Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke søke studentbolig via SiO om man er over 35?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 38 og starter første året av en bachelorgrad i høst. Søkte på studentbolig for å redusere boligutgiftene mine så jeg ikke behøver å jobbe minst 80% stilling ved siden av studiene for å få det økonomiske til å gå opp, men fikk avslag fordi jeg er for gammel. Jeg får heller ikke studentrabatt hos Ruter siden jeg er over 30. Føles utrettferdig at manglende tilgang på studentboliger og -rabatter gjør at jeg er veldig usikker på om jeg klarer å fullføre graden min.

Anonymkode: 7583f...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 38 og starter første året av en bachelorgrad i høst. Søkte på studentbolig for å redusere boligutgiftene mine så jeg ikke behøver å jobbe minst 80% stilling ved siden av studiene for å få det økonomiske til å gå opp, men fikk avslag fordi jeg er for gammel. Jeg får heller ikke studentrabatt hos Ruter siden jeg er over 30. Føles utrettferdig at manglende tilgang på studentboliger og -rabatter gjør at jeg er veldig usikker på om jeg klarer å fullføre graden min.

Anonymkode: 7583f...dca

Det er fordi de må ha en grense på studentfordelene, hvis ikke så vil evige studenter ha fordeler resten av livet.

Anonymkode: 43604...f9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldersdiskriminerende av SIO. Ingen andre universitetet i Norge har aldersbegrensning på studentbolig! 

Anonymkode: 532b6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fair. Du har hatt mange år på deg til å jobbe og tjene og spare penger. Tilbudet med studentrabatt er ment til de som IKKE har hatt tid til dette, de som kommer rett fra vgs o.l. 

Anonymkode: 29c80...12b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sært. Men sio er tidvis sære. 

Men det ssgt så er ikke sio nødvendigvis så mye rimeligere enn det du finner privat. Det tar derimot mye tid å søke privat da :(

Lykke til!

 

Anonymkode: af851...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene bør endres. Det blir flere og flere voksne studenter, og vi har de samme (og gjerne flere/høyere) utgiftene som andre studenter. Mange har i tillegg barn. 

Har du også søkt på familieleilighet? Er det de samme reglene der? Jeg fikk leie både hybel og leilighet av SiT i Trondheim. 

Anonymkode: 0362e...914

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke studenter over 35 mer i studielån også? Da er det jo helt fair at dere kan søke andre boliger når dere har mer å rutte med 

Anonymkode: 3e790...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke studenter over 35 mer i studielån også? Da er det jo helt fair at dere kan søke andre boliger når dere har mer å rutte med 

Anonymkode: 3e790...ca3

Nei, det stemmer ikke. Hilsen student 40 år

Anonymkode: 3f044...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Hilsen student 40 år

Anonymkode: 3f044...f9b

jo det er komt et ekstralån, fra denne høsten. maks 200 000 til sammen, for de over 30(tror det var 30). men sio kunne hevet grensen til feks 45. jeg betalte svindyr husleie i oslo sist studieår, og flyttet hjem og skiftet til nettstudier fordi det ble så dyrt. er 40 år, men pga sykdom har jeg lav inntekt, store helseutgifter. så det er ikke gitt at høy alder= god inntekt nei☺️men forstår også at de må sette en grense et sted.

Anonymkode: 7588c...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt fair. Du har hatt mange år på deg til å jobbe og tjene og spare penger. Tilbudet med studentrabatt er ment til de som IKKE har hatt tid til dette, de som kommer rett fra vgs o.l. 

Anonymkode: 29c80...12b

Uvitende og ignorant kommentar.

Anonymkode: 532b6...f72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jo det er komt et ekstralån, fra denne høsten. maks 200 000 til sammen, for de over 30(tror det var 30). men sio kunne hevet grensen til feks 45. jeg betalte svindyr husleie i oslo sist studieår, og flyttet hjem og skiftet til nettstudier fordi det ble så dyrt. er 40 år, men pga sykdom har jeg lav inntekt, store helseutgifter. så det er ikke gitt at høy alder= god inntekt nei☺️men forstår også at de må sette en grense et sted.

Anonymkode: 7588c...759

Ikke 200 til sammen, nei. Du får 50.000 per barn, eller 100.000 hvis du er over 30. Du får ikke begge deler. 

Anonymkode: 055f8...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 200 til sammen, nei. Du får 50.000 per barn, eller 100.000 hvis du er over 30. Du får ikke begge deler. 

Anonymkode: 055f8...c25

uff da har jeg misforstått😬har ikke barn, så da er det 100 jeg kan låne totalt(ekstra). pokker og🙈

Anonymkode: 7588c...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan få 100.000 per år i 2 år totalt? Så da kan du få 200k i ekstralån totalt, hvis de beholder ordningen for studieåret 2021/2022. Er slik jeg har forstått det, men rett gjerne på meg om det er feil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Valmuefrø skrev:

Men du kan få 100.000 per år i 2 år totalt? Så da kan du få 200k i ekstralån totalt, hvis de beholder ordningen for studieåret 2021/2022. Er slik jeg har forstått det, men rett gjerne på meg om det er feil. :)

jeg over som også trodde dette var slik🧐håper virkelig det!!!

