Gå til innhold

Føler meg direkte dårlig angående barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er dag 2, og mini klengte seg på meg i det vi kom inn døren. Gråt mens jeg var der.

Den ansatte sa at hun mente jeg burde prøve å gå. Jeg var usikker, men sa ok... Den ansatte tok henne ut av armene mine og gikk til et annet rom, mini hylskrek og tårene trillet. Sendte melding nå og spørte hvordan det gikk, og fikk til svar at det var tårer, men at det gikk bedre. 


Føler meg direkte kvalm og dårlig. Er dette vanlig? Går det for fort dette?

Anonymkode: d23bb...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke gått fra før på dag 3,og da kun veldig kort. Det er vanlig at de klenger seg til deg under tilvenning, min yngste spesielt gjorde det. Men hun sluttet å gråte ganske snart etter jeg gikk. Høres ut som barnet ditt trenger litt mer tid, så da sier du det til barnehagen. 

Anonymkode: f5fb4...374

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dag to etter den rolige oppstarten med deg eller far til stede?

Eller dag to med dere tilstede?

Jeg syntes det hørtes helt tullete ut da en venninne sa at de var i bhg 2 timer den første dagen og tok med barnet hjem etterpå. Og neste dag var de der bare en liten stund før barnet ble gjen alene.

Det funker kanskje for noen. Men i en bhg jeg jobbet i var foreldrene med et barn i ca en uke. Det tok lang tid før barnet var uten foreldrene. Det funket utmerket.

Anonymkode: 9f2a5...447

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa nei da kontaktpersonen spurte om vi ville gå oss en tur så barnet ble alene i bhg et par timer på dag to. 

Jeg ville ikke gått ifra så tidlig om han klamret og gråt. 

Å gå fra når de klamrer og gråter har jeg gjort mang en gang, men da etter en god tilvenning, hvor jeg vet at barnet er trygg på de voksne, og at han ikke gråter av redsel for å bli forlatt der, men gråter fordi det er trist at mamma går. 

Anonymkode: 8a54a...493

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er dag 2, og mini klengte seg på meg i det vi kom inn døren. Gråt mens jeg var der.

Den ansatte sa at hun mente jeg burde prøve å gå. Jeg var usikker, men sa ok... Den ansatte tok henne ut av armene mine og gikk til et annet rom, mini hylskrek og tårene trillet. Sendte melding nå og spørte hvordan det gikk, og fikk til svar at det var tårer, men at det gikk bedre. 


Føler meg direkte kvalm og dårlig. Er dette vanlig? Går det for fort dette?

Anonymkode: d23bb...241

For noen går det bedre, men andre ikke og man gjør tiltak. 

Jenta mi var 2,5 da hun startet, og hun gråt og vi gikk for fort frem i begynnelsen, og dårlig kommunikasjon mellom oss og de ansatte. Jeg fortalte dem at dette funker ikke, hun trenger mer tid og bli trygg på ihvertfall én av dere. 

En av dem valgte å fokusere på barnet mitt hele uken, og etter andre dagen satt jenta mi å skravla lenge med den ansatte 😊 

Barnet mitt åpner seg sakte, men sikkert over de som faktisk er interessert i å snakke med henne og bli kjent med henne. Reserverte mennesker kommer ikke inn til henne i begynnelsen.. Så det må være en som er proaktiv og litt morsom. 

Hvordan er barnet ditt? Hva slags personer liker han? Hva trenger barnet ditt for å føle seg trygg hos en bestemt person? 

Noen barn trenger mer tid, og da er det lett å gå for fort frem, men dette kan fikses om alle samarbeider. 

Anonymkode: 12265...c75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På dag to etter den rolige oppstarten med deg eller far til stede?

Eller dag to med dere tilstede?

Jeg syntes det hørtes helt tullete ut da en venninne sa at de var i bhg 2 timer den første dagen og tok med barnet hjem etterpå. Og neste dag var de der bare en liten stund før barnet ble gjen alene.

Det funker kanskje for noen. Men i en bhg jeg jobbet i var foreldrene med et barn i ca en uke. Det tok lang tid før barnet var uten foreldrene. Det funket utmerket.

