Kittykat Skrevet 5. august 2020 #101 Skrevet 5. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig morsomt når de ikke setter opp busser til disse tidene slik at jeg må avspasere for å kjøre barna. Stående applaus. Anonymkode: 270ee...869 Ja, det blir jo noe helt annet. Vi bor i gå avstand til ungdomsskolen, så for sønnen vår og oss var det jo enkelt. Jeg leste det at det var mange som reagerte på at busselskapene ikke satt opp busser og det lagde problemer for foreldre og elever.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #102 Skrevet 5. august 2020 48 minutter siden, Kittykat skrev: Ja, det blir jo noe helt annet. Vi bor i gå avstand til ungdomsskolen, så for sønnen vår og oss var det jo enkelt. Jeg leste det at det var mange som reagerte på at busselskapene ikke satt opp busser og det lagde problemer for foreldre og elever. Jepp. Jeg hadde førsteklassing som startet kl 08:30, syvendeklassing som startet kl 12 og tiendeklassing som startet kl 15. Bussen gikk kl 8:30 og kom tilbake kl 14:30. Veldig "praktisk". Samtidig ble det forventet at jeg jobbet fullt. Ungene kan ikke gå eller sykle fordi vi bor 18 km fra skolen, der det meste av veien er i 80-sone uten veiskulder og to tunneler der det ikke er lov å sykle. Anonymkode: 270ee...869
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #103 Skrevet 5. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker på dette. I slutten av mai, når skolen vår åpnet igjen, var samfunnet åpnet igjen her i Oslo-området. Kollektivtrafikk, frisører, kjøpesentre osv. Likevel var det ingen eksplosjon i juni. Alle som bor i Oslo kan bekrefte at det er veldig mye folk f.eks på IKEA og Oslo City (spesielt Oslo City-der er det stappfullt og har vært det siden lenge før ferien). Anonymkode: 75c39...057 Da var det LITE smitte i Norge. Nå er det mer smitte. Anonymkode: 56376...9c9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #104 Skrevet 5. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du ikke skjønner? Igjen, her er det snakk om i krise, f. eks. ved full kollaps i helsevesenet, hvor man er avhengig av å få flere folk inn raskt. Og da er det snakk om liv og helse i samfunnet generelt, ikke bare blant de eldre. Jeg vil også påstå at liv og helse for de eldre er viktig nok til at barn og unge klarer seg uten skole en periode, men det er en annen diskusjon enn dette. Anonymkode: 38a45...b5a Uansett hva som skjer fremover så kommer ikke skolene til å stenges. Andre tiltak er tilstrekkelig til å holde smittespredningen så lav at helsevesenet ikke kollapser. Skole og utdanning for barn ER viktigere enn liv og helse for gamle og skrøpelige mennesker. Sistnevnte er mennesker som uansett ikke har så lenge igjen å leve. Barn skal leve lenge og utdanning er både en menneskerett og nødvendig for å få et verdig liv i dag. Anonymkode: c89a5...f39 2
Hatsumomo Skrevet 5. august 2020 #105 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Iceman skrev: Alle vet mer enn FHI. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #106 Skrevet 6. august 2020 På 5.8.2020 den 22.16, AnonymBruker skrev: Barn skal leve lenge og utdanning er både en menneskerett og nødvendig for å få et verdig liv i dag. Det vil de få uansett. Ville du vært tett på 120-ish ungdom 5 dager i uka? Anonymkode: bc04a...23a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #107 Skrevet 6. august 2020 På 5.8.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev: Jeg blir provosert over den generaliseringen din. Jeg har ett barn på barnetrinnet og ett i ungdomsskulen. Når det åpnet igjen siste uka i mai var det NULL hjemmeskole, null smittevernsforhåbdsegler annet enn «prøv å hold avstand da dere (særlig- spesielt på ungdomsskolen) og bare håndvask og spriting. så å fremstille det som at samfunnet ble åpnet opp sååå forsiktig medfører rett og slett ikke riktighet overalt. Vil også tilføye at disse ungdomsskoleelever er mye på senteret, på kafeer, de går på trening (det åpnet samtidig) osv. Anonymkode: 75c39...057 jeg blir like provosert over din generalisering... Min 3. klassing gikk på skolen tre timer per dag, og da brukte de en time på å vaske hender, og resten av tiden var det uteskole. På SFO var de ute hele tiden. Min VG1-elev kom ikke tilbake til skolen annet enn noen 2 dager per uke de siste 3-4 ukene før feriene, og da bare med halve klassen. Jeg opplevde det som ekstremt forsiktig. Anonymkode: 66b28...46b
