Gå til innhold

Babycodex - Prøvedagbok


babycodex

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i midten av 20 årene og i slutten av mastergraden min, mens mannen min er i starten av 30 årene og jobber samtidig som han tar noen fag på siden. Vi har bestemt oss for å bli prøvere. Fortrinnsvis håper vi å bli gravide før jul, slik at jeg kan føde under sommerferien min og bruke høsten og våren på å skrive masteroppgaven. Men det er veldig godt mulig at det vil ta lengre tid for oss å bli gravide. Særlig fordi jeg har endometriose og sliter med syster på eggstokkene. Men verken vi eller fastlegen er motløse. Jeg kjenner et behov for å kunne dele/snakke med noen om denne prosessen vi er i og tenkte at det ville være godt for meg å skrive noen innlegg her om hvor vi er.

Lørdag 8. August 2020

Så langt har jeg begynt med folat og vitaminer, jeg forsøker å spise enda sunnere og har brukt noen måneder på å bokføre syklusene mine med symptomer i appen FLO. Jeg har også foreløpig kuttet ut en rekke matvarer og alkohol, men dersom graviditeten uteblir vil jeg nok begynne å leve mer normalt og spise slike ting når jeg har mensen og venter på ny syklus.

Vi hadde vårt første ordentlige forsøk i juli, men det gikk ikke veien. Jeg hadde siste dag med mensen i går og egentlig eggløsning 13 august. Men jeg reiser bort en måned for å jobbe, slik at vi kun rekker å prøve i dag og i morgen, 4-5 dager før eggløsning. Vi diskuterer litt om mannen min skal komme på besøk et par dager rundt eggløsning som en romantisk langweekend, men vi har ikke landet på noe her. Det har formodning mot seg at eggløsning skulle være så nært avreise. Jeg kommer imidlertid hjem igjen i starten av september, perfekt til neste syklus. Hjelpemidler vi vurderer å ta i bruk fra september er prefert vaginalgel og eggløsningstester. 

Ønsker alle dere prøvere der ute masse lykke til.

❤️ Babycodex

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 
Jeg føler at vi er i en ganske lik situasjon. Jeg og samboeren min har også bestemt oss for å prøve nå og håper også at vi skal lykkes før jul. 

Jeg er ferdig med en mastergrad, men må ta mastergrad nr. 2 neste år og har derfor et lite håp om å få en baby før jeg starter på skolen.
Blir veldig spennende å følge med deg videre 😄 Masse lykke til, og håper du har en positiv test om ikke så altfor lenge<3 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine meldinger! Dere må gjerne oppdatere meg her på hvordan det går med dere eller dele deres eventuelle prøvedagbøker.

Tirsdag 11. August 2020

Det ble ikke noe samleie før avreise fordi det rett og slett var mye stress. Jeg har eggløsning om to dager, men mannen min rekker ikke å komme på besøk her i denne perioden. Det går imidlertid helt fint. Neste forsøk blir dermed neste syklus, første uken i september. Jeg kan i det minste være takknemlig for at jeg har en veldig kort syklus på 25 dager slik at vi kommer i gang så raskt som mulig når jeg er hjemme igjen. Jeg har lest at det kan lønne seg å ha sex annen hver dag rundt eggløsning, i fare for at mannen slipper ut løsskudd når det gjelder etter å ha hatt hyppig sædavgang. Dermed vil vi gå for denne løsningen. Jeg tror imidlertid at jeg skal forsøke å gjøre prøvedagene så casual som mulig når det kommer til samleiet, slik at det ikke blir kunstig og oppleves som et press.