Anonymkode: 9f2a5...447

I går var vi der en time sammen med henne, før de sa vi skulle gå. Da var hun en time alene. 

I dag var jeg der i 20 minutter, også fikk jeg beskjed om å gå. At vi skulle hente henne kl 12.

Jeg føler meg direkte tvunget til å gå, og kjenner meg kvalm og dårlig. Er det vanlig å gå så fort?

Anonymkode: d23bb...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi der en time sammen med henne, før de sa vi skulle gå. Da var hun en time alene. 

I dag var jeg der i 20 minutter, også fikk jeg beskjed om å gå. At vi skulle hente henne kl 12.

Jeg føler meg direkte tvunget til å gå, og kjenner meg kvalm og dårlig. Er det vanlig å gå så fort?

Anonymkode: d23bb...241

Det er foreldrene som bestemmer. Bare si nei? 

Anonymkode: 2cf9c...d94

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi der en time sammen med henne, før de sa vi skulle gå. Da var hun en time alene. 

I dag var jeg der i 20 minutter, også fikk jeg beskjed om å gå. At vi skulle hente henne kl 12.

Jeg føler meg direkte tvunget til å gå, og kjenner meg kvalm og dårlig. Er det vanlig å gå så fort?

Anonymkode: d23bb...241

Synes det høres helt fælt ut at det skal gå så raskt nå.

Bra jeg ble bevisst på dette, så husker å si ifra om jeg føler det skjer for fort når mitt barn snart starter i bhg. Typisk meg å tenke at f.eks barnehageansatte har mer peiling enn meg ang. tilvenning. Men vi som er foreldre kjenner barna best, og ser nok når de bør bli værende lenger og når det kan være greit å la barnet være alene i f.eks en time. 

Barnet mitt er glad i folk, og ganske tillitsfull. Men det er lite sannsynlig at det hadde føltes greit å overlate hen allerede første dag.

Anonymkode: 9f2a5...447

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte det på akkurat samme måte som deg, at jeg ble tvunget til å gå mens guttungen klamret seg til meg. Føltes helt feil,(dette var etter dag 3)og i ettertid kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg godtok det. Heldigvis var de enig i at jeg ikke skulle gå på dag 4, så det ble godt over en uke tilvenning til slutt. Så følg magefølelsen, du kjenner barnet ditt og vet hva som er best.

Anonymkode: 642d3...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen følger retningslinjene vi har fått av kommunen virker det som.

Opplegget vi får beskrevet er:

Dag 1: foreldrene kommer med barnet og er i barnehagen i 2 timer. Foreldrene kan prøve å gå ut en liten tur dersom barnet virker trygt.

Dag 2: foreldrene er sammen med barnet i et par timer før de skal gå, barnet er i barnehagen i 2 timer alene. Foreldrene er i nærheten og kan ringes når som helst hvis barnet ikke roer seg.

Dag 3. Barnet blir levert og foreldrene er i nærheten slik at de kan ringes hvis det er noe.

Dag 4 og resten av barnehagetiden: barnet blir levert og er der uansett om det gråter eller ikke. Vi qkal bare kontakte foreldre som har bedt om det, ellers skal vi ikke plage foreldrene eller skremme dem og si at barnet gråter. Grunnen er at foreldrene ikke skal bekymre seg når de er på jobb, de skal konsentrere seg om arbeidsoppgavene sine.

 

Dette står (med egne ord) i skrivet vi fikk av kommunen om hvordan tilvenning skal være. Vi har også fått vite at tilvenning til barnet skjer enklere dersom det gjøres slik og at forskning viser dette.

Jeg tror det bare handler om penger. Og jeg tror også at det vi ser ikke er sannheten. Det har blitt testet at barnet slutter å gråte etter noen dager, men at stressnivået er skyhøyt. Barnet gråter ikke fordi det har gitt opp, ikke fordi det synes at tingenes tilstand er ok.

