Gå til innhold

Babycodex - Prøvedagbok


babycodex

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, babycodex skrev:

 

Tusen takk ❤️ Jeg leste det også nylig. Tenkte på at jeg helgen før spontanaborten badet hjemme og liker det litt varmt. Vet ikke hvor mange grader vi snakker. Men jeg visste altså ikke dette da. Tørr iallfall ikke gjøre det igjen med det første. Det som er så dumt er at jeg syntes et varmt bad hjelper mye mot kramper i rygg og mage. Det hjelper mot stress og gjør meg mer trøtt på kveldene. Men noe mye høyere varme enn kroppstemperatur tror jeg ikke at jeg tørr tidlig i graviditeten. 

Jeg liker også varme bad, men når jeg ikke har mulighet pleier jeg å lage en kopp te, ta på pysjamas og krype under teppe. Synes det hjelper for å roe kroppen ned om kvelden. Kanskje det kunne hjulpet deg også? ☺️ Synes absolutt ikke du skal tenke at badet du tok var skyld i spontanaborten! Mest sannsynlig hadde nok ikke det noen ting med det å gjøre! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, bittelillebolla skrev:

Jeg liker også varme bad, men når jeg ikke har mulighet pleier jeg å lage en kopp te, ta på pysjamas og krype under teppe. Synes det hjelper for å roe kroppen ned om kvelden. Kanskje det kunne hjulpet deg også? ☺️ Synes absolutt ikke du skal tenke at badet du tok var skyld i spontanaborten! Mest sannsynlig hadde nok ikke det noen ting med det å gjøre! ❤️ 

Det er nok veldig sant. Må nok bare gjøre det ja. Jeg tror forresten at jeg har for kort lutealfase også. Henger nok sammen med kort syklus. Men eggløsningstesten peaket på CD12 og jeg antok at eggløsning da var på CD14, siden eggløsning er fra 4-48 timer etter den sterkeste positive testen. Jeg skulle ha mensen allerede på dpo 11. Siden eggløsningsdagen og mensendagen ikke regnes med er lutealfasen min bare 10 dager. Jeg ser at de som gjerne har defekt lutealfase på mindre enn 12 dager får progresteronstøtte, som crinone. Samt tar tilskudd som B6 (pyriodeksin 100-150mg per dag). 

Faren med kort lutealfase er jo at kroppen skylder ut egget før den har rukket å feste seg. Vi vet at jeg har klart å bli gravid, men ikke om egget har festet seg i eller utenfor livmor, så en forlenget lutealfase vil sikkert hjelpe?

Crinone er jo den samme medisin gynekologen min ville sette meg på for å unngå abort uten at vi har snakket om lutealfase. Dette hadde mer sammenheng med om kroppen klarte å skille ut nok progresteron. Denne er imidlertid avtalt at jeg skal starte på samme dag som positive test, men da har jo egget festet seg alt. Burde jeg spørre om å starte på denne tidligere for å sikre en lengre lutealfase og ta B6 tilskudd? Har lest at endel som ønsker å forlenge lutealfasen tar crinone i 14 dager fra positiv eggløsningstest  ❤️

http://hvordanbligravid.com/lutealfasen/ 

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TiiBii skrev:

Tok en printscreen av notatene ang maten🤩

Takk for at du deler🥰

Herlig ❤️ Bare bra hvis det kan hjelpe flere enn meg selv. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, babycodex skrev:

Hvordan er sjansene for en ny graviditet rett etter en SA? Er det farlig å bade i varmt vannbad ved graviditet mtp. ting som spontanabort og fosterskader? 

Har skjønt at man er ekstra fruktbar etter en SA... Og det har jeg enn 100% suksessrate på selv også, så kan skrive under på det. To SA'er har jeg hatt, og jeg ble gravid på første EL etter begge disse gangene. Måtte jobbe litt for å få kartlagt EL, men det var det da verdt :)

Når det gjelder bading så kan jeg ikke så mye om det, MEN jeg vil si en ting til deg som spesialistgynekologen har forfalt meg flere ganger. Når man aborterer, spesielt SA, så er det -ingenting- du har gjort. Eller ikke gjort. Det er ikke din skyld! Embryoet var skadet helt fra starten av, og SA er kroppens måte å kvitte seg med det som ikke var bra. Dette ville skjedd uansett om du tar bad eller ikke :klem:

2 timer siden, babycodex skrev:

lutealfasen min bare 10 dager. Jeg ser at de som gjerne har defekt lutealfase på mindre enn 12 dager får progresteronstøtte, som crinone. Samt tar tilskudd som B6 (pyriodeksin 100-150mg per dag). 

