AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #121 Skrevet 15. august 2020 Der jeg jobber (ungdomsskole) har kommuneoverlegen bestemt at et helt trinn regnes som en kohort, så der kan vi blande elevene, og selvfølgelig fylle opp klasserommene til randen igjen og litt til. Vi lærerne jobber stort sett på flere trinn og går mellom klassene. 1-metersregelen fikk kommunen klarsignal fra kommuneoverlegen til å gi f i da vi gjenåpnet før ferien - "sånn ca. er bra nok". Hvert klasserom har fått 1 sprayflaske med noe vaskemiddel på (ikke klor), og elevene skal spraye og tørke stol og bord hver dag. De skal vaske hendene når de kommer inn fra friminutt, og hvert trinn har et separat uteområde. Det er det eneste smittevernet vi har hos oss. Ingen spritdispensere, ingen reell avstand, og i tillegg har vi fått beskjed om at valgfag kan gå som vanlig på fredager (dvs vi kan blande både klasser og trinn) fordi det er helg etterpå og da er det liksom to dager hvor det er fritt fram. Kommunene skal ha for sin iver etter å holde økonomien i sjakk. Vi har ikke fått en krone ekstra til noe som helst, vi har flere på jobb som er i risikogruppe (både lærere og elever), så det sekundet én blir smittet hos oss stenges sannsynligvis hele skolen ned i løpet av et par dager, i og med at vi alle går mellom alt og alle. Dette er en upopulær mening, men jeg opplevde at nettundervisning fungerte svært godt for ungdommene rent faglig sett. Det gav meg som lærer mye større muligheter til å flekse med timeplanen min og tilgjengelighet for elevene, jeg fikk undervist mye 1:1 via video, delt skjerm osv. uten at hele klassen så at noen trengte ekstra hjelp her og der, jeg fikk tilrettelagt mye bedre og raskere for enkeltelever og mindre grupper, og jeg fikk mye bedre kontroll på progresjonen i og med at alt foregikk digitalt. Det er en del tidstyver i et klasserom som forsvinner når undervisningen blir digital. Samtidig forstår jeg de sosiale behovene og ser absolutt at elevene trenger å møtes fysisk, men jeg tenker at dette er viktigere i barneskolen enn på ungdomsskolen. Det er også sånn, hvertfall i min kommune, at det ikke er før på ungdomsskolen at elevene får hver sin PC, så for barneskolen er digital undervisning nytteløst fordi de ikke har PC/Nettbrett til elevene. Anonymkode: 71faf...4e2 2
Example Skrevet 15. august 2020 #122 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er en upopulær mening, men jeg opplevde at nettundervisning fungerte svært godt for ungdommene rent faglig sett. Det gav meg som lærer mye større muligheter til å flekse med timeplanen min og tilgjengelighet for elevene, jeg fikk undervist mye 1:1 via video, delt skjerm osv. uten at hele klassen så at noen trengte ekstra hjelp her og der, jeg fikk tilrettelagt mye bedre og raskere for enkeltelever og mindre grupper, og jeg fikk mye bedre kontroll på progresjonen i og med at alt foregikk digitalt. Det er en del tidstyver i et klasserom som forsvinner når undervisningen blir digital. Samtidig forstår jeg de sosiale behovene og ser absolutt at elevene trenger å møtes fysisk, men jeg tenker at dette er viktigere i barneskolen enn på ungdomsskolen. Det er også sånn, hvertfall i min kommune, at det ikke er før på ungdomsskolen at elevene får hver sin PC, så for barneskolen er digital undervisning nytteløst fordi de ikke har PC/Nettbrett til elevene. Anonymkode: 71faf...4e2 Det er nok litt ulike meninger og erfaringer fra dette, både ut ifra hvor godt skolen tilrettela, organisering, digitale verktøy og hvilken rolle man har som lærer. Hos oss var det nok kontaktlærerne som synes det var mest vanskelig. Det kjenner jeg meg igjen i, fordi det tok veldig mye tid å ringe opp elever og foreldre, hjelpe til med digitale ting osv. ved siden av undervisningen. Det gjorde den totale mengden alt for stor, og det strakk dagen utover vanlig skoledag. 1:1-oppfølging var mulig å få til, men ikke daglig. Rapporteringsveldet ble ikke noe mindre, men større. Jeg tror rene faglærere sitter med et bedre inntrykk av hjemmeskole enn kontaktlærere. Permanent hjemmeskole som kontaktlærer er ikke noe jeg ønsker selv i hvert fall. Elevene jobbet med oppgaver og fikk gjort noen faglige gjøremål, men læringsutbyttet tror jeg ble så-som-så, noe som gjerne viste seg for en del elever da vi kom tilbake på skolen i mai. Det sosiale var en katastrofe for mange elever, og mange har hatt en meget tøff tid i denne perioden. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #123 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og den ville de vel fått, ved nettundervisning? Veldig merkelig at de får det til i andre land, men ikke i Norge. En 16-åring på vgs bør da virkelig klare å navigere seg frem på en pc, og dermed få med seg undervisning? Eller hva med de som går på vgs i voksen alder? En jeg kjenner skal gå voksenopplæring i år, med 27 elever i hver klasse. Hn er livredd for å dra med seg smitte til moren sin, som har flere underliggende sykdommer. Hvorfor kan ikke denne gruppen ha hjemmeundervisning? Alle i klassen er minimum 25 år.. Anonymkode: 0350b...b5f Jeg snakker om barn i barneskolen. Anonymkode: 270ee...869
Fremhevede innlegg