Gå til innhold

Liker ikke tanken på at ungen skal sove fastspent i en vogn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge mine har sovet i vogn med seler, gode vogner med seler stilt inn etter barnets størrelse og ikke for slakt. Har ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 1ef10...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan krangle på dette mot et stort apparat? For min del gjelder det kommunal barnehage i Hamar, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det fatt...

Anonymkode: edffe...66c

Vel, nå er jo reglene sånn at dersom barna sover ute så skal de være under oppsyn. Jeg vet dessverre at mange barnehager ikke gjør dette. 
 

det sier jo seg selv for min del, man etterlater ikke barna ute for å sove alene.

du må bare stå på ditt og si at dette ikke er greit. Skjønner at det er vanskelig 🥺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 minutter siden, Forever22 said:

Vel, nå er jo reglene sånn at dersom barna sover ute så skal de være under oppsyn. Jeg vet dessverre at mange barnehager ikke gjør dette. 
 

det sier jo seg selv for min del, man etterlater ikke barna ute for å sove alene.

du må bare stå på ditt og si at dette ikke er greit. Skjønner at det er vanskelig 🥺

Definer "under oppsyn"? Og hvilke regler sikter du egentlig til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Albbas skrev:

Definer "under oppsyn"? Og hvilke regler sikter du egentlig til? 

Barn skal være under oppsyn når de er i barnehagen. De er ikke under oppsyn dersom man plasserer de ute uten at noen passer på.

og med regler så snakker jeg om de reglene vi i min kommune har innen barnehagen. om det er ulikt fra kommune til kommune kan godt hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
Just now, Forever22 said:

Barn skal være under oppsyn når de er i barnehagen. De er ikke under oppsyn dersom man plasserer de ute uten at noen passer på.

og med regler så snakker jeg om de reglene vi i min kommune har innen barnehagen. om det er ulikt fra kommune til kommune kan godt hende.

Men hva mener du med passer på? At de hele tiden skal SE vognene? Eller at de er i nærheten og hører gråt? 

Ja mye mulig du snakker om lokale regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Albbas skrev:

Men hva mener du med passer på? At de hele tiden skal SE vognene? Eller at de er i nærheten og hører gråt? 

Ja mye mulig du snakker om lokale regler. 

Ta barnehagen jeg jobber i feks. Vi sitter en person inne på rommet med barna når de sover. I datteren min sin barnehage er det alltid en ansatt i skuret ute med vognene når de sover. Men det er selvsagt ulike måter å gjøre det på. Men jeg mener  at det ikke er forsvarlig (som jeg ser at flere bhg gjør), at de har vognene på rekke utenfor et vindu. Jeg syns ikke det er godt nok.

barnehagene har en barnehagelov å følge. Det står blant annet i denne: 

«I henhold til forskriften skal virksomheten planlegges og drives slik at forskriftens bestemmelser oppfylles, herunder at virksomheten planlegges og drives slik at den dekker ulike behov for hvile, samtidig som virksomheten tar hensyn til sikkerhetsmessige forhold slik at skader og ulykker forebygges».

heldigvis så kommer det flere retningslinjer og punkt i denne loven snart, et av de er tilsyn under soving i barnehagen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Helgeline skrev:

De har vel sovevakt? 
Forstår ikke hvorfor de ikke kan gjøre som for tyve år sia, da sov kun de aller minste i vogn. De som var over ett år sov på madrasser i et rom.

Sånn gjør min bhg det. Noen sover inne, de største barna pluss de som sover korte dupper. Vi har «sovevakt» ute i den forstand at vi sjekker minst hvert 5.min og kvitterer dette på et skjema. Og babycall selvsagt.

Anonymkode: f3c5f...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dødsulykken har så å si alle barnehager sovevakt noe som gjør at barn som sover i vogn i barnehager er veldig trygge! Dersom der ikke er sovevakt i barnehagen bør du ta opp det med leder med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ha sovevakt!

Det er ikke et spørsmål en gang. 

Det er sikrere med seler på, men de må ikke være for lange. Det er da barn kan vikle seg inn og skade seg.

Vi har hatt noen som sover best på magen i vogna, da får de slippe selene. Vi sitter alltid ute under hele sovetiden. Ser når de våkner, og sier fra til en annen voksen at barnet kan hentes. 
 

