Gå til innhold

Legger barnehageansatte merke til om barn har dårlig kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får de et ordentlig inntrykk av dette gjennom matpakker? Hvis et barn spiser bare syltetøy i matpakkene f.eks., hvordan håndterer de det? Snakker man om dette på foreldresamtaler? 

Anonymkode: f8e09...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bli tatt opp, ja. Flere barnehager ønsker også at man ikke har med sukkerholdig pålegg i barnehagen. Men nå er ikke brødskiver med syltetøy nødvendigvis tegn på dårlig kosthold, det spørs jo på totalen. I en barnehage jeg jobbet hadde det ene barnet med seg kjeks hver dag, sukkerrik frokostblanding osv. Det ble tatt opp, men foreldrene ville ikke endre på det. 

Anonymkode: ce1f3...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage, og må si at vi som regel stusser litt hvis barnet har med seg masse søtt hver dag. 
Og det kan fort bli tatt opp ja. 
Noen ganger kan det være en periode for å få i barnet maten sin, men hvis barnet ikke får annet er det jo litt rart. 
 

Vi ser jo hvem som fungerer godt i løpet av dagen og ikke, og en dårlig frokost er jo mye av skylden der da barnet blir uopplagt og fort slitent etter bare tomme kalorier. 
 

Vi har hatt barn som spiser loff med nugatti liksom, altså hallo. 

Anonymkode: 1c738...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. Hvis et kresent barn bare spiser grovbrød med peanøttsmør (snakker ekstremt kresent), blir det satt mål om at barnet spiser annet pålegg under foreldresamtalen? Barnet er 4/ 5 år. Bare et eksempel for å anonymisere. 
 

Ts

Anonymkode: f8e09...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at peanøttsmør i det hele tatt er lov i barnehagen pga allergi?

 

Anonymkode: b0876...fa6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syltetøy bør da heller ikke inneholde tilsatt sukker. Det er over dobbelt så mye sukker i kaviar som i Noras "80% bær"-serie.

Anonymkode: 89910...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på. Er bedre de spiser skive med syltetøy enn ingenting så lenge kosten er variert hjemme.

Anonymkode: ffdfe...572

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F.eks. Hvis et kresent barn bare spiser grovbrød med peanøttsmør (snakker ekstremt kresent), blir det satt mål om at barnet spiser annet pålegg under foreldresamtalen? Barnet er 4/ 5 år. Bare et eksempel for å anonymisere. 
 

Ts

Anonymkode: f8e09...caf

Ja, det er mulig. 
Sansynligvis ikke hovedmålet, men for å hjelpe barnet i fremtiden, så kan et mål være å utvide matpreferansene litt

Anonymkode: e4f2d...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble tatt opp, men foreldrene ville ikke endre på det. 

Hvordan gikk dere fram da? Lot dere det bare gå? 

Anonymkode: 6ce09...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

F.eks. Hvis et kresent barn bare spiser grovbrød med peanøttsmør (snakker ekstremt kresent), blir det satt mål om at barnet spiser annet pålegg under foreldresamtalen? Barnet er 4/ 5 år. Bare et eksempel for å anonymisere. 
 

Ts

Anonymkode: f8e09...caf

Tviler. Har hatt kresne barn selv, ei skulle kun ha fårepølse, og et annet spiste kun brødskiver med smør i en periode. Tror de ansatte var glade bare de spiste noe. 
Aldri vært tema på samtaler. Men en av de ansatte hadde som prosjekt at toåringen skulle spise opp skorpene 😀

Vet ikke hvordan det er med peanøttsmør, det kan jo fort være noen som er allergiske, og da utgår vel det?

Kjeks, boller og loff m nugatti i matpakka skjønner jeg at det reageres på, om det da ikke er en sjelden gang,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er svært ulik hva man betegner som usunt også. I noen yoghurten er det vanvittig mye sukker, mens andre innholder mye protein og begrenset sukker.

Jeg lager ofte grove bananlapper (havregryn, banan og egg). Det er jo sunt og næringsrikt, men har noen ganger tenkt at bhg kanskje tør jeg sender meg usunn hvetelapper...

Eller så lager jeg grove pizzasnurrer, med karbonadedeig og gjemmer inn grønnsaker... Kanskje de ansatte tenker hun får pizza litt for ofte? Og man tenker pizza er kosemat. Men de jeg lager er  strengt talt mye sunner en kneipbrød med ost.

