AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #81 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Er snakk om et års tid... vaksinen kommer ila 2021. Uansett er jeg enig med deg! Vi skulle bare brukt hodene våre og unnlatt åpningen av grensene. Da kunne smitten økt sakte, og kontrollert frem til vi eventuelt måtte stenge ned i en periode over nyåret. Med åpne grenser kommer lockdown i oktober/ november. Jeg nekter å undervise mine barn i ett år alene mens jeg samtidig skal prestere 100 prosent på hjemmekontor. Du får se at det blir mange utbrente foreldre, unger som sakker akterut med utdanning og jobb som ikke blir gjort. Jeg har ikke helse til å jobbe 14 timers dager i ett år i strekk. Anonymkode: 270ee...869 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #82 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Iceman skrev: Nettundervisning fungerer. Nei, den gjør det overhode ikke for de minste barna. Her var vi overlatt til oss selv og måtte undervise barna selv, med helt syke forventninger og leveringsfrist kl 14. På jobben var det møter på samme tid, så hadde jeg barnehagebarn med ekstra behov flygende rundt beina, en gutt som prøvde å få rett under 6 i snitt på ungdomsskolen og en syvendeklassing. Jeg holdt på å bli utbrent. Både undervisning, jobb og alt led under dette. Jeg har ikke kompetanse til å undervise barn på forskjellige klassetrinn. Har heller ikke gått på skole i Norge, så systemet jeg har vært gjennom er helt annerledes enn det norske. Jeg vet ikke hva som kreves konkret av læringsmetoder, program osv. Anonymkode: 270ee...869 4
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #83 Skrevet 5. august 2020 (endret) 7 timer siden, Example skrev: Hva er alternativet? Hjemmeskole i flere år fremover. Glem det. Ikke kast ungene på bålet fordi dere er redde for å bli syke selv. Kopi Endret 5. august 2020 av AineAvive
Nowayback Skrevet 5. august 2020 #84 Skrevet 5. august 2020 5 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Skolene og barnehagene kommer til å medvirke sterkt til at vi får en ny bølge av nedstenginger over hele kontinentet. Noe annet ville overaske meg stort! Tull og vas.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #85 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AineAvive skrev: Plager deg en siste gang, Example. "OM Å BRENNE PÅ BÅLET" Med 'all due respect', som det så fint heter; Barn er ikke like! Noen opplever det kanskje motsatt og lider seg gjennom skolegang, men blomstrer ved et mer individuelt opplegg? Jeg var slik. Det er disse barna det ikke fokuseres på i Norge. Det er i praksis skoletvang (om du så tvinges til du blir syk). Alternativt blir foreldrene mistenkt for svikt med de konsekvenser det kan få. Respekterer lærere, noen av de respekterer jeg veldig mye, men her stopper det alltid opp. Mange vil ikke høre videre. I mitt tilfelle måtte til slutt psykolog inn i bildet for å slå i bordet overfor skole. Fraværet ble stort, men karakterene topp. Siden har jeg tatt all utdanning som delvis eller 100% privatist opp til universitetsgrad. Og jeg har aldri gitt meg, så mye elsker jeg kunnskap! Flere muligheter i arbeidsliv for slike raringer som meg Introvert i min levemåte, ekstrovert i min kommunikasjonsform. Tappes for energi i hyppige sosiale (venne)settinger osv., men ikke med lærer eller egen familie. Og jeg vil si til slutt; Hadde min mamma, eller nå jeg, forsvunnet unødvendig tidlig p.g.a. Corona, da ville jeg/mine barn ikke bare fått brannskade, men blitt brent levende på skolebålet. SÅ viktig er ikke skole (vel og merke hvis pandemien går ut av kontroll). Men jeg er helt med på at tilbud bør finnes for de (sikkert de fleste) barna som trenger et sted å lære/være i Corona-tiden, av pedagogiske og/eller sosiale grunner. Og at stengte skoler ikke kan vare evig. Tenker du tåler denne, og takk for den jobben du gjør for alle de barna som er helt motsatt av det jeg beskriver. Jeg vet at det er langt fler av dem! Og at fokuset derfor ligger hovedsaklig hos dem. (Et av barna mine stortrives i skolesetting og har et par helt fantastiske lærere!) Men ikke glem disse andre, få! Måtte lufte min frustrasjon da jeg er så sliten av det nordiske "vi er eller skal alle være like" prinsippet som en sjelden gang kan gjøre skade, selv om tanken er fin. Det er bare i Norge folk mener at utdanning er tull. Bare les kommentarfelt i avisene. Feil på feil på feil. Det er skummelt når foreldre så vidt kan skrive selv, men mener at man skal stenge skolene slik at de kan undervise barna selv. Undervise i hva? Skrivefeil? Anonymkode: 270ee...869 4