Vi i barnehagen pleier å få kjeft av folk her på KG når vi forteller hvordan barna deres egenelig har det i barnehagen. Vi blir kalt ufølsomme og det som verre er av foreldre som MÅ på jobb fordi de er avhengig av inntekten de får. Vel, jeg skjønner jo hvorfor kommunen ber oss lyve til dere foreldre og si at alt har gått så bra med barnet osv osv, men det er ikke alltid sant. Vi blir bedt om å lyve slik at folk holder seg mest mulig produktive på jobben sin og ikke får dårlige følelser overfor systemet de og barna deres blir presset inn i. Staten vil ha effektive arbeidere og har på tvilsomt vis skaffet seg en veldig billig måte å få alle ut i jobb på. Ja, barnehagene koster mye for staten, men å ha begge foreldre i jobb er så mye mer lønnsomt.

Jeg skjønner at folk er avhengig av to inntekter, men jeg skulle ønske dere visste bedre. Å sende små barn som ikke er klare for barnehagen inn i disse underbemannede oppbevaringsboksene uten nok hoder, hender, hjerter og fang til at alle barna blir godt ivaretatt hele dagen er et av den moderne måten å leve på som jeg ikke kan fatte at vi kollektivt godtar på den måten vi gjør.

 

Det sagt, en annen grunn til at barnehagen ber foreldre gå er fordi de ofte krever fryktelig mye av oss når de er der. Vi skal ta imot 3 småbarn på 1 år hver oss hver dag. Foreldre kan fort kreve å stå og snakke med oss hele tiden de er der og ser ikke at vi allerede har 2 andre barn å ta oss av. Foreldre som ikke har mulighet til å ha lenger tilvenning enn de tre dagene og som går fra barna sine hylende. Jeg må faktisk trøste Lise når hun hyler slik og er lei seg, og jeg må gi oppmerksomhet til Lars selv om han tilsynelatende klarer seg så fint, jeg har ikke da tid til å høre hvilke leker din Theo liker å leke med hjemme og få hele livshistorien hans samtidig. Igjen, det hadde ikke vært noe problem om vi var nok folk, men vi er ikke det. Og foreldre som da krever mye av vår oppmerksomhet kan virkelig være ganske utmattende fordi de ikke ser alle de andre barna men bare sitt eget og seg selv. Man ser jo her på KG hvor mye enkelte foreldre forlanger uten å forstå hva det innebærer for de ansatte som ikke har mulighet til å innfri alles ønsker pga for få ansatte.

Anonymkode: 49e70...40c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg ville ikke gått fra barnet i den situasjonen du beskriver, ts. Men vet så altfor godt at det er lett å bli usikker og tro at de ansatte vet best. 

Her følger de standard tredagers-tilvenning men med sterk anbefaling om å bruke flere dager hvis man kan det. Jeg kommer derfor til å se an hvordan det går på dag 2, virker hun ikke trygg går jeg ikke fra henne. Ikke snakk om at noen får ta et gråtende barn ut av armene mine med mindre jeg faktisk reelt har det travelt (og da sier jeg det til de ansatte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig med mye gråt under tilvenningen. Trådene her på KG besvares ofte av de få foreldre som ikke opplevde gråt. Selv synes jeg tilvenningen var jævlig med mitt første barn. Men det går seg fort til. Om noen få uker har det ordnet seg. Hvis du ser og opplever barnet ditt få trøst av de ansatte ville jeg følt meg trygg.

Anonymkode: 30869...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Albbas skrev:

Jeg ville ikke gått fra barnet i den situasjonen du beskriver, ts. Men vet så altfor godt at det er lett å bli usikker og tro at de ansatte vet best. 

Her følger de standard tredagers-tilvenning men med sterk anbefaling om å bruke flere dager hvis man kan det. Jeg kommer derfor til å se an hvordan det går på dag 2, virker hun ikke trygg går jeg ikke fra henne. Ikke snakk om at noen får ta et gråtende barn ut av armene mine med mindre jeg faktisk reelt har det travelt (og da sier jeg det til de ansatte). 

Er dette ditt første barn? Du kommer til å oppleve gråtende barn ved levering også når de blir (mye) større. 