Anonymkode: 7588c...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er helt greit at unge studenter prioriteres til bolig, de har ikke hatt muligheten til å spare opp og kjøpe egen bolig, og de er i større grad avhengig av foreldrenes økonomi for å finne bolig i privatmarkedet. Jeg syns også det er helt greit at det er en grense på rabatt på kollektivtransport, ellers er det nok mange som hadde meldt seg opp og betalt semesteravgift i årevis for å få rabatten. Til info så startet jeg master da jeg nærmere 40, men da hadde jeg i motsetning til mine medstudenter både egen bolig, bil og muligheter for jobb ved siden av, noe mange av de ikke hadde. Så helt fair syns jeg. 

Når det gjelder Lånekassen kan man fra i år søke 100 000 ekstra pr år i studielån om man er over 30, og 50 000 pr år i tillegg til forsørgerstipend om man bor med barn under 15 uavhengig av alder på studenten. I motsetning til hva en skriver over får man disse lånene uavhengig av hverandre, så er du 38 og bor med barn kan du få inntil 150 000 i året ekstra i lån. 

Anonymkode: e9d92...5dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 200 til sammen, nei. Du får 50.000 per barn, eller 100.000 hvis du er over 30. Du får ikke begge deler. 

Anonymkode: 055f8...c25

Du får ikke 50 000 pr barn, men 50 000 totalt. Og jo du kan få både ekstra lån for barn og ekstra lån fordi du er over 30. 

Anonymkode: e9d92...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns faktisk det er helt greit at unge studenter prioriteres til bolig, de har ikke hatt muligheten til å spare opp og kjøpe egen bolig, og de er i større grad avhengig av foreldrenes økonomi for å finne bolig i privatmarkedet. Jeg syns også det er helt greit at det er en grense på rabatt på kollektivtransport, ellers er det nok mange som hadde meldt seg opp og betalt semesteravgift i årevis for å få rabatten. Til info så startet jeg master da jeg nærmere 40, men da hadde jeg i motsetning til mine medstudenter både egen bolig, bil og muligheter for jobb ved siden av, noe mange av de ikke hadde. Så helt fair syns jeg. 

Når det gjelder Lånekassen kan man fra i år søke 100 000 ekstra pr år i studielån om man er over 30, og 50 000 pr år i tillegg til forsørgerstipend om man bor med barn under 15 uavhengig av alder på studenten. I motsetning til hva en skriver over får man disse lånene uavhengig av hverandre, så er du 38 og bor med barn kan du få inntil 150 000 i året ekstra i lån. 

Anonymkode: e9d92...5dd

Enkelte har pga. sykdom ikke kunnet spare, andre har tatt dårlige valg. Det slår meg ikke som spesielt lurt å vanskeliggjøre utdanning for disse menneskene, da det sannsynligvis er eneste vei for dem ut av et økonomisk uføre.

Anonymkode: d3580...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke 50 000 pr barn, men 50 000 totalt. Og jo du kan få både ekstra lån for barn og ekstra lån fordi du er over 30. 

Anonymkode: e9d92...5dd

Er det da 50 000,- totalt i forsørgerstipend?

Anonymkode: 43604...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har pga. sykdom ikke kunnet spare, andre har tatt dårlige valg. Det slår meg ikke som spesielt lurt å vanskeliggjøre utdanning for disse menneskene, da det sannsynligvis er eneste vei for dem ut av et økonomisk uføre.

Anonymkode: d3580...e17

ja, jeg er en av de(skrev over). 40 år og vært syk i mange år. prøver å ta utdannelse på deltid, og håper på å bli bedre og kunne jobbe mer!☺️

studentene på ca 20 i klassen min hadde mye bedre råd enn meg. det er en del mennesker som har dårlig råd/leier, til tross for høy alder. har heller aldri hatt en partner som har forsørget meg.

Anonymkode: 7588c...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har pga. sykdom ikke kunnet spare, andre har tatt dårlige valg. Det slår meg ikke som spesielt lurt å vanskeliggjøre utdanning for disse menneskene, da det sannsynligvis er eneste vei for dem ut av et økonomisk uføre.

Anonymkode: d3580...e17

Det vanskeliggjør ingenting, du får ekstra studielån som de under 30 ikke får. Samfunnet kan faktisk ikke tilpasset for enhver eventualitet, her har lånekassen lagt opp til ekstra lån som kompensasjon og det er da meget bra. At folk tar dårlige valg er kun deres eget ansvar, vi har alle tatt valg som har vært ukloke og som har fått større eller mindre konsekvenser, det er faktisk en del av livet. Dropp offermentaliteten. 

Anonymkode: e9d92...5dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...