Gå til innhold

Alle butikker osv burde nekte par å gå sammen i disse tider og folk får lære seg å gå alene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, rørleggere, snekkere og andre håndverkere må på jobb og barna må på skole. Utdanning er svært viktig i et moderne samfunn..

Anonymkode: c7cb6...230

Ungdomsskole, vgs og universitet er viktig utdanning, det kan tas via nett hvor alle sitter hjemme, inkludert lærerne. Barneskolen overlever å være helt nedstengt i 2 måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke returnere varer hjemmefra.

Anonymkode: c7cb6...230

Man kan selge de videre etter pandemien eller man kan kaste de, litt småpenger er ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Iceman skrev:

Vi kaster bort 40 milliarder ut av landet årlig, på 5 år blir det 200 milliarder. En stimulipakke på den størrelsen til både folk og essensiell næringsliv kunne nok holdt folk oppe et par måneder, så er det bare å kutte ut bistanden så lenge det tar for å hente seg inn igjen. Om alle holder seg isolert så forsvinner viruset.

Og hva tenker du at alle samfunnskritisk yrkesgrupper skal gjøre? Smitten kan fortsatt spres mellom dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Iceman skrev:

Man kan selge de videre etter pandemien eller man kan kaste de, litt småpenger er ikke alt.

Klær for barn koster ikke småpenger og man får ikke solgt brukte klær etterpå. Ikke alle er styrtrike som deg.

Anonymkode: c7cb6...230

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Iceman skrev:

Ungdomsskole, vgs og universitet er viktig utdanning, det kan tas via nett hvor alle sitter hjemme, inkludert lærerne. Barneskolen overlever å være helt nedstengt i 2 måneder.

Du vet overhode ingenting om utdanning, studieteknikker osv. At fundamentet for utdanning legges fra og med første klasse. Barneskolen har allerede vært stengt i flere måneder. 

Mange barn er avhengig av spesialpedagog i skolen. De fikk ingen oppfølging på våren. De tåler ikke å bli overlatt til seg selv i flere måneder til. 

Anonymkode: c7cb6...230

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og hva tenker du at alle samfunnskritisk yrkesgrupper skal gjøre? Smitten kan fortsatt spres mellom dem. 

Reduser definisjonen av hva som er "samfunnskritisk".

Så mange som mulig innenfor de yrkene i hjemmekontor.

På resterende, fullt verneutstyr når i kontakt med andre mennesker i forbindelse med jobb, leve isolert, daglig testing. Skiftordning, halvparten tar første mnd med 12 timers dager andre halvpart tar andre mnd. Kontrollert karantene i 1 mnd med lønn på de som tok siste mnd. Heftig økonomisk kompensasjon til hver av de.

Så til spørsmålet jeg vet blir å komme: Hva med aleneforeldre som er eneforsørgere innenfor samfunnskritiske yrker? De får bli permittert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Iceman skrev:

Reduser definisjonen av hva som er "samfunnskritisk".

Så mange som mulig innenfor de yrkene i hjemmekontor.

På resterende, fullt verneutstyr når i kontakt med andre mennesker i forbindelse med jobb, leve isolert, daglig testing. Skiftordning, halvparten tar første mnd med 12 timers dager andre halvpart tar andre mnd. Kontrollert karantene i 1 mnd med lønn på de som tok siste mnd. Heftig økonomisk kompensasjon til hver av de.

Så til spørsmålet jeg vet blir å komme: Hva med aleneforeldre som er eneforsørgere innenfor samfunnskritiske yrker? De får bli permittert.

 

Du syns sikkert det høres veldig greit gjennomførbart ut på papiret, men det er nok ikke det i praksis. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet overhode ingenting om utdanning, studieteknikker osv. At fundamentet for utdanning legges fra og med første klasse. Barneskolen har allerede vært stengt i flere måneder. 

Mange barn er avhengig av spesialpedagog i skolen. De fikk ingen oppfølging på våren. De tåler ikke å bli overlatt til seg selv i flere måneder til. 

Anonymkode: c7cb6...230

Uviktig i denne sammenhengen. Det er mye viktigere at vi som land bruker denne gyldne muligheten til å innøve hvordan man bekjemper en pandemi. Akkurat denne pandemien blir ikke å ende sivilisasjonen som vi kjenner den, men hva med neste eller den etter det? Dette kommer til å skje oftere i takt med befolkningsveksten i de landene der pandemier som oftest oppstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klær for barn koster ikke småpenger og man får ikke solgt brukte klær etterpå. Ikke alle er styrtrike som deg.

Anonymkode: c7cb6...230

Ville ikke definert meg selv som styrtrik. Da hadde jeg eid privatfly, hatt et titalls superbiler i garasjen inkludert en bugatti chiron og bodd på min egen øy i et land med eiendomsrett.

Må nok heller belage meg på å reise med rutefly (utenom pandemi), vanlig suv i garasjen og en tomt alle og enhver kan invadere strandlinjen på pga den forbannede allemannsretten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte er for redde for sitt eget beste, ser jeg. Heldigvis er det ikke dem som bestemmer over mitt beste, takk og pris.

