Gå til innhold

Hvor mye er greit å drikke sammen med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ingenting! Av den enkle grunn at jeg har sett og opplevd hvor fort flere voksne endrer seg ved et lite glass!

om en vil ha noe å drikke som er sterkere enn brus får en vente til barna er i seng eller har barnevakt! Hos oss får ingen drikke alkohol når barna er hjemme eller tilstede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om barn i land med en annen drikkekultur er mer «traumatisert» enn barn i Norge. I Frankrike f.eks er det helt vanlig å ta seg et glass vin til maten.

Anonymkode: 0d88d...f4e

Jeg tenker tvert i mot at de i mange tilfeller har en sunnere drikkekultur enn oss, det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha bodd mange ulike steder i Norge og Syd-Europa. Ganske annerledes å vandre gjennom sentrum i en større fransk eller italiensk by enn i Oslo/Bergen/Stavanger sentrum en lørdags kveld... Vet hvor jeg oftest må gå i sikksakk mellom overstadig berusede, ropende, hoiende, spyende mennesker. Don't get me started on "julebordsesongen" i Norge, det ligner jo ikke grisen. 

Heller et glass vin om dagen enn to flasker på lørdag, sier nå jeg (satt på spissen, jeg drikker ikke hver dag). For min egen del så merker jeg faktisk større atferdsendring hos meg selv hvis jeg drikker veldig mye kaffe/koffein enn om jeg tar et glass vin. Blir skikkelig hyper, glad, ryddete og skravlete, og så kræsjlander det en stund etterpå. Men det er jo en "akseptabel" rus :P

Anonymkode: a4fbb...64b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Isambard skrev:

Det er altså ingen forskjell på vår omgangskrets. Dine venner er også bare tilnærmet avholdende rundt barna. Det kan jeg relatere til, men hvor er alle de som sier "Man drikker ikke foran barn. Punktum"?

Hvis noen har som prinsipp at man ikke drikker foran barn, så gjelder det vel også 70-årslag med elgstek og et glass rødvin? Eller? Det er noen som er totalavholds, men de er som regel avholds hele tiden.

Jeg gjør ikke det 👋

Men jeg er enig, jeg har ikke har møtt så mange av dem selv.. 

Anonymkode: 100fc...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg svært sjeldent foran sønnen min, men jeg ser ingenting i veien med å ta en øl eller et glass vin til maten. Det har jeg gjort dersom det har vært noe spesielt. Vokste selv opp med foreldre som koste seg med noe godt i glasset nå og da, og jeg har ikke hatt annet en et sunt forhold til alkohol. Begynte vel ikke å drikke ordentlig selv før jeg var 19, det til tross for at jeg brukte å få en liten skvett med øl i glasset fra jeg var rundt fireårsalderen i og med jeg syntes det har godt (jupp, det låter vel helt krise for en del i denne tråden 😳😬

Anonymkode: 6d636...984

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer alltid innlegg fra ekstremister i sånne tråder. Ja, barn vil merke at en har drukket for mye, men er ikke det noe som skjer mer enn i selskap en sjelden gang, så skader det ikke barna! De syns muligens at det er litt ubehagelig, og så? De klarer å leve med det uten psykiske plager og traumer! 

Så folk må få ta seg litt vin og bli i godt humør når det er selskap. Ingen, absolutt ingen blir skadelidende av den grunn. Om en kommer på legevakten etter å ha drukket ett glass vin eller en øl, så er det ingen krise overhode. 

Anonymkode: 808f1...2ed

Selv om mine barn ikke hadde fått traumer eller varige men, så kommer jeg aldri til å drikke foran mine barn om de « muligens  syns det er ubehagelig» den tanken er sikkelig lavmål. «De voksne må få ruse seg og ha det gøy! Så barna må tåle å synes det er litt ubehagelig» wtf?! Mange ting som er ubehagelig her i livet og ikke gir traumer men håper de fleste foreldre har nok omsorgsevne til å tenke «jeg skal gjøre alt jeg kan for at mitt barn ikke skal føle ubehag for at jeg skal ha det gøy!» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om barn i land med en annen drikkekultur er mer «traumatisert» enn barn i Norge. I Frankrike f.eks er det helt vanlig å ta seg et glass vin til maten.

Anonymkode: 0d88d...f4e

Man blir ikke traumatisert av et glass vin til maten. Du bagatelliserer traumene til barn som faktisk har blitt traumatisert av overstadig berusede foreldre. 

Endret av Humle Brumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med en far som drikker, og er veldig bevisst på å ikke drikke mye foran sønnen min. Maks ett glass, så får resten inntas når han er i seng.

