Gå til innhold

Legger barnehageansatte merke til om barn har dårlig kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syltetøy bør da heller ikke inneholde tilsatt sukker. Det er over dobbelt så mye sukker i kaviar som i Noras "80% bær"-serie.

Anonymkode: 89910...199

Det har eg litt vanskelig for å sjå for meg? Har ikkje kaviar i kjøleskåpet akkurat no, så får ikkje sjekka. Mulig eg tar feil 🙂

Men det er mykje salt i kaviar. Og i salami. Likevel blir vel dei rekna som sunne pålegg (før korona var det ofte kaviar og fårepølse på lunsjbordet i bhg her). Rart altså. 

Anonymkode: 32059...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trynefaktor
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig at dei barnehagane som har barn som er ekstremt allergiske mot peanøttsmør gir foreldra beskjed om det 🙂 

Er dei forresten slutta å selje peanøtt-posar på fly?

Anonymkode: 32059...533

Det gjør de. Det er ikke så mange som er ekstremt allergiske mot peanøtter. 
Dette med at noen reagerte på støv fra peanøtter ble vel nylig motbevist også.

 

Datteren min er kraftig allergisk, men reagerer ikke når andre i nærheten spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trynefaktor skrev:

Det gjør de. Det er ikke så mange som er ekstremt allergiske mot peanøtter. 
Dette med at noen reagerte på støv fra peanøtter ble vel nylig motbevist også.

 

Datteren min er kraftig allergisk, men reagerer ikke når andre i nærheten spiser. 

Mitt barn får utslett og kløe hvis hun sitter ved siden av en som spiser nøtter.

Anonymkode: 55589...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn får utslett og kløe hvis hun sitter ved siden av en som spiser nøtter.

Anonymkode: 55589...dfe

Da har du sikkert informert barnehagen om dette 🙂

Anonymkode: 32059...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har eg litt vanskelig for å sjå for meg? Har ikkje kaviar i kjøleskåpet akkurat no, så får ikkje sjekka. Mulig eg tar feil 🙂

Men det er mykje salt i kaviar. Og i salami. Likevel blir vel dei rekna som sunne pålegg (før korona var det ofte kaviar og fårepølse på lunsjbordet i bhg her). Rart altså. 

Anonymkode: 32059...533

12% sukker i Mills kaviar: https://kolonial.no/produkter/639-mills-kaviar-tube/

5,2% sukker i Noras 80% jordbær: https://mve.no/haugesund/jordbaersyltetoy-80-uts-275g-nora

Som du ser er det også over 8 ganger så mye kalorier i kaviaren som i syltetøyet. Kjekt å vite for de som må passe på slikt.

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, -jk- skrev:

12% sukker i Mills kaviar: https://kolonial.no/produkter/639-mills-kaviar-tube/

5,2% sukker i Noras 80% jordbær: https://mve.no/haugesund/jordbaersyltetoy-80-uts-275g-nora

Som du ser er det også over 8 ganger så mye kalorier i kaviaren som i syltetøyet. Kjekt å vite for de som må passe på slikt.

Men det syltetøyet er det søtstoff i, og ikke alle mener det er bra for små barn. Mange barn er småspiste også, og da er det bra med kaloririkt pålegg.

Anonymkode: f8084...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

off. Jeg pleier å sende med en Happy meal hver fredag. Dette er ikke greit, altså?

Anonymkode: b5998...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn får utslett og kløe hvis hun sitter ved siden av en som spiser nøtter.

Anonymkode: 55589...dfe

Ja. Noen reagerer sånn. 
Men du sier i fra i bhg om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det syltetøyet er det søtstoff i, og ikke alle mener det er bra for små barn. Mange barn er småspiste også, og da er det bra med kaloririkt pålegg.

Anonymkode: f8084...69d

Ja, noen mener det men rådene fra helsemyndighetene er ganske entydige på det området og jeg stoler mer på de. 

De mengdene man får i seg fra syltetøy er uansett minimale i forhold til fra drikke. 

Noen trenger kaloririkt pålegg ja, men helst ikke fra sukker ;) Leverpostei har f.eks 1,2% sukker og ganske lavt saltinnhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, -jk- skrev:

Ja, noen mener det men rådene fra helsemyndighetene er ganske entydige på det området og jeg stoler mer på de. 

De mengdene man får i seg fra syltetøy er uansett minimale i forhold til fra drikke. 

Noen trenger kaloririkt pålegg ja, men helst ikke fra sukker ;) Leverpostei har f.eks 1,2% sukker og ganske lavt saltinnhold. 

Mener du at helsemyndighetene mener søtstoffer er ok for små barn? Link? 
 

Og at det ikke gjør noe med syltetøy med søtstoff siden de får i seg mer drikke med søtstoff?? 

Anonymkode: dc52d...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Forever22 skrev:

Noen av barna kan bli hyper og gjerne aggressive. Og andre slapp. Man finner gjerne sammenhenger med dårlig/ feil / lite næring og atferd hos barna. 

vi ser ikke etter belegg eller brune tenner, men ofte kan man se at tennene er «ødelagt». Da har det gjerne gått veldig langt og man oppdager det før det skjer. men som sagt, det er sjeldent jeg opplever dette på jobb! Og dette med tenner må man være forsiktig med og man må vite med 1000% sikkerhet at det skyldes dårlig næring. For det er flere barn som får stygge/ødelagte  tenner pga en sykdom eller lignende.

