Gå til innhold

Hvor mye er greit å drikke sammen med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Fallabella skrev:

Det er klinkende klart at man ikke rører alkohol når man har ansvar for barn. Ikke fordi et glass vin vil skremme barna men at man faktisk er klar i hodet hvis det skulle skje noe. 
Komme på legevakt med eget barn som har skadet feks å lukte alkohol er ikke innafor, og sansene sløves med en gang. Skjer det noe å man må ta taxi? Det er helt klart best å være kjørbar selv. 
 

Det der er et dårlig argument. Mange av oss har ikke lappen/bil, vi må ta taxi uansett om vi er edru.

Anonymkode: afe6b...17b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er et dårlig argument. Mange av oss har ikke lappen/bil, vi må ta taxi uansett om vi er edru.

Anonymkode: afe6b...17b

Ja for mange spiller ikke det med bil noen rolle, var det så viktig å nevne altså? 
Men å komme med et barn på legevakten å lukte fyll burde holde lenge som argument mot å drikke når man har barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fallabella skrev:

Ja for mange spiller ikke det med bil noen rolle, var det så viktig å nevne altså? 
Men å komme med et barn på legevakten å lukte fyll burde holde lenge som argument mot å drikke når man har barn. 

Man lukter jo neppe fyll etter en øl da.

Anonymkode: a1b9e...578

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man lukter jo neppe fyll etter en øl da.

Anonymkode: a1b9e...578

Hva lukter man tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fallabella skrev:

Hva lukter man tror du?

Ikke fyll. Én øl drikkes sjeldent uten mat, det er jo typisk noe man drikker til et måltid. Hvis man skal lukte regelrett fyll ser jeg for meg større inntak 

Anonymkode: a1b9e...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta et glass vin, men ikke noe mer enn det. Jeg drikker aldri på julaften eller romjulsdagene med barna våkne. Nå i sommerferien har jeg tatt et glass vin et par ganger. Ungene reagerte, og er ikke vant til å se meg drikke noe som helst, men de skjønte fort at et glass vin ikke endrer noe. 
 

Jeg mener at barn skal tåle å se at voksne tar en øl eller et glass vin, da lærer de måtehold med alkohol. Voksne må tåle at høytider og feiringer skjer uten alkohol, og det er utilgivelig å være beruset foran barn. 

Anonymkode: 8d324...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer alltid innlegg fra ekstremister i sånne tråder. Ja, barn vil merke at en har drukket for mye, men er ikke det noe som skjer mer enn i selskap en sjelden gang, så skader det ikke barna! De syns muligens at det er litt ubehagelig, og så? De klarer å leve med det uten psykiske plager og traumer! 

Så folk må få ta seg litt vin og bli i godt humør når det er selskap. Ingen, absolutt ingen blir skadelidende av den grunn. Om en kommer på legevakten etter å ha drukket ett glass vin eller en øl, så er det ingen krise overhode. 

Anonymkode: 808f1...2ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Catalina Culès skrev:

Nei, du overdriver ikke. Din far er alkoholiker, dette finnes ikke normalt. Hadde han tatt ett glass så ville jeg ikke reagert. Jeg er selv vokst opp med en far som drakk.

Hvordan kan du vite at han er alkoholiker når han drakk en six pack på en kveld?  Om han gjør det hver kveld, så har du rett 

Anonymkode: 626c2...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan en eller maks to enheter gå når jeg er med barna. Jeg ville skaffa meg barnevakt hvis jeg hadde behov for å drikke en sixpack eller hel vinflaske.

Anonymkode: 3e500...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting.

Anonymkode: 077fd...156

Ferdig snakka.

Bare det å stille spørsmålet sier jo alt om hvor uegnet mange er til å få barn...

Anonymkode: b9f27...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vet hva vi tåler og drikker ikke mer enn det. Enkelt og greit. Har vokst opp med familie som kan ta 1 øl eller 1 glass vin til maten, en gin tonic i sofaen på fredager etc. Akevitt, øl, og cognac til jul. ALDRI sett noen i familien synlig beruset. Kan aldri huske at alkohol har vært et tema, kunn på KG jeg leser at noen er helt avholds fordi dem ikke vil være "påvirka" forann barna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset drikker vi aldri alkohol samtidig. Det er fordi at vi vet aldri om det skjer noe så barna feks må til legevakt eller sånn, og å da må møte opp i taxi pga alkohol er ikke noe vi vil oppleve. Min mann kan godt drikke 1-2 øl når barna er sovnet, men jeg er edru da. Jeg drikker aldri mer enn 2 glass vin over en hel kveld (19:00-01:00), og drikker aldri foran våkne barn. 

