Gå til innhold

Planter innendørs som tåler mye før de dør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har overhode ikke grønne fingre. Men jeg synes det hadde vært koselig med litt planter i huset.

Jeg har en eneste nå, en fredsliljelignende. Den skal vannes en gang i uka, men kan gå tre uker uten at det er krise. Den har jeg overraskende nok holdt liv i i 6år. I løpet av disse årene har jeg sett blomster på den én gang siden den var ny... 🙈

Har dere tips til andre planter som tåler lys, mørke, varme, tørke, for mye vann i ny og ne?

Gjerne som trenger vann 1 gang i uka (opplys gjerne om hvor mye), så alle kan få en slurk samtidig 😊

 

Tips gjerne om utendørs planter som tåler det nevnte også. Spesielt tørke..

Anonymkode: 59fa6...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaktuser og sukulenter😊 Monstera og svigermors tunge som ble nevnt er også hardføre. 
 

Smaragdpalme er den planten jeg vet om som tåler mest! Den er fin å se på også😊 Tåler masse sol, mørke, tørke.. 

Anonymkode: 1f912...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på Smaragdpalme (Zamioculcas), de klarer man liksom ikke å drepe selvom man putter de i et skap og glemmer den en måned. 

Anonymkode: 75b42...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke grønne fingre, så alt av planter dør omtrent før jeg får snudd meg. Men jeg har et par slike Gullranker som har overlevd hos meg i mange, mange år. 

Gullranke Ampel | Felleskjøpet Agri

Anonymkode: 93b0f...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vanner ca en gang i uka og alle planter lever greit her. Bare passer på at de ikke står midt i solsteiken.

Anonymkode: da910...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver under på Smaragdpalme (Zamioculcas), de klarer man liksom ikke å drepe selvom man putter de i et skap og glemmer den en måned. 

Anonymkode: 75b42...fe4

For mye vann dreper dem ganske raskt, har erfaring med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vanner mine med sen desiliter eller to sånn ca, når jeg husker det, typisk med en uke eller to mellomrom. Det som overlever er sølvranke, gullranke, orkideer, fredslilje, og monstrera (og noen som ligner som jeg ikke vet hva heter). Har også holdt liv i en pilea overraskende lenge. Kaktuser tar jeg livet av. 

Mitt tips er en litt for stor (for høy) potteskjuler/potte, og noen cm med oasis i bunnen. Da kan du vanne litt for mye uten å drukne plantene. Oasis får du på de fleste blomsterbutikker.

Anonymkode: 6a58e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns grønne planter generelt er enkle å holde i live. Det er viktig å huske at de ikke skal vannes 1 gang i uka, men når det trengs - altså når jorden er tørr. Det er ikke alltid det går bare 1 uke før den er tørst, kan gå 2 kanskje 3 også! 

Så er det så klart noen som liker jord som er litt fuktig hele tiden, og noen som skal tørke ut (sukkulenter). Begynn med en og en og bli kjent med den før du skaffer deg en til, så blander du ikke behovene deres 🙂 Jeg klarer ikke holde godt liv i blomster, så det har jeg gitt opp. Passer meg ypperlig at grønne planter er "in" nå. 

Anonymkode: ceb57...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg har også en fredslilje som jeg har klart å holde i live og er frodig og grønn og fin - men den har ikke blomstret siden "originalblomsten" her heller 😅 Ser av og til knopper, men de blir ikke til hvite, fine blomster. 

Anonymkode: ceb57...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes orkideer er overraskende enkle å forholde seg til. Jeg setter de i en glasskrukke og passer på at det alltid er vann i den. Alt mellom 2 og 5 cm opp i krukka. Den ene jeg har har blomstret sammenhengende siden forrige sommer. Den andre fikk jeg for et år siden fordi den skulle kastes, den har fått nye blad og kommer med blomsterstilk nå.

Jeg har også en porselensblomst som noen nevnte tidligere i tråden. Den er i alle fall 50 år, jeg overtok den for 30 år siden. Den har ikke fått gjødsel eller ny jord på minst 15 år - men den blomstrer hver sommer og kommer stadig med nye blad.

Anonymkode: 897b0...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes orkideer er overraskende enkle å forholde seg til. Jeg setter de i en glasskrukke og passer på at det alltid er vann i den. Alt mellom 2 og 5 cm opp i krukka. Den ene jeg har har blomstret sammenhengende siden forrige sommer. Den andre fikk jeg for et år siden fordi den skulle kastes, den har fått nye blad og kommer med blomsterstilk nå.

Jeg har også en porselensblomst som noen nevnte tidligere i tråden. Den er i alle fall 50 år, jeg overtok den for 30 år siden. Den har ikke fått gjødsel eller ny jord på minst 15 år - men den blomstrer hver sommer og kommer stadig med nye blad.

Anonymkode: 897b0...06e

Jeg må bare stemme i med dette. Porselensblomster tåler alt. Jeg har drept fredsliljer, grønnrennere, sukkulenter, orkideer og kaktuser, men porselensblomsten min har overlevd i  25 år. :) 

Anonymkode: ea318...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke grønne fingre! Fikk en monstera og en smaragdpalme for ca. ett år siden. Smaragdpalmen trives kjempegodt med min sporadiske vanning, monsteraen får krøllete blader, brune hull og vil ikke vokse pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Planter med litt tykke og voksaktige blader pleier å være robuste i forhold til tørke, og omvendt. Det jeg syns fungerer best er å alltid skifte jord på de jeg kjøper.

Anonymkode: b005e...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter med litt tykke stilker og tykke blader er generelt enklere å holde liv i enn "tynne" planter. Dette fordi de er mer tolerante for tørke og vanning. Jeg er enig med de som foreslår smaragdpalme. De tåler alt unntatt en dugelig dose lunken kaffe daglig (snakker av egen erfaring - en kollega hadde en sånn en på kontoret sitt, og den fikk for mye kaffe).

Pilea (kinesisk pengetre) er en annen ganske trygg plante. Den skal tørke mellom hver vanning, og skal ha lite vann når den vannes. Dessuten produserer den masse nye planter som du kan plante selv. 

Orkideer er også overraskende enkle. Jeg har i alle fall hatt orkideer i 6-7 år, og de blomstrer igjen og igjen. 

Monstera er nevnt tidligere - jeg har strevd litt med min. Den ville ikke få nye blader, og enkelte av bladene ble gule, men etter at jeg flyttet den til et sted hvor den får mye lys, men ikke direkte sol, har den det bra. Den viste seg dessuten å like å få litt mer vann enn de andre plantene når den først ble vannet. 

Alle disse får vann en gang i uka av meg, og det har vist seg at de tåler det fint. Av og til kjøper jeg en flaske plantegjødsel på matbutikken. Jeg blander en kork gjødsel i vanningskanna når jeg husker det. Det skjer ikke hver uke, men kanskje ca en gang i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnrenner. De tåler overraskende mye. Og de er lette å se på når de trenger vann. (bladene blir blålige). Kan stå midt i solsteiken eller litt inn i rommet. Har ikke klart å drepe de enda. Smaragdpalme derimot må du være forsiktig med å vanne. 

Anonymkode: 214d3...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...