Gå til innhold

"Vi gjør drittjobben"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi arbeidsoppgavene ikke samsvarer med lønna. Jeg er assistent og tjener mer enn enkelte sykepleiere. Trives forøvrig med å gjøre "drittjobben". Pasientkontakt foran å stå på et medisinrom halve dagen. Rydder og styrer, så holder jeg kroppen i gang. Vet om utenlandske sykepleiere, som jobber som hjelpepleiere her i Norge og er fornøyd med det, fordi lønna er den samme uansett.

Anonymkode: 358c9...cf1

Må du gi deg. Hvordan forklarer du en høyere timelønn som assistent enn spl? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke fordi du ikke har kunnskap til å forstå. Rolige dager med administrasjon er det ingen sykepleiere som har, på sengepost. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Nei, men flesteparten av spl jobber ikke på sengepost! De jobber kommunalt! Skal man øke lønn utelukkende til spl på sengepost? 

Anonymkode: 8966b...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"De er ikke så essensielle som de tror. De kan lett byttes ut med utenlandsk arbeidskraft gjennom bemanningsbyrå."

Da skal jeg love deg at det går til helvete og forbi, med helsevesenet. Gud hjelpe oss alle. 

Du forstår vel at det å stå bedside med en trakeostomert covid-pasient, hvor du risikerer å få oppspytt fra denne direkte på deg, er noe HELT annet enn å kjøre buss med et redusert antall passasjerer. Etc etc etc.

Dere har ikke kunnskap om det dere uttaler dere om. Skremmende å se hvilken uvitenhet som rår blant mannen i gata. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Fikk tilbud om å rekrutterer sykepleiere (bemanningsbyråd drevet av en lege) fra sverige og øst-over, så spar meg. Andre står klare bak deg til å ta jobben! Hovmod står for fall!

Anonymkode: 37301...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig usikker på kompetansen til de som forhandler lønn for helse. Først var slagordet til sykepleierne «vi brenner for jobben». Ok. Men da ville jeg som arbeidsgiver smelt tilbake at med en så hyggelig jobb så får man glemme lønn. 
 

Nå er det «vi gjør drittjobben» og det er om mulig enda dummere. Enhver med høyere utdanning vet at det uttalte målet til ethvert sivilisert samfunn er at alle drittjobber raskest mulig skal gjøres av en robot. Dersom du gjør en drittjobb? Ok, da er det samfunnets mål at du må omskolere deg om 10 år. I mellomtiden er det intet poeng å bruke penger på lønn som en kan bruke på å utvikle robotene som skal erstatte deg. 

Om de som forhandler virkelig ikke forstår den rådende logikken i samfunnet, eller om de forstår den og gir blanke f* i medlemmene sine vet kun fagforeningene. :vetikke: 

Anonymkode: d22c6...04b

"Lønn redder liv", "tror dere vi leker helsesykepleier og doktor?", "penga eller tapte liv" "Profittmaksimering nå!".

Anonymkode: 112e3...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk noe en hjelpepleier/helsefagarbeider som bare skaper et dårlig arbeidsmiljø og ikke liker sine kollegaer sier. Jeg er sykepleier, og må (selvsagt!) blant annet stelle de verste sårene på jobben min, det betyr at mens jeg står midt i et illeluktende, pussfylt sår med nekrose, betennelse, gjerne tilsølt av både urin og avføring, så mener den personen som må ta dobesøkene i mellomtiden at den gjør den minst behagelige jobben, siden jeg uansett bare henger på medisinrommet, gjemmer meg og flørter med legen. Nei takk til sånne medarbeidere, og ja takk til de som spør meg når jeg kan ta såret, slik at de kan planlegge sine oppgaver i forhold til når de skal holde resten av avdelingen i sjakk mens jeg blir borte. Jeg har aldri noensinne opplevd at genuint flinke og likte medarbeidere, om det er helsefagarbeidere, hjelpepleiere eller assistenter sier slikt. Dog har jeg har opplevd enkelte medarbeidere som mener de er for gode til slike "drittoppgaver", og guess what - de er stort sett ikke noe særlig likt av verken kollegaer, ledere, pårørende eller brukere. Misnøyen deres skinner stort sett gjennom. 