Anonymkode: 2983e...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glass eller to til maten innimellom er uproblematisk. Helt fint at barna ser at alkohol er noe ufarlig når man bruker sunn fornuft.

Jeg har sikkert vært heldig, men har svært sjeldent opplevd overstadig berusede voksne i oppveksten. Unntakene var noen fester med kollegaene til pappa der alle hadde med seg barn. I ettertid tenker jeg at de kanskje skulle hatt barnevakt istedet for å ta barna med. Ingen ble voldelige eller ubehagelige per se, men det er klart at barn merker at foreldrene oppfører seg annerledes, ser rare ut og lukter vondt. Det var alltid gøy tidlig på kvelden, men jeg husker at de voksne ble mer bråkete og uforutsigbare etterhvert. Har stort sett gode minner fra disse sammenkomstene altså, men som voksen ville jeg nok tenkt meg om to ganger før jeg tok med mitt barn til en slik tilstelning - i hvert fall til seine kvelden. Jeg har ingen problemer med å forstå at de som vokste opp med at slike fester (og mye, mye verre) var hverdagskost har nulltoleranse for alkohol, særlig rundt barn. Det hadde jeg nok hatt selv og. 

Har et uproblematisk forhold til alkohol i dag, og har ingen reservasjoner mot å ta et glass vin eller øl til maten i helgene, til påskelammet eller på julaften hvis det frister. Har stor matinteresse og bruker mye tid på å finne riktig vin/øl til maten jeg lager, men syns ofte at lettøl eller eplemost passer like godt og da drikker jeg gjerne det. For meg er det uaktuelt å kjenne meg beruset rundt barn, den tanken føles liksom helt feil.

Anonymkode: a4fbb...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferdig snakka.

Bare det å stille spørsmålet sier jo alt om hvor uegnet mange er til å få barn...

Anonymkode: b9f27...f9c

Haha, hæ. Man er ikke uegnet til å få barn om man spør hvor mye andre drikker, eller man drikker en enhet eller to selv. Hvorfor i alle dager mener du det?

Anonymkode: 08558...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man gir seg i god tid FØR man blir brisen synes jeg det er bare bra å ta seg et glass foran barna.
Jeg selv opp med foreldre som tok seg 1-2 glass vin til god mat og jeg synes bare det var fint at de koste seg. Så de aldri beruset før i senere ungdomsalder. Har ikke en eneste traume pga det. Det har derimot gitt meg et avslappet forhold til alkohol. Jeg har nylig blitt mamma selv og har ved flere anledninger tatt meg et glass vin til maten. 
 

Nordmenn er så enten eller føler jeg. Totalt avhold eller flatfylla. Bare se på Spania f.eks. Helt vanlig å ta et glass til maten der, til og med på en vanlig hverdag! Krise! Tror de fleste barna ikke tar skade pga det.

Anonymkode: 5ab20...f89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg spør av rein nysgjerrigheit; kor lenge er ei vinflaske holdbar etter opning? Eg hadde ikkje trudd at den er så god etter å ha vore open i to veker, men eg har ikkje greie på vin altså. 

Anonymkode: 9de49...15b

Jeg har heller ikke greie på vin, men favorittvinen min smaker ihvertfall like godt etter to uker. 😅 Mulig feinschmeckere vil være uenig med meg, men det går bra. ;) Jeg orker ikke drikke mer enn litt på en dag, så da må det bare bli sånn. ;)

Anonymkode: f81a2...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er veldig individuelt. Jeg drikker aldri foran sønnen min. Skal bare et glass vin til så merker jeg at jeg endrer adferd. Samboer syns jeg fint kan ta et par øl til maten eller hvis vi er i selskap. Han må drikke en del før jeg tenker at det er merkbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere år drakk jeg en øl til middagen i sydenland. Det var da snakk om en eller to uker i året hvor jeg hadde en, kun en, om dagen. Det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Utenom dette, drakk jeg overhodet ikke. 
 

Nå er ungen så stor at jeg kan ta to øl på fredagskveld. 
 

Avholdenhet lærer ikke barn om måtehold. Barn skades ikke av at man tar en øl eller et glass vin til middagen.
 

Fyll og barn derimot, det har jeg ikke noe til overs for. 

Anonymkode: 92d76...c6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om barn i land med en annen drikkekultur er mer «traumatisert» enn barn i Norge. I Frankrike f.eks er det helt vanlig å ta seg et glass vin til maten.

Anonymkode: 0d88d...f4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...