Example Skrevet 5. august 2020 #41 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Skolen er underordnet helsevesenet og vil bli stengt ved behov. Det er sikkert som banken! Nei. Det er to vidt forskjellige ting. 2
Example Skrevet 5. august 2020 #42 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener elevene bør være innom skolen, men en del bør også foregå hjemme for å minske smitterisiko. Anonymkode: bc04a...23a Det er et mulig alternativ på trange skoler i byene. Men alle elever bør være på skolen flere dager i uka. Så mye som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #43 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Nei. Det er to vidt forskjellige ting. Ved behov i helsevesenet kan faktisk lærere og andre ansatte i skolen omdisponeres til å jobbe i helsevesenet. Så blir det krise der, så kan arbeidsgiver stenge skolene for å flytte på personell. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit at lærere forstår at vi ikke lever i vår egen lille boble. Anonymkode: 38a45...b5a 1
Example Skrevet 5. august 2020 #44 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, Iceman skrev: Og for andre igjen gjelder det motsatte. Det viktigste nå er å bekjempe pandemien. Siden myndighetene åpnet opp for turisme og sydenturer må vi stenge ned igjen for å få kontroll over dette. Om man på død og liv vil sette grupper opp mot hverandre så er det i mine øyne viktigere at barn får utdannelse enn at vi redder syke eldre fra å dø et år før normalt. Barn og unge blir i veldig liten grad rammet av corona. Det er feigt å late som at det er dem man skal redde ved å stenge en skole. 3
Example Skrevet 5. august 2020 #45 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved behov i helsevesenet kan faktisk lærere og andre ansatte i skolen omdisponeres til å jobbe i helsevesenet. Så blir det krise der, så kan arbeidsgiver stenge skolene for å flytte på personell. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit at lærere forstår at vi ikke lever i vår egen lille boble. Anonymkode: 38a45...b5a Høres ut som en forferdelig dårlig idé å bruke en annen yrkesgruppe som har stått og vil stå i frontlinjen inn i helsevesenet. I en slik situasjon som du skisserer vil det være så mange arbeidsledige at det neppe vil være manko på ufaglært arbeidskraft inn i helsevesenet, om man mot formodning skulle ønske det. 4
Iceman Skrevet 5. august 2020 #46 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, Example skrev: Om man på død og liv vil sette grupper opp mot hverandre så er det i mine øyne viktigere at barn får utdannelse enn at vi redder syke eldre fra å dø et år før normalt. Barn og unge blir i veldig liten grad rammet av corona. Det er feigt å late som at det er dem man skal redde ved å stenge en skole. Barn og unge blir rammet når foreldrene deres dør pga at barna har blitt smittet på skolen. 3
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #47 Skrevet 5. august 2020 (endret) 13 minutter siden, Example skrev: Nei. Det er to vidt forskjellige ting. Du kan ikke være uenig her, det får jeg meg ikke til å tro. Altså, jeg er villig til å ta dette på min kappe, kanskje var jeg ikke lapidarisk nok i mitt innlegg. Det jeg mener er at dersom samfunnet står i fare for sykehuskollaps, vil man innføre de tiltakene som trengs for å få bukt med smitten. Da kommer man ikke til å la titusenvis av barn og unge gå på skolen som om ting var normalt. Dessuten vil stor smitteutbredelse føre til oppstand blant lærere og foreldre landet over. Folk vil kunne nekte å møte på jobb, mens andre vil holde barna hjemme. Dette var jo tross alt en del av bakteppet forrige gang man stengte ned. Får folket hysteri må myndighetene agere. Endret 5. august 2020 av Den Sagnsomsuste 2
Example Skrevet 5. august 2020 #48 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Iceman skrev: Barn og unge blir rammet når foreldrene deres dør pga at barna har blitt smittet på skolen. Ja, det blir de. Dog er det svært få voksne i den alderen med barn i skolen som dør. 3