I helgen hadde vi tenkt at det kunne være hyggelig å dra innom en stor barnebutikk i nærheten med mannen på videocall, bare for å øke spiriten litt mens vi er fra hverandre. Jeg tror det blir veldig fint. I mellomtiden får jeg bare fortsette å spise sunt, ta folat, vitaminer og bokføre syklusen i appen FLO ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Søndag 23. August 2020

Oppholdet mitt i forbindelse med jobb har blitt forlenget. Men jeg reiser hjem langhelgen hvor jeg har neste eggløsning - første uken i september, slik at vi kan gi det et forsøk. For øvrig holder jeg på å lese boken "på vei" av Gro Nylund. Hun har et kapittel som gjelder tiden før graviditet, deretter kapitler for første, andre og tredje trimester med fødsel. Neste bok jeg skal kjøpe/låne er hennes andre om tiden etter barnet er født som heter "mamma for første gang".  Jeg kjøpte også de første klærne i går som et minne fra denne turen, mens vi prøver. Jeg må bare si at jeg syntes det er en veldig hyggelig tid.

Mannen min og jeg har snakket mye om navnevalg. Et av navnene virker å forfølge oss over alt og nå begynner vi å føle oss knyttet til det. Navnet er Hedvig 🥰 Vi liker også Ludvig og syntes det hadde passet fint med to søsken.

Jeg har forresten et spørsmål (Det er litt tidlig å handle inn slikt enda - Men jeg bare lurer). Jeg har forstått at det ikke er nødvendig å kjøpe så mye klær og at nyfødte lever mye i bodyer, babylongs og eventuelt sokker om ikke babylongsene dekker føttene. Men hvor mye klær trenger man, og trenger man å forberede seg på noe mer enn størrelse 50 før barnet er født? 

 

 

 

 

 

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du får en hjemtur rundt EL 😄

Vet du - man trenger helt utrolig lite klær! Jeg var veldig ung da jeg fikk nr.1 og hadde ikke råd til å kjøpe så mye, så jeg var litt bekymret for det. Men jeg fikk SÅ mye gaver da babyen ble født, og alle kjøper klær. Ikke bare den minste størrelsen, men i iallefall to størrelser over det. Og så gikk det en tid og så ble det jul, og gaver kom igjen. Og så arvet babyen en pose klær her og der fra et søskenbarn. Jeg kjøpte ikke mange klesplagg selv før barnet var nærmere 3 år!
Da jeg skulle ha baby nr.2 var jeg i en helt annen livssituasjon og koste meg max med å ha råd og kjøpe utstyr og klær til babyen selv. Men der gikk jeg nok overboard, for jeg fikk knapt brukt halvparten. 1) babyer vokser fort 2) man finner favorittplagg og bruker dem mest. Mange klær er FINE, men utrolig upraktiske. Man lever faktisk i bodyer og strømpebukser. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt litt, men ventet med resten til babyen er født. Husk at butikkene er der etterpå også ;) Og da vet man mer om størrelse, hva man liker o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Søndag 27. September 2020

Jeg ville bare titte innom for å si at jeg er 6 dager forsinket med mensen, ca 18 dager dpo i en 25 dagers syklus, uten eggløsningstest men kun langvarig registrering i FLO appen. Jeg er vanligvis veldig regelmessig. 

Symptomer:

- Uteblitt mensen

- Kramper i magen og korsryggen

- Småkvalme

Jeg har testet hver morgen i en god stund nå med rfsu strips, men positiv test uteblir. Jeg er ganske frustrert og vil egentlig bare få en avklaring - Positiv test eller mensen tilbake slik at vi kan fortsette med prøvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at du har hatt EL? Mange nye prøvere bruker lang tid på å komme inn i syklus, opp til 6 måneder. Men husker ikke om du nylig sluttet på prevensjon? Uansett, om du er i grenseland til pco (ettersom du har cyster på eggstokkene) så er det nok til å syklusen kan krølle litt. Jeg ventet leeenge på EL (iallefall en stabil en) det første året jeg var prøver. 

Med negativ tester nå så er du nok tvilsomt gravid. Men skjønner du vil ha en sikker avklaring nå :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amatariel skrev:

Vet du at du har hatt EL? Mange nye prøvere bruker lang tid på å komme inn i syklus, opp til 6 måneder. Men husker ikke om du nylig sluttet på prevensjon? Uansett, om du er i grenseland til pco (ettersom du har cyster på eggstokkene) så er det nok til å syklusen kan krølle litt. Jeg ventet leeenge på EL (iallefall en stabil en) det første året jeg var prøver. 