Anonymkode: 9b409...c89

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri hatt en «drittjobb»og syntes synd på meg selv samtidig. Da hadde jeg heller gjort noe med livet mitt. Den dagen jeg virkelig kjente at jeg hatet jobben min I butikk, var et hardt spark bak for å komme meg videre i livet. 

Anonymkode: e3e89...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er greie med all hets helsepersonell får? Tenker dere ikke at dere selv kan bli syke og være i behov for pleie? 

Anonymkode: ef4f5...861

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvalitet skrev:

Må du gi deg. Hvordan forklarer du en høyere timelønn som assistent enn spl? 

Fordi sykepleiere tjener rævva, enkelt og greit. Sa enkelte.

Anonymkode: 358c9...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sykepleiere tjener rævva, enkelt og greit. Sa enkelte.

Anonymkode: 358c9...cf1

Forklar hvordan en ufaglært assistent kan tjene mer enn en sykepleier. 

Anonymkode: e4076...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar hvordan en ufaglært assistent kan tjene mer enn en sykepleier. 

Anonymkode: e4076...8f3

Ansiennitet.. jeg er nyutdannet sykepleier, bestemoren min er helsefagarbeider og tjener mer enn meg.

Anonymkode: 5888d...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansiennitet.. jeg er nyutdannet sykepleier, bestemoren min er helsefagarbeider og tjener mer enn meg.

Anonymkode: 5888d...762

Ja, men da er da ikke bestemoren din assistent. Hun er som du sier helsefagarbeider.

Anonymkode: e4076...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansiennitet.. jeg er nyutdannet sykepleier, bestemoren min er helsefagarbeider og tjener mer enn meg.

Anonymkode: 5888d...762

Så du ikke at jeg skrev «ufaglært assistent»? 🙄

Anonymkode: e4076...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ikke at jeg skrev «ufaglært assistent»? 🙄

Anonymkode: e4076...8f3

Uansett, til diskusjonen generelt. Jeg har studielån, for at jeg har tatt en utdanning som Norge i dag har et stort behov for, men sitter igjen med mindre enn en helsefagarbeider i mnd. Fordi jeg betaler ned på utdanningen min. Og da må kanskje lønna opp. 
Helsefagarbeidere er gull. Men gjennom utdanningen og nå som nyutdannet opplever jeg dessverre at enkelte har lite yrkesstolthet.. 

Anonymkode: 5888d...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, til diskusjonen generelt. Jeg har studielån, for at jeg har tatt en utdanning som Norge i dag har et stort behov for, men sitter igjen med mindre enn en helsefagarbeider i mnd. Fordi jeg betaler ned på utdanningen min. Og da må kanskje lønna opp. 
Helsefagarbeidere er gull. Men gjennom utdanningen og nå som nyutdannet opplever jeg dessverre at enkelte har lite yrkesstolthet.. 

Anonymkode: 5888d...762

Men sånn er det jo for mange med høy utdannelse. 

Anonymkode: 657cd...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sykepleiere tjener rævva, enkelt og greit. Sa enkelte.

Anonymkode: 358c9...cf1

Tidenes argument. Ta deg en utdannelse så lærer du i hvertfall å argumtere (og masse annet)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kvalitet skrev:

Tidenes argument. Ta deg en utdannelse så lærer du i hvertfall å argumtere (og masse annet)

 

Innlegget du siterer inneholder ikke et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Kvalitet skrev:

Tidenes argument. Ta deg en utdannelse så lærer du i hvertfall å argumtere (og masse annet)

 

