode: 93f23...6e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

Fordi de ble «oppdratt» (og jeg bruker begrepet løselig her, de ble ikke faktisk oppdratt) av en udugelig foreldregenerasjon.

Så enkelt. 
 
All statistikk viser at du verken kommer til å tro på dette eller forholde deg til det. Selv om, eller kanskje fordi, det er bred enighet blant eksperter om at dette er årsaken. Foreldregenerasjonen til dagens unge tror nemlig ikke på forskning. 

Merkelig nok er det den samme generasjonen - de udugelige foreldrene - som klager over «dagens unge». Liker du ikke ungene dine? Skulle ha oppdratt dem. Eller ikke fått barn.

Anonymkode: 8aafe...5d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de ble «oppdratt» (og jeg bruker begrepet løselig her, de ble ikke faktisk oppdratt) av en udugelig foreldregenerasjon.

Så enkelt. 
 
All statistikk viser at du verken kommer til å tro på dette eller forholde deg til det. Selv om, eller kanskje fordi, det er bred enighet blant eksperter om at dette er årsaken. Foreldregenerasjonen til dagens unge tror nemlig ikke på forskning. 

Merkelig nok er det den samme generasjonen - de udugelige foreldrene - som klager over «dagens unge». Liker du ikke ungene dine? Skulle ha oppdratt dem. Eller ikke fått barn.

Anonymkode: 8aafe...5d2

Hæ. Tror de ikke på forskning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi foreldre syr puter under armene på de og behandler ungdommer som barn, ordner alt for dem, dermed lærer de ikke å klare ting selv, bare kreve. Syns det er gått for langt når folk som burde vært voksne forlengst krever at foreldrene skal stille med egenkapital når de skal kjøpe bolig.

Anonymkode: 93f23...6e1

Ungdommer idag er mer veloppdragne, liker foreldrene sine, gjør det bedre på skolen enn ungdommer før i tiden. Før var det kult å bryte regler og drite i skolen. Det er det ikke lengre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Er nok fordi, pga ipods, så har de sin oppdragelse fra youtube. I tillegg stilles det ingen krav til unge i dag, kun forventninger om at de skal snakke høyt om sine meninger foran forsamlinger, eller "presentasjoner" som er det hotteste i skolen idag. Hva de har å bidra med sier ingen høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tenåring på 90-tallet og tenåringen min er rett og slett snusfornuftig i forhold til hva jeg var. 

Anonymkode: e1e7b...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som bekymrer meg er at jeg har opplevd 20-åringer hvor en av foreldrene (!) ringer og bestiller legetime, tannlegetime, og til og med tar kontakt ang. hybelannonse for barnet sitt som er 20+. Dette er jo helt utrolig...
 

Ellers tenker jeg at unge mennesker naturligvis snakker på en litt annen måtte enn oss godt voksne, og reagerer ikke på det. 

Anonymkode: 32a7a...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på vgs hadde vi smittsom hjernehinnebetennelse på skolen. En 17-åring døde. Fikk med brev hjem fra skolen om at de anbefalte å holde seg borte fra sosiale arrangementer. Vi gjemte brevet godt, å dro på et stort festarrangement . Trodde jo ikke at det samme skulle skje med oss selv. 

 

Anonymkode: efe87...3ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som bekymrer meg er at jeg har opplevd 20-åringer hvor en av foreldrene (!) ringer og bestiller legetime, tannlegetime, og til og med tar kontakt ang. hybelannonse for barnet sitt som er 20+. Dette er jo helt utrolig...
 

Ellers tenker jeg at unge mennesker naturligvis snakker på en litt annen måtte enn oss godt voksne, og reagerer ikke på det. 

Anonymkode: 32a7a...3b2

Ja. Venninna mi avlyste en kaffeavtale fordi hun skulle hjelpe dattera på 21 år med å skrive ut flybilletter.... 🥴

Anonymkode: 89f52...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går rett inn i butikken uten å ta med noe håndsprit, tar på det jeg vil og går ut.

Jeg fester ute på byen uten å skrive meg opp i listen for å bli ringt opp av smittevern.

Jeg lever et normalt liv selv om det er corona-situasjon, og har tatt meg selv i å gå helt vanlig inn i kjøpesenter hvor eldre damer har "stoppet" opp ikke turt gå nært meg og ventet på at jeg skal passere for de tør ikke være for nært andre og tenkt; "oi shit, skal jeg ta denne distanse greia seriøst?"

Jeg har også vært inne på flyplassen i smekk-fulle fly der alle sitter ved siden av andre med munnbind, utelukkende ventet til jeg går på flyet før jeg tar på og kastet rett i søpla etter flyturen. Flere andre også voksne gjør det samme.

Skal jeg føle meg skyldig? Gjør jeg noe galt?

Hvis det er nødvendig, så kan jeg jo slutte å bruke penger ute på byen, slutte å gå ut. Så vil jeg sikkert bli deprimert av å sitte hjemme hele dagen.

