Gå til innhold

Planter innendørs som tåler mye før de dør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slet også med planter en stund, før jeg innså at det er mønstre i hva som gjør at de trives

For det første. En plante vil bli gyllen før den visner. Ser du en gyllen plante gjør du noe feil. Ofte er det at du vanner for sjeldent, er min erfaring. Jeg har større suksess etter jeg begynte vanne 2-3 ganger i uken og mindre, heller enn mer og sjeldnere

Om endring i vannevaner ikke gir grønnere farge, vurder om du burde flytte planten. Kanskje står den i vinduskarmen og får mye sol- mer enn den vil ha. Du kan forsøke sette planten enten et sted med skygge, eller lengre borte fra vindu

Om du forsøker en endring i behandlingen din av planten når du ser den blir vassen, så kan man ofte endre en trend og ende opp med planter som trives. Man trenger ikke lese haugevis av bøker eller pugge hver plante. 

Det skjer selvsagt fortsatt at jeg har en og annen plante som ikke trives. Men majoriteten av plantene mine trives nå. 

En siste ting som fungerer er å gi dem rikelig stor potte. Heller for stor potte en for liten. Det lønner seg å gi dem større potter når de har vokst en stund

Anonymkode: a6eb7...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selverklært uaktsom plantedreper.

Det som overlever her er fredslilje (vanner når den ser deprimert ut), grønnrenner og draketre.
Draketreet mitt ble glemt ute en sommer i over en måned uten vann, og overlevde!
Grønnrennene mine vokser noe helt vannvittig. Når de er tørre så løfter jeg ut planten med innerpotten i plast, og fyller 2-4 cm vann i bunnen av den andre potten, og setter på plass planten.
Fredsliljen er "alarmen" min, når den henger og ser deppa ut, så vanner jeg den og de andre 😄  Både grønnrenner og draketre tåler tørke helt ut, og så enda måtte vente en god stund på vann!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller gå inn for å lese deg opp litt, så du får til å stelle enkle planter? Så kan du etter hvert ta det videre til andre som krever litt mere? For den som kan og er interessert i temaet er det ofte lett å få fine planter. Hvis du ikke egentlig bryr deg om planter foreslår jeg at du heller kjøper noen store postere m. ramme. De holder veldig lenge. 

Anonymkode: 6d87e...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...