Gå til innhold

Greit å hive ut sønnen på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Carrot skrev:

Det du beskriver er jo ikke å ansvarliggjøre han men det motsatte. Jeg vet av erfaring at det er vanskelig å følge op pmen kanskje heller enn å sende han i terapi kunne dere få veiledning på dette med grensesetting og å følge opp forvendninger på en bedre måte. Psyukolog hjelper om det er noe psykisk i veien med han, hva om det ikke er det? Hva om han bare har skjønt at dere gjør det for han om han ikke gjør det selv? Jeg ser at dette kan virke som et angrep, og det er virkelig ikke meningen men jeg har en tendens selv til å "fikse" og det fratar ungene mine muligheten til å selv komme frem til en løsning som fungerer for dem så jeg prøver gi de muligheten og ansvaret selv i takt med alder og evner osv.. om det makes sense.. 

Skjønner utmerket godt hva du mener. Psykologtimer hjalp ikke, nettopp fordi, det var ikke noe galt med han psykisk. Men psykologen foreslo noen livsstilsendringer som skulle bedre livskvaliteten hans, derav treningssenter. Vi begynte som du sa ved å ansvarliggjøre, men deg hjalp ikke. Så sa psykologen at vi skulle følge han, hjelpe han opp, til og fra en periode, sånn at de gode rutinene bør etablert. Men selv dette hjalp ikke. Han ville bare ikke ta tak i livet sitt, samme hvordan jeg gjorde det. 

Anonymkode: 04728...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg hjullpet ham med å søke på et studium. Det FINNES muligheter. For eksempel gjennom Ledige studieplsser hos Samordna opptak (såfremt det fremdeles ligger studier ute), eventuelt kunne han hørt om det var ledige studieplasser på faagskole, eller enkeltemner på et universitet.

Det er alltid muligheter for de som VIL, og innser at de må kunne leve med noe annet enn akkurat drømmestudiet på drømmeuniversitetet dette året.

Anonymkode: a9499...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner utmerket godt hva du mener. Psykologtimer hjalp ikke, nettopp fordi, det var ikke noe galt med han psykisk. Men psykologen foreslo noen livsstilsendringer som skulle bedre livskvaliteten hans, derav treningssenter. Vi begynte som du sa ved å ansvarliggjøre, men deg hjalp ikke. Så sa psykologen at vi skulle følge han, hjelpe han opp, til og fra en periode, sånn at de gode rutinene bør etablert. Men selv dette hjalp ikke. Han ville bare ikke ta tak i livet sitt, samme hvordan jeg gjorde det. 

Anonymkode: 04728...0d4

Skjønner godt at dette er vondt og leit for deg. Men her er kickeren: Det er bare han som kan ta tak i livet sitt. Bare han. Problemet hans er ikke at det ikke er praktisk mulig for han (det er jo superlett) men at han ikke har sin egen motivasjon til å gjøre det. 

Anonymkode: 5701c...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner utmerket godt hva du mener. Psykologtimer hjalp ikke, nettopp fordi, det var ikke noe galt med han psykisk. Men psykologen foreslo noen livsstilsendringer som skulle bedre livskvaliteten hans, derav treningssenter. Vi begynte som du sa ved å ansvarliggjøre, men deg hjalp ikke. Så sa psykologen at vi skulle følge han, hjelpe han opp, til og fra en periode, sånn at de gode rutinene bør etablert. Men selv dette hjalp ikke. Han ville bare ikke ta tak i livet sitt, samme hvordan jeg gjorde det. 

Anonymkode: 04728...0d4

Kan det være han rett og slett ikke er moden nok for alderen til å klare de tingene dere tenker han skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det synes jeg ikke, skal han liksom bo på gata?

Anonymkode: cc2cf...b42

Det er i utgangspunktet ingen som må bo på gata i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å starte med å skru av Internett? Bytt passord på ruteren og go ham en liste med ting han må gjøre før han får vite passordet den dagen. Han må sende bilde av at ting er gjort (vaske badet, handle, støvsuge, male eller hva det måtte være).

Anonymkode: 62d6d...a62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt mulig å komme inn på studier, sjekk restplass.no 

Nå kan han jo velge mellom restplass/enkeltemnestudent, folkehøgskole, eller tilbud om hybel. Det er ikke slemt, dere gjòr han en bjørnetjeneste med å godta at han kan sulle hjemme ett år til. Gi han de tre alterbatovene, og stå på det. Ett år med enkeltemner nok til 60 std.poeng er uansett ikke bortkastet, selv om det ikke er relevant for det studiet han ender opp med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at dette er vondt og leit for deg. Men her er kickeren: Det er bare han som kan ta tak i livet sitt. Bare han. Problemet hans er ikke at det ikke er praktisk mulig for han (det er jo superlett) men at han ikke har sin egen motivasjon til å gjøre det. 