Iceman Skrevet 5. august 2020 #49 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved behov i helsevesenet kan faktisk lærere og andre ansatte i skolen omdisponeres til å jobbe i helsevesenet. Så blir det krise der, så kan arbeidsgiver stenge skolene for å flytte på personell. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit at lærere forstår at vi ikke lever i vår egen lille boble. Anonymkode: 38a45...b5a Selv om skolene er stengte må det jo være nettundervisning, så lærerne får ikke akkurat fri. Kan heller piske i gang noen navere til å bistå der det er behov. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #50 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, Example skrev: Om man på død og liv vil sette grupper opp mot hverandre så er det i mine øyne viktigere at barn får utdannelse enn at vi redder syke eldre fra å dø et år før normalt. Barn og unge blir i veldig liten grad rammet av corona. Det er feigt å late som at det er dem man skal redde ved å stenge en skole. Det er ikke sikkert at lekfolket her i landet velger å lystre dersom man bare driter i folkehelsa for utdanningens skyld. Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å ty til sivil ulydighet dersom smitten florerte på min datters skole... 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #51 Skrevet 5. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved behov i helsevesenet kan faktisk lærere og andre ansatte i skolen omdisponeres til å jobbe i helsevesenet. Så blir det krise der, så kan arbeidsgiver stenge skolene for å flytte på personell. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit at lærere forstår at vi ikke lever i vår egen lille boble. Anonymkode: 38a45...b5a He...? Det har aldri vært snakk om å gi lærere eller elever fri. Anonymkode: bc04a...23a
Example Skrevet 5. august 2020 #52 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev: Du kan ikke være uenig her, det får jeg meg ikke til å tro. Altså, jeg er villig til å ta dette på min kappe, kanskje var jeg ikke lapidarisk nok i mitt innlegg. Det jeg mener er at dersom samfunnet står i fare for sykehuskollaps, vil man innføre de tiltakene som trengs for å få bukt med smitten. Da kommer man ikke til å la titusenvis av barn og unge gå på skolen som om ting var normalt. Dessuten vil stor smitteutbredelse føre til oppstand blant lærere og foreldre landet over. Folk vil kunne nekte å møte på jobb, mens andre vil holde barna hjemme. Dette var jo tross alt en del av bakteppet forrige gang man stengte ned. Får folket hysteri må myndighetene agere. Må innrømme at jeg like mye svarte på måten du ordla deg på som innholdet ditt. Utdanningsdirektoratet er ikke underlagt helsedirektoratet. Hysteriet bør heller ikke styre myndighetene. De må ta avgjørelser basert på mer enn det. Det er vel mange nok som mener skolestenging i mars var overdrevent, og effekten av det ikke nødvendigvis så stor. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #53 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Skolene og barnehagene kommer til å medvirke sterkt til at vi får en ny bølge av nedstenginger over hele kontinentet. Noe annet ville overaske meg stort! Vel, vi har ikke akkurat et alternativ. Kan ikke stenge skolene i flere år og fostre opp en generasjon av analfabeter. Anonymkode: 270ee...869 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #54 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, Example skrev: Høres ut som en forferdelig dårlig idé å bruke en annen yrkesgruppe som har stått og vil stå i frontlinjen inn i helsevesenet. I en slik situasjon som du skisserer vil det være så mange arbeidsledige at det neppe vil være manko på ufaglært arbeidskraft inn i helsevesenet, om man mot formodning skulle ønske det. At du synes det er en dårlig idé endrer ikke på det faktum at det faktisk er slik. Det handler om å frigjøre arbeidskraft raskt i en krise. Da kan man kaste ansatte man allerede råder over inn i enkle oppgaver, over natta, og på den måten frigjøre de med mer kompetanse. I en krise hvor helsevesenet begynner å knele, så er skole og utdanning nedprioritert. Som sagt, jeg tror ikke det kommer til å skje, men jeg tror det er en grei realitetsorientering å være klar over. For det sier noe om vår plass i hierarkiet i en krisesituasjon. Joda, jobben vår er viktig, men ikke viktigere enn liv og helse. På min arbeidsplass fikk vi nyss i dette tidligere i år, og noen nervøse sjeler ville at klubben skulle sjekke det opp. Og joda, det stemmer. 4 minutter siden, Iceman skrev: Selv om skolene er stengte må det jo være nettundervisning, så lærerne får ikke akkurat fri. Kan heller piske i gang noen navere til å bistå der det er behov. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: He...? Det har aldri vært snakk om å gi lærere eller elever fri. Anonymkode: bc04a...23a Her var det snakk om en krisesituasjon, ikke planlagt stenging av skoler for å forebygge. Anonymkode: 38a45...b5a 2