Hilsen ped.leder 

Anonymkode: 26516...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på småbarnsavdeling og hos oss sover alle i vogn i sovebod ute. Det er alltid en voksen i skuret fra første unge er lagt til sistemann er oppe. Vi bruker allikevel seler på ungene for ekstra trygghet. Et barn kan ramle ut ganske så kjapt og om eg som voksen i soveboden akkurat i det øyeblikket plukker opp en smokk som er mistet på gulvet av et annet barn eller står og vugger en som ikke finner roen, så er selene en ekstra trygghet for barna.

Spør om å få se skriftlige rutiner på soving i din barnehage om det kan trygge deg. Selv har vi rutiner for soving hengene på oppslagstavle i garderoben. 

-ped.leder

Anonymkode: c3b06...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 13.56, Vera Vinge skrev:

Hvorfor krever de at barnet skal sove med seler? I vår barnehage velger foreldrene selv, men jeg antar at de stiller som krav at man tar av selene om de ikke skal brukes. Det har hvertfall vi gjort, dvs. han sover i en vogn uten seler. Han ligger rolig og trenger ikke seler uansett. Men så har de også sovevakt. Har ikke alle det etter hendelsen i barnehagen i Bergen?

Det er ikkje alle barnehagar som har sovevakt, nei. I vår bhg held dei fram etter gamlemåten, med babycall og ein tilsett som ser til barna av og til. 

Anonymkode: 64542...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan krangle på dette mot et stort apparat? For min del gjelder det kommunal barnehage i Hamar, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det fatt...

Anonymkode: edffe...66c

Det var ikkje hjelp i å etterlyse sovevakt i vår bhg heller. Barnehagen har ikkje nok personale, for dei som jobbar der har pause når barna søv. Ungane søv i vognskuret, so ikkje har vindauge, med babycall. Dei skal i teorien ha tilsyn kvart tiende minutt, usikker på om dette blir fulgt opp. Jenta mi har gått over på storbarnsavd. og søv ikkje lenger på dagtid. Eg synes det er for dårlig at barna ikkje har tilsyn heile tida. Ei fatal ulykke kan skje fort. 

Anonymkode: 64542...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var ikkje hjelp i å etterlyse sovevakt i vår bhg heller. Barnehagen har ikkje nok personale, for dei som jobbar der har pause når barna søv. Ungane søv i vognskuret, so ikkje har vindauge, med babycall. Dei skal i teorien ha tilsyn kvart tiende minutt, usikker på om dette blir fulgt opp. Jenta mi har gått over på storbarnsavd. og søv ikkje lenger på dagtid. Eg synes det er for dårlig at barna ikkje har tilsyn heile tida. Ei fatal ulykke kan skje fort. 

Anonymkode: 64542...317

* som ikkje har vindauge

Anonymkode: 64542...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.8.2020 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Sånn gjør min bhg det. Noen sover inne, de største barna pluss de som sover korte dupper. Vi har «sovevakt» ute i den forstand at vi sjekker minst hvert 5.min og kvitterer dette på et skjema. Og babycall selvsagt.

Anonymkode: f3c5f...968

Det der er ikke sovevakt. Hvordan ville den ansatte reagert om den kom etter fem minutter og fant et barn hengende livløst i selen? 

Anonymkode: edffe...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2020 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Det var ikkje hjelp i å etterlyse sovevakt i vår bhg heller. Barnehagen har ikkje nok personale, for dei som jobbar der har pause når barna søv. Ungane søv i vognskuret, so ikkje har vindauge, med babycall. Dei skal i teorien ha tilsyn kvart tiende minutt, usikker på om dette blir fulgt opp. Jenta mi har gått over på storbarnsavd. og søv ikkje lenger på dagtid. Eg synes det er for dårlig at barna ikkje har tilsyn heile tida. Ei fatal ulykke kan skje fort. 

Anonymkode: 64542...317

10 minutter er mer enn nok tid å skade seg/dø på. Vi innførte vognvakt etter dødsulykken slik som mange andre barnehager gjorde, en ansatt går ute hele tiden og ser ned i alle vognene. 3 avdelinger med sovebarn, det rullerer hvem som går fra hver avdeling. (1 vognvakt om gangen) Feks kl. 12-12.40 går en fra den avdelingen, 12.40-13.20 går en fra en annen avdeling osv. Da er det alltid en ute, men ikke så sårbart på hver avdeling når alle hjelper hverandre. 