Crinone er jo den samme medisin gynekologen min ville sette meg på for å unngå abort uten at vi har snakket om lutealfase. Dette hadde mer sammenheng med om kroppen klarte å skille ut nok progresteron. Denne er imidlertid avtalt at jeg skal starte på samme dag som positive test, men da har jo egget festet seg alt. Burde jeg spørre om å starte på denne tidligere for å sikre en lengre lutealfase og ta B6 tilskudd? Har lest at endel som ønsker å forlenge lutealfasen tar crinone i 14 dager fra positiv eggløsningstest  ❤️

http://hvordanbligravid.com/lutealfasen/ 

10 dager er i grenseland ja, under det regnes jo som defekt. Jeg var der selv for noen år siden. Begynte på ren B6-vitamin og lutealfasen min er nå på 11-12 dager. Jeg har også snakket bekymret med min gynekolog om dette, men han mente at om jeg har minst 10 dager så er det helt innafor. Men at jeg kunne få progresteron den dagen jeg får positiv g-test for litt ekstra boost. Så det har jeg gjort to ganger. Den gangen i sommer hjalp jo ikke - på den måten at jeg opplevde MA da, så abort ble det... men gangen før der hjalp progresteronen meg, og svangerskapet ble fullført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Amatariel skrev:

Har skjønt at man er ekstra fruktbar etter en SA... Og det har jeg enn 100% suksessrate på selv også, så kan skrive under på det. To SA'er har jeg hatt, og jeg ble gravid på første EL etter begge disse gangene. Måtte jobbe litt for å få kartlagt EL, men det var det da verdt :)

Når det gjelder bading så kan jeg ikke så mye om det, MEN jeg vil si en ting til deg som spesialistgynekologen har forfalt meg flere ganger. Når man aborterer, spesielt SA, så er det -ingenting- du har gjort. Eller ikke gjort. Det er ikke din skyld! Embryoet var skadet helt fra starten av, og SA er kroppens måte å kvitte seg med det som ikke var bra. Dette ville skjedd uansett om du tar bad eller ikke :klem:

10 dager er i grenseland ja, under det regnes jo som defekt. Jeg var der selv for noen år siden. Begynte på ren B6-vitamin og lutealfasen min er nå på 11-12 dager. Jeg har også snakket bekymret med min gynekolog om dette, men han mente at om jeg har minst 10 dager så er det helt innafor. Men at jeg kunne få progresteron den dagen jeg får positiv g-test for litt ekstra boost. Så det har jeg gjort to ganger. Den gangen i sommer hjalp jo ikke - på den måten at jeg opplevde MA da, så abort ble det... men gangen før der hjalp progresteronen meg, og svangerskapet ble fullført. 

Tusen takk for gode svar. Jeg er motivert til å prøve ved første EL, men usikker på om jeg vil få en positiv EL- test ved CD11-12 nå eller må vente på neste mensen og om jeg slutter å blø i tide. I natt har nemlig blodstyrken økt igjen, både i bindet og ved tørk. Blir spennende. Heldigvis fremdeles endel dager til vi må gå i gang 😊

Det stemmer jeg har både lest at noen skriver at det kan være vanskelig å bli gravid ved lutealfase under 10 dager og andre 12. Kan hende det er et skille på ordlyden "defekt" og "kan være vanskelig". Jeg tror imidlertid at jeg kommer til å få progresteron fra positiv EL-test dersom jeg tar opp bekymring rundt kort lutealfase, fordi denne gynekologen jobber mye med infertilitet og virker veldig proaktiv. Spesielt siden jeg uansett skal ta samme medisin fra positiv g-test, er det nok ikke så vanskelig å gi den litt før. Krysser iallfall fingrene for det. 🥰Helt utrolig hvor mye du har vært igjennom med sa og ma. Håper virkelig at det går snart.   

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 5

I dag har jeg brukt dagen til å planlegge uken, forberede praksismappen og rapporten min, laget frokost og lunsj jeg skal ha med på jobb første halvdel av neste uke og sett en forelesning. Resten av dagen skal jeg bruke på husarbeid, finne frem jobbklær og bare slappe av forran tven. Matpakken i første halvdel av neste uke består for øvrig av byggrynsgrøt, søtpotetsuppe og speltrundstykker. På mandag etter jobb skal vi ukeshandle middagene for uken med et endometriosevennlig kosthold for øyet. Jeg tror det er en veldig god idé å lage større gryter på søndag som jeg kan bruke som jobblunsj. Ellers blir det alltid rester utover uken til resten.

Mandag: Cecarsalat med hjemmelaget dressing

Tirsdag: Laks og grønnsaker i folie

Onsdag: Marinert kylling med rotgrønnsaker, brokkoli og søtpotet

Torsdag: Fiskekaker med potet og råkost

Fredag: Tacosalat med knuste kidneybønner

Lørdag: Buddah bowl med sashimi, avokado, mango, ris mv.

