Gå til innhold

Føler meg direkte dårlig angående barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også fått vite at tilvenning til barnet skjer enklere dersom det gjøres slik og at forskning viser dette

Veldig spent på hvilken forskning dette er. 

Du får lese litt om Jåttåmodellen og slenge den i trynet på kommunen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi der en time sammen med henne, før de sa vi skulle gå. Da var hun en time alene. 

I dag var jeg der i 20 minutter, også fikk jeg beskjed om å gå. At vi skulle hente henne kl 12.

Jeg føler meg direkte tvunget til å gå, og kjenner meg kvalm og dårlig. Er det vanlig å gå så fort?

Anonymkode: d23bb...241

Vet hvordan du har det :( Sønnen vi skreik mye i barnehagen å de klarte ikke å roe han,så de måtte sette vognen inn på avdelingen å la han sitte der. Da sluttet han å skrike å følte seg trygg. Men det tar jeg som ett tegn på at han hadde trengt mer tilvenning men det ville ikke barnehagen. Å jeg var for feig til å si imot. Syns du skal gjøre det som er best for barnet å være der mer for trygge barnet.

Anonymkode: b15b2...ddd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt! Dag to fikk jeg beskjed om å snike meg ut mens barnet ikke så meg, og ble så perpleks at jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Dette var barn nr to så jeg burde visst bedre. Var så vondt å sitte og høre på henne hylgråte mens jeg satt inne på et annet rom i 20 min. Slet virkelig med å stole på den ansatte etter dette. Nå har vi tilvenning i ny barnehage (barnet er tre år) og der har de fem dager med tilvenning. Føler det er mye tryggere for barnet, så skulle gjerne hatt det sånn da barnet var ett år. Kan du be om å få flere tilvenningsdager kanskje? Om du har mulighet til det er jo det aller best for dere begge 😊

Anonymkode: ffbbd...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg tror det bare handler om penger. Og jeg tror også at det vi ser ikke er sannheten. Det har blitt testet at barnet slutter å gråte etter noen dager, men at stressnivået er skyhøyt. Barnet gråter ikke fordi det har gitt opp, ikke fordi det synes at tingenes tilstand er ok.

Utvilsomt!

Vårt barn fyller snart 2 år når hen starter i bhg. Synes det er litt for tidlig. Men av ulike årsaker må det bli sånn, har heldigvis anledning til korte dager. Kommer til å være bevisst på tilvenningen. Tror ikke det er noe kommunal enighet her heldigvis, vi lager et opplegg sammen, med bhgansatt og så ser vi om planen kan følges helt.

Anonymkode: 9f2a5...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen følger retningslinjene vi har fått av kommunen virker det som.

Opplegget vi får beskrevet er:

Dag 1: foreldrene kommer med barnet og er i barnehagen i 2 timer. Foreldrene kan prøve å gå ut en liten tur dersom barnet virker trygt.

Dag 2: foreldrene er sammen med barnet i et par timer før de skal gå, barnet er i barnehagen i 2 timer alene. Foreldrene er i nærheten og kan ringes når som helst hvis barnet ikke roer seg.

Dag 3. Barnet blir levert og foreldrene er i nærheten slik at de kan ringes hvis det er noe.

Dag 4 og resten av barnehagetiden: barnet blir levert og er der uansett om det gråter eller ikke. Vi qkal bare kontakte foreldre som har bedt om det, ellers skal vi ikke plage foreldrene eller skremme dem og si at barnet gråter. Grunnen er at foreldrene ikke skal bekymre seg når de er på jobb, de skal konsentrere seg om arbeidsoppgavene sine.

 

Dette står (med egne ord) i skrivet vi fikk av kommunen om hvordan tilvenning skal være. Vi har også fått vite at tilvenning til barnet skjer enklere dersom det gjøres slik og at forskning viser dette.

Jeg tror det bare handler om penger. Og jeg tror også at det vi ser ikke er sannheten. Det har blitt testet at barnet slutter å gråte etter noen dager, men at stressnivået er skyhøyt. Barnet gråter ikke fordi det har gitt opp, ikke fordi det synes at tingenes tilstand er ok.