Anonymkode: 72348...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboeren min drikker sjelden, men det hender seg innimellom at jeg får lyst på en cider eller to til grillmaten, og samboeren min får kanskje lyst på en øl. Det ser jeg absolutt ingen problemer med, så lenge det blir med det. Jeg er selv oppvokst i familie hvor alkoholen har vært lett tilgjengelig under julemiddager, sommerfester og andre familieselskaper, og jeg har sett både tanta mi, stefaren min og moren beruset uten at jeg har tatt noen skade av det. Hadde vært annerledes hvis de ble sinte eller voldelige da de drakk, selvfølgelig, men de ble egentlig bare veldig blide og pratesjuke. Det plaget meg aldri. Kommer dog ikke til å drikke meg beruset foran egne barn, da jeg vet veldig godt at jeg blir slitsom når jeg er full... 

Anonymkode: 6684d...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:


Jeg tenker at denne forskningen er ganske så generalisert, og at det er nyanser innenfor det meste. 
Av de jeg har vokst opp med, så er det de som hadde foreldre med det strengeste forholdet til alkohol, og de med foreldre med alkoholproblem (eller andre problemer som gjorde hjemmet "utrygt") som startet tidligst og drakk mest. 
Mange av oss med foreldre som tok et glass vin til maten en gang i uka, og en fest i ny og ne, startet både senere og hadde et mer kontrollert forhold til alkohol. 
Og da snakker jeg om alle jeg har kjent opp gjennom ungdomstid, som nok kan summeres opp til noen 1000 familier.

Men fordi det er vanskelig å si nøyaktig hvor grensa går for hva som er greit, fordi det varierer fra person til person og situasjon til situasjon, så har anbefalingen vært nulltoleranse. 

Og, jeg er helt enig i at familier der det å drikke mye, og jevnlig, lærer barn at dette er normalen. 
Men jeg opplever også at det å svartmale alkohol, og ha totalforbud hjemme, gjør at ungdom gjerne gjør opprør nettopp ved å teste alkohol. (Både tidlig, og i mengder.) 

Det vanskelige er altså å finne den gyldne middelveien. Det å drikke så lite at barna ikke opplever alkohol som en del av hverdagen, men samtidig vise at alkohol ikke automatisk betyr fyll. 

Jeg har aldri opplevd mine foreldres alkoholbruk som ubehagelig. (Jeg har opplevd enkelte i storfamiliens alkoholbruk som pinlig på offentlig sted som tenåring, men da var det bare å gå unna, så slapp jeg å være pinlig berørt. Men det handlet om oppførsel i festlig lag på danskebåten, og ikke av mine foreldre. Og jeg kan bare huske ett eneste tilfelle av dette.) 
Samtidig ser jeg at jeg har et betydelig lavere alkoholforbruk hjemme enn det mine foreldre har hatt. På tross av at jeg altså ikke anser deres forbruk som problematisk. 
Utfordringen med dette lave forbruket hos oss, er at barna da ble redde da de i barneskolealder opplevde at far bestilte en øl på restaurant. Fordi de hadde hørt om alkohol som rusmiddel på skolen, og trodde det ville være helt krise at han drakk en øl. 
 

Det blir jo litt galt når (skole)barna er bekymret for mor og far, de to gangene i året de er på fest og deler EN flaske vin, kun fordi barna da vet at det drikkes alkohol. (Som de har lært at er et farlig rusmiddel.) 

 

Altså, jeg tenker totalavhold og krisemaksimering av alkohol som rusmiddel ikke er bra det heller, samtidig som jeg mener at alkoholbruk rundt barn bør begrenses til et minimum. Om noe uforutsett skulle skje, skader det jo ikke med en edru voksen tilstede. 
 

Anonymkode: 3c70a...1e0

Det du skriver om der, om hvordan foreldrene drikkevaner påvirker barna er forsket ekstremt mye på. Alle studier sier det samme: barn som ser foreldrene drikke, drikker mer enn de som ikke ser foreldrene drikke. 

Uansett hva som er din personlige erfaringer, så er det bittesmå "tall", i forhold til andre undersøkelser som er blitt gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lisaaaaa skrev:

Det du skriver om der, om hvordan foreldrene drikkevaner påvirker barna er forsket ekstremt mye på. Alle studier sier det samme: barn som ser foreldrene drikke, drikker mer enn de som ikke ser foreldrene drikke. 

Uansett hva som er din personlige erfaringer, så er det bittesmå "tall", i forhold til andre undersøkelser som er blitt gjort. 

Kan du komme med kilder hvor konklusjonen er så klinkende klar og ensidig? Regner med det er lett å finne... 

Anonymkode: 000a8...931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kone tar gjerne noen glass øl eller vin til mat som «fortjener det», og noen ganger i uka tar jeg meg en halvliter på kvelden. Sistnevnte skjer stort sett når barnet mitt har lagt seg. 
 

Festet mye i ungdomsårene, så jeg har ganske god forståelse for hvor grensen går for min egen del. Holder meg langt under den når barn er tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...