Dette er viktig. Jeg spiste sunt da jeg var liten (pålegg type leverpostei og fårepølse, dette var på 70-tallet), og jeg var nøye med tannpuss. Likevel hadde jeg mange hull i tennene. Alle 6-års jekslene ble boret i og fylt med amalgan før jeg fylte 12 år. 

Min bror var superkresen på mat, og spiste stort sett bare loffskiver med smør og strøsukker til frokost og kvelds. Og han pusset bare tennene når han ble truet til det. Han hadde sitt første hull i en tann i en alder av 14 år. 

Anonymkode: f6395...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at helsemyndighetene mener søtstoffer er ok for små barn? Link? 
 

Og at det ikke gjør noe med syltetøy med søtstoff siden de får i seg mer drikke med søtstoff?? 

Anonymkode: dc52d...ae9

Her: https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/derfor-bor-ikke-sma-barn-drikke-lettbrus-2541414

Ok for barn over 3 år, barn under 3 år bør man være forsiktig med lettbrus/saft pga. lav kroppsvekt som gjør at man kan havne over anbefalt grense. Men ligger man unna dette i drikke kan man fint spise det i syltetøy da mengdene der er så små. Det er tross alt snakk om noen få titalls gram på en brødskive mens et glass brus eller saft er på 2-300 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar det opp med foreldrene om barnet ikke spiser maten de har med, eller bare spiser eplebitene. Da får de ikke i seg næringen de trenger for å være aktive hele dagen.

Utover dette så legger vi oss lite opp i maten. Vi vet at noen barn er svært kresne og da er det bedre at de spiser brødskive med usunt pålegg h er dag enn at de ikke spiser. 

Det siste året har jeg hatt et barn i barnehagen som bare hadde med seg loff med smør, mais-ostepop (sånn for babyer), druer og Marie-kjeks. Bare druene ble spist. Da måtte vi be foreldrene prøve andre ting, som grovt brød med leverpostei. Da begynte plutselig barnet å spise masse.

Vi har også ett barn som utelukkende får med seg butikkkjøpte hveteboller med gulost. Men hun spiser alt sammen og har masse energi hele dagen, så der er det ikke sagt noe.

Barnehagen har i utgangspunktet ikke noe med matboksens innhold å gjøre så lenge det ikke er godteri i den. Men vi veileder gjerne med råd.

Anonymkode: 5e4d6...20e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar det opp med foreldrene om barnet ikke spiser maten de har med, eller bare spiser eplebitene. Da får de ikke i seg næringen de trenger for å være aktive hele dagen.

Utover dette så legger vi oss lite opp i maten. Vi vet at noen barn er svært kresne og da er det bedre at de spiser brødskive med usunt pålegg h er dag enn at de ikke spiser. 

Det siste året har jeg hatt et barn i barnehagen som bare hadde med seg loff med smør, mais-ostepop (sånn for babyer), druer og Marie-kjeks. Bare druene ble spist. Da måtte vi be foreldrene prøve andre ting, som grovt brød med leverpostei. Da begynte plutselig barnet å spise masse.

Vi har også ett barn som utelukkende får med seg butikkkjøpte hveteboller med gulost. Men hun spiser alt sammen og har masse energi hele dagen, så der er det ikke sagt noe.

Barnehagen har i utgangspunktet ikke noe med matboksens innhold å gjøre så lenge det ikke er godteri i den. Men vi veileder gjerne med råd.

Anonymkode: 5e4d6...20e

Det er godt at dere kan komme med råd og veiledning. Noen foreldre synes nok det kan være ubehagelig å ta opp temaet hvis de har et svært kresent barn. Man føler seg «mislykket» som forelder og at det kanskje er mest ens egen skyld at barnet er kresen. Men det er viktig å ta det opp hvis man sliter med at matpakken ikke blir spist/ innholdet er for usunt. Det bør være lav terskel begge veier for å ta det opp. 

Anonymkode: f8e09...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får i hvert fall ofte tilbakemeldinger på matboksene til ungen min, men da fordi de synes ungen har god og variert mat. Men jeg har en alteter. Hadde flaks der. 

Anonymkode: 8ccfb...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og har hatt samtaler med foreldre ang matpakker/lunsjmat, men da har foreldrene selv tatt det opp av opplagte grunner (stor spisevegring). Har hørt flere drøye historier ang matpakker alt fra mc donals burger til snickers. 
Så lenge det er grovbrød bryr jeg meg litt mindre om selve pålegget, men loff med nugatti holder ikke gjennom dagen, da er det helt greit å gi et hyggelig hint ved henting om det lar seg gjøre. Det trenger ikke bli noe stor sak. 
Har selv barn som kjører fast pålegg/matpakke, aldri hørt noe på det og ser ikke noe grunn til det heller. 

Ser det nevnes at man kan se det på kroppene til barn som har dårlig kosthold, vil oppfordre til å ikke stole blindt på det. Har flere eksempler på barn som garantert vil bli tatt for å ha et godt kosthold kun basert på utseende og omvendt, hvor dette er langt fra sannheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...