Gå til innhold

"Vi gjør drittjobben"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5.8.2020 den 23.37, AnnaW skrev:

Jeg har på følelsen av (da jeg selv gikk på videregående for snart 20år sida)at det var mange jenter som tok helse og omsorg linja som ikke var klar for studiekometanse/ høyere utdanning, akkurat som gutta tok mekken. Valgte ikke linja av no spesielt kall heller noe trur jeg. Bare at det var en lettere og kortere  utdanning. Mange som jobber i helsevesenet er også damer som tok linja i voksen alder da de f.eks blir single og ikke har mannens inntekt å leve på eller nav fikk dem inn i praksis på sykehjem...(folk aner ikke hvor mye rart som får praksisutpøving på sykehjem, eksnarkomane, psykiatri og folk som kan mindre norsk enn barna i barnehagen o.l.)

Mange på sykehjem vil vel egentlig noe annet...men det var dette som var tilgjengelig for dem. Og det er jo bedre betalt enn butikken. Mener ikke å være dømmende, men det er dette jeg har sett litt for mye av, spes de siste 5 åra...

Det er ikke nødvendigvis bedre betalt enn butikk. Kommer ann på hvor lenge du har jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, mordi skrev:

Det er ikke nødvendigvis bedre betalt enn butikk. Kommer ann på hvor lenge du har jobbet.

Du må sammenlikne lønnen i forhold til ansiennitet når du sammenlikner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har (heldigvis) utdannelse som sykepleier og master etter det. Jeg er i tillegg avdelingsleder innen helse og vet utmerket godt at assistenter ikke tjener verken 600k i året, eller har timelønn høyere enn en med 3 årig høyskole/universitets utdannelse. Jeg tror det er veldig tvilsomt at en assistent har full oversikt over hva kollegaer tjener både pr time og i årslønn. 

Anonymkode: 435d1...126

Hvorfor skulle ikke en assistent ha oversikt, på lik linje med andre? Tror ikke du har full oversikt over alle helseforetak i Norge heller. Hvorfor skulle jeg lyve når jeg sier at jeg har høyere timelønn enn ENKELTE sykepleiere? Jeg har til og med hjulpet et par sykepleiere på veien for å få høyre lønn, fordi jeg ser urettferdigheten i det. Du vet vel best av alle, at mange sykepleiere har ulik lønn, selv om de utfører samme jobb?

Anonymkode: 358c9...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kvalitet skrev:

Du må sammenlikne lønnen i forhold til ansiennitet når du sammenlikner. 

Ok. Har lest om lønn i dette yrket her inne på KG tidligere. Fått inntrykk av at jeg som jobber i butikk tjener bedre (465 000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det jobber ingen assistenter på sykehus som er ansvarlig for pasientrelatert arbeid, så vidt jeg vet. Det nærmeste man kan finne er vel barnesykepleier, som er hjelpepleier med ett års videreutdanning. Disse assisterer jordmor. 

Anonymkode: 5b4f0...690

Nei, sykepleier er alltid ansvarshavende. Men det jobber flere assistenter i pasientrelatert arbeid. Er dette så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 358c9...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle ikke en assistent ha oversikt, på lik linje med andre? Tror ikke du har full oversikt over alle helseforetak i Norge heller. Hvorfor skulle jeg lyve når jeg sier at jeg har høyere timelønn enn ENKELTE sykepleiere? Jeg har til og med hjulpet et par sykepleiere på veien for å få høyre lønn, fordi jeg ser urettferdigheten i det. Du vet vel best av alle, at mange sykepleiere har ulik lønn, selv om de utfører samme jobb?

Anonymkode: 358c9...cf1

Fordi vi sjelden diskuterer lønn, spesielt ikke med andre yrkesgrupper (les assistent) da det er helt ubetydelig. I tillegg gis det ulike tillegg for ulike videreutdannelsen, ulike ubekvem tillegg i de forskjellige fagforbundene, det gis tillegg for klinisk fagstige. Det er mange nyanser som er vanskelig å ha full oversikt. Kan ikke se for meg en spl diskutere lønn med en assistent og be denne om hjelp i lønnsforhandlinger. Høres uansett ut som dere har god til på din arbeidsplass og det høres ut som du har høye tanker om deg selv. 

