Gå til innhold

Den økonomiske adelens misbruk av riksmediene


Gjest heimebane

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, heimebane skrev:

Definisjoner forandrer seg. Løvenskiold, Stang, Wedel Jarlsberg etc. er alle økonomisk og/eller politisk adel i Norge. Listen er lenger.

Nei, definisjonen er veldig klar og den samme som den var da Grunnloven ble skrevet. 

 

Akkurat nå, heimebane skrev:

Nei, de tok skog og mark uten å betale for den, skadet folk sin helse og utnyttet fattige arbeidere. Arvingene jobber på ingen måte hardt, dette er penger som i stor grad forvalter seg selv. Ferd hadde mange hundre millioner på bok for å kunne investere dersom en økonomisk situasjon som coronanedstengingen oppstod. Da kan man ikke snakke om å jobbe hardt eller at det er fortjent.

Det eneste arv oppnår, er å øke klasseskillet. Men som jeg påpekte, det er tydelig at du kommer fra en familie som har tjent pengene sine på utnytte de svakeste i samfunnet.

Når deres forfordre arbeidet hardt for å overlate penger til sine etterkommere fortjener etterkommerne disse pengene. Det gjelder enten det er noen som har startet en bedrift og tjent store summer ,eller noen fra arbeiderfamilier slik som mine som likevel har klart å etterlate noe takket være hardt arbeid og nøysomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heimebane
2 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Nei, definisjonen er veldig klar og den samme som den var da Grunnloven ble skrevet. 

Definisjonen av adel er muligens meget klar for deg, men nå har jeg aldri brukt begrepet adel i denne sammenhengen. Jeg skrev den økonomiske adelen, altså har jeg definisjonsmakten over mitt eget uttrykk, ikke du.

3 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Når deres forfordre arbeidet hardt for å overlate penger til sine etterkommere fortjener etterkommerne disse pengene. Det gjelder enten det er noen som har startet en bedrift og tjent store summer ,eller noen fra arbeiderfamilier slik som mine som likevel har klart å etterlate noe takket være hardt arbeid og nøysomhet.

Det er ikke å jobbe hardt å stjele skog og mark, eller å sitte på et kontor og betale luselønn til underbetalte arbeidere som dør tidlig av skader de har pådratt seg på jobb. De som faktisk jobbet hardt, de døde med gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, heimebane skrev:

Definisjonen av adel er muligens meget klar for deg, men nå har jeg aldri brukt begrepet adel i denne sammenhengen. Jeg skrev den økonomiske adelen, altså har jeg definisjonsmakten over mitt eget uttrykk, ikke du.

Ok, men adel er de altså ikke slik resten av oss bruker uttrykket.

 

2 minutter siden, heimebane skrev:

Det er ikke å jobbe hardt å stjele skog og mark, eller å sitte på et kontor og betale luselønn til underbetalte arbeidere som dør tidlig av skader de har pådratt seg på jobb. De som faktisk jobbet hardt, de døde med gjeld.

De stjeler ingenting, de kjøper eiendommer fullt lovlig slik Grunnloven gir en rett til. Uten rike til å starte arbeidsplasser og skape verdier ville ikke livet vært særlig bra for arbeiderne, som idag i mange tilfeller får langt høyere lønn enn verdien på arbeidet skulle tilsi. Jeg tipper du dikter opp din egen virkelighet her også, som med definisjonen på adel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke Andresen som "bruker" mediene, det er mediene som trykker saker om kjendiser fordi folk leser det. Og veldig mange nordmenn er interessert i å lese om landets rikeste, ergo blir det clickbait. Slutt heller å klikk deg inn på alle disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
Akkurat nå, Lone Star Wolf skrev:

Ok, men adel er de altså ikke slik resten av oss bruker uttrykket.

Jeg har heller aldri skrevet adel, jeg skrev økonomisk adel.

1 minutt siden, Lone Star Wolf skrev:

De stjeler ingenting, de kjøper eiendommer fullt lovlig slik Grunnloven gir en rett til.

Jøss, Løvenskiold kjøpte skog fullt lovlig etter en Grunnlov som kom over 160 år senere altså?

2 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Uten rike til å starte arbeidsplasser og skape verdier ville ikke livet vært særlig bra for arbeiderne

Dette er langt fra sant. Fiskerne i Nord-Norge hadde det langt bedre økonomisk før Kjerringøy fikk handelstillatelse slik at enkeltpersoner kunne ta et overskudd av all handel og sitte med makten over hvem som tjente penger. Slikt er det eksempler på over hele landet. Du må gjerne tro at arbeiderne langs Akerselva hadde det bedre enn de som levde før fabrikkene spratt opp, men da er du rimelig desillusjonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
4 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Slutt heller å klikk deg inn på alle disse tingene.

Jeg klikket meg ikke inn på disse, jeg leste overskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, heimebane skrev:

Du må gjerne tro at arbeiderne langs Akerselva hadde det bedre enn de som levde før fabrikkene spratt opp, men da er du rimelig desillusjonert.

Selvsagt har de det, se på levestandarden og velstanden før i tiden og idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
1 minutt siden, Lone Star Wolf skrev:

Selvsagt har de det, se på levestandarden og velstanden før i tiden og idag.

Levestandarden på Grünerløkka rundt 1900 var langt dårligere enn på gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, heimebane skrev:

Levestandarden på Grünerløkka rundt 1900 var langt dårligere enn på gårdene.

Sludder og vås, du skrev de som levde før fabrikkene spratt opp. Det er åpenbart at levestandarden økte etter den industrielle revolusjonen, det vet alle som har lest tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
6 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Sludder og vås, du skrev de som levde før fabrikkene spratt opp. Det er åpenbart at levestandarden økte etter den industrielle revolusjonen, det vet alle som har lest tallene.

Levestandarden økte ikke for de som bodde og arbeidet på Grünerløkka. De som hadde utedass i bakgården til godt utpå 70-tallet.

Du burde slutte å prate. Du har ingen innsikt i hvordan lekfolket faktisk har levd i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, heimebane skrev:

Levestandarden økte ikke for de som bodde og arbeidet på Grünerløkka. De som hadde utedass i bakgården til godt utpå 70-tallet.

Du burde slutte å prate. Du har ingen innsikt i hvordan lekfolket faktisk har levd i Norge.

Alle tallene viser at du tar feil, levestandarden mangedoblet seg i tiden etter den industrielle revolusjonen. Det kom alle, også fabrikkarbeiderne ved akerselva til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
2 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Alle tallene viser at du tar feil, levestandarden mangedoblet seg i tiden etter den industrielle revolusjonen. Det kom alle, også fabrikkarbeiderne ved akerselva til gode.

Du får tro hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...