Gå til innhold

Hvor mye er greit å drikke sammen med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye er greit. Er det mye med en hel six pack på en kveld? Eller en hel flaske vin og litt mer? Lurer om det pappa drakk var normalt og jeg bare overreagerer. 

Anonymkode: f5ea3...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo forskjell på kor godt folk toler alkohol, men det høres mykje ut. 

Anonymkode: 9de49...15b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau?

Det er forskjellig fra person til person.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjenner alkoholen er det nok, så det er forskjell på hvor mye det er. 

Anonymkode: b4d37...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at med meg selv er det nok med et glass vin. Drikker jeg mer endrer det måten jeg er på. Selv om jeg er glad og hyggelig vil jeg tro småbarna kan bli usikre av at mamma oppfører seg annerledes, så jeg drikker aldri mer enn et glass foran dem. 

Anonymkode: a34a1...e50

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Nei, du overdriver ikke. Din far er alkoholiker, dette finnes ikke normalt. Hadde han tatt ett glass så ville jeg ikke reagert. Jeg er selv vokst opp med en far som drakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Nei, du overdriver ikke. Din far er alkoholiker, dette finnes ikke normalt. Hadde han tatt ett glass så ville jeg ikke reagert. Jeg er selv vokst opp med en far som drakk.

Han drikker ikke nå lenger heldigvis. Men alltid lurt på hva jeg skal kalle det for. Siden han ikke drakk hver dag, men kanskje et par ganger i uken og nesten alltid i helger og ferier. Da han drakk så drakk han en del. Husker kartongvin som ble borte på mindre en 2 dager i helger og sånn. Sterkere ting som jegermeiser ble også fort tomt husker jeg.  Og dette drakk han alene da, ikke med kompiser og sånn.

Anonymkode: f5ea3...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette en klar grense.

Et glass vin er i alle fall ikke noe problem.

Jeg tror egentlig ikke en sixpack fordelt over en lang kveld gjør en voksen mann veldig beruset, det er i overkant spør du meg.

5 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Nei, du overdriver ikke. Din far er alkoholiker, dette finnes ikke normalt. Hadde han tatt ett glass så ville jeg ikke reagert. Jeg er selv vokst opp med en far som drakk.

Det kan du faktisk ikke påstå uten å vite hvor ofte han drakk så mye.

 

(rettelse: TS utdypet dette nå. Jeg mener forbruket hans i alle fall var veldig høyt) . 

Endret av Isambard
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han drikker ikke nå lenger heldigvis. Men alltid lurt på hva jeg skal kalle det for. Siden han ikke drakk hver dag, men kanskje et par ganger i uken og nesten alltid i helger og ferier. Da han drakk så drakk han en del. Husker kartongvin som ble borte på mindre en 2 dager i helger og sånn. Sterkere ting som jegermeiser ble også fort tomt husker jeg.  Og dette drakk han alene da, ikke med kompiser og sånn.

Anonymkode: f5ea3...328

Man trenger ikke drikke hver dag for å være alkoholiker, min far drakk ikke hver dag, men i perioder. Og det å drikke så mye alene er og ett tegn på alkoholisme. Bra han har sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie drikkes det aldri når barn er tilstede. Dette gjelder hele slekta. 

Tror dette kommer fra min far, da generasjonen før hans var litt for glade i å drikke i festlige lag som i Jula, bryllup osv. selv om det var barn tilstede.

Anonymkode: 1d6bf...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nulltoleranse for alkohol dersom det ikke er noen edru i huset. Så dersom jeg er alene med barn, drikker jeg ikke når hun er tilstede. Det er sikkert veldig overbeskyttende, men med min oppvekst med en mamma som drakk ofte og mye, vil jeg ikke utsette barnet mitt for det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha tenkt at et glass vin eller to til mat over en god lang middag går greit med unge voksne barn type 14-18. Under det er vel det ikke lurt å lære dem å se slikt, men man kan ta et glass vin etter en lang dag på kvelden med noe god småmat, sånn at maten slår ut tom mage, kanskje?...

Anonymkode: 2ddfa...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at med meg selv er det nok med et glass vin. Drikker jeg mer endrer det måten jeg er på. Selv om jeg er glad og hyggelig vil jeg tro småbarna kan bli usikre av at mamma oppfører seg annerledes, så jeg drikker aldri mer enn et glass foran dem. 

Anonymkode: a34a1...e50

Godt råd. Eg drikk veldig sjelden (har aldri vore interessert i alkohol, liker ikkje smaken 🙂 ) og blir susete og veldig glad av eitt vinglas, så for meg er det ikkje aktuelt å drikke når barnet er med. Det hende at far min tok seg ein ølboks til fredagspizzaen da eg var liten, og eg merka aldri noko på han. Da er det heilt ok, synes eg. 

Anonymkode: 9de49...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på flere faktorer - som toleranse (som igjen påvirkes av blant annet kroppsvekt og forbrenning), aktivitetsnivå, alkoholprosent på drikken som inntas, i løpet av hvor lang tid drikken inntas osv. 

Jeg tror ikke min mann på 1.90 og 95 kilo ville blitt særlig påvirket av en sixpack øl inntatt over flere timer, for eksempel mellom 18 og 24. Hadde han drukket en flaske cognac hadde saken vært en helt annen. Bare som et eksempel.

Generelt sett drikker vi svært sjelden mer enn to enheter med barn tilstede, dvs to glass vin eller to øl. Aldri brennevin. Våre barn er i skolealder, og vi drikker ofte vin til maten i helgene. Jeg er oppvokst med det samme i mitt barndomshjem og mener selv at jeg har et sunt forhold til alkohol. 

Anonymkode: c48b7...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer veldig an på situasjonen.

Hvis man bare sitter hjemme med familien synes jeg 1-2 enheter høres nok ut. I et selskap (hvis stemningen er hyggelig) bør vel mer gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Kommer veldig an på situasjonen.

Hvis man bare sitter hjemme med familien synes jeg 1-2 enheter høres nok ut. I et selskap (hvis stemningen er hyggelig) bør vel mer gå bra.

Ikkje meint som kritikk, men kanskje barna i selskapet vil synes at stemningen er litt for hyggelig 🙂

Anonymkode: 9de49...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikkje meint som kritikk, men kanskje barna i selskapet vil synes at stemningen er litt for hyggelig 🙂

Anonymkode: 9de49...15b

Jeg har hele slekta mi fra Nord-Norge, og er vant med litt av hvert fra selskapene i barndommen. Selskap tok jeg aldri skade av, det som plaget meg var pappas sutredrikking der han ble selvmedlidende og jævlig.. 

Derfor mener jeg 1-2 enheter er mer enn nok

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...