Med negativ tester nå så er du nok tvilsomt gravid. Men skjønner du vil ha en sikker avklaring nå :klem:

Det er over et år siden jeg sluttet på p-plaster. Jeg har bokført syklusen min i flere år og jeg får mensen den 25 syklusdagen, veldig regelmessig. alltid med ekstreme mensensmerter første dag, slik at jeg kjenner det veldig godt når den kommer på forhånd. Merkelig at jeg nå som vi har begynt å prøve skulle få forsinket mensen over så lang tid, men det overrasker meg ikke om jeg har festeproblemer på grunn av mye livmorslimhinne som ligger flere steder på organene. Jeg har imidlertid ikke begynt med eggløsningstester nei, bare fulgt det fertilevinduet i appen flo. Kanskje jeg skulle tenkt på å begynne med det når jeg får mensen tilbake. 

Den seneste utviklingen i dag er for øvrig at jeg fikk litt mørk utflod på papiret. Jeg tror også sjansen for at det er liv laga er dårlig nå, men jeg har også hørt om noen som ikke har fått positiv test før over en uke etter IKM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo spennende ut da! Man vet jo aldri, kaaan jo være en liten spire som lurer i kulissene?

Uansett, velkommen tilbake i dagboka 🌻😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 30. September 2020

Jeg fikk mensen igjen i går, 8 dager forsinket. Det var helt grusomt vondt. Tilbragte halve dagen i badekaret. Men veldig motiverende at vi nå er i gang igjen. Jeg skal på volvat 6. oktober på kontroll, samt ta celleprøve. Ellers har jeg eggløsning rundt 14 september. Syntes dere jeg burde prøve meg på eggløsningstest i det fertile vinduet neste runde? Aldri prøvd det før.

Jeg har forresten begynt å kjøpe inn litt babyting må jeg innrømme. Kan legge ved et bilde snart 🙈

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff mensen er alltid et nederlag... vondt og fryktelig på mange måter. Men godt å høre at du skal til Volvat - og allerede i neste uke!! Det blir bra!

Jeg er veldig for EL-tester. Syns det er spennende, fint å ha kontroll på kroppen sin osv. Jeg kjøper de billige strimlene fra babyplan.no, de fungerer helt utmerket!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, babycodex skrev:

Onsdag 30. September 2020

Jeg fikk mensen igjen i går, 8 dager forsinket. Det var helt grusomt vondt. Tilbragte halve dagen i badekaret. Men veldig motiverende at vi nå er i gang igjen. Jeg skal på volvat 6. oktober på kontroll, samt ta celleprøve. Ellers har jeg eggløsning rundt 14 september. Syntes dere jeg burde prøve meg på eggløsningstest i det fertile vinduet neste runde? Aldri prøvd det før.

Jeg har forresten begynt å kjøpe inn litt babyting må jeg innrømme. Kan legge ved et bilde snart 🙈

Off, kjenner igjen det med sterke menssmerter, heldig du er som har badekar å ligge i! 

Jaa, vil se bilder av det du har kjøpt :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er fra h&m og kappahl. Pleddet fra babycare Siljes barn og utstyr. Gulpeklutene (flanellsbleier) er fra sparkjøp, samt de to ulike typene av vaskekluter er fra en butikk som heter best kids. Egentlig alt for tidlig å begynne handlingen, men sånn ble det 🙈❤️

120603259_692985908093128_8906538203866366753_n.jpg

120512288_358869085239084_945795783088450507_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå så fine klær!!! Kjenner at jeg ble veldig fristet til å begynne å handle litt selv. Gjør at denne prøve prosessen blir litt mer morsom og reell! Jeg er veldig flink til å se på babyklær på nett og så legge det i handlekurven haha, gleder meg til den dagen når jeg endelig skal faktisk kjøpe! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Lillra skrev:

Ååå så fine klær!!! Kjenner at jeg ble veldig fristet til å begynne å handle litt selv. Gjør at denne prøve prosessen blir litt mer morsom og reell! Jeg er veldig flink til å se på babyklær på nett og så legge det i handlekurven haha, gleder meg til den dagen når jeg endelig skal faktisk kjøpe! 😄 