Anonymkode: 5a411...630

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage, og må si at vi som regel stusser litt hvis barnet har med seg masse søtt hver dag. 
Og det kan fort bli tatt opp ja. 
Noen ganger kan det være en periode for å få i barnet maten sin, men hvis barnet ikke får annet er det jo litt rart. 
 

Vi ser jo hvem som fungerer godt i løpet av dagen og ikke, og en dårlig frokost er jo mye av skylden der da barnet blir uopplagt og fort slitent etter bare tomme kalorier. 
 

Vi har hatt barn som spiser loff med nugatti liksom, altså hallo. 

Anonymkode: 1c738...312

Jeg opplever at barn blir mer slitne og sure hvis de ikke får i seg mat i det hele tatt. 
Man trenger ikke kjeks og loff, men grovbrød med nugatti ser jeg på som uproblematisk hvis det hjelper på at barnet spiser. 
Jeg sendte med barnet frukt, grovbrød med leverpostei, ost...ja ting barnet liker, men nisteboksen var ikke rørt og barnet var ukonsentrert på slutten av dagen. 
Vi fikk tips fra lærer om å sende med to skiver med pålegg barnet liker veldig godt. 
Det var tomt i nisteboksen og barnet mye bedre på konsentrasjon. 
Så en nisteboksen kan ikke nødvendigvis si noe om hele kostholdet. 
Men jeg legger merke til om barnet har med seg kaker og «snask» daglig, da pleier det å bli tatt opp. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syltetøy bør da heller ikke inneholde tilsatt sukker. Det er over dobbelt så mye sukker i kaviar som i Noras "80% bær"-serie.

Anonymkode: 89910...199

🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️

Anonymkode: ffde4...1d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi legger merke til det og vi kommer til å ta det opp med deg.

Anonymkode: b4514...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi legger merke til det og vi kommer til å ta det opp med deg.

Anonymkode: b4514...58b

TS her. Jeg velger å kalle pålegget «peanøttsmør» for å anonymisere. Det jeg synes er rart, er at ingen ansatte har tatt opp at barnet har hatt dette pålegget på brødskiva hver dag i to år. Jeg har prøvd og prøvd hjemme med å introdusere flere pålegg, men til ingen nytte. Jeg har ventet og venter på at ansatte skal ta det opp, men det gjør de ikke. Denne høsten vurderer jeg å bare sende med henne grovbrød med leverpostei, salami og ost f.eks. Og la det stå til.. Er litt usikker. 

Anonymkode: f8e09...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber på småbarnsavdeling, og ser at mange av barna har så mye «dilldall» i matboksene sine (kjeks, salt snacks, giffler/kanelbolle, små rosinesker, Mellombar og lignende). Dette er gjerne ting som smaker godt, men ikke gir særlig mye næring til en aktiv kropp i vekst. Men barna vil jo selvsagt ha dette framfor en «kjedelig» brødskive. Jeg skjønner at intensjonen er at barnet skal kose seg, men jeg synes det er uheldig at barn venner seg til at matboksen bare inneholder kosemat. Grove brødskiver med pålegg (evt. variere med litt middagsrester innimellom) + litt frukt/grønt er helt topp nistemat😊 Det trenger ikke å være så avansert.

Jeg reagerer mer på de barna som bare har med kjeks og mellombar, enn de som alltid har grovt brød med syltetøy. 

Anonymkode: 1164d...e5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi ser det.

Vi ser det på matpakkene, vi kan se det på tennene, vi kan se det på kroppen til barnet og vi kan gjøre oss noen tanker rundt kosthold og atferd.

Anonymkode: fc95e...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg barnehagene er klar over at de fleste barn i dag får i seg altfor mye vitamin A fordi foreldrene tror det er så sunt m leverpostei. I iveren etter å unngå det ene, blir kostholdet ensidig og vi får for mye av noe annet.

Stikkord som er viktig: variert og smak på nye ting

Anonymkode: 497bb...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Jeg velger å kalle pålegget «peanøttsmør» for å anonymisere. Det jeg synes er rart, er at ingen ansatte har tatt opp at barnet har hatt dette pålegget på brødskiva hver dag i to år. Jeg har prøvd og prøvd hjemme med å introdusere flere pålegg, men til ingen nytte. Jeg har ventet og venter på at ansatte skal ta det opp, men det gjør de ikke. Denne høsten vurderer jeg å bare sende med henne grovbrød med leverpostei, salami og ost f.eks. Og la det stå til.. Er litt usikker. 

Anonymkode: f8e09...caf

La det stå til. Min spiser ikke prim hjemme, i BHG går det imidlertid rett ned......

Anonymkode: 497bb...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...