Søndag: Chilli corn carne

Målet er egentlig bare å tilrettelegge for minst mulig stress og uro inn mot prøveperioden. Om 4 dager, herunder torsdag CD9, er vi altså i gang med prøvingen igjen allerede. På CD 11-12 - lørdag eller søndag, forventes positiv EL-test, dersom alt går som planlagt. Innen da må jeg forhøre meg med gynekologen om jeg kan starte på crinone og B6 (pyriodeksin) fra positiv EL, slik at jeg rekker å hente det på apoteket før helgen. Blodfortynnende abyl-E skal jeg ikke starte på før positiv G-test. Medisinene tas altså i et forsøk på å både forlenge lutealfasen min som i dag bare er på 10 dager og unngå spontanabort etter at egget har festet seg, av andre grunner enn hva som er mest normalt, som for lite av hormonet progresteron. Jeg må heller ikke glemme å kjøpe nye eggløsningstrimler fra meny, de likte jeg veldig godt.

Ønsker dere alle en fin uke ❤️

123445698_827549981403237_1222444262146645281_n.thumb.jpg.92ab2c7864a424396f2c62ab18ca9341.jpg

123190239_427277185341826_2747652761909173983_n.thumb.jpg.e576f4cfba74498b79e00687730a83c9.jpg

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg sier bare NAM jeg 🤤 hva bruker du å ha i cæsarsalaten din? 

I salaten har jeg helst romanosalat eventuelt hjertesalat. Ellers agurk, krutonger, kylling, parmesan og tidligere bacon, men det sløyfes nå. Nå må jeg også lage krutongene selv av rundstykker med spelt, rug etc fremfor hvetemel. I cecardressingen bruker jeg ansjosfilet, eggeplomme, dijonsennep, olivenolje, hvitløksfedd, sitron og parmesan. Jeg bruker bare litt av dette i bollen også rister jeg hele salaten med dressingen sammen slik at det blir spredd og jeg ikke trenger så mye dressing. Man kan ha flere grønnsaker i hvis man ønsker det, men føler dette er orginalen haha ☺️

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, juicyfruity skrev:

Hvordan går det med deg?🍀❤️

Hei. Takk som spør, gode du! Det går fint. Trives veldig godt i praksis og kostholdsplanen fungerer bra. Har ikke blødd på et par dager nå i det hele tatt og er overlykkelig over at prøvingen kan gå i gang i tide. Jeg er på cd 9 og begynner EL-testingen i ettermiddag. Forventet positiv EL-test cd 11-12.  Kommer kun til å teste på ettermiddagen frem til det nærmer seg. Har ellers telefontid med gynekologen min i dag for å eventuelt få avklart bruk av progresteron tidligere enn fra planlagte positive g-test og B6, i et forsøk på å forlenge lutealfasen. Krysser fingrene for at hun er åpen for det, selv om det er veldig tidlig etter spontanaborten! Oppdaterer dere på kveldene i dagene fremover ❤️ Hvordan har du det? PM meg om du heller vil det.

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD10

Jeg fikk resept på medisinene og begynner på dem i dag. Det har vært en fin økning fra i går til i dag. Det er nok ikke usannsynlig at jeg har positiv EL-test både i morgen og søndag, dersom denne syklusen blir lik som den forrige. Ønsker dere en fin helg. ❤️05581856-8CBD-446A-97FA-2324ACF6DFF1.thumb.jpeg.f79941703f0c29b066cfce7a7e36af77.jpeg

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende! Lykke til 😊

Og, så utrolig flink du er til å planlegge! Jeg fikk litt motivasjon av deg kjente jeg, jeg burde også prøve å stresse litt ned 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper det du får positiv EL-test snart! 😍 Du er heldig som har så korte sykluser, da kan man starte på nytt så mye raskere! Og helt supert at du observerer økning allerede nå, så tidlig etter SA!

Krysser fingrene for at det blir en liten augustbaby på deg ❤🤞🏻😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD11

Tusen takk for fine tilbakemeldinger @Noldi @amatariel  @Sovia @Lillra og @sommerfugl154

Veldig enig i at jeg er heldig som har så kort syklus ift. rask oppstart.

Det var en fin økning i dag også, så jeg er trygg på at jeg kommer til å få EL hvert øyeblikk. 

Jeg vil tro det blir som forrige syklus med positiv EL-test (peak) på cd12 også EL rundt cd14. 

Når jeg hentet medisinene på apoteket sto det at jeg ikke skulle starte før EL, så da starter jeg på cd14? ❤️

Er så sliten i dag, men skal oppdatere meg på deres bøker og svare på pm i morgen.

Følte bare at jeg skyldte dere en oppdatering.

Nå har jeg tatt tidlig kveld og lagt meg i sengen. Håper dere får en fin kveld.

124043611_665999270765633_4799851163708384607_n.thumb.jpg.abdeb33db5c58bbd12e3146f1fa59d2d.jpg

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin økning!😍 det er jo bare supert! Du trenger ikke å føle at du skylder oss noen ting, dette er bare lyst-drevet fra min side og er bare ment som et positivt tilskudd i hverdagen😁 God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...