GammelKaktus Skrevet 6. august 2020 #108 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg blir like provosert over din generalisering... Min 3. klassing gikk på skolen tre timer per dag, og da brukte de en time på å vaske hender, og resten av tiden var det uteskole. På SFO var de ute hele tiden. Min VG1-elev kom ikke tilbake til skolen annet enn noen 2 dager per uke de siste 3-4 ukene før feriene, og da bare med halve klassen. Jeg opplevde det som ekstremt forsiktig. Anonymkode: 66b28...46b Sånn var det her og. Helt enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #109 Skrevet 7. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil de få uansett. Ville du vært tett på 120-ish ungdom 5 dager i uka? Anonymkode: bc04a...23a Det vil de ikke hvis ingen underviser dem. Ingen klasser er på 120 elever. Anonymkode: 270ee...869
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #110 Skrevet 7. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil de ikke hvis ingen underviser dem. Ingen klasser er på 120 elever. Anonymkode: 270ee...869 Teknologi fungerer bra for de eldste... En faglærer har fort 120 elever i uka. Anonymkode: bc04a...23a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #111 Skrevet 7. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teknologi fungerer bra for de eldste... En faglærer har fort 120 elever i uka. Anonymkode: bc04a...23a Men ikke for de yngste. Anonymkode: 270ee...869
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #112 Skrevet 7. august 2020 Vår skole åpner opp i gul beredskap, det samme som vi endte skoleåret. For oss betyr det flere klasser, inndeling av uteområder, uteskole og litt alternative klasserom. Dette gikk fint og dette skal vi klare en god stund. Det skal nok mye til før barnehage og barneskolen stenger igjen, men det kan skje. Det er økende spredning i Norge og jeg håper de setter inn tiltak raskt for å få kontroll. Denne gangen tror jeg de er litt for trege med dette, for de snakker fortsatt om gjenåpning (?). Hva er ikke gjenåpnet nå, bortsett fra land utenfor Europa? Nå må de heller gi klar beskjed om at det kan bli rask nedstengning. Vi skylder våre barn dette. Det er viktigere at skolen fungerer enn at diskotek er åpne. Anonymkode: b73dd...8ac
Example Skrevet 7. august 2020 #113 Skrevet 7. august 2020 På 5.8.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev: Jeg blir provosert over den generaliseringen din. Jeg har ett barn på barnetrinnet og ett i ungdomsskulen. Når det åpnet igjen siste uka i mai var det NULL hjemmeskole, null smittevernsforhåbdsegler annet enn «prøv å hold avstand da dere (særlig- spesielt på ungdomsskolen) og bare håndvask og spriting. så å fremstille det som at samfunnet ble åpnet opp sååå forsiktig medfører rett og slett ikke riktighet overalt. Vil også tilføye at disse ungdomsskoleelever er mye på senteret, på kafeer, de går på trening (det åpnet samtidig) osv. Anonymkode: 75c39...057 Hvordan vet du det egentlig? Det var ganske klare veiledere til skolene, og skolene gjorde mye hele veien for å sikre trygg skoleåpning. Avstand i klasserom, vasking av klasserom, vasking og spriting av materiell, ulike innganger i bruk, ulike tidspunkter for friminutt, alle ut i friminutt osv. Bare en liten del av det som ble gjort på min skole i hvert fall. Skolen har helt sikkert gjort mer enn det du nevner. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #114 Skrevet 14. august 2020 Da er snart kaoset i gang. Ulike tilnærminger fra skole til skole, og noen synes åpenbart at en lærer godt kan omgås 100-200 elever i uka. Helt uten at enmeterregelen gjelder. Anonymkode: bc04a...23a