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #86 Skrevet 5. august 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare i Norge folk mener at utdanning er tull. Bare les kommentarfelt i avisene. Feil på feil på feil. Det er skummelt når foreldre så vidt kan skrive selv, men mener at man skal stenge skolene slik at de kan undervise barna selv. Undervise i hva? Skrivefeil? Anonymkode: 270ee...869 Sikter du til meg? Det var en litt annen problemstilling jeg tok opp? Jeg tok opp problemstilling med barn som blir syke i ordinært skoleopplegg, barn som kan trenge et mer selvstendig opplegg i samarbeid med skole. Kan jo svare deg uansett; I USA er det jo utbredt homeschooling, så der er vel faren større for slikt? Noen foreldre er ikke lærere, men er kanskje forfattere og skriver langt bedre enn mange lærere? Kun lærere er pedagoger, jeg vet, men synes den kommentaren var flåsete. Her hos meg elsker vi utdanning! Endret 5. august 2020 av AineAvive
kjøkkenkar Skrevet 5. august 2020 #87 Skrevet 5. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, Skolene og barnehagene var åpne (barneskolene så å si uten restriksjoner) noen uker før sommerferien uten at det ble voldsom smitteøkning. Anonymkode: 75c39...057 På det tidspunktet så var r-tallet lavt og vi hadde ikke noe importsmitte. Nå er smitten stigende og vi har ikke lenger samme kontroll. Det var heller ikke alle trinne og det var offisielt avstandstiltak. 4
kjøkkenkar Skrevet 5. august 2020 #88 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Example skrev: Det kan hende. Men det endrer ikke det faktum at skolene bør forbli åpne. Om noe så er digital kompetanse noe veldig mange har gått av. Hjemmeundervisning er en god anledning til nettopp det. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #89 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved behov i helsevesenet kan faktisk lærere og andre ansatte i skolen omdisponeres til å jobbe i helsevesenet. Så blir det krise der, så kan arbeidsgiver stenge skolene for å flytte på personell. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men jeg tror det er greit at lærere forstår at vi ikke lever i vår egen lille boble. Anonymkode: 38a45...b5a Hæ??? Hva i alle dager skal lærere gjøre i helsevesenet??? Greit at folk i ulike yrker som har kompetanse eller erfaring innen helse kan bli omdisponert og få beskjed om å hjelpe til dersom det blir krise, men lærere som ikke har noen annen utdannelse enn almennlærer eller faglærer? Hvor har du dette i fra? Anonymkode: 3093b...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #90 Skrevet 5. august 2020 27 minutter siden, AineAvive skrev: Sikter du til meg? Det var en litt annen problemstilling jeg tok opp? Jeg tok opp problemstilling med barn som blir syke i ordinært skoleopplegg, barn som kan trenge et mer selvstendig opplegg i samarbeid med skole. Kan jo svare deg uansett; I USA er det jo utbredt homeschooling, så der er vel faren større for slikt? Noen foreldre er ikke lærere, men er kanskje forfattere og skriver langt bedre enn mange lærere? Kun lærere er pedagoger, jeg vet, men synes den kommentaren var flåsete. Her hos meg elsker vi utdanning! Men de som driver hjemmeskole i USA og andre land har ikke fulltidsjobb samtidig. De er hjemmeværende. Jeg er utenlandsk, men skriver bedre enn mange nordmenn. Likevel evner jeg ikke å lære bort ting korrekt. Anonymkode: 270ee...869 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #91 Skrevet 5. august 2020 24 minutter siden, kjøkkenkar skrev: Om noe så er digital kompetanse noe veldig mange har gått av. Hjemmeundervisning er en god anledning til nettopp det. For førsteklassinger som så vidt kan lese? Jepp. Been there done that siden mars. Anonymkode: 270ee...869 1
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #92 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de som driver hjemmeskole i USA og andre land har ikke fulltidsjobb samtidig. De er hjemmeværende. Jeg er utenlandsk, men skriver bedre enn mange nordmenn. Likevel evner jeg ikke å lære bort ting korrekt. Anonymkode: 270ee...869 Jeg oppfordret ikke til hjemmeskole i mitt innlegg? Jeg tok opp tema psykisk syke, introverte eller "annerledesbarn" (gjerne typen "genibarn") som lider i ordinær skolegang/sosialisering. Jeg ønsker meg kun tilpasset, mer selvstendig opplegg i samarbeid med skole der barnet i kortere eller lengre periode sliter med skolevegring/angst. Jeg skrev det kanskje litt mellom linjene, men...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #93 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AineAvive skrev: Jeg oppfordret ikke til hjemmeskole i mitt innlegg? Jeg tok opp tema psykisk syke, introverte eller "annerledesbarn" (gjerne typen "genibarn") som lider i ordinær skolegang/sosialisering. Jeg ønsker meg kun tilpasset, mer selvstendig opplegg i samarbeid med skole der barnet i kortere eller lengre periode sliter med skolevegring/angst. Jeg skrev det kanskje litt mellom linjene, men... Forstår det. Men for de fleste fungerer skolen, også med tanke på det sosiale, som er svært viktig å tilegne seg for voksenlivet. Hjemmeundervisning i regi av stressede foreldre på hjemmekontor fungerer ikke i lengden. Anonymkode: 270ee...869