Anonymkode: 435d1...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier, og må (selvsagt!) blant annet stelle de verste sårene på jobben min, det betyr at mens jeg står midt i et illeluktende, pussfylt sår med nekrose, betennelse, gjerne tilsølt av både urin og avføring, så mener den personen som må ta dobesøkene i mellomtiden at den gjør den minst behagelige jobben, siden jeg uansett bare henger på medisinrommet, gjemmer meg og flørter med legen.

Dette høres virkelig ikke bra ut. Da jeg jobbet i hjemmebaserte hadde vi heldigvis gode rutiner, slik at ingen gikk rundt besøkte i urin og avføring. (De mest krevende srellene var vi to på).

Tror mye ligger i rutiner og arbeidsmiljø her. Kanskje klarer dere å snu litt situasjonen selv?

Anonymkode: 2c020...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over. Selv om assistenter har høyere utdannelse innen et annet fagfelt gir ikke det uttelling på lønn. Du er fremdeles i stillingskode assistent selv om du får med deg ansiennitet, vil du aldri komme høyere enn lønnsrammen for assistent. 

Anonymkode: 435d1...126

Det er ikke hva saken handler om. Er det så vanskelig å forstå at NOEN sykepleiere i Norge faktisk får utbetalt for lite lønn, så lite, at jeg som assistent tjener bedre? Og du som påberoper deg å være avdelingsleder, har aldri sett dette selv? 

Anonymkode: 358c9...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi sjelden diskuterer lønn, spesielt ikke med andre yrkesgrupper (les assistent) da det er helt ubetydelig. I tillegg gis det ulike tillegg for ulike videreutdannelsen, ulike ubekvem tillegg i de forskjellige fagforbundene, det gis tillegg for klinisk fagstige. Det er mange nyanser som er vanskelig å ha full oversikt. Kan ikke se for meg en spl diskutere lønn med en assistent og be denne om hjelp i lønnsforhandlinger. Høres uansett ut som dere har god til på din arbeidsplass og det høres ut som du har høye tanker om deg selv. 

Anonymkode: 435d1...126

Hvem er "vi" ? Representerer du alle sykepleiere? Det er du som har høye tanker om deg selv, isåfall. Hvorfor skulle ikke en sykepleier kunne diskutere lønnen sin med en assistent som har kompetanse på andre fagområder, utover det å være assistent? Synes du høres snobbete ut. Sykepleierne på min arbeidsplass er hyggelige folk som har gjensidig respekt og som kan dra nytte av andre erfaringer enn det å bare være sykepleier. Pøh, som om alle sykepleiere kun kommuniserer med hverandre!

Anonymkode: 358c9...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, hvorfor i all verden er folk så SINTE på oss sykepleiere? Hvor kommer aggresjonen fra? Har dere vært innlagt og kommet over et råttent eple av en sykepleier? De finnes såklart, men majoriteten av oss er jo dedikerte og proffe! Hvorfor ikke vise oss litt respekt, vi gjør en riiimelig viktig jobb, vil jeg si. Selv jobber jeg i kommunen. Fordi vi er så forbanna dyktige, holder vi mange syke og eldre unna sykehjem og sykehus. De får den helsehjelpen de har krav på i hjemmet sitt, og klarer seg med det. Et år med hjemmesykepleie kontra et år på sykehjem er en besparelse på én million kroner for A/S Norge. Per person. Dere som er så sinna, dere kan jo tenke litt på det når dere sitter der og koser dere med julemiddagen, påskelammet på hytta, er med barna deres i 17.maitoget, nyter deilige fridager i mai, eller går lange turer i fjellet i høstferien. For dette er ingen selvfølge for oss som dere tydeligvis ikke kan fordra (!)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, rebella81 skrev:

Hjelpe meg, hvorfor i all verden er folk så SINTE på oss sykepleiere? Hvor kommer aggresjonen fra? Har dere vært innlagt og kommet over et råttent eple av en sykepleier? De finnes såklart, men majoriteten av oss er jo dedikerte og proffe! Hvorfor ikke vise oss litt respekt, vi gjør en riiimelig viktig jobb, vil jeg si. Selv jobber jeg i kommunen. Fordi vi er så forbanna dyktige, holder vi mange syke og eldre unna sykehjem og sykehus. De får den helsehjelpen de har krav på i hjemmet sitt, og klarer seg med det. Et år med hjemmesykepleie kontra et år på sykehjem er en besparelse på én million kroner for A/S Norge. Per person. Dere som er så sinna, dere kan jo tenke litt på det når dere sitter der og koser dere med julemiddagen, påskelammet på hytta, er med barna deres i 17.maitoget, nyter deilige fridager i mai, eller går lange turer i fjellet i høstferien. For dette er ingen selvfølge for oss som dere tydeligvis ikke kan fordra (!)