Example Skrevet 14. august 2020 #115 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er snart kaoset i gang. Ulike tilnærminger fra skole til skole, og noen synes åpenbart at en lærer godt kan omgås 100-200 elever i uka. Helt uten at enmeterregelen gjelder. Anonymkode: bc04a...23a Den gjelder den, men ikke innenfor kohorten. Og at en lærer underviser i sine fag er da enda godt. Jeg er glad at mine elever slipper å ha meg som lærer i spansk, musikk eller kunst og håndverk, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #116 Skrevet 14. august 2020 50 minutter siden, Example skrev: Den gjelder den, men ikke innenfor kohorten. Og at en lærer underviser i sine fag er da enda godt. Jeg er glad at mine elever slipper å ha meg som lærer i spansk, musikk eller kunst og håndverk, for å si det sånn. Ja, men som lærer blir det svært mange kohorter å forholde seg til da... Jeg er ikke interessert å nærme meg noen uten en meter mellom. Anonymkode: bc04a...23a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #117 Skrevet 15. august 2020 Samme gjelder bhg. En avdeling er en kohort, dvs alle kan omgås normalt. Man kan samarbeide med nabokohorten. Dvs to avdelinger kan omgås normalt. Man kan ikke ha avstand til barn. noen ansatte jobber på flere avdelinger (og kan det ifølge veilederen). Så Alt er som normalt. så at man da må sprite overflater en gang om dagen og at barna ikke skal dele mat blir liksom bare for dumt og for syns skyld velkommen smitte Anonymkode: 241bd...ef4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #118 Skrevet 15. august 2020 På 5.8.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev: Nei. Det er ikke erklært unntakstilstand i Norge. Derfor skal barna ha sin rettmessige utdanning. Anonymkode: 270ee...869 Og den ville de vel fått, ved nettundervisning? Veldig merkelig at de får det til i andre land, men ikke i Norge. En 16-åring på vgs bør da virkelig klare å navigere seg frem på en pc, og dermed få med seg undervisning? Eller hva med de som går på vgs i voksen alder? En jeg kjenner skal gå voksenopplæring i år, med 27 elever i hver klasse. Hn er livredd for å dra med seg smitte til moren sin, som har flere underliggende sykdommer. Hvorfor kan ikke denne gruppen ha hjemmeundervisning? Alle i klassen er minimum 25 år.. Anonymkode: 0350b...b5f 1
Example Skrevet 15. august 2020 #119 Skrevet 15. august 2020 Rødt nivå i skolen bør kun skje ved en absolutt krise, og vi er langt derfra. Vi var nok ikke der i mars heller, etter mitt syn. Gult nivå legger allerede mange hindringer for skolen. Det kommer til å gå utover både faglig og sosial læring blant elever. Vi mistet nok en del ungdommer til fremtidig utenforskap i mars, og vi kan miste flere nå. Jeg er oppriktig bekymret for hvordan det vil bli i vinter for mange barn og unge. Det er litt greiere i varmt vår- og høstvær, men snart kommer den kalde høsten og vinteren. Realiteten på gult nivå i friminutt er enten å være ute eller sitte en og en på hver sin plass i klasserommet. Det blir harde dager for mange, og om det skal fortsette sånn. Mulighetene for å lage inspirerende og variert undervisning blir langt mindre, og mange vil nok slite med å henge med. Å samarbeide på Teams innad i et klasserom er noe annet enn gruppearbeid der man prater sammen face-to-face på et grupperom. 1
Example Skrevet 15. august 2020 #120 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og den ville de vel fått, ved nettundervisning? Veldig merkelig at de får det til i andre land, men ikke i Norge. En 16-åring på vgs bør da virkelig klare å navigere seg frem på en pc, og dermed få med seg undervisning? Eller hva med de som går på vgs i voksen alder? En jeg kjenner skal gå voksenopplæring i år, med 27 elever i hver klasse. Hn er livredd for å dra med seg smitte til moren sin, som har flere underliggende sykdommer. Hvorfor kan ikke denne gruppen ha hjemmeundervisning? Alle i klassen er minimum 25 år.. Anonymkode: 0350b...b5f Fordi nettundervisning ikke er noen fullgod erstatning for undervisning i et klasserom. Det fungerer nok bedre jo eldre man er, men for de minste fungerer dette svært dårlig i forhold til vanlig undervisning. Noen elever synes det selvfølgelig er fint, men de er i et mindretall. Også må man ha et tidsperspektiv med her. Hvor lenge skal man holde på med dette? Det er lite som tyder på at corona forsvinner. Det er har vist seg at å slå ned smitten nasjonalt ikke gjør at man får nye utbrudd, og skal man da stenge ned igjen, eller holde det nede hele veien. I praksis vil man skape seg en generasjon som sliter både faglig og sosialt. Og det i en tid hvor fremtidens arbeidsmarked gjør en avhengig av kunnskap, kompetanse og sosiale ferdigheter. Ikke bra. 1
Fremhevede innlegg