Anonymkode: c96a6...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi man har vokst opp og forstår at de er ungdom og en del av det er å være barnslig. Det jeg reagerer mest på er dagens godt voksne individer som oppfører seg umodent og fraskriver seg ansvar.

Anonymkode: 50872...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år. Trodde jeg var kjempemoden da jeg var ung, har hatt flaks og overlevd alle de dumme valgene. Lever i dag et komfortabelt a4liv. Jeg tror de som klager over dagens unge har glemt hvor umodne de var selv. Eventuelt så har de ikke selvinnsikt nok til å reflektere over egen umodenhet.

Anonymkode: e5458...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er gjort masse undersøkelser som viser at dagens unge røyker mindre, drikker mindre og bryr seg mer om skolen enn tidligere generasjoner. Med andre ord er de mer modne. For 50 år siden sa bitre, gamle folk akkurat det samme som du sier nå.

Anonymkode: f394d...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går rett inn i butikken uten å ta med noe håndsprit, tar på det jeg vil og går ut.

Jeg fester ute på byen uten å skrive meg opp i listen for å bli ringt opp av smittevern.

Jeg lever et normalt liv selv om det er corona-situasjon, og har tatt meg selv i å gå helt vanlig inn i kjøpesenter hvor eldre damer har "stoppet" opp ikke turt gå nært meg og ventet på at jeg skal passere for de tør ikke være for nært andre og tenkt; "oi shit, skal jeg ta denne distanse greia seriøst?"

Jeg har også vært inne på flyplassen i smekk-fulle fly der alle sitter ved siden av andre med munnbind, utelukkende ventet til jeg går på flyet før jeg tar på og kastet rett i søpla etter flyturen. Flere andre også voksne gjør det samme.

Skal jeg føle meg skyldig? Gjør jeg noe galt?

Hvis det er nødvendig, så kan jeg jo slutte å bruke penger ute på byen, slutte å gå ut. Så vil jeg sikkert bli deprimert av å sitte hjemme hele dagen.

Anonymkode: c96a6...1a6

Bare for å skrive/utdype litt mer:

Jeg er 21 år, har egen økonomi, bor for meg selv og har ikke noe foreldre som skal bestemme noe for meg. Flyttet ut i vgs etter alle mulige forsøk på å stoppe meg og mine valg fra foreldre.

Gir meg blanke f i hva folk skriver i sosiale media. Jeg skjønner at det ikke betyr alt i livet mitt, og måler suksess i at jeg gjør det jeg liker og ikke popularitet på internett.

Hører på musikk som eldre folk synes er stygt, hva bryr det meg så lenge jeg liker det? Synthwave, techno, pop, trance, EDM, wave, jazz. Flere andre på min alder som hater min musikk, men det er JEG som liker den og IKKE du.

Ja jeg har jobbet deltidsjobb flere år i mitt liv, og flyttet ut når jeg var i vgs. Faktisk var CVen min så bra at jeg har blitt ringt opp dagen etter at jeg søkte jobb.

Hvis noen våger å si at mine valg er umoden så skal jeg forsvare dem til punkt og prikke.

Anonymkode: c96a6...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 21.53, Buldre skrev:

Kravene er lavere i dag. Alt du trenger å gjøre for å bli noe er å ta høyere utdanning, og det krever strengt tatt ikke all verden. Før måtte man jobbe for å oppnå noe. 

Det er flere som faller utenfor i arbeidslivet enn før fordi de ikke klarer å gjennomføre høyere utdanning. Og mange som tar høyere utdanning og fortsatt ikke får seg jobb. 

Anonymkode: f394d...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare for å skrive/utdype litt mer:

Jeg er 21 år, har egen økonomi, bor for meg selv og har ikke noe foreldre som skal bestemme noe for meg. Flyttet ut i vgs etter alle mulige forsøk på å stoppe meg og mine valg fra foreldre.

Gir meg blanke f i hva folk skriver i sosiale media. Jeg skjønner at det ikke betyr alt i livet mitt, og måler suksess i at jeg gjør det jeg liker og ikke popularitet på internett.

Hører på musikk som eldre folk synes er stygt, hva bryr det meg så lenge jeg liker det? Synthwave, techno, pop, trance, EDM, wave, jazz. Flere andre på min alder som hater min musikk, men det er JEG som liker den og IKKE du.

Ja jeg har jobbet deltidsjobb flere år i mitt liv, og flyttet ut når jeg var i vgs. Faktisk var CVen min så bra at jeg har blitt ringt opp dagen etter at jeg søkte jobb.

Hvis noen våger å si at mine valg er umoden så skal jeg forsvare dem til punkt og prikke.

Anonymkode: c96a6...1a6

Tja, om du er umoden kan diskuteres. At du er uempatisk vil jeg heller si. Driter du i om du sprer smitte? Tenk om noen dør på grunn av deg?

Anonymkode: e5458...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...