Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke søke studentbolig via SiO om man er over 35?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har pga. sykdom ikke kunnet spare, andre har tatt dårlige valg. Det slår meg ikke som spesielt lurt å vanskeliggjøre utdanning for disse menneskene, da det sannsynligvis er eneste vei for dem ut av et økonomisk uføre.

Anonymkode: d3580...e17

Akkurat! Slet selv med psyken i 20-årene og tok mange dårlige valg, blant annet økonomisk. Jeg er bedre nå og ønsker å utdanne meg for å kunne forsørge meg selv og bidra til samfunnet ved å jobbe! Utdanning er den eneste måten jeg kan få det til på. 

Anonymkode: 5eaac...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare leie privat da? Hvis du er alene kan du enten skaffe deg en leilighet på rundt 20kvm eller rett og slett leie i et kollektiv. Har du barn blir det dyrere, men som mange over har sagt så får du jo ekstra utbetalt når du har barn, og det bør være nok til å dekke dyrere leie. Det er jo også helt vanlig å jobbe deltid ved siden av studiet, så det bør være overkommelig. 

Anonymkode: d0fcf...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge til at det hvert år er enorme ventelister når det kommer til å skaffe seg SiO boliger, hvert år står tusenvis av studenter i boligkø og må derfor inn på det private markedet. SiO prioriterer også yngre studenter, dvs en 18 åringer fra Ålesund har betydelig større sjanse for å få SiO bolig enn en 22 åring fra Bærum. Som 35 åring ville man mest sannsynligvis ikke fått SiO bolig uansett, fordi man vil ligge helt nederst på ventelistene 

Anonymkode: 3e790...ca3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med at unge skal rekrutteres til å etabelere sesg i en by, pluss å være en attraktiv plass for flere innbyggere. Hvis mange unge kommer, kommer flere. En kommune får betalt per innbygger. Ergo lettere å rekruttere mange unge til en attraktiv by, enn mange på 35+. Handler om politikk.:skaal:

Anonymkode: 43f7b...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student over 30 år, og har fått innvilget ekstra lån. Dette blir 15 900 utbetalt i mnd, samt 42 000 utbetalt i august og januar. 

Det er ganske mye penger, og burde ikke være noe problem å leve på det. 😊 

Å joda, det er et lån, som jeg må betale tilbake, men lån fra lånekassen er ikke det verste låne en kan  ha 😊

Grensen er på til sammen 200 000, men kan ikke kombineres med andre tileggslån. 

Endret av Mjart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg var over 35 da jeg søkte studentbolig og er glad for at jeg ikke studerte i Oslo. Skjønner ikke hvorfor det skal være slik. Man kan fortsatt prioritere unge studenter og i tillegg åpne for å la de som er eldre få søke studentbolig. 

Jeg var i hvert fall sjeleglad for mitt lille krypinn. Ikke alle 30-åringer har gjort fornuftige valg og spart opp masse penger. De fleste 30+ åringer som studerer vil nok helst bo alene så ser ikke for meg at de tar opp mange av boligene rundt omkring i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...