Vi i barnehagen pleier å få kjeft av folk her på KG når vi forteller hvordan barna deres egenelig har det i barnehagen. Vi blir kalt ufølsomme og det som verre er av foreldre som MÅ på jobb fordi de er avhengig av inntekten de får. Vel, jeg skjønner jo hvorfor kommunen ber oss lyve til dere foreldre og si at alt har gått så bra med barnet osv osv, men det er ikke alltid sant. Vi blir bedt om å lyve slik at folk holder seg mest mulig produktive på jobben sin og ikke får dårlige følelser overfor systemet de og barna deres blir presset inn i. Staten vil ha effektive arbeidere og har på tvilsomt vis skaffet seg en veldig billig måte å få alle ut i jobb på. Ja, barnehagene koster mye for staten, men å ha begge foreldre i jobb er så mye mer lønnsomt.

Jeg skjønner at folk er avhengig av to inntekter, men jeg skulle ønske dere visste bedre. Å sende små barn som ikke er klare for barnehagen inn i disse underbemannede oppbevaringsboksene uten nok hoder, hender, hjerter og fang til at alle barna blir godt ivaretatt hele dagen er et av den moderne måten å leve på som jeg ikke kan fatte at vi kollektivt godtar på den måten vi gjør.

 

Det sagt, en annen grunn til at barnehagen ber foreldre gå er fordi de ofte krever fryktelig mye av oss når de er der. Vi skal ta imot 3 småbarn på 1 år hver oss hver dag. Foreldre kan fort kreve å stå og snakke med oss hele tiden de er der og ser ikke at vi allerede har 2 andre barn å ta oss av. Foreldre som ikke har mulighet til å ha lenger tilvenning enn de tre dagene og som går fra barna sine hylende. Jeg må faktisk trøste Lise når hun hyler slik og er lei seg, og jeg må gi oppmerksomhet til Lars selv om han tilsynelatende klarer seg så fint, jeg har ikke da tid til å høre hvilke leker din Theo liker å leke med hjemme og få hele livshistorien hans samtidig. Igjen, det hadde ikke vært noe problem om vi var nok folk, men vi er ikke det. Og foreldre som da krever mye av vår oppmerksomhet kan virkelig være ganske utmattende fordi de ikke ser alle de andre barna men bare sitt eget og seg selv. Man ser jo her på KG hvor mye enkelte foreldre forlanger uten å forstå hva det innebærer for de ansatte som ikke har mulighet til å innfri alles ønsker pga for få ansatte.

Anonymkode: 49e70...40c

Jeg har også opplevd når jeg hadde praksis i barnehagen at de ansatte lyger å sier at barnet har hatt en fin dag. Altså barnet skriker fra 10-14 å veldig ofte helt hysterisk skriking,så er det virkelig ikke okey å si at barnet har hatt en fin dag 😮 Hun skreik jo alle timene hun var der stakkar,helt vanvittig at de ikke ringte foreldrene! Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg hadde fått hørt at barnet mitt skreik i så mange timer uten å kontakte meg!

Anonymkode: b15b2...ddd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er tilvenningen på minst 5 dager. Først på dag 5 skal vi være borte noen timer. Liker denne måten.

Anonymkode: 90c1e...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke greit ut. 

Jeg jobber som ped.leder og vi er tydelig på at foreldrene kjenner barna sine best og bestemmer når de vil prøve å gå.  

 

Anonymkode: 58215...b60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette ditt første barn? Du kommer til å oppleve gråtende barn ved levering også når de blir (mye) større. 

Anonymkode: 30869...4da

Nei. ;)

Som sagt, med mindre jeg har det reelt travelt. Har jeg det ikke travelt tar jeg meg tid til å roe ned barnet og se om det finner seg til rette. Jeg har jo ikke ubegrenset med tid, så jeg kan ikke bli sittende i timevis, men på de 3 årene jeg har hatt barn i barnehage kan jeg telle på en hånd hvor ofte jeg har måttet gå fra et gråtende barn. Og da har jeg gitt tydelig signal til de ansatte at jeg må gå og de kan ta barnet. Men det er ikke greit at de bare tar barnet ut av armene på meg uten at dette er noe vi har kommunisert om (det tror jeg ærlig talt ikke de ønsker heller). 

Noen ganger har jeg måttet bli ekstra fordi den ansatte har hatt armene fulle med barn som gråter fordi foreldrene dro og derfor ikke kunne ta imot mitt barn. Det er ikke sant at de alltid roer seg med en gang etterpå, de kan gråte lenge... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Siden dette er flere år siden, er jeg overrasket over at så mange barnehager tydligvis fortsatt holder på den "gammeldagse" tredagers tilvenningen.