Hehehe, du tålte ikke at en ufaglært kan tjene mer enn en faglært? Jeg argumenter ikke, forteller kun fakta. Det er en grunn til at sykepleiere generelt ikke er fornøyde med lønna. Tviler på at du selv er så høyt utdannet, ellers hadde du ikke kommet med en slik mindreverdighetskompleks- kommentar. Få deg en utdanning selv, så hadde du kanskje forstått hva ansiennitet betyr, lønnsforhandlinger, forskjell på stat og kommune etc. Ja, i det hele tatt, hvordan ting henger sammen i samfunnet. Samtidig kan jeg opplyse deg om at jeg ikke er en eldre bestemor med superlang ansiennitet. Jeg er ung, men vet hva jeg har krav på når det gjelder lønn. Hadde du i det hele tatt vært litt opplyst, hadde du visst at mange studenter og folk med andre utdanninger og yrker, jobber som assistenter på sykehjem, sykehus og andre institusjoner rundt om i landet, av ulike grunner. Personlig kjenner jeg ikke en eneste assistent uten utdanning, og selv har jeg høyere utdanning. Mange tar ekstravakter for å spe på inntekt og rett og slett for å hjelpe til der det trengs. Det er givende! Det har ihvertfall vært stort behov for assistenten meg den siste tiden. Kanskje noe for deg?

Anonymkode: 358c9...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe, du tålte ikke at en ufaglært kan tjene mer enn en faglært? Jeg argumenter ikke, forteller kun fakta. Det er en grunn til at sykepleiere generelt ikke er fornøyde med lønna. Tviler på at du selv er så høyt utdannet, ellers hadde du ikke kommet med en slik mindreverdighetskompleks- kommentar. Få deg en utdanning selv, så hadde du kanskje forstått hva ansiennitet betyr, lønnsforhandlinger, forskjell på stat og kommune etc. Ja, i det hele tatt, hvordan ting henger sammen i samfunnet. Samtidig kan jeg opplyse deg om at jeg ikke er en eldre bestemor med superlang ansiennitet. Jeg er ung, men vet hva jeg har krav på når det gjelder lønn. Hadde du i det hele tatt vært litt opplyst, hadde du visst at mange studenter og folk med andre utdanninger og yrker, jobber som assistenter på sykehjem, sykehus og andre institusjoner rundt om i landet, av ulike grunner. Personlig kjenner jeg ikke en eneste assistent uten utdanning, og selv har jeg høyere utdanning. Mange tar ekstravakter for å spe på inntekt og rett og slett for å hjelpe til der det trengs. Det er givende! Det har ihvertfall vært stort behov for assistenten meg den siste tiden. Kanskje noe for deg?

Anonymkode: 358c9...cf1

Jeg har (heldigvis) utdannelse som sykepleier og master etter det. Jeg er i tillegg avdelingsleder innen helse og vet utmerket godt at assistenter ikke tjener verken 600k i året, eller har timelønn høyere enn en med 3 årig høyskole/universitets utdannelse. Jeg tror det er veldig tvilsomt at en assistent har full oversikt over hva kollegaer tjener både pr time og i årslønn. 

Anonymkode: 435d1...126

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar hvordan en ufaglært assistent kan tjene mer enn en sykepleier. 

Anonymkode: e4076...8f3

I mitt tifelle: Ansiennitet, lønnsforhandlinger, ny jobb og økning i lønn. Dette er da ikke et ukjent fenomen i "kvinneyrker"? Samme arbeidsgiver kan sette to nyutdannede, like gamle, sykepleiere på forskjellige lønnstrinn uten at noen reagerer. Og det er jo typisk norsk å ikke spørre andre om hva de tjener, så slik humper det videre. Den som tjener minst og ikke krever høyere lønn, har trukket det korteste strået. 

Anonymkode: 358c9...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Selv om assistenter har høyere utdannelse innen et annet fagfelt gir ikke det uttelling på lønn. Du er fremdeles i stillingskode assistent selv om du får med deg ansiennitet, vil du aldri komme høyere enn lønnsrammen for assistent. 

Anonymkode: 435d1...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...