Anonymkode: 5701c...3ef

Der er jeg enig med deg! Det er bare han som kan ta tak i livet sitt og få orden på det. Vi foreldre kan bare hjelpe, men han vil ikke ta imot hjelpen dessverre. 

Anonymkode: 04728...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig! Dere har prøvd å få han til å ta ansvar - nå tvinger dere han til å ta ansvar. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å starte med å skru av Internett? Bytt passord på ruteren og go ham en liste med ting han må gjøre før han får vite passordet den dagen. Han må sende bilde av at ting er gjort (vaske badet, handle, støvsuge, male eller hva det måtte være).

Anonymkode: 62d6d...a62

Ja, det har vi ;) Skrudde av nettet i tidsrommet kl. 20-07. Vi kunne ikke skru av hele tiden pga mannen jobber hjemmefra 

Anonymkode: 04728...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om det er for sent med abort?

Anonymkode: bdf32...f0c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg hjullpet ham med å søke på et studium. Det FINNES muligheter. For eksempel gjennom Ledige studieplsser hos Samordna opptak (såfremt det fremdeles ligger studier ute), eventuelt kunne han hørt om det var ledige studieplasser på faagskole, eller enkeltemner på et universitet.

Det er alltid muligheter for de som VIL, og innser at de må kunne leve med noe annet enn akkurat drømmestudiet på drømmeuniversitetet dette året.

Anonymkode: a9499...c75

Som sagt vi foreslo det, det er flere studier han kan komme inn på. Spesielt her i Oslo. Men han vil ikke studere hva som helst. Han vil bare ikke. Folkehøyskole ville han heller ikke starte på. 

Anonymkode: 04728...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Kala skrev:

Det er fortsatt mulig å komme inn på studier, sjekk restplass.no 

Nå kan han jo velge mellom restplass/enkeltemnestudent, folkehøgskole, eller tilbud om hybel. Det er ikke slemt, dere gjòr han en bjørnetjeneste med å godta at han kan sulle hjemme ett år til. Gi han de tre alterbatovene, og stå på det. Ett år med enkeltemner nok til 60 std.poeng er uansett ikke bortkastet, selv om det ikke er relevant for det studiet han ender opp med. 

restplass.no hjelper fint lite, det er restplasser for reiser 😛 

Man finner ledige studieplasser på samordna opptak.

Anonymkode: a5015...5c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om det er for sent med abort?

Anonymkode: bdf32...f0c

🤪 Feil tråd? 🙈

Anonymkode: a5015...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi forslo det også :) Det ville han ikke, det var ikke noe spennende sa han 

Anonymkode: 04728...0d4

Vel vil han ha spenning får han bo på gata da. Det er jo maks utfordrende og spennende.

Anonymkode: 20cf0...6b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han høres deprimert ut. Et ungt og friskt menneske med hele livet foran seg ønsker å gå ut i verden og utforske den. Er han sosial? Hvis han bare går hjemme og ikke er sosial, ville jeg tenkt depresjon og prøvd å gjøre noe med livskvaliteten hans. Motivasjon og nysgjerrighet på livet kommer av seg selv når man har det bra.

Anonymkode: 22477...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er bare 20 år jo! De fleste 20-åringer bor enda hjemme og sparer til egen bolig. Dette var alt for brutalt. Hvis han ikke hjelper til hjemme kan du gi han lønn for hver ting han hjelper til med så han lærer at han må jobbe. Å i tillegg ta penger av hans BSU og ødelegge sjansene for å spare til egen bolig helt??? FY SKAM

Anonymkode: 66a61...261

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han høres deprimert ut. Et ungt og friskt menneske med hele livet foran seg ønsker å gå ut i verden og utforske den. Er han sosial? Hvis han bare går hjemme og ikke er sosial, ville jeg tenkt depresjon og prøvd å gjøre noe med livskvaliteten hans. Motivasjon og nysgjerrighet på livet kommer av seg selv når man har det bra.

Anonymkode: 22477...169

Han er ikke deprimert, dette er bekreftet av psykolog ganske nylig. Vi betalte for psykologtimer siden flere i familien forslo det du sier nå. 
 

Han er sosial under gaming, var flere «spillekompiser» som er innom her. 

Anonymkode: 04728...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver så er det vel på sin plass med et kjærlig spark bak, ja. Tvang er vel siste utvei, men det ser da også ut til at dere har prøvd alt annet. Og da blir det nødvendig, da. 

Endret av Hippogriff
Rettet en irriterende skrivefeil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...