Example Skrevet 5. august 2020 #55 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er ikke sikkert at lekfolket her i landet velger å lystre dersom man bare driter i folkehelsa for utdanningens skyld. Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å ty til sivil ulydighet dersom smitten florerte på min datters skole... Som lærer i grunnskolen er jeg uansett ansatt i kommunen. Det betyr at man i teorien kan få andre oppgaver i kommunen. Noen fikk det i våres. Nå har ikke kommunen min noe sykehus, så det juridiske ved å tvinge noen til å arbeide utenfor den kommunale sektoren tviler jeg på. Realistisk er det uansett ikke. Jeg er kontaktlærer for en hel klasse alene, og det ville vært som å gi opp fullstendig om man omdisponerer folk bort sånn. 3
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #56 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, vi har ikke akkurat et alternativ. Kan ikke stenge skolene i flere år og fostre opp en generasjon av analfabeter. Anonymkode: 270ee...869 Er snakk om et års tid... vaksinen kommer ila 2021. Uansett er jeg enig med deg! Vi skulle bare brukt hodene våre og unnlatt åpningen av grensene. Da kunne smitten økt sakte, og kontrollert frem til vi eventuelt måtte stenge ned i en periode over nyåret. Med åpne grenser kommer lockdown i oktober/ november. 1
Iceman Skrevet 5. august 2020 #57 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du synes det er en dårlig idé endrer ikke på det faktum at det faktisk er slik. Det handler om å frigjøre arbeidskraft raskt i en krise. Da kan man kaste ansatte man allerede råder over inn i enkle oppgaver, over natta, og på den måten frigjøre de med mer kompetanse. I en krise hvor helsevesenet begynner å knele, så er skole og utdanning nedprioritert. Som sagt, jeg tror ikke det kommer til å skje, men jeg tror det er en grei realitetsorientering å være klar over. For det sier noe om vår plass i hierarkiet i en krisesituasjon. Joda, jobben vår er viktig, men ikke viktigere enn liv og helse. På min arbeidsplass fikk vi nyss i dette tidligere i år, og noen nervøse sjeler ville at klubben skulle sjekke det opp. Og joda, det stemmer. Her var det snakk om en krisesituasjon, ikke planlagt stenging av skoler for å forebygge. Anonymkode: 38a45...b5a Det er som sagt nok av navere som kan brukes i en slik situasjon. Prater om ekte navere som har snyltet i åresvis, ikke koronapermitterte.
Iceman Skrevet 5. august 2020 #58 Skrevet 5. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, vi har ikke akkurat et alternativ. Kan ikke stenge skolene i flere år og fostre opp en generasjon av analfabeter. Anonymkode: 270ee...869 Nettundervisning fungerer. 1
Example Skrevet 5. august 2020 #59 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du synes det er en dårlig idé endrer ikke på det faktum at det faktisk er slik. Det handler om å frigjøre arbeidskraft raskt i en krise. Da kan man kaste ansatte man allerede råder over inn i enkle oppgaver, over natta, og på den måten frigjøre de med mer kompetanse. I en krise hvor helsevesenet begynner å knele, så er skole og utdanning nedprioritert. Som sagt, jeg tror ikke det kommer til å skje, men jeg tror det er en grei realitetsorientering å være klar over. For det sier noe om vår plass i hierarkiet i en krisesituasjon. Joda, jobben vår er viktig, men ikke viktigere enn liv og helse. På min arbeidsplass fikk vi nyss i dette tidligere i år, og noen nervøse sjeler ville at klubben skulle sjekke det opp. Og joda, det stemmer. Anonymkode: 38a45...b5a Det stemmer at det kan skje. Men vi er så langt derfra, og lærere er fort vekk det siste man velger å omdisponere. Da snakker vi også klare brudd på en del lover, som retten til skolegang for alle norske barn.
Den Sagnomsuste Skrevet 5. august 2020 #60 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Iceman skrev: Nettundervisning fungerer. Ikke for de minste, men mye er gjort dersom kun første til femteklasse møter fysisk på skolen.
Fremhevede innlegg