Anonymkode: e2e84...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke noe alternativ å sove inne. Ungene skal alltid ha tilsyn og da går rett og slett ikke kabalen opp om noen skal sove inne, noen ute og noen er våkne. Vi som jobber trenger en pause i løpet av dagen. Så hos oss med 9 barn og 3 ansatte, så skjer disse pausene i sovetiden. Hadde en gang en gutt på gruppa mi som absolutt ikke fikk sove i vogn. Han fikk en reiseseng i soveskuret og sov som en stein. Når det kommer til seler, har kommunen her laget felles retningslinjer som tilsier at alle barn skal sove med seler. Jeg kunne valgt å se bort i fra det, men skulle det mot all formodning skje noe med et barn som ligger usikret, så kan jeg risikere å miste jobben. Den sjansen er jeg ikke villig til å ta. De er ikke stroppa til vogna, sørger for at de kan bevege seg uten at det blir uforsvarlig. 

Anonymkode: a70cb...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle barna i barnehagen der jeg jobber sover i vogn med seler, nettopp fordi de ikke skal falle ut, eller klarte ut. Dette er av sikkerhet. Om de faller ut kan de bli hengende og det er livsfarlig. Det eneste trygge er seler. Alle våre barn er vant til det, og er stuptrøtte når de blir lagt, sovner innen 7-8 min hele gjengen. 
har hatt foreldre som er super skeptiske for at barna ikke klarer å sove i vogn.. innen få dager hos oss sover de godt i vogn. Rutiner og forutsigbarhet gir trygghet. Du kan slappe helt av og stole på barnehagen. 
vi har sovevakter som skjekker vognene hvert 10 min. 

Anonymkode: a4c21...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle barna i barnehagen der jeg jobber sover i vogn med seler, nettopp fordi de ikke skal falle ut, eller klarte ut. Dette er av sikkerhet. Om de faller ut kan de bli hengende og det er livsfarlig. Det eneste trygge er seler. Alle våre barn er vant til det, og er stuptrøtte når de blir lagt, sovner innen 7-8 min hele gjengen. 
har hatt foreldre som er super skeptiske for at barna ikke klarer å sove i vogn.. innen få dager hos oss sover de godt i vogn. Rutiner og forutsigbarhet gir trygghet. Du kan slappe helt av og stole på barnehagen. 
vi har sovevakter som skjekker vognene hvert 10 min. 

Anonymkode: a4c21...722

Det er IKKE sovevakt når vognene sjekkes kun hvert 10.minutt! Skammelig at dere ikke har fast sovevakt. 
 

Det jeg synes er så ille er at de ansatte ikke sender inn avviksmeldinger. Altså, hver gang et barn må gråte et halvt minutt lenger fordi den ansatte må gjøre seg ferdig med et annet barn skal det sendes avviksmelding pga for få ressurser. Eneste måten at dette blir bedre. 

Anonymkode: edffe...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle barna i barnehagen der jeg jobber sover i vogn med seler, nettopp fordi de ikke skal falle ut, eller klarte ut. Dette er av sikkerhet. Om de faller ut kan de bli hengende og det er livsfarlig. Det eneste trygge er seler. Alle våre barn er vant til det, og er stuptrøtte når de blir lagt, sovner innen 7-8 min hele gjengen. 
har hatt foreldre som er super skeptiske for at barna ikke klarer å sove i vogn.. innen få dager hos oss sover de godt i vogn. Rutiner og forutsigbarhet gir trygghet. Du kan slappe helt av og stole på barnehagen. 
vi har sovevakter som skjekker vognene hvert 10 min. 

Anonymkode: a4c21...722

Eg ville ikkje ha slappa av og stolt på barnehagen viss det ikkje var sovevakt. Ein sjekk ca kvart tiende minutt er ikkje kontinuerlig tilsyn (sjølv om kommunalsjefen i vår kommune hevdar at dette er tilstrekkelig).

Anonymkode: 64542...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Ungen min hadde derimot aldri sovnet inne på en madrass, han må ha noe som hindrer ham i å løpe rundt. Men enig i at de kunne tilbudt begge deler.

Anonymkode: 0e075...456

Dette med tilbud om soveplass innendørs er mange steder ikke gjennomførbart av arealmangel. Skal man «okkupere» større arealer til flere madrasser og senger innendørs må man ha eget, øremerket areal til dette. Barnehage gir ikke så enorm avkastning at dette sponses av staten. 
 

 

Anonymkode: d98ad...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...