AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #61 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Iceman skrev: Nettundervisning fungerer. Det gjør det, og dette er en helt unntakstilstand hvor det burde blitt brukt mer. Anonymkode: bc04a...23a 3
Iceman Skrevet 5. august 2020 #62 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Den Sagnsomsuste skrev: Ikke for de minste, men mye er gjort dersom kun første til femteklasse møter fysisk på skolen. Tenker i hovedsak på ungdomsskole-vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #63 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Iceman skrev: Det er som sagt nok av navere som kan brukes i en slik situasjon. Prater om ekte navere som har snyltet i åresvis, ikke koronapermitterte. Jeg tror ikke du får med deg hovedpoenget. Lærere, og andre ansatte i kommunen, er allerede ansatt. Det betyr at man kan flytte på folk raskt. I motsetning til det du foreslår, hvor det med all sannsynlighet må en større prosess til. Anonymkode: 38a45...b5a
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #64 Skrevet 5. august 2020 (endret) 3 minutter siden, Example skrev: Det stemmer at det kan skje. Men vi er så langt derfra, og lærere er fort vekk det siste man velger å omdisponere. Da snakker vi også klare brudd på en del lover, som retten til skolegang for alle norske barn. Enig med deg i det! Vi må inn i en fase hvor smitten er svært utbredt før man gjentar stengningen av skoleverket. Snakker litt australske tilstander. Tror forøvrig at universitetet stenger tidligere enn annen utdanning. Jeg vet at både mine kolleger og undertegnede har sterke krav og forventninger overfor arbeidsgiver. I skoleverket blir man mer herset med har jeg hørt av bekjente. Endret 5. august 2020 av Den Sagnsomsuste
Gjest Lasox Skrevet 5. august 2020 #65 Skrevet 5. august 2020 (endret) Det kommer til å komme nye bølger pga. gjenåpningen av skolene. Det sier seg selv at det vil alltid være noen som tror at covid-19 ikke gjelder dem og tøyer grensene så langt som det går an slik at andre vil bli straffet for det. Folk-flest er ekstremt uforsiktige og glemsk. Er heldigvis utrolig forsiktig selv og er flink til å minne på meg selv om reglene og om det å være ekstra forsiktig, men ser mange som ikke er det.Det at så mange mennesker sitter i små klasserom med ventilasjonsanlegg så vil det uten tvil øke smittefaren spesielt i gangen når det er pauser. Yngre mennesker idag er dessuten veldig ivrige på det å gi hverandre klemmer som også øker risikoen. Det som er igjen skumleste av det hele er jo at det kan gå to uker å smitte andre mennesker før man selv får symptomer. Noen får ikke symptomer i det hele tatt og kan smitte andre underveis til det blir oppdaget. Noe annet som er fryktelig ubehagelig å tenke på er jo enkelte mennesker som er «superspreder» som kan smitte 20-40-60 mennesker! Endret 5. august 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #66 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Det stemmer at det kan skje. Men vi er så langt derfra, og lærere er fort vekk det siste man velger å omdisponere. Da snakker vi også klare brudd på en del lover, som retten til skolegang for alle norske barn. Og det er i grunnen poenget mitt, i en krise, så er retten til utdanning lenger ned på prioriteringslista enn liv og helse. Jeg har heller ikke påstått at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit å ha klart og tydelig for seg jobben vi gjør er viktig, men ikke SÅ viktig at den trumfer alle andre hensyn. Anonymkode: 38a45...b5a 2
Example Skrevet 5. august 2020 #67 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev: Enig med deg i det! Vi må inn i en fase hvor smitten er svært utbredt før man gjentar stengningen av skoleverket. Snakker litt australske tilstander. Tror forøvrig at universitetet stenger tidligere enn annen utdanning. Jeg vet at både mine kolleger og undertegnede har sterke krav og forventninger overfor arbeidsgiver. I skoleverket blir man mer herset med har jeg hørt av bekjente. Det er nok det første som stenger. Skoleverket har sine utfordringer, og mange ulike meninger. Jeg tror det er mye uenighet om det å stenge skoler er lurt, men alle er enige om at det for mange elever vil være litt krise å stenge igjen nå. Vi snakker da om elever som vil bli vanskelig å få på sporet igjen permanent. 1
Example Skrevet 5. august 2020 #68 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er i grunnen poenget mitt, i en krise, så er retten til utdanning lenger ned på prioriteringslista enn liv og helse. Jeg har heller ikke påstått at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit å ha klart og tydelig for seg jobben vi gjør er viktig, men ikke SÅ viktig at den trumfer alle andre hensyn. Anonymkode: 38a45...b5a Det ville vært et grunnlovsbrudd. Jeg tror norske kommuner, også under en pandemi, vil strekke seg langt fra å unngå å få det på seg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #69 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er i grunnen poenget mitt, i en krise, så er retten til utdanning lenger ned på prioriteringslista enn liv og helse. Jeg har heller ikke påstått at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit å ha klart og tydelig for seg jobben vi gjør er viktig, men ikke SÅ viktig at den trumfer alle andre hensyn. Anonymkode: 38a45...b5a Liv og helse til eldre mennesker er ikke viktigere enn utdanning og oppvekst for barn. Anonymkode: c89a5...f39