Helt objektivt: Det er vel denne martyrholdningen folk flest reagerer på. Når det er sagt, har jeg ingenting negativt å si om sykepleiere som yrkesgruppe, de er nemlig like bra og like dårlig som alle andre folk.

Anonymkode: 358c9...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt objektivt: Det er vel denne martyrholdningen folk flest reagerer på. Når det er sagt, har jeg ingenting negativt å si om sykepleiere som yrkesgruppe, de er nemlig like bra og like dårlig som alle andre folk.

Anonymkode: 358c9...cf1

Men forklar martyrholdning?

Det er jo helt på trynet at vi ikke lønnes tilsvarende mannsdominerte yrker med det samme utdannelsesnivået, vel? Hvorfor skal en elektroingeniør med bachelor tjene 100000 mer i året enn en sykepleier med bachelor? Er det virkelig så rart at vi reagerer på det? Greier dere ikke å unne oss lønn tilsvarende ansvar og kompetanse?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hva saken handler om. Er det så vanskelig å forstå at NOEN sykepleiere i Norge faktisk får utbetalt for lite lønn, så lite, at jeg som assistent tjener bedre? Og du som påberoper deg å være avdelingsleder, har aldri sett dette selv? 

Anonymkode: 358c9...cf1

Det er meg du siterer. Når du viser til hva man får UTBETALT viser du bare igjen at du ikke har anelse hva du snakker om. Hva man har utbetalt avhenger av hva man betaler i skatt evt med andre trekk. Som igjen viser til bl.a. gjeld. Hva man har utbetalt sier derfor lite hva man tjener brutto, ordinært i 100% stilling uten tillegg. 

Anonymkode: 435d1...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, rebella81 skrev:

Men forklar martyrholdning?

Det er jo helt på trynet at vi ikke lønnes tilsvarende mannsdominerte yrker med det samme utdannelsesnivået, vel? Hvorfor skal en elektroingeniør med bachelor tjene 100000 mer i året enn en sykepleier med bachelor? Er det virkelig så rart at vi reagerer på det? Greier dere ikke å unne oss lønn tilsvarende ansvar og kompetanse?

Kommune og stat er lavere lønnet, men har andre goder i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Buldre skrev:

Kommune og stat er lavere lønnet, men har andre goder i stedet.

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rebella81 skrev:

Hva da?

Gide pensjonsordninger, og god jobbsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, rebella81 skrev:

Hva da?

For det første er kommune og stat to ulike arbeidsgivere, for det andre er det sånn at kommunen ofte lønner bedre , ofte får nyutdanna sykepleiere høyere lønnstrinn fordi det er (enda) vanskeligere å rekruttere sykepleiere til kommunen. Det vi får i helseforetakene (delvis statseid) er veldig gode utviklingsmuligheter i form av kurs, videreutdanning, kometanseheving osv. For min del godtgjør det for høyere lønn. 

Anonymkode: 435d1...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Buldre skrev:

Gide pensjonsordninger, og god jobbsikkerhet.

Er det noe som er kun for de forhatte sykepleierne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rebella81 skrev:

Er det noe som er kun for de forhatte sykepleierne?

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det ett par sykepleiere som ikke orker å ta oppvasken, gå med søpla, mate pasienter osv, de lurer seg unna. Greit nok det, jeg har ingenting i mot å gå med søpla, men det provoserer meg da denne ene sykepleieren sier til studentene sine at «dette er ikke vår oppgave, vi har folk til slikt». Eller når denne sykepleieren roper på en hjelpepleier og ber henne hente et laken til henne og etterpå ler og sier «jeg har folk til slikt». Altså, unnskyld meg. Vi jobber i team og skal hjelpe hverandre, man skal ikke bruke hjelpepleierne som slaver. 

Anonymkode: 77ca2...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...