Iceman Skrevet 5. august 2020 #94 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du vet mer enn FHI? Anonymkode: 2dd35...d0d Alle vet mer enn FHI. 2
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #95 Skrevet 5. august 2020 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår det. Men for de fleste fungerer skolen, også med tanke på det sosiale, som er svært viktig å tilegne seg for voksenlivet. Hjemmeundervisning i regi av stressede foreldre på hjemmekontor fungerer ikke i lengden. Anonymkode: 270ee...869 Det poengterte jeg også i mitt originale innlegg. De fleste fungerer på skole. Vil ikke gå ut med for mye personlig info her. Det jeg kan si er at det mangler opplegg eller særlig aksept for fravær (snakker her om større barn/ungdom, ikke småskolebarn) selv om prøver o.l. bestås med topp karakterer. Hadde det slik i min ungdom, lik mitt ene barn i dag. Mitt andre barn er helt motsatt. Fikk ikke problemer med sosialt liv i voksen alder. Jeg måtte bare finne "mitt miljø", uten at jeg er noen "sosial butterfly" nå heller. Blir fortsatt utslitt av det stadig sosiale presset. Små mengder "venninneliv" er kjempekoselig og gir meg i dag mye. Men det ligger stor styrke i å takle ensomhet også, det er et fokus som ofte blir glemt Endret 5. august 2020 av AineAvive
Example Skrevet 5. august 2020 #96 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AineAvive skrev: Plager deg en siste gang, Example. "OM Å BRENNE PÅ BÅLET" Med 'all due respect', som det så fint heter; Barn er ikke like! Noen opplever det kanskje motsatt og lider seg gjennom skolegang, men blomstrer ved et mer individuelt opplegg? Jeg var slik. Det er disse barna det ikke fokuseres på i Norge. Det er i praksis skoletvang (om du så tvinges til du blir syk). Alternativt blir foreldrene mistenkt for svikt med de konsekvenser det kan få. Respekterer lærere, noen av de respekterer jeg veldig mye, men her stopper det alltid opp. Mange vil ikke høre videre. I mitt tilfelle måtte til slutt psykolog inn i bildet for å slå i bordet overfor skole. Fraværet ble stort, men karakterene topp. Siden har jeg tatt all utdanning som delvis eller 100% privatist opp til universitetsgrad. Og jeg har aldri gitt meg, så mye elsker jeg kunnskap! Flere muligheter i arbeidsliv for slike raringer som meg Introvert i min levemåte, ekstrovert i min kommunikasjonsform. Tappes for energi i hyppige sosiale (venne)settinger osv., men ikke med lærer eller egen familie. Og jeg vil si til slutt; Hadde min mamma, eller nå jeg, forsvunnet unødvendig tidlig p.g.a. Corona, da ville jeg/mine barn ikke bare fått brannskade, men blitt brent levende på skolebålet. SÅ viktig er ikke skole (vel og merke hvis pandemien går ut av kontroll). Men jeg er helt med på at tilbud bør finnes for de (sikkert de fleste) barna som trenger et sted å lære/være i Corona-tiden, av pedagogiske og/eller sosiale grunner. Og at stengte skoler ikke kan vare evig. Tenker du tåler denne, og takk for den jobben du gjør for alle de barna som er helt motsatt av det jeg beskriver. Jeg vet at det er langt fler av dem! Og at fokuset derfor ligger hovedsaklig hos dem. (Et av barna mine stortrives i skolesetting og har et par helt fantastiske lærere!) Men ikke glem disse andre, få! Måtte lufte min frustrasjon da jeg er så sliten av det nordiske "vi er eller skal alle være like" prinsippet som en sjelden gang kan gjøre skade, selv om tanken er fin. Min erfaring fra hjemmeskole er at det gikk greit i starten for de fleste, men at de aller fleste ble lei etter hvert. De lengtet tilbake. Og det gjaldt faktisk spesielt de som ikke vanligvis er de mest sosiale. De uten nære venner og nettverk utenfor skolen. De savnet storefri med de få vennene på skolene, og møte dem i det virkelige liv. De sosiale tapene er størst, men også faglig. Media fremstilte hjemmeskole som en stor suksess fordi enkelte elever gikk ut og skrøyt av det. Husk at dette er i stor grad er ressurssterke elever, som velger å skrive et leserinnlegg og sende det inn til avisene. For 95 % av elevene ville det i seg selv vært ganske utenkelig. At man kan lære noe av det i forhold til tilpasset opplæring - absolutt. Men den store majoriteten av elevene gledet seg voldsomt til å komme tilbake til skolen i mai. 2
Example Skrevet 5. august 2020 #97 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, kjøkkenkar skrev: Om noe så er digital kompetanse noe veldig mange har gått av. Hjemmeundervisning er en god anledning til nettopp det. Ja, det har de hatt i to måneder allerede.