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #70 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Det ville vært et grunnlovsbrudd. Jeg tror norske kommuner, også under en pandemi, vil strekke seg langt fra å unngå å få det på seg. Igjen, i en krise. Anonymkode: 38a45...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #71 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Liv og helse til eldre mennesker er ikke viktigere enn utdanning og oppvekst for barn. Anonymkode: c89a5...f39 Hva er det du ikke skjønner? Igjen, her er det snakk om i krise, f. eks. ved full kollaps i helsevesenet, hvor man er avhengig av å få flere folk inn raskt. Og da er det snakk om liv og helse i samfunnet generelt, ikke bare blant de eldre. Jeg vil også påstå at liv og helse for de eldre er viktig nok til at barn og unge klarer seg uten skole en periode, men det er en annen diskusjon enn dette. Anonymkode: 38a45...b5a 2
Example Skrevet 5. august 2020 #72 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Igjen, i en krise. Anonymkode: 38a45...b5a Derfor vi har en grunnlov. Den skal ikke settes til side for eget godtbefinnende. Krise vil man alltid hevde det er, dersom man faktisk velger å bryte den. Derfor politiet ikke brøt opp demonstrasjonen mot rasisme i Oslo for eksempel. Så det kommer ikke til å skje. Du setter ikke en bonde til å bygge et hus under en hungersnød. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #73 Skrevet 5. august 2020 22 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Er snakk om et års tid... vaksinen kommer ila 2021. Uansett er jeg enig med deg! Vi skulle bare brukt hodene våre og unnlatt åpningen av grensene. Da kunne smitten økt sakte, og kontrollert frem til vi eventuelt måtte stenge ned i en periode over nyåret. Med åpne grenser kommer lockdown i oktober/ november. Norge og FHI har varslet at vi må regne med minst 2-3 år. Mange land går nå ut og varsler om at dette er en ny normalsituasjon, i minst 10 år. Anonymkode: 2dd35...d0d
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #74 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norge og FHI har varslet at vi må regne med minst 2-3 år. Mange land går nå ut og varsler om at dette er en ny normalsituasjon, i minst 10 år. Anonymkode: 2dd35...d0d Bare tøys heldigvis innen 2 år er hele greia over og folk er vaksinert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #75 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Derfor vi har en grunnlov. Den skal ikke settes til side for eget godtbefinnende. Krise vil man alltid hevde det er, dersom man faktisk velger å bryte den. Derfor politiet ikke brøt opp demonstrasjonen mot rasisme i Oslo for eksempel. Så det kommer ikke til å skje. Du setter ikke en bonde til å bygge et hus under en hungersnød. Og fortsatt har arbeidsgiver lov til å flytte på deg. Her er det vel heller ikke verre enn å sette de som av helsemessige grunner ikke kan være i helsevesenet til å drive hjemmeundervisning, så har du også unngått hele problemet ditt. Anonymkode: 38a45...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #76 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev: Bare tøys heldigvis innen 2 år er hele greia over og folk er vaksinert. Så du vet mer enn FHI? Anonymkode: 2dd35...d0d 1
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #77 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du vet mer enn FHI? Anonymkode: 2dd35...d0d FHI veit nada! 100 stk til påske... Jeg ler meg ihjel! 1
Example Skrevet 5. august 2020 #78 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og fortsatt har arbeidsgiver lov til å flytte på deg. Her er det vel heller ikke verre enn å sette de som av helsemessige grunner ikke kan være i helsevesenet til å drive hjemmeundervisning, så har du også unngått hele problemet ditt. Anonymkode: 38a45...b5a Arbeidsgiver har styringsrett, men hvor mye er den verdt om det brukes til grunnlovsbrudd? Altså, man kan ikke med den ene hånda bruke arbeidsmiljøloven og kaste grunnloven med den andre.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #79 Skrevet 5. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du får med deg hovedpoenget. Lærere, og andre ansatte i kommunen, er allerede ansatt. Det betyr at man kan flytte på folk raskt. I motsetning til det du foreslår, hvor det med all sannsynlighet må en større prosess til. Anonymkode: 38a45...b5a Ansatte i kommunen kan omdisponeres i kommunen, dvs ikke til sykehus, men til sykehjem eller tilsvarende. Jeg jobber på vgs og er ansatt i fylkeskommunen, og kan ikke omdisponeres til den slags tjenester. Man kan ikke «flytte folk raskt» om de ikke er ansatt i riktig sektor/ på riktig område. Anonymkode: 60d64...8eb
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #80 Skrevet 5. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, i en krise. Anonymkode: 38a45...b5a Nei. Det er ikke erklært unntakstilstand i Norge. Derfor skal barna ha sin rettmessige utdanning. Anonymkode: 270ee...869 1
Fremhevede innlegg