Anonymkode: ec411...c0d

En ting er at de holder på den, men når de anbefaler/foretrekker den stikk i strid med forskning blir jeg ganske matt... Vår barnehage har 3 dager fordi de vet at ikke alle foreldre kan avse mer tid og derfor ikke ønsker å stille strengere krav. Men de er helt ærlige på at minimum 5 er best. De som mener det er "hysterisk" å bruke mer tid har ingenting i en barnehage å gjøre hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på barnet, og det er uansett dere som foreldre som styrer dette her overfor barnehagen. Vi hadde omtrent ikke tilvenning, mens en venninnes barn trengte å ha en forelder til stede i mange uker, og også 1:1-tilknytning med en spesifikk ansatt, uten at det var noe «galt» fatt. Barn er så forskjellige.


Vår lille tok det på strak arm ved tilvenning, og jeg tror helt ærlig at vi kunne ha gått fra henne etter en times tid den første dagen, men vi var likevel veldig tydelige overfor barnehagen på at hvis hun gråt og klenget så kom vi IKKE til å gå noe sted, uansett hvor i tilvenningen vi var.
Nettopp fordi vår lille er, og alltid har vært, en sånn en som stort sett tar ting tipp topp, så HVIS hun stritter imot så er det rett og slett ingen grunn til å lirke og tvinge - for det er ikke noe hun har for vane. 
 

Det var aldri noe gråt når vi skulle gå, og heller ingen «sammenbrudd» når vi kom tilbake. Ungen lekte helt uanfektet, og sutret hun så kunne vi like godt ta frem termometeret, for da var det feber i anmarsj. 

Anonymkode: 7bad1...c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd når jeg hadde praksis i barnehagen at de ansatte lyger å sier at barnet har hatt en fin dag. Altså barnet skriker fra 10-14 å veldig ofte helt hysterisk skriking,så er det virkelig ikke okey å si at barnet har hatt en fin dag 😮 Hun skreik jo alle timene hun var der stakkar,helt vanvittig at de ikke ringte foreldrene! Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg hadde fått hørt at barnet mitt skreik i så mange timer uten å kontakte meg!

Anonymkode: b15b2...ddd

Det virker å vere ganske vanlig at barnehagane lyg til foreldrene ja. Eg har sjølv opplevd dette, og det samme har to eg kjenner som har barn i ein annan barnehage i kommunen. Jenta mi hadde det jo sååå fint og gråt ikkje i det heile tatt. Vel, andre foreldre som var på tilvenning den veka fortalde ei heilt anna historie. Eg lurer på om dette er noko av grunnen til at personalet ikkje vil ha foreldre sittande rundt omkring i barnehagen utover dei 3 dagane som er standard tilvenning. Dei får da med seg litt av kvart, og alt er ikkje positivt. Eg sat på ein benk i garderoben ei stund på dag 4 og plaga ingen, men overhøyrte ein del ting som eg ikkje likte. Barnehagetilsette er berre menneske og blir stressa av å høyre på mange gråtande småbarn, men eg hadde ikkje trudd at dei ville kjefte på dei som sutra. 

 

Anonymkode: 01e42...8c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kommer an på barnet, og det er uansett dere som foreldre som styrer dette her overfor barnehagen. Vi hadde omtrent ikke tilvenning, mens en venninnes barn trengte å ha en forelder til stede i mange uker, og også 1:1-tilknytning med en spesifikk ansatt, uten at det var noe «galt» fatt. Barn er så forskjellige.

Anonymkode: 7bad1...c57

Korleis i alle dagar fekk venninna di lov til å vere med barnet i bhg så lenge utan å bli beskyldt for å "påføre barnet usikkerheit og slik forlenge tilvenningsperioden" som min barnehage så fint formulerte det? (Eg sat i garderoben ein times tid på dag 4 og 5 fordi ped.leiar sa det var heilt greitt og vart mildt sagt overraska da eg seinare fekk lese kva ped.leiar hadde skrive om meg.) 

