Gå til innhold

Hvorfor er dagens unge så umodne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, om du er umoden kan diskuteres. At du er uempatisk vil jeg heller si. Driter du i om du sprer smitte? Tenk om noen dør på grunn av deg?

Anonymkode: e5458...173

Han/Hun vil bare provosere. Tviler på at noe av det h*n skriver er sant.

Anonymkode: f394d...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts, ungdommer er ulike. Noen mindre ansvarsfulle enn andre, men slik har det vært i generasjoner. Ikke noe nytt at ungdommer har er annet språk enn voksne, ikke like utviklet konsekvenstenkning eller evne til refleksjon og ungdommer er ofte mer sentrert rundt seg og sitt enn eldre er. 

I generasjoner har de eldre vært «sjokkert» over hvor annerledes ungdommen var enn seg selv. Det er heller ikke noe nytt. 

Det eneste som bekymrer meg litt med mange av dagens unge, er den økte manglende respekten ovenfor autoriteter.

Anonymkode: 638ac...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han/Hun vil bare provosere. Tviler på at noe av det h*n skriver er sant.

Anonymkode: f394d...b2e

Det jeg skriver er sant. Jeg har eksem på hendene av den fæle sorten, "atopisk eksem" som basically betyr "vi vet ikke hva det er og kan ikke fikse det". Jeg hadde en gang problemer med å vaske hendene for mye og måtte få anbefalt spesialsåpe fra legen/apoteket.

Vet du hvor deilig det er å få antibac på hendene flere ganger hver dag? Huden blir tørr, begynner å sprekke opp og svi. Skal jeg liksom være med på å lage noe super-resistent bakterie fra overforbruk av hånddesinfeksjon? Jeg har bestemt meg for at nei, det skal jeg ikke, og så skal jeg heller pent vaske hendene mine i spesial-såpe etter at jeg har vært på butikken.

Faktisk så synes jeg ikke det er så rent i kassa (har jobbet i butikk og vet hvor skittent det er) og den i kassa tar på alt med hendene. Mye mer sannsynlig at jeg blir syk fra å være der enn motsatt. Det har blitt mye bedre nå, kanskje de vasker kassa, kurvene og vognene en gang for dag fra nå av? (fremfor tilnærmet aldri) Tipper kjede-eiere vil slutte med det da det koster penger, og heller vil berike seg selv med å øke alle prisene på varene som takk for at vi slutter å harryhandle.

Anonymkode: c96a6...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 22.16, Hockeypulver skrev:

Er du 70 år?

1. Ettersom de fleste ikke hadde TV når du var ung, og de som hadde TV bare hadde NRK i svart-hvitt, er det ikke rart at man har et annet ordforråd enn i dag. De aller fleste som har jobber hvor det stilles krav til profesjonelt språk klarer å legge av seg «lissom», «sykt» osv. 
2. Du skriver at de utelukkende hører på housemusikk, det er vel å generalisere? Jeg visste ikke at for å ha kunnskap om musikk så må man kunne navnene på medlemmene i the Beatles. Godt jeg lærte det nå så jeg også kan ha litt kunnskap om musikk.

3. Det var folk på din alder som satt tett i tett på kafé og møttes på kjøpesenter når Norge ble lukket ned i mars.

Og nå er det ungdommen som klynger seg sammen og er verst. Slutt å klage på de eldre i ett jævla kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man har ungdomstid og studenttid nå. "Før i tiden" ble man voksen ved konfirmasjonsalder. Man fikk barn tidligere også. 

Anonymkode: 13530...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg skriver er sant. Jeg har eksem på hendene av den fæle sorten, "atopisk eksem" som basically betyr "vi vet ikke hva det er og kan ikke fikse det". Jeg hadde en gang problemer med å vaske hendene for mye og måtte få anbefalt spesialsåpe fra legen/apoteket.

Vet du hvor deilig det er å få antibac på hendene flere ganger hver dag? Huden blir tørr, begynner å sprekke opp og svi. Skal jeg liksom være med på å lage noe super-resistent bakterie fra overforbruk av hånddesinfeksjon? Jeg har bestemt meg for at nei, det skal jeg ikke, og så skal jeg heller pent vaske hendene mine i spesial-såpe etter at jeg har vært på butikken.

Faktisk så synes jeg ikke det er så rent i kassa (har jobbet i butikk og vet hvor skittent det er) og den i kassa tar på alt med hendene. Mye mer sannsynlig at jeg blir syk fra å være der enn motsatt. Det har blitt mye bedre nå, kanskje de vasker kassa, kurvene og vognene en gang for dag fra nå av? (fremfor tilnærmet aldri) Tipper kjede-eiere vil slutte med det da det koster penger, og heller vil berike seg selv med å øke alle prisene på varene som takk for at vi slutter å harryhandle.

Anonymkode: c96a6...1a6

I så fall kan du bruke engangshansker. Du synes at eksem på hendene gir deg frikort til å spre smitte?

Anonymkode: e5458...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall kan du bruke engangshansker. Du synes at eksem på hendene gir deg frikort til å spre smitte?

Anonymkode: e5458...173

Og hjemme hos meg er det skittent og fult av corona? Mener det er skitnere på butikken, og at jeg fint kan vaske hendene mine etter at jeg har vært der, med mild såpe.

Anonymkode: c96a6...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Var vel Sokrates som sa noe lignende om datidens ungdom. Rart hvor mange som glemmer hvordan det var å være ungdom, og som har null forståelse eller innsikt i hvordan ungdom er og tenker.

Anonymkode: 50010...7d1

Heh, det henvises til denne titt-og-ofte. Tror nok den gjaldt mer ungdoms uttrykk for opposisjon, enn umodenhet.

I mine 25 år som lærer i ungdomsskolen ser jeg to tendenser. 1. mengde med elever som ikke håndterer livet sitt har økt, dette gir utslag i "angst" og "depresjon", i anførselstegn da det for de fleste ungene ikke er utredet men noe de har diagnostiert selv. 2.En kan ikke være "tydelig" mot mange elever, for det er de ikke vant til. Ikke uvanlig ved adferdskorrigering at 15 åringer tar til tårene, ofte de som er tøffest sammen med andre. (Vi snakker ikke om kjeft her, men at de møter argumenter mot adferd de har utvist).

Så ja, utviklingen er at mange blir mer umodne, og ikke rustet for et selvstendig liv. 

Anonymkode: 3a299...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...