Anonymkode: 96fcb...109

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte par å gå inn i en butikk? Nei, absolutt ikke. Men er det virkelig nødvendig at hele familien skal bli med på handletur? Nei. Folk som drar i butikken med en liten barnehage med seg, burde skjerpe seg, men å nekte par eller en liten familie å gå inn i en butikk er unødvendig. 

Antibac, 1-2 meter avstand og munnbind hvor det er mye folk. Kommer langt med å følge disse reglene. 

Anonymkode: bca1e...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke bryr seg lenger. Inkludert meg. 

Alle skal dø av noe. Naturens gang det. 

Anonymkode: f3645...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Iceman skrev:

Hvor står det i grunnloven at det ikke er lov å holde ankomster i kontrollert karantene? "Stengte grenser" i en pandemisammenheng er i praksis å holde folk lenge nok i reelll kontrollert karantene før man slipper de inn, trenger og kun å slippe inn folk med tilhørighet til landet.

New Zealand klarte dette i 100 dager før det gikk litt galt igjen selv om jeg har tro på at de kan få kontroll igjen etter en ny lockdown. Javel, da får man se på om 14 dager egentlig er nok og eventuelle rutiner rundt disse karantenefasilitetene. Har jo vært tilfeller påvist fra starten av i Kina med lengre inkubasjonstid. I Mongolia har de 3 uker kontrollert karantene ved ankomst, etterfulgt av 2 uker hjemmekarantene. Kanskje det ville virket enda bedre.

Jeg tenkte opprinnelig på §106 om at nordmenn ikke kan nektes hverken å forlate riket eller å komme tilbake.

Når det kommer til "kontrollert karantene" så gjelder jo §96 at ingen skal straffes uten dom. Så spørs det hva du legger i begrepet du kommer med, om du tenker på å overvåke/fengsle noen for å reise (som de har lov til etter loven over her). Og ja, man tvangsinnlegge noen med smittsomme sykdommer, men med dette følger en masse krav. Skal du isolere alle som kommer til Norge på sykehus, tror den beryktede kapasiteten til helsevesenet ryker ganske fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Alle butikker osv burde nekte par å gå sammen

Hvorfor det? 
De får lov å være sammen på fritiden osv, men så fort de skal på butikken skal de holde avstand, hva slags logikk er dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvorfor det? 
De får lov å være sammen på fritiden osv, men så fort de skal på butikken skal de holde avstand, hva slags logikk er dette? 

En kafe i nord har faktisk nektet folk fra samme husstand å sitte sammen. Fordi de ikke kunne vite med sikkerhet at folkene bodde i samme husstand 🤦🤦🤦

Anonymkode: c7cb6...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kafe i nord har faktisk nektet folk fra samme husstand å sitte sammen. Fordi de ikke kunne vite med sikkerhet at folkene bodde i samme husstand 🤦🤦🤦

Anonymkode: c7cb6...230

Hmm... Hva menes med sitte sammen? Var det greit om de satt 1m fra hverandre? 
Men, dette mener jeg er opp til kafeen. Det er deres firma, de setter reglene for hvordan folk skal sitte i deres butikk. 

Butikker må gjerne gjøre det samme, men da tipper jeg folk bare går til en annen butikk som ikke gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Jeg tenkte opprinnelig på §106 om at nordmenn ikke kan nektes hverken å forlate riket eller å komme tilbake.

Når det kommer til "kontrollert karantene" så gjelder jo §96 at ingen skal straffes uten dom. Så spørs det hva du legger i begrepet du kommer med, om du tenker på å overvåke/fengsle noen for å reise (som de har lov til etter loven over her). Og ja, man tvangsinnlegge noen med smittsomme sykdommer, men med dette følger en masse krav. Skal du isolere alle som kommer til Norge på sykehus, tror den beryktede kapasiteten til helsevesenet ryker ganske fort.

Det er ingen straff å gå i karantene. Det ville være et valg man tar når man reiser. Sykehus er heller ikke plassen man trenger å isolere de før smitten er bekreftet, nok av hoteller som blir å stå tomme med mangel på turister. Der kunne de returnerte som måtte i karantene betalt for oppholdet selv så det ikke hadde måtte gått av statskassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hmm... Hva menes med sitte sammen? Var det greit om de satt 1m fra hverandre? 
Men, dette mener jeg er opp til kafeen. Det er deres firma, de setter reglene for hvordan folk skal sitte i deres butikk. 

Butikker må gjerne gjøre det samme, men da tipper jeg folk bare går til en annen butikk som ikke gjør det. 

Mens andre igjen velger å bruke den butikken med best smittevern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Iceman skrev:

Mens andre igjen velger å bruke den butikken med best smittevern.

Ja, det er det som er så flott med kapitalisme. Det er en gjensidig avtale som gagner begge parter :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...