Kittykat Skrevet 5. august 2020 #98 Skrevet 5. august 2020 (endret) Jeg har 3 barn. Datteren vår går på sykepleier studiet i Haugesund og de skal ha en god del digital undervisning som følge av dette. De skal bare være på skolen 2-3 ganger pr uke. Vår eldste sønn skal begynne på UiB og vår yngste sønn skal begynne på videregående. Vi vet ennå ikke hvordan opplegget blir der, men jeg regner med det blir noe lignende. Hvis skolene til sønnene våre ikke tar forhåndsregler og setter i gang tiltak, da vil vi bli ganske overrasket. Når skolen åpnet igjen i mai, så ble klassene delt inn i 2 grupper. Gruppe 1 var på skolen fra kl 08:45-11:15 og gruppe 2 var på skolen fra kl 12-14:30. Så mens gruppe 1 var på skolen, så hadde gruppe 2 hjemmeskole og omvendt. Endret 5. august 2020 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #99 Skrevet 5. august 2020 20 minutter siden, Kittykat skrev: Jeg har 3 barn. Datteren vår går på sykepleier studiet i Haugesund og de skal ha en god del digital undervisning som følge av dette. De skal bare være på skolen 2-3 ganger pr uke. Vår eldste sønn skal begynne på UiB og vår yngste sønn skal begynne på videregående. Vi vet ennå ikke hvordan opplegget blir der, men jeg regner med det blir noe lignende. Hvis skolene til sønnene våre ikke tar forhåndsregler og setter i gang tiltak, da vil vi bli ganske overrasket. Når skolen åpnet igjen i mai, så ble klassene delt inn i 2 grupper. Gruppe 1 var på skolen fra kl 08:45-11:15 og gruppe 2 var på skolen fra kl 12-14:30. Så mens gruppe 1 var på skolen, så hadde gruppe 2 hjemmeskole og omvendt. Det er veldig morsomt når de ikke setter opp busser til disse tidene slik at jeg må avspasere for å kjøre barna. Stående applaus. Anonymkode: 270ee...869
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #100 Skrevet 5. august 2020 18 minutter siden, Example skrev: Min erfaring fra hjemmeskole er at det gikk greit i starten for de fleste, men at de aller fleste ble lei etter hvert. De lengtet tilbake. Og det gjaldt faktisk spesielt de som ikke vanligvis er de mest sosiale. De uten nære venner og nettverk utenfor skolen. De savnet storefri med de få vennene på skolene, og møte dem i det virkelige liv. De sosiale tapene er størst, men også faglig. Media fremstilte hjemmeskole som en stor suksess fordi enkelte elever gikk ut og skrøyt av det. Husk at dette er i stor grad er ressurssterke elever, som velger å skrive et leserinnlegg og sende det inn til avisene. For 95 % av elevene ville det i seg selv vært ganske utenkelig. At man kan lære noe av det i forhold til tilpasset opplæring - absolutt. Men den store majoriteten av elevene gledet seg voldsomt til å komme tilbake til skolen i mai. Takk for høflig svar, selv om jeg nok ville vært en av de som skrøt av hjemmeskolen (kanskje ikke i avisen). Jeg likte alltid fag bedre enn det sosiale, som tappet meg for energi da jeg er ganske introvert i levesett (ikke i kommunikasjon). Lykke til med elevene dine, håper for deg og deres del det ikke vil stenges på ny
Fremhevede innlegg