Enig, det er veldig hyggelig. ❤️Men skuffelsen føles kanskje ekstra stor dersom det blir vanskelig å bli gravid, så skjønner godt at mange er forsiktige med det. Jeg kommer ikke til å kjøpe så mye mer nå. Kun hvis jeg finner veldig fine sparkebukser med fot, pyjamaser med fot og glidlås i nøytrale farger, eller andre ting som jeg syntes er vanskelig å finne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan fort bli skuffet og det blir jo veldig hyggelig å kunne handle inn klær når man har fått positiv test ❤️ men uansett helt enig med deg at det er veldig gøy og lurt å kjøpe inn ting som ellers er vanskelig å finne - også er det jo såå gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD8 

I dag har jeg vært hos volvat for å ta celleprøve og på kontroll. Gynekologen var enig med fastlegen min i at  HPV-vaksinen kun beskytter mot HPV-viruset som oppstår ved seksuell kontakt og bare er nødvendig dersom en av oss bytter partner og ikke er nødvendig nå, siden vi har vært sammen i over 7 år. Dessuten kan jeg uansett ikke ta den nå når vi prøver å bli gravid, særlig fordi den skal tas i flere doser. Jeg kommer derfor ikke til å ta den nå - Men jeg tenker å ta den for sikkerhetsskyld etter denne graviditeten. Jeg tror jo absolutt ikke at mannen min ville vært utro mot meg eller liknende, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Dessuten er det like greit å være på den sikre siden, i tilfelle den skulle ha en større beskyttelse enn hva disse legene mener.  

For øvrig så livmoren og eggstokkene fine ut. Ingen cyster i sikte. Jeg hadde for øvrig flere egg på vent på begge eggstokkene. Gynekologen mente at jeg ut fra de lagrede dataene i appen med min korte syklus på 25 dager, hvordan livmorslimhinnen, eggene mv. så ut, så tror hun at jeg kommer til å ha tidligere eggløsning enn det FLO-appen viser. Den sier at jeg skal ha eggløsning på CD14, men hun tror jeg vil ha det rundt CD10-11. Siden jeg har hatt så regelmessig mensen frem til siste syklus som mest sannsynlig var en tidlig spontanabort, anbefalte hun å bruke denne syklusen til å finne eggløsningstidspunktet ved hjelp av eggløsningstester, også følge denne de neste syklusene.

Dersom jeg ikke skulle bli gravid denne syklusen, kunne jeg ringe inn når jeg får første blødning for å ta en blodprøve på neste CD2. På denne måten kunne de fange opp om det er noe alarmerende som dukker opp på testen, som kan forhindre graviditet. Feks lavt stoffskifte eller andre forhold som gjør utslag. Ved positivtest kunne jeg også ringe inn for blodprøve av HCG-nivået dersom det er ønskelig med tidlig bekreftelse. Dersom jeg vil utredes for endometriose, kunne jeg henvendes til lapaoskopi fordi ultralyden fanger ikke opp livmorslimhinne på organene. Ventetiden for dette var ikke lang. 

Hun anbefalte for øvrig også sex annen hver dag fra i dag av, som er min første dag i det fertile vinduet. Jeg syntes det var mange gode nyheter egentlig og jeg ble veldig trygg på at jeg kan få god oppfølging der ❤️

 

 

 

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her virket som en ekstremt hyggelig lege! Ekstremt deilig at hun tok seg tid til å faktisk komme med så spesifikke anbefalinger og virket som hun virkelig hørte på deg. Jeg prøvde å vise gynekologen min FLO appen forrige gang men det hadde hun ingen interesse i å se. Virket ikke som hu var opptatt av å høre min historie men kun gi råd utifra hva gjennomsnittet opplever!

Virker veldig lovende det her, og jeg gleder meg veldig mye til å følge med her ❤️ Tenk at du kanskje har EL om 2 dager, også plutselig er du i dpo land! Dette blir så spennende! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...