Det er store skilnader mellom barnehagane, forstår eg 🙂

 

Anonymkode: 01e42...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Nei. ;)

Som sagt, med mindre jeg har det reelt travelt. Har jeg det ikke travelt tar jeg meg tid til å roe ned barnet og se om det finner seg til rette. Jeg har jo ikke ubegrenset med tid, så jeg kan ikke bli sittende i timevis, men på de 3 årene jeg har hatt barn i barnehage kan jeg telle på en hånd hvor ofte jeg har måttet gå fra et gråtende barn. Og da har jeg gitt tydelig signal til de ansatte at jeg må gå og de kan ta barnet. Men det er ikke greit at de bare tar barnet ut av armene på meg uten at dette er noe vi har kommunisert om (det tror jeg ærlig talt ikke de ønsker heller). 

Noen ganger har jeg måttet bli ekstra fordi den ansatte har hatt armene fulle med barn som gråter fordi foreldrene dro og derfor ikke kunne ta imot mitt barn. Det er ikke sant at de alltid roer seg med en gang etterpå, de kan gråte lenge... 

Veldig enig at det er viktig at barnet er trygt og at de bhg ansatte ikke bare kommer og henter uten at mor/far er med på det. Jeg leste et sted at det er viktig for barnet at den som leverer er trygg på at det er trygt å være i bhg og at den som leverer gir fra seg barnet til en trygg voksen, ikke at bhg ansatte tar ungen fra foreldrenes armer. (Dette praktiserte jeg med barna mine og jeg kan også telle på én hånd hvor mange ganger jeg gikk fra en gråtende unge)

Anonymkode: 6fe13...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig enig at det er viktig at barnet er trygt og at de bhg ansatte ikke bare kommer og henter uten at mor/far er med på det. Jeg leste et sted at det er viktig for barnet at den som leverer er trygg på at det er trygt å være i bhg og at den som leverer gir fra seg barnet til en trygg voksen, ikke at bhg ansatte tar ungen fra foreldrenes armer. (Dette praktiserte jeg med barna mine og jeg kan også telle på én hånd hvor mange ganger jeg gikk fra en gråtende unge)

Anonymkode: 6fe13...68b

Enig! Sånne detaljer betyr mye! Og med god kommunikasjon mellom foreldre og ansatte er det ikke et problem.

Alle de ansatte på småbarnsavdeling hos oss har jobbet der minst 15 år, de er veldig trygge, erfarne og engasjerte, så dette gikk helt av seg selv. De fleste som jobber i barnehage vil faktisk bare barnas og foreldrenes beste, normalen er ikke at de vil bli kvitt foreldrene fortest mulig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlat tilvenningen til far, er mitt beste tips. 

Anonymkode: b450c...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd når jeg hadde praksis i barnehagen at de ansatte lyger å sier at barnet har hatt en fin dag. Altså barnet skriker fra 10-14 å veldig ofte helt hysterisk skriking,så er det virkelig ikke okey å si at barnet har hatt en fin dag 😮 Hun skreik jo alle timene hun var der stakkar,helt vanvittig at de ikke ringte foreldrene! Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg hadde fått hørt at barnet mitt skreik i så mange timer uten å kontakte meg!

Anonymkode: b15b2...ddd

Vi får beskjed fra sjefene våres om at foreldrene ikke skal ringes ved gråt. Skal sies at jeg hater arbeidsplassen min da. Giftig arbeidsmiljø også. Gjennomtrekk av ansatte.

Anonymkode: 49e70...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/6/2020 at 11:18 AM, asterix said:

Dette er grunnen til at det er viktig at man venner barna til å bli trygge på mange ulike voksne i god tid før barnehagestart.

Vesla vår har sin andre dag i barnehagen i dag. I går var vi der med henne i ca 2 timer. Hun lekte og koste seg.

I dag kom vi med henne og hun lekte og koste seg. Etter en halv time sa vi " Ha det" og gikk. Hun smilte og vinket. Fikk en melding etter 10 min med et bilde hvor man ser at hun leker og smiler. Nå skal hun være en stund i barnehagen, spise og prøve å sove før vi henter henne.

Hun er 14 mnd.

Dette opplegget fungerer veldig fint dersom barnet er forberedt på forhånd ved å være vant til  å møte mange ulike mennesker og ha lært at det er helt trygt også sammen med andre enn mamma og pappa.

Eller så gikk det fint fordi ungen din er den hun er. Unger er forskjellige.

Anonymkode: 7b988...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så gikk det fint fordi ungen din er den hun er. Unger er forskjellige.

Anonymkode: 7b988...d17

Dette har fungert fint på alle barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...