Anonymkode: 30869...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at det er viktig at man venner barna til å bli trygge på mange ulike voksne i god tid før barnehagestart.

Vesla vår har sin andre dag i barnehagen i dag. I går var vi der med henne i ca 2 timer. Hun lekte og koste seg.

I dag kom vi med henne og hun lekte og koste seg. Etter en halv time sa vi " Ha det" og gikk. Hun smilte og vinket. Fikk en melding etter 10 min med et bilde hvor man ser at hun leker og smiler. Nå skal hun være en stund i barnehagen, spise og prøve å sove før vi henter henne.

Hun er 14 mnd.

Dette opplegget fungerer veldig fint dersom barnet er forberedt på forhånd ved å være vant til  å møte mange ulike mennesker og ha lært at det er helt trygt også sammen med andre enn mamma og pappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå barn få lov til å være lei seg. Den gråtingen går over.

Anonymkode: 8cdc6...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, asterix skrev:

Dette er grunnen til at det er viktig at man venner barna til å bli trygge på mange ulike voksne i god tid før barnehagestart.

Vesla vår har sin andre dag i barnehagen i dag. I går var vi der med henne i ca 2 timer. Hun lekte og koste seg.

I dag kom vi med henne og hun lekte og koste seg. Etter en halv time sa vi " Ha det" og gikk. Hun smilte og vinket. Fikk en melding etter 10 min med et bilde hvor man ser at hun leker og smiler. Nå skal hun være en stund i barnehagen, spise og prøve å sove før vi henter henne.

Hun er 14 mnd.

Dette opplegget fungerer veldig fint dersom barnet er forberedt på forhånd ved å være vant til  å møte mange ulike mennesker og ha lært at det er helt trygt også sammen med andre enn mamma og pappa.

Dette trenger ikke ha noe med det du beskriver. Kanskje barnet ditt stenger følelsene på innsiden. Det er like vanlig at barna viser tydelig frustrasjon når foreldrene går. 

Anonymkode: 30869...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har selv hatt barn i bhg, samt jobbet i mange år som pedleder på 1års avdeling og 2års avdeling. Det er 100% vanlig og går over.. Du må bare stålsette deg, smil, vink og gå. Det går bra  👍🏻

Anonymkode: ec448...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tilvenningen går for raskt. Har jobbet i barnehage med lite bemanning, småbarnsavdeling, og vi hadde knapt tid til de barna som ikke selv krevde oppmerksomhet. Nå er det færre barn, men mange nye barn. 

Anonymkode: a1f6c...c0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min begynte i barnehage, ble vi anbefalt lang tilvenning, opp til to uker. Barnehagen sa at dette ble anbefalt ut i fra nyere forskning som viste at det reduserte stress og var klart bedre for barna. Vi gjennomførte dette ved å bytte på å være med første uke. Mesteparten av uke to var far med, men satt mesteparten av tiden på de ansattes pauserom og jobbet på laptop. (Dermed gikk det ikke så mange arbeidsdager.) Var det noe, kunne han komme med en gang, og det trygget ungen veldig.

Siden dette er flere år siden, er jeg overrasket over at så mange barnehager tydligvis fortsatt holder på den "gammeldagse" tredagers tilvenningen.

Anonymkode: ec411...c0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag er dag 2, og mini klengte seg på meg i det vi kom inn døren. Gråt mens jeg var der.

Den ansatte sa at hun mente jeg burde prøve å gå. Jeg var usikker, men sa ok... Den ansatte tok henne ut av armene mine og gikk til et annet rom, mini hylskrek og tårene trillet. Sendte melding nå og spørte hvordan det gikk, og fikk til svar at det var tårer, men at det gikk bedre. 


Føler meg direkte kvalm og dårlig. Er dette vanlig? Går det for fort dette?

Anonymkode: d23bb...241

For min sønn var det helt vanlig. I flere måneder klamret han seg fast til meg hylskreik med levering. Men når jeg skulle hente han igjen så ville han ikke hjem for da hadde han det så gøy :